9 019 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Panel direkt på tretex?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Okej visst är det många ggr så men det finns ändå inget som talar för att bostäder med tretex brinner mer eller oftare än sådana med gipsväggar. Oftast startar det i inredningen ändå och väl övertänt spelar nog inte väggmaterial nån roll. Brandhärd nr ett är väl soffor skulle jag tro. Man har nog mer att vinna på icke brännbara material där isåfall. Eller gardiner som inte brinner....namnbyte skrev:
I de flesta hus med treetex är det inte inbyggt, utan utgör yttersta byggskiktet på framförallt vägg. Eventuellt med tapet eller väv över. I vårt hus från 1950 är det de enda materialet som utgör innervägg utöver reglarna och lite vävtapet, dvs det kommer inte glöda litegrann oavsett vilken sida det blir varmt på. Likt den väggbit vi redan testat på.
Du får det att låta som att treetex är likvärdigt med gips vid eventuell brand, att det inte gör någon skillnad alls och därmed befängt att byta ut. Tveksam på att så är fallet.
Att de inte brinner oftare än andra köper jag, likaså att inredning också är en stor bov när branden väl är framme.S Stefan1972 skrev:Okej visst är det många ggr så men det finns ändå inget som talar för att bostäder med tretex brinner mer eller oftare än sådana med gipsväggar. Oftast startar det i inredningen ändå och väl övertänt spelar nog inte väggmaterial nån roll. Brandhärd nr ett är väl soffor skulle jag tro. Man har nog mer att vinna på icke brännbara material där isåfall. Eller gardiner som inte brinner....
Vad som hade varit intressant att ha statistik på, är hur ofta hus med mest treetex kontra mest gips blir övertända till den grad att brandsläckning förfaller meningslöst och att räddningsarbetet istället fokuserar på att hindra spridning till intilliggande fastigheter. Dvs de låter byggnaden brinna ut.
Jag är fortfarande av åsikten att gips istället för treetex markant ökar chanserna att åtminstone kunna rädda Något i/från hemmet när brand uppkommer. Ger en viss extra chans att undvika totalförstörelse. Vilket vi i detta hushållet bedömmer värt nog för att byta ut treetexen till gips, bland annat.
Men om man sätter plast på en del, inte ökar relativa fuktigheten i rummet då?Fotografen skrev:
Plast mot taket gör förvisso att det går mindre fukt upp dit, men min fundering blir då om det inte går mer fukt i någon annanstans, och ställer till det där?
Plast överallt eller ingenstans, och eftersom det är svårt att få det moderna täta plastskiktet i ett gammalt hus låter man bli den och sansar sig lagom med isolerandet.
Mina fem öre.
Och då lär ju inte någon mer fukt vandra igenom på andra ställen.
Nej, det köper jag inte.
Samma mängd luft vill ut vilket gör att flödet ökar där det inte är tätt...samma mängd kan kondensera, på en mindre yta...
Mer eller mindre unikt för varje fall.
Mer eller mindre unikt för varje fall.
Och om man nu jagar luftläckor upp mot vinden och löser det med ångbroms eller något liknande, då blir väl det samma problem med det, att varm luft tar andra vägar ut, och ställer till med problem?K karlmb skrev:
Vågar man öht täta ett gammalt hus?
Verkar som att de som förespråkar ångbroms saknar kunskap om fysik och ångvandring i praktiken.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Fast detta är en modern åsikt baserat på obefintlig fakta. Bara ett tyckande. Jag har då inte sett nå som helst statistik på ämnet och troligen så handlar det om extremt svårmätta saker. Då ska man ju bygga upp två likadana hus med exakt lika förutsättningar och endast olika väggmaterial bara. Tar det eld rejält så spelar materialen ingen roll för hettan antänder bakomliggande material ändå. Olika brandceller tex huskroppar mot varann avskiljs med dubbelgips oftast och det anses räcka men det är nog samma där. Det handlar ändå bara om pytteskillnader om man anser att elden fått fäste. Det är ju inte så att gipset står emot i en halvtimme typ......namnbyte skrev:
Att de inte brinner oftare än andra köper jag, likaså att inredning också är en stor bov när branden väl är framme.
Vad som hade varit intressant att ha statistik på, är hur ofta hus med mest treetex kontra mest gips blir övertända till den grad att brandsläckning förfaller meningslöst och att räddningsarbetet istället fokuserar på att hindra spridning till intilliggande fastigheter. Dvs de låter byggnaden brinna ut.
Jag är fortfarande av åsikten att gips istället för treetex markant ökar chanserna att åtminstone kunna rädda Något i/från hemmet när brand uppkommer. Ger en viss extra chans att undvika totalförstörelse. Vilket vi i detta hushållet bedömmer värt nog för att byta ut treetexen till gips, bland annat.
Likaså är ditt motargument baserat på lika obefintlig fakta.S Stefan1972 skrev:Fast detta är en modern åsikt baserat på obefintlig fakta. Bara ett tyckande. Jag har då inte sett nå som helst statistik på ämnet och troligen så handlar det om extremt svårmätta saker. Då ska man ju bygga upp två likadana hus med exakt lika förutsättningar och endast olika väggmaterial bara. Tar det eld rejält så spelar materialen ingen roll för hettan antänder bakomliggande material ändå. Olika brandceller tex huskroppar mot varann avskiljs med dubbelgips oftast och det anses räcka men det är nog samma där. Det handlar ändå bara om pytteskillnader om man anser att elden fått fäste. Det är ju inte så att gipset står emot i en halvtimme typ......
Jag vet inte heller vad du försöker uppnå, jag poängterade på slutet bortom all möjlighet till missförstånd att det är så detta hushåll resonerar, och kommer göra. Du kan bygga hus helt utav treetex om du vill, vi kommer inte att göra det. Just nu låter det mest som att du argumenterar för argumentationens skull.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Problemet är bara att de som tycker detta om tretex är så makalöst säkra på att de har rätt.........Du är inte ensam direkt. Därför behövs det motpoler som ifrågasätter också. Inget mer än så.....Jag skriver inte för egen vinning.
De säljer en produkt. Självklart talar de för varan.Denniis skrev:
Jag tänker att kallvinden blir fuktig under sensommaren och träspånisolering suger till sig fukt. Med ångbroms kan det torka åt båda håll istället för bara uppåt med plast. Jag tycker bara det är känns dumt att plasta något om man inte är säker på att det är helt hundra tätt I övrigt, bygger man nytt skulle jag också använt plast.
Det finns ångbroms för olika förutsättningar också
Så är mina tankar, men jag förstår det finns olika åsikter då det verkar göra det även bland professionella utförare.
Här finns nog bättre förklaring än den jag kan skriva [länk]
Detta argument kan jag köpa:
- Fungerar bra när utsidan av konstruktionen är diffusionstät
Men att ta det till gamla hus...
Finns det verkligen inga mer vederhäftiga förespråkare?
Jag förstår att dom säljer varan till viss del givetvis, men tror ändå på att den har ett fungerande syfte.K karlmb skrev:De säljer en produkt. Självklart talar de för varan.
Detta argument kan jag köpa:
Tex när man inte orkar eller klarar att ordna någon korrekt yttertaksventilation vid platta tak med plåt på.
- Fungerar bra när utsidan av konstruktionen är diffusionstät
Men att ta det till gamla hus...
Finns det verkligen inga mer vederhäftiga förespråkare?
Kan inte se något negativt med varan.
Jag lyssnar mycket på snickare på Instagram som jag tycker har ett vettigt resonemang. Det har gjort att jag använder ångbroms tillsammans med träfiberisolering när jag bygger/renoverar iallafall.
Det negativa är att det släpps igenom fukt förstås. Den bärande tanken verkar vara att "det fungerade ju förr".Denniis skrev:
Jag förstår att dom säljer varan till viss del givetvis, men tror ändå på att den har ett fungerande syfte.
Kan inte se något negativt med varan.
Jag lyssnar mycket på snickare på Instagram som jag tycker har ett vettigt resonemang. Det har gjort att jag använder ångbroms tillsammans med träfiberisolering när jag bygger/renoverar iallafall.
Länka gärna till någon resonerande byggnadsexpert som gillar ångbroms.
Har inte Instagram.
Funktionen är väl att den ska släppa igenom fukten från ett hål, så med rätt montering är det i princip som ångspärr från den varma sidan. Men med en vind som blir varmare än bostadsyta under sommartid så är det risk för kondens, vilket ångbroms hanterar bättre än ångspärr.K karlmb skrev:
Ventilationen spelar väl en stor roll i det hela, i mitt fall är det självdrag med pax i badrum.
Jag vet inte vilka som är byggnadsexperter riktigt, men det finns både yrkeslärare och personer med lång erfarenhet som förespråkar ångbroms som jag känner att jag litar på på Instagram/youtube.
Ok. Och detta skulle då vara något som blir ett stort problem i vissa hus? Jag gissar att typ alla hus i Sverige får det så på sommaren när solen gassar.Denniis skrev:
Prova själv att gå upp på din vind.
Och stoppa ner handen i isoleringen.
Om där skulle vara fuktigt (tillåt mig tvivla), vad hindrar fukten att vandra uppåt på natten?