32 215 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
Ja det är nog svårt att slå , detta ämne kom upp när man besökte en bekant somP Mattiaz skrev:Totalekonomiskt så går det väl inte att slå en äldre välvårdad skattebefriad bil.
Jag åker i en 745:a från -90. 0kr i skatt, nån hundring i månaden i försäkring. Den drar ca 0,85 L/mil.
Den kostar småpengar att serva.
Rejält lastutrymme, bra stolar, bra dragvikt 1600kg på b-kort, utmärkt acc-anläggning.
Det man försakar är såklart krocksäkerheten.
är en mycket skicklig mekaniker med egen verkstad sen många år tillbaka och han
menade också att detta är ett bra val. Det spelar ju mindre roll om en diesel drar en
halvliter milen om den har hög skatt , totalkostnaden blir ju hög ändå för den som kör
få mil om året.
är inte av ESP som man reagerar utan på dåliga, okunniga, oerfarna aggressiva förare med övertro på sin förmåga och använder sig av falska trygghetsfunktioner för att vara världsbäst... till de kör ihjäl sig eller andra..RoTe skrev:
kukmätartävlingen är det du och enbart du som håller på med, med en riktigt otrevlig attityd också.
yngre tomtenissar med världssvårigheter brukar hålla på så...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Ja, jag tvingas betala ~6 kr milen i bilskatt för ett fordon som knappt framförs på allmänna vägar, utan mest privata. En helt vanlig Saab 9-5. Visst är det ett underbart system vi har?galento skrev:
Ja det är nog svårt att slå , detta ämne kom upp när man besökte en bekant som
är en mycket skicklig mekaniker med egen verkstad sen många år tillbaka och han
menade också att detta är ett bra val. Det spelar ju mindre roll om en diesel drar en
halvliter milen om den har hög skatt , totalkostnaden blir ju hög ändå för den som kör
få mil om året.
Mitt behov ligger i att kunna pendla 3000 mil per år tillförlitligt.
De enda funktioner som jag absolut vill ha är fungerande radio och AC.
Jag har satsat de senaste bilarna på gamla låg-milare. De brukar vara bra för plånboken.
T.ex. senaste bilen (Ford Fiesta, 12 år & 10000 mil) köpte jag för 23000 kr, lagt 15000 kr på reparationer och försäkringsbolaget skall lösa in den nu för 15000 kr. Då har jag kört 11000 mil och 5 år.
Så vad sliter mest på en bil? Mil eller år?
Personligen känner jag mig tveksam till en nyare bil, som har gått 30000 mil.
De enda funktioner som jag absolut vill ha är fungerande radio och AC.
Jag har satsat de senaste bilarna på gamla låg-milare. De brukar vara bra för plånboken.
T.ex. senaste bilen (Ford Fiesta, 12 år & 10000 mil) köpte jag för 23000 kr, lagt 15000 kr på reparationer och försäkringsbolaget skall lösa in den nu för 15000 kr. Då har jag kört 11000 mil och 5 år.
Så vad sliter mest på en bil? Mil eller år?
Personligen känner jag mig tveksam till en nyare bil, som har gått 30000 mil.
stillastående... oavsettR Rolle314 skrev:Mitt behov ligger i att kunna pendla 3000 mil per år tillförlitligt.
De enda funktioner som jag absolut vill ha är fungerande radio och AC.
Jag har satsat de senaste bilarna på gamla låg-milare. De brukar vara bra för plånboken.
T.ex. senaste bilen (Ford Fiesta, 12 år & 10000 mil) köpte jag för 23000 kr, lagt 15000 kr på reparationer och försäkringsbolaget skall lösa in den nu för 15000 kr. Då har jag kört 11000 mil och 5 år.
Så vad sliter mest på en bil? Mil eller år?
Personligen känner jag mig tveksam till en nyare bil, som har gått 30000 mil.
Det är ju inte vad som skrivits i tråden utan du är ju extremt anti själva systemet. Alla förare ska vara världsbäst osv osv, skitsnack som du vet aldrig kommer hända, men du kan inte tänka ett enda steg utanför din extremt lilla trångsynta låda som kallas världsbild. Du har NOLL verklighetsförankring och du är FARLIG i trafiken om du inte fattar att alla bilförare inte är rally/racingstjärna utan dom flesta har ganska mediokra kunskaper och är nöjda så.skoge skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag kan häva en sladd, tills den gången jag i te längre klarar av det... Gränsen är rätt fin när man klarar det och bör man inte klarar det.TRJBerg skrev:
Jag lever inte i illustrationen att jag gör det bättre än elektroniken som kan hantera enskilda hjul, vilket inte jag kan.
När ABS kom i större skala så fanns det motstånd mot det hos vissa förare som minsann kunde pumpbromsa manuellt. Jag har också haft bil utan ABS och övat pumpbromsning, men jag kom inte riktigt upp i samma frekvens som elektroniken klarade av.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det verkar lite svårt att hitta en lämplig bil som uppfyller TS önskemål. Det största problemet verkar vara vikten, många verkar väga under 1500 kg. Jag funderade lite på bilar som Nissan Qashkai, Honda CRV, Mazda (valfri modell) etc, men de faller alla på för låg vikt. Känns som att det blir Volvo och Opel kvar om man inte vill köra VAG-bilar eller franskt. Toyota Avensis klarar kanske kraven också.
Eller så en klassisk Saab 9-5. Man får flera stycken för 100'
Eller så en klassisk Saab 9-5. Man får flera stycken för 100'
Nu var det inte det som var frågan.Fairlane skrev:
Jag kan häva en sladd, tills den gången jag i te längre klarar av det... Gränsen är rätt fin när man klarar det och bör man inte klarar det.
Jag lever inte i illustrationen att jag gör det bättre än elektroniken som kan hantera enskilda hjul, vilket inte jag kan.
När ABS kom i större skala så fanns det motstånd mot det hos vissa förare som minsann kunde pumpbromsa manuellt. Jag har också haft bil utan ABS och övat pumpbromsning, men jag kom inte riktigt upp i samma frekvens som elektroniken klarade av.
utan en typ av ungdom tydligen som hellre vill ha sagt att INGEN skulle klara av att framföra ett fordon utan dessa hjälpmedel som tex ABS eller ESP.. han vill senare påstå att det inte är underlättande för föraren med dessa funktioner utan dessa funktioner är direkt vitala för att ett fordon ens ska hålla sig på vägen, vilket är helt enkelt fel.
Däremot så visar antalet av avåkningar när turister skall till fjällen eller när första halkan kommer vad för slags övertro och inlindad falsk trygghet många har till ABS och ESP..
därmed ej sagt att de inte underlättar eller fyller sin funktion, utan att just förarens kunskap/erfarenhet är högst begränsad om man inte kört bil utan dessa hjälpmedel.
Den som kommer med påhopp istället för argument har redan förlorat innan den började.
Sedan är det precis som du skriver..
Man kan häva en eller flera sladdar tills det inte går längre... Men så är det även för elektroniken... Vilket många glömmer...
Eller dess svagheter... När sensorer mm inte fungerar fullt ut.. Vilket sker på och med alla rörliga och utsatta delar någon gång under dess livstid... Då kan det vara bra att kunna framföra ett fordon utan just dessa hjälpmedel... annars så kan en tragisk olycka ske...
Jag tror inte övertro till ABS esp är det största problemet . Det är övertron dem har till sig själva som förare och även bristen på att kunna bedöma väglaget och anpassa körningen där efterskoge skrev:
Nu var det inte det som var frågan.
utan en typ av ungdom tydligen som hellre vill ha sagt att INGEN skulle klara av att framföra ett fordon utan dessa hjälpmedel som tex ABS eller ESP.. han vill senare påstå att det inte är underlättande för föraren med dessa funktioner utan dessa funktioner är direkt vitala för att ett fordon ens ska hålla sig på vägen, vilket är helt enkelt fel.
Däremot så visar antalet av avåkningar när turister skall till fjällen eller när första halkan kommer vad för slags övertro och inlindad falsk trygghet många har till ABS och ESP..
därmed ej sagt att de inte underlättar eller fyller sin funktion, utan att just förarens kunskap/erfarenhet är högst begränsad om man inte kört bil utan dessa hjälpmedel.
Den som kommer med påhopp istället för argument har redan förlorat innan den började.
Sedan är det precis som du skriver..
Man kan häva en eller flera sladdar tills det inte går längre... Men så är det även för elektroniken... Vilket många glömmer...
Eller dess svagheter... När sensorer mm inte fungerar fullt ut.. Vilket sker på och med alla rörliga och utsatta delar någon gång under dess livstid... Då kan det vara bra att kunna framföra ett fordon utan just dessa hjälpmedel... annars så kan en tragisk olycka ske...
precis och där hjälper dessa funktioner dessa förare att vaggas in i denna falska övertro på sig själv.K Krux skrev:
Jag har många gånger fått köra så sakta som 30 km/h på 90 km/h väg för att ens komma framåt.. Och ha kontroll över ett fordon..
Med last bestående av personer med nedsatthet... Som skulle till sjukhus för besök.
Hehe, det är ju ett bra förslag! Köpa ett gäng identiska 9-5or. Borde ju alltid vara någon som funkar!Fairlane skrev:
Det verkar lite svårt att hitta en lämplig bil som uppfyller TS önskemål. Det största problemet verkar vara vikten, många verkar väga under 1500 kg. Jag funderade lite på bilar som Nissan Qashkai, Honda CRV, Mazda (valfri modell) etc, men de faller alla på för låg vikt. Känns som att det blir Volvo och Opel kvar om man inte vill köra VAG-bilar eller franskt. Toyota Avensis klarar kanske kraven också.
Eller så en klassisk Saab 9-5. Man får flera stycken för 100'
Vikten kanske inte är så viktig egentligen. Så länge det ser rimligt ut och inte överskrider vad bilen har som max faktisk obromsad släpvikt tänker jag att att man kommer undan vid eventuell kontroll?
Ja att köra så sakta har hänt att man måste för att överhuvudtaget hålla sig på vägen. Tror dock mer att problemet ligger hos personerna inte på grund av funktionerna . Finns folk som är totalt hjärndöda bakom ratten och dem är och kommer alltid vara ett stort problem. Var nära att det hände en incident pga en idiot när jag gick ut för att ta ett snack var det extremt nära att jag slog honom på käften men lyckades på någon sätt lägga band på mig och skällde ut idioten efter noter enbart. Tror hon förstod hur nära han var en käftsmäll för han fick knappt fram ett ord.inga system i världen kunde göra honom till en säker förare. men visst är det som du säger man ska se veta att allt hänger på föraren funktionerna är bra men räkna inte med demskoge skrev:
precis och där hjälper dessa funktioner dessa förare att vaggas in i denna falska övertro på sig själv.
Jag har många gånger fått köra så sakta som 30 km/h på 90 km/h väg för att ens komma framåt.. Och ha kontroll över ett fordon..
Med last bestående av personer med nedsatthet... Som skulle till sjukhus för besök.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag tycker faktiskt 9-5 är en rätt pålitlig bil så du behöver inte köpa alla på en gång.hobbs skrev:
Hehe, det är ju ett bra förslag! Köpa ett gäng identiska 9-5or. Borde ju alltid vara någon som funkar!
Vikten kanske inte är så viktig egentligen. Så länge det ser rimligt ut och inte överskrider vad bilen har som max faktisk obromsad släpvikt tänker jag att att man kommer undan vid eventuell kontroll?
Vad gäller att du kör med ett släp som inte är godkänt så tror jag du ska ha bra tur om du klarar dig i en kontroll. Jag har nog lastat för tungt några gånger, men köra så konstant skulle åtminstone inte jag göra.
Redigerat: