32 217 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
Köpte bilen vid 3år och 13800mil och tror den var orörd då. Är uppe i nästan 24tusen och 7år nu och har aldrig krånglat. Har bytt belägg 2 gånger bara.F fribygg skrev:
Men visst, det är en av de nyaste bilarna jag ägt så jag kan ändra uppfattning.
Men det känns som att det skulle vara smidigt byta elbromsok den dagen det blir dags. Borde inte behöva vara dyrare än konventionella bromsok + vajrar. Men det kanske det är?
Ja de försvann dock 00 ungefär.L lob skrev:
2,5 10 Valve
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ang. vajer vs elektriskt handbroms finns det väl som vanligt bra och dåliga lösningar på båda.
Jag hade en Saab 9000 som jag körde tills den gått 38k mil som aldrig hade problem med handbromsvajerna. Sedan en ng900 med en usel Opellösning som fick justeras varje år
Jag hade en Saab 9000 som jag körde tills den gått 38k mil som aldrig hade problem med handbromsvajerna. Sedan en ng900 med en usel Opellösning som fick justeras varje år
9-5 har samma billiga skrot till opellösning, man får alltid grotta med eländet inför besiktningen.S Styrman_jansson skrev:
Min granne höll på likadant med sin Vectra under hela 90-talet.
Som tur är så kostar delarna mycket lite.
Kollegan med en passat 2012. 6 månader gammal låste parkeringsbromsen. Det blev bärgare. Något med knappenIsakare skrev:
Det mesta funkar om man använder det mycket, el som vajer.
Taxibilar har aldrig några bromsproblem mer än när klossarna tar slut, inget hinner kärva fast.
Samma med min 1 ton lastade firmabil som körs 10-30 mil om dagen med många stopp och köande. Skivorna bak som fram går att spegla sig i ända tills de är lövtunna.
Det är bra till de går sönder, man kan inte skruva själv om man inte har en dator.
Fick bytt på hyundaien på garanti. Det gick på 6000 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden ovan visar "kabelhärvan" mellan förardörren och a-stolpen. 1 ledare var av, ytterligare 2 gick av när jag pillade på dem...
Bilen i fråga är en Skoda Superb årsmodell 2015... Jag rev isär detta för nått år sedan, bilen var då alltså omkring 7år gammal.
Min egen Golf -09 låser inte upp förardörren ibland, blinkers i backspeglarna har intermittent funktion och stereon stänger ibland av sig när man kör i nån ojämnhet, så jag misstänker att det ser likadant ut på den lite här o var.
Vet inte på din bil men innom VAG är det rätt dyrt och tydligen lite svårare att byta elmanövrerade kolvarB Bjober skrev:Köpte bilen vid 3år och 13800mil och tror den var orörd då. Är uppe i nästan 24tusen och 7år nu och har aldrig krånglat. Har bytt belägg 2 gånger bara.
Men visst, det är en av de nyaste bilarna jag ägt så jag kan ändra uppfattning.
Men det känns som att det skulle vara smidigt byta elbromsok den dagen det blir dags. Borde inte behöva vara dyrare än konventionella bromsok + vajrar. Men det kanske det är?
Ja dålig plast. På en del VW är kablarna helt nakna i motorrummet. Kablarna tillverkas ju som nu allmänt känt i Ukraina, ska vi gissa att man använder återvunnen plast ??K Kasken skrev:[bild]
Bilden ovan visar "kabelhärvan" mellan förardörren och a-stolpen. 1 ledare var av, ytterligare 2 gick av när jag pillade på dem...
Bilen i fråga är en Skoda Superb årsmodell 2015... Jag rev isär detta för nått år sedan, bilen var då alltså omkring 7år gammal.
Min egen Golf -09 låser inte upp förardörren ibland, blinkers i backspeglarna har intermittent funktion och stereon stänger ibland av sig när man kör i nån ojämnhet, så jag misstänker att det ser likadant ut på den lite här o var.
Vi vet idag att det finns plast som kommer överleva människan, samtidigt finns det plast som förintar sig själv på ett år, den är dum att ha som kabelisolering. Kompisen köpte 2 nya damasker till framgaffeln på mopeden.
På våren låg damaskerna i små bitar på golvet i garaget, moppen var inte ens använd.
VW som sätter kraven på vilka ledare som beställs.Isakare skrev:
Ja dålig plast. På en del VW är kablarna helt nakna i motorrummet. Kablarna tillverkas ju som nu allmänt känt i Ukraina, ska vi gissa att man använder återvunnen plast ??
Vi vet idag att det finns plast som kommer överleva människan, samtidigt finns det plast som förintar sig själv på ett år, den är dum att ha som kabelisolering. Kompisen köpte 2 nya damasker till framgaffeln på mopeden.
På våren låg damaskerna i små bitar på golvet i garaget, moppen var inte ens använd.
Många biltillverkare i Europa (även lastbilar) köper kablage från Ukraina, Vitryssland etc.
Jag råkar till och med veta att kabelproduktionen i Ukraina för tillfället är IGÅNG.
iaf för 1v sedan.
Den låg nere en period för ett par månader sedan.
Finns för övrigt värre exempel, franska nya bilar där kablar utan skydd går förbi nakna plåtkanter.
Klarar man sig inte utan det om man är erfaren förare? Har aldrig känt behov av antisladd. Men har iofs inte gjort någon direkt jämförelse.RoTe skrev:
(Kört bil sedan 1974.)
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Yes fast på den 9-5:a jag hade strulade det aldrig. Körde ungefär 15k mil med den ( från 9k till 24k). Stabila bilar i övrigt. Några småsaker att hålla reda på bara.Huddingebo skrev:
