Isakare Isakare skrev:
Läste just begtest på Talisman hos ViB. Man blir mörkrädd att en så pass ny bil kan drabbas av så mycket fel.
Så det finns nya sanningar oxå.
I min värd ska en bil gå 20" mil/minst 10 år innan den drabbas av några fel alls.
20k mil problemfritt kan gå men det beror ju lite på vad man kallar problem. Efter 20k mil tycker jag t.ex. stötdämpare bak varit slut på samtliga bilar jag ägt. Inte så att de är trasiga i bilprovningens mening och läcker men med markant sämre funktion. Samma med en del bussningar m.m.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P
K Krux skrev:
Nej det är ju för visso sant det är ju inga komplicerade saker att laga. Tror dock att det blir jävligt irriterande när man byter någon enstaka del i taget är säkert smidigast och byta allt som brukar gå sönder i framvagnen samtidigt så det är överstökat för den gången
Minns inte vad ett helt paket för alla länkarmar kostade. Men det var inte dyrt tyckte jag.
Om man byter ett där uppe så tar man båda när man ändå skall lossa på den logiskt placerade skruven. (rakt ovanför hjulet)
:)
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
20k mil problemfritt kan gå men det beror ju lite på vad man kallar problem. Efter 20k mil tycker jag t.ex. stötdämpare bak varit slut på samtliga bilar jag ägt. Inte så att de är trasiga i bilprovningens mening och läcker men med markant sämre funktion. Samma med en del bussningar m.m.
Byta stötdämpare efter 20" mil är inget fel, utan snarare normalt lite beroende på hur bilen används (bekanta i Jämtland som har 2 mil grusväg hem får byta alla stötdämpare typ vartannat år oavsett vilken bil de haft)
Byta växellåda efter 7000 mil som jag fick göra på min Renault Trafic är ett generalfel, en manuell låda ska hålla bilen ut.
Samma med konstiga elfel, glapp i kontakter mm, det ska inte existera om tillverkaren gör rätt.
 
Rkarlsson skrev:
Minns inte vad ett helt paket för alla länkarmar kostade. Men det var inte dyrt tyckte jag.
Om man byter ett där uppe så tar man båda när man ändå skall lossa på den logiskt placerade skruven. (rakt ovanför hjulet)
:)
Placeringen är inte det stora problemet, utan utförandet. Klämma fast ledändar slutade man med på 60 talet.
Klämma 2 st samtidigt är idioti.
 
Rkarlsson skrev:
Minns inte vad ett helt paket för alla länkarmar kostade. Men det var inte dyrt tyckte jag.
Om man byter ett där uppe så tar man båda när man ändå skall lossa på den logiskt placerade skruven. (rakt ovanför hjulet)
:)
Jo jo när man bytte själv ja... Men detta gjorde ingen verkstad utan VWs godkännande vid garanti ärende. då byttes del för del...
 
P
skoge skoge skrev:
Jo jo när man bytte själv ja... Men detta gjorde ingen verkstad utan VWs godkännande vid garanti ärende. då byttes del för del...
Och då var det inte din plånbok som tog smällen. Det var varken svårt eller dyrt när din plånbok tog det.
 
Rkarlsson skrev:
Och då var det inte din plånbok som tog smällen. Det var varken svårt eller dyrt när din plånbok tog det.
Jaså minsann... Så vem betalade stilleståndet?
inte VW iallafall...
 
P
skoge skoge skrev:
Jaså minsann... Så vem betalade stilleståndet?
inte VW iallafall...
Vi fick alltid fria lånebilar när 2012 års passater rasade. Sen att vi inte hade någon nytta av de. Men den kostnaden tog försäkringar.
 
Rkarlsson skrev:
Vi fick alltid fria lånebilar när 2012 års passater rasade. Sen att vi inte hade någon nytta av de. Men den kostnaden tog försäkringar.
Ja men då var ju detta elände vida känt..
När jag köpte min så var det inte väl kända del.. Men det blev det fort.. väldigt fort...
 
useless useless skrev:
Den går att mjukvaruppdatera till 170-hästarsmodellen. Ett tag körde Volvo en drive med rabatterade uppdateringar för att så många kunder tyckte den var för klen.
Haft båda varianterna. Skillnaden är verkligen minimal och verkligen inget jag skulle lägga tid eller pengar på.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är de senare 140hk 4v/cyl som går att uppgradera.
De äldre 2v/cyl går givetvis inte att öka effekten speciellt mycket på med endast mjukvara.
Nu fick jag lära mig något nytt. Finns Volvos 5-cylindriga bensinmotorer alltså med 2v/cylinder. Vilka årsmodeller var det? Både min 02:a med 140 ha och min 07:a var 20v.
 
Isakare Isakare skrev:
Byta stötdämpare efter 20" mil är inget fel, utan snarare normalt lite beroende på hur bilen används…
Det var ju lite det jag skrev också. Att det beror på vad man tycket är ett fel…
 
Är det bara jag som älskar elektrisk parkeringsbroms? Inga vajrar som kärvar. 100% funktion varje dag de senaste 24tusen milen, sommar som vinter. Det kan jag inte säga om mina vajerförsedda fordon. Grand Caravanen med sina fyra bromsvajrar kräver en hel näve lugnande tabletter innan man börjar byta grejer och justera veckan före besiktning. Börjar man greja för långt innan besiktning hinner det börja krångla igen...
Tar det bra så blir det anliggning. Skruvar man ifrån blir det för lite rörelsereserv.
Bilprovaren som trampar hårt får bättre broms än den som trampar försiktigt.


Älska elbroms! Tryck på knappen, 100% broms jämt.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Är det bara jag som älskar elektrisk parkeringsbroms? Inga vajrar som kärvar. 100% funktion varje dag de senaste 24tusen milen, sommar som vinter. Det kan jag inte säga om mina vajerförsedda fordon. Grand Caravanen med sina fyra bromsvajrar kräver en hel näve lugnande tabletter innan man börjar byta grejer och justera veckan före besiktning. Börjar man greja för långt innan besiktning hinner det börja krångla igen...
Tar det bra så blir det anliggning. Skruvar man ifrån blir det för lite rörelsereserv.
Bilprovaren som trampar hårt får bättre broms än den som trampar försiktigt.


Älska elbroms! Tryck på knappen, 100% broms jämt.
Imponerande med 24 tusen problemfria mil men hur många år har elhandbromsen funkat felfritt?
 
Det mesta funkar om man använder det mycket, el som vajer.
Taxibilar har aldrig några bromsproblem mer än när klossarna tar slut, inget hinner kärva fast.
Samma med min 1 ton lastade firmabil som körs 10-30 mil om dagen med många stopp och köande. Skivorna bak som fram går att spegla sig i ända tills de är lövtunna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.