32 206 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
ena gången en styrled andra en länkarm på motsvarande sida.K Krux skrev:
året efter länkarmen på andra sidan, samt en fjäder.
Och så där fortsatte det.. vet flera som hade samma elände... De köpte Kina grejer istället.. Eller byggde om så de fick annat att passa..
Octavia har inte Passats beryktade framvagn.
Byter man en pinne i taget på Passat, får man byta pinnar hela livet, det finns 4 per sida + styled.
Man köper ett kit med alla, så behöver man inte byta pinnar på flera år.
Byter man en pinne i taget på Passat, får man byta pinnar hela livet, det finns 4 per sida + styled.
Man köper ett kit med alla, så behöver man inte byta pinnar på flera år.
Men det kallar inte jag att framvagnen havererar varje år….. lite överdrivet att kalla det för framvagnshaveri varje år.behöver inte vara kina grejer en del modeller finns det möjlighet att köpa performance delar till istället . Annars så kan man ofta få tag i bättre grejer på eftermarknadsskoge skrev:
Jo jag har hört om passat stora framvagns bekymmer. Så där håller jag med dig att dem är skit. Har dock aldrig ägt en vw och inget jag ångrar eller saknar. men visst måste du hålla med om att komplett servicebok och omskött alltid är bra att kolla efter även om modeller har sina bristerskoge skrev:
en noggrann ägare med service som är nedskriven och kamremsbyte mm är viktigare än märke..K Krux skrev:
ingen maskin är bättre än vad ägaren bryr sig om... Den som inget gör förtjänar en skrot hög.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ang. Renault så har jag hört mycket bra om de senare årsmodellerna. Får tex. väldigt bra betyg för rostskydd. Till skillnad från t.ex. V90 som verkar ha rätt halvtaskigt behandling från start.
Så gamla sanningar säger inte så mycket…
Så gamla sanningar säger inte så mycket…
Jag hade en passat från 01. Det är riktigt att framvagnen suger. Men det var varken svårt eller dyrt att laga det. De höll till jag sålde bilen. Men jag behöll bara bilar ett år drygt på den tiden.K Krux skrev:
Det är sant. Gick att köpa billigt från tyskland. Bytte man allt så höll det.Isakare skrev:
Att bara byta en pinne för man är snål gör att man tröttnar till sist. Man får värma på rätt bra och då är de lika bra att byta allihop så man slipper riskera att skada en annan pinne.
Varför har vissa av VAGs koncernsyskon elektrisk handbroms och vissa vanlig? Onödig teknik som elmotorer till parkeringsbromsen är iaf nått jag vill undvika på en hundratusenkronorsbil och passater och nyare golfar (-18?)verkar ha elektriskt manövrerad parkeringsbroms medans octaviorna verkar klarat sig utan.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ungefär som elbaklucka. Bara onödigt vikt och en sak till som kan krångla.F fribygg skrev:Varför har vissa av VAGs koncernsyskon elektrisk handbroms och vissa vanlig? Onödig teknik som elmotorer till parkeringsbromsen är iaf nått jag vill undvika på en hundratusenkronorsbil och passater och nyare golfar (-18?)verkar ha elektriskt manövrerad parkeringsbroms medans octaviorna verkar klarat sig utan.
Nej det är ju för visso sant det är ju inga komplicerade saker att laga. Tror dock att det blir jävligt irriterande när man byter någon enstaka del i taget är säkert smidigast och byta allt som brukar gå sönder i framvagnen samtidigt så det är överstökat för den gångenRkarlsson skrev:
Håller med!S skamper skrev:Jag kan kasta in ett till förslag på bil att titta på, Opel Insignia. Den väger över 1500 så du kan behålla ditt släp och kvalitetsmässigt är de helt okej, troligtvis ljusår bättre än VAG. De är dessutom relativt enkla att skruva med själv och modellen du får för 100k har mycket gemensamt med sista Saab 9-5. Opel är ju dessutom lika avskytt som fransosserna så man får väldigt mycket för pengarna. Enda nackdelen är nog att det kanske är svårt att hitta en med bensinmotor.
De senaste 10åren Opel är driftsäkra och billiga.
Min sambo har en 2012 Astra kombi 1.4t 140hk sedan 6år tillbaka och visst känns den en smula plastig som många japanare.
Men den har inte svikit oss en enda gång. Kamkedja och lätt att serva själv, inget special behövs. Har bytt en krävande termostat, bromsar och någon led fram.
Känns robust byggd. Ingen synliga rost ännu, inget under heller.
+ Väldigt snål!
+ Ligger mycket stadigt på vägen och lyder ratten precist.
+billig
- komfort i baksätet
- klimatanläggningen går inte att ställa in som man vill vid speciell väderlek/passagerarantal.
- plastig känsla
Läste just begtest på Talisman hos ViB. Man blir mörkrädd att en så pass ny bil kan drabbas av så mycket fel.S Styrman_jansson skrev:
Så det finns nya sanningar oxå.
I min värd ska en bil gå 20" mil/minst 10 år innan den drabbas av några fel alls.
Jag har också önskan om 20-30 tusen problemfria mil men tror inte att en vanlig standardbil numera håller sig problemfri så länge som 10 årIsakare skrev:
En hundratusenkronors passat är väl >8 år gammal och då är det mesta slitet och för avancerade konstruktioner straffar sig tydligt i dyrbart underhåll/utbyte, hur ny Renault går att få i den önskade prisklassen?