F fribygg skrev:
Imponerande med 24 tusen problemfria mil men hur många år har elhandbromsen funkat felfritt?
Köpte bilen vid 3år och 13800mil och tror den var orörd då. Är uppe i nästan 24tusen och 7år nu och har aldrig krånglat. Har bytt belägg 2 gånger bara.
Men visst, det är en av de nyaste bilarna jag ägt så jag kan ändra uppfattning.
Men det känns som att det skulle vara smidigt byta elbromsok den dagen det blir dags. Borde inte behöva vara dyrare än konventionella bromsok + vajrar. Men det kanske det är?
 
ligger väl på ungefär samma pris som traditionella ok..
Sedan hur dessa funkar efter ca 20-25 år är en annan sak...
 
L lob skrev:
Nu fick jag lära mig något nytt. Finns Volvos 5-cylindriga bensinmotorer alltså med 2v/cylinder. Vilka årsmodeller var det? Både min 02:a med 140 ha och min 07:a var 20v.
Ja de försvann dock 00 ungefär.
2,5 10 Valve
 
  • Skärmdump av text som beskriver Volvo B5252S och B5252FS motorers specifikationer och tillämpningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ang. vajer vs elektriskt handbroms finns det väl som vanligt bra och dåliga lösningar på båda.

Jag hade en Saab 9000 som jag körde tills den gått 38k mil som aldrig hade problem med handbromsvajerna. Sedan en ng900 med en usel Opellösning som fick justeras varje år ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Ang. vajer vs elektriskt handbroms finns det väl som vanligt bra och dåliga lösningar på båda.

Jag hade en Saab 9000 som jag körde tills den gått 38k mil som aldrig hade problem med handbromsvajerna. Sedan en ng900 med en usel Opellösning som fick justeras varje år ;)
9-5 har samma billiga skrot till opellösning, man får alltid grotta med eländet inför besiktningen.
Min granne höll på likadant med sin Vectra under hela 90-talet.
Som tur är så kostar delarna mycket lite.
 
P
Isakare Isakare skrev:
Det mesta funkar om man använder det mycket, el som vajer.
Taxibilar har aldrig några bromsproblem mer än när klossarna tar slut, inget hinner kärva fast.
Samma med min 1 ton lastade firmabil som körs 10-30 mil om dagen med många stopp och köande. Skivorna bak som fram går att spegla sig i ända tills de är lövtunna.
Kollegan med en passat 2012. 6 månader gammal låste parkeringsbromsen. Det blev bärgare. Något med knappen :P

Det är bra till de går sönder, man kan inte skruva själv om man inte har en dator.
Fick bytt på hyundaien på garanti. Det gick på 6000 kr.
 
Slitna och avskalade elledningar i genomföringen mellan förardörr och kaross på en Skoda Superb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden ovan visar "kabelhärvan" mellan förardörren och a-stolpen. 1 ledare var av, ytterligare 2 gick av när jag pillade på dem...
Bilen i fråga är en Skoda Superb årsmodell 2015... Jag rev isär detta för nått år sedan, bilen var då alltså omkring 7år gammal.
Min egen Golf -09 låser inte upp förardörren ibland, blinkers i backspeglarna har intermittent funktion och stereon stänger ibland av sig när man kör i nån ojämnhet, så jag misstänker att det ser likadant ut på den lite här o var.
 
B Bjober skrev:
Köpte bilen vid 3år och 13800mil och tror den var orörd då. Är uppe i nästan 24tusen och 7år nu och har aldrig krånglat. Har bytt belägg 2 gånger bara.
Men visst, det är en av de nyaste bilarna jag ägt så jag kan ändra uppfattning.
Men det känns som att det skulle vara smidigt byta elbromsok den dagen det blir dags. Borde inte behöva vara dyrare än konventionella bromsok + vajrar. Men det kanske det är?
Vet inte på din bil men innom VAG är det rätt dyrt och tydligen lite svårare att byta elmanövrerade kolvar
 
K Kasken skrev:
[bild]
Bilden ovan visar "kabelhärvan" mellan förardörren och a-stolpen. 1 ledare var av, ytterligare 2 gick av när jag pillade på dem...
Bilen i fråga är en Skoda Superb årsmodell 2015... Jag rev isär detta för nått år sedan, bilen var då alltså omkring 7år gammal.
Min egen Golf -09 låser inte upp förardörren ibland, blinkers i backspeglarna har intermittent funktion och stereon stänger ibland av sig när man kör i nån ojämnhet, så jag misstänker att det ser likadant ut på den lite här o var.
Ja dålig plast. På en del VW är kablarna helt nakna i motorrummet. Kablarna tillverkas ju som nu allmänt känt i Ukraina, ska vi gissa att man använder återvunnen plast ??
Vi vet idag att det finns plast som kommer överleva människan, samtidigt finns det plast som förintar sig själv på ett år, den är dum att ha som kabelisolering. Kompisen köpte 2 nya damasker till framgaffeln på mopeden.
På våren låg damaskerna i små bitar på golvet i garaget, moppen var inte ens använd.
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ja dålig plast. På en del VW är kablarna helt nakna i motorrummet. Kablarna tillverkas ju som nu allmänt känt i Ukraina, ska vi gissa att man använder återvunnen plast ??
Vi vet idag att det finns plast som kommer överleva människan, samtidigt finns det plast som förintar sig själv på ett år, den är dum att ha som kabelisolering. Kompisen köpte 2 nya damasker till framgaffeln på mopeden.
På våren låg damaskerna i små bitar på golvet i garaget, moppen var inte ens använd.
VW som sätter kraven på vilka ledare som beställs.
Många biltillverkare i Europa (även lastbilar) köper kablage från Ukraina, Vitryssland etc.

Jag råkar till och med veta att kabelproduktionen i Ukraina för tillfället är IGÅNG.

iaf för 1v sedan.

Den låg nere en period för ett par månader sedan.

Finns för övrigt värre exempel, franska nya bilar där kablar utan skydd går förbi nakna plåtkanter.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Det är ju inte ens i närheten samma sak? Antisladd är ett otroligt bra säkerhetssystem att ha här uppe där vi ibland har förrädisk ishalka.
Klarar man sig inte utan det om man är erfaren förare? Har aldrig känt behov av antisladd. Men har iofs inte gjort någon direkt jämförelse.
(Kört bil sedan 1974.)
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Klarar man sig inte utan det om man är erfaren förare? Har aldrig känt behov av antisladd. Men har iofs inte gjort någon direkt jämförelse.
(Kört bil sedan 1974.)
Man klarar sig jättebra utan bilbälte med.

(Tills du krockar)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Man klarar sig jättebra utan bilbälte med.

(Tills du krockar)
Klarar du inte att häva en sladd?
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Klarar du inte att häva en sladd?
Kukmätartävling igen? Vem har starkast farsa? Hoppas för guds skull att du är häftigare än att du använder bilbälte!

För övrigt fascinerande att vissa gubbar blir så kränkta av antisladdsystem. Vem hade kunnat ana?!
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
9-5 har samma billiga skrot till opellösning, man får alltid grotta med eländet inför besiktningen.
Min granne höll på likadant med sin Vectra under hela 90-talet.
Som tur är så kostar delarna mycket lite.
Yes fast på den 9-5:a jag hade strulade det aldrig. Körde ungefär 15k mil med den ( från 9k till 24k). Stabila bilar i övrigt. Några småsaker att hålla reda på bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.