RoTe
skoge skoge skrev:
jaha ja det är din åsikt.
ESP är ett passivt system som hjälper bilföraren att undvika och ordna upp en sladd..
Är inte det underlättande?
Farthållare är underlättande
Antisladd är ett säkerhetssystem, precis som abs, airbags, deformationszoner osv. Men du tycker väl allt detta är onödigt? För du som förare ska ju se till att inte krocka ju, så varför ska du ha allt det?
 
P
S Styrman_jansson skrev:
NEJ! Den är drabbad samma skit som 1.4TSI i samma årsmodeller.

Jag talar av personlig erfarenhet…
1.4 tsi har kamrem efter 2014 eller i vissa fall redan 2013. Min står som 2013 årsmodell och har kamrem.
 
Mercedes E klass eller C klass , tycker själv det är driftsäkert och väldigt stor komfort och körglädje.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
MultiMan
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Nu var ju frågan kring en driftsäker bil bla.
Jag hade en v70 -99 innan jag bytte upp mig till v70 -09. 99an var mycket mer pålitlig trots 36k på mätaren (09 är på 16k nu)
Den kändes som en traktor i både styrning och vrid men den gick alltid, lättmekad och ganska billiga delar (mycket privatskrot-delar på blocket). Men problemet är när man ska köra, inte bara transportera. En omkörning på E4:an kunde ta 2km, det var som att ro i sirap, över 130km/h känns det som att bilen ska gå i molekyler (samma gäller för 09 vid 150). Min skoda klarar omkörning på motorväg på 15 sekunder och känns som en dröm vid 190, men kan bara transportera 5 ryggsäckar.
En v70 -99 sväljer lika mycket som ett släp och går utmärkt som transport. Om det huvudsakliga syftet är brädgård och tipp så är det ett bra val. Efter 3-4 år kan man sälja dem vidare till samma pris som inköp
Det tog inte ens 2 km i den upprostade brunmetallic Simca 1300 (årets bil 1976) som jag hade ett tag, trots att den var uselheten i ett plåthölje. Bilen måste varit trasig eller så använder du fel körteknik.

Kört många olika Volvo även riktigt gamla och ingen har känts som det skulle falla isär i motorvägsfart. Inte ens 200+ i en 240 var särskilt komplicerat. Högt vindbrus var väl det enda som störde. Det låter som att du kört dåligt underhållna bilar.
 
P
skoge skoge skrev:
Nä men i Gävleborg så brukar de vräka på salt på riksväg 83..istället för att ploga..

Så det skiljer enormt.

Att ni skulle ha sommarväglag året om har jag inte antytt..
Saltet kvittar när de fryser på. =)

Jag tipsar iallafall ts om en renault megane efter 2010 om han skiter i om de är hightech invändigt.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Saltet kvittar när de fryser på. =)

Jag tipsar iallafall ts om en renault megane efter 2010 om han skiter i om de är hightech invändigt.
Nja det beror på det..

En migrän... ;)
Kangoo..berlingo...expert brukar vara bra bilar.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Nja det beror på det..

En migrän... ;)
Kangoo..berlingo...expert brukar vara bra bilar.
Bästa bilen av alla fordon jag ägt var en megane, 1,5dci. Var tamejfan inget konstigt överhuvudtaget på den.
Jag bytte en styrled och bakbromsarna typ på 3-4 år.

Den mötte slutet av en spårvagn (inte i min ägo)
 
  • Gilla
Fredrik_Lerum
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Bästa bilen av alla fordon jag ägt var en megane, 1,5dci. Var tamejfan inget konstigt överhuvudtaget på den.
Jag bytte en styrled och bakbromsarna typ på 3-4 år.

Den mötte slutet av en spårvagn (inte i min ägo)
Här stod det en migrän länge.. när den gick till skroten så hade den minst 15 fel och var inte många år gammal... Men jag ledsnade..
 
K
En sak att tillägga är ju att oavsett märke så spelar skötsel en jävligt stor roll . Att den är servad ompysslad och felen är riktigt åtgärdade. Är den inget av detta kvittar det fan vilket fabrikat det är så är den skit i vilket fall
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
En sak att tillägga är ju att oavsett märke så spelar skötsel en jävligt stor roll . Att den är servad ompysslad och felen är riktigt åtgärdade. Är den inget av detta kvittar det fan vilket fabrikat det är så är den skit i vilket fall
som passat av viss årsmodell.. ras av framvagn varje år.. trots nya delar..
Man får acceptera att vissa modeller och märken är skit..
 
skoge skoge skrev:
som passat av viss årsmodell.. ras av framvagn varje år.. trots nya delar..
Man får acceptera att vissa modeller och märken är skit..
Men visst är det konstigt att samma årsmodell av octavia funkar rätt acceptabelt trots att man valde delar från 'samma hylla' när man konstruerade bilarna?
 
F fribygg skrev:
Men visst är det konstigt att samma årsmodell av octavia funkar rätt acceptabelt trots att man valde delar från 'samma hylla' när man konstruerade bilarna?
Nä octavia är en golf.
Och det var mest leder som var underdimensionerade som brast..
Men visst...
 
skoge skoge skrev:
Nä octavia är en golf.
Och det var mest leder som var underdimensionerade som brast..
Men visst...
Nå, utrymmena i octavia och pasat var för de flesta jämförbara och framvagnar, rostskydd och elektriska handbromsar kan ju få en att undra om vag haft rätt kvalité på pasaten de senaste 15 åren då det enklare koncernsyskonet med som du säger Golf delar visar sig hålla bättre och orsaka färre verkstadsbesök.
 
F fribygg skrev:
Nå, utrymmena i octavia och pasat var för de flesta jämförbara och framvagnar, rostskydd och elektriska handbromsar kan ju få en att undra om vag haft rätt kvalité på pasaten de senaste 15 åren då det enklare koncernsyskonet med som du säger Golf delar visar sig hålla bättre och orsaka färre verkstadsbesök.
far ägde en octavia.. en 05a..den var samma skit som passat..
dock med annat än leder... vevhus ventilation mm och rost... rostade som en Ford...
 
K
skoge skoge skrev:
som passat av viss årsmodell.. ras av framvagn varje år.. trots nya delar..
Man får acceptera att vissa modeller och märken är skit..
Har aldrig hört talas som framvagns ras varje år vet I fan hur man bär sig åt då. Eller löser man det med att köpa bättre eftermarknadsdelar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.