32 215 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
20k mil problemfritt kan gå men det beror ju lite på vad man kallar problem. Efter 20k mil tycker jag t.ex. stötdämpare bak varit slut på samtliga bilar jag ägt. Inte så att de är trasiga i bilprovningens mening och läcker men med markant sämre funktion. Samma med en del bussningar m.m.Isakare skrev:
Minns inte vad ett helt paket för alla länkarmar kostade. Men det var inte dyrt tyckte jag.K Krux skrev:
Om man byter ett där uppe så tar man båda när man ändå skall lossa på den logiskt placerade skruven. (rakt ovanför hjulet)
Byta stötdämpare efter 20" mil är inget fel, utan snarare normalt lite beroende på hur bilen används (bekanta i Jämtland som har 2 mil grusväg hem får byta alla stötdämpare typ vartannat år oavsett vilken bil de haft)S Styrman_jansson skrev:
Byta växellåda efter 7000 mil som jag fick göra på min Renault Trafic är ett generalfel, en manuell låda ska hålla bilen ut.
Samma med konstiga elfel, glapp i kontakter mm, det ska inte existera om tillverkaren gör rätt.
Placeringen är inte det stora problemet, utan utförandet. Klämma fast ledändar slutade man med på 60 talet.Rkarlsson skrev:
Klämma 2 st samtidigt är idioti.
Jo jo när man bytte själv ja... Men detta gjorde ingen verkstad utan VWs godkännande vid garanti ärende. då byttes del för del...Rkarlsson skrev:
Nu fick jag lära mig något nytt. Finns Volvos 5-cylindriga bensinmotorer alltså med 2v/cylinder. Vilka årsmodeller var det? Både min 02:a med 140 ha och min 07:a var 20v.Huddingebo skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Är det bara jag som älskar elektrisk parkeringsbroms? Inga vajrar som kärvar. 100% funktion varje dag de senaste 24tusen milen, sommar som vinter. Det kan jag inte säga om mina vajerförsedda fordon. Grand Caravanen med sina fyra bromsvajrar kräver en hel näve lugnande tabletter innan man börjar byta grejer och justera veckan före besiktning. Börjar man greja för långt innan besiktning hinner det börja krångla igen...
Tar det bra så blir det anliggning. Skruvar man ifrån blir det för lite rörelsereserv.
Bilprovaren som trampar hårt får bättre broms än den som trampar försiktigt.
Älska elbroms! Tryck på knappen, 100% broms jämt.
Tar det bra så blir det anliggning. Skruvar man ifrån blir det för lite rörelsereserv.
Bilprovaren som trampar hårt får bättre broms än den som trampar försiktigt.
Älska elbroms! Tryck på knappen, 100% broms jämt.
Imponerande med 24 tusen problemfria mil men hur många år har elhandbromsen funkat felfritt?B Bjober skrev:Är det bara jag som älskar elektrisk parkeringsbroms? Inga vajrar som kärvar. 100% funktion varje dag de senaste 24tusen milen, sommar som vinter. Det kan jag inte säga om mina vajerförsedda fordon. Grand Caravanen med sina fyra bromsvajrar kräver en hel näve lugnande tabletter innan man börjar byta grejer och justera veckan före besiktning. Börjar man greja för långt innan besiktning hinner det börja krångla igen...
Tar det bra så blir det anliggning. Skruvar man ifrån blir det för lite rörelsereserv.
Bilprovaren som trampar hårt får bättre broms än den som trampar försiktigt.
Älska elbroms! Tryck på knappen, 100% broms jämt.
Det mesta funkar om man använder det mycket, el som vajer.
Taxibilar har aldrig några bromsproblem mer än när klossarna tar slut, inget hinner kärva fast.
Samma med min 1 ton lastade firmabil som körs 10-30 mil om dagen med många stopp och köande. Skivorna bak som fram går att spegla sig i ända tills de är lövtunna.
Taxibilar har aldrig några bromsproblem mer än när klossarna tar slut, inget hinner kärva fast.
Samma med min 1 ton lastade firmabil som körs 10-30 mil om dagen med många stopp och köande. Skivorna bak som fram går att spegla sig i ända tills de är lövtunna.