K Krux skrev:
Har aldrig hört talas som framvagns ras varje år vet I fan hur man bär sig åt då. Eller löser man det med att köpa bättre eftermarknadsdelar
ena gången en styrled andra en länkarm på motsvarande sida.
året efter länkarmen på andra sidan, samt en fjäder.
Och så där fortsatte det.. vet flera som hade samma elände... De köpte Kina grejer istället.. Eller byggde om så de fick annat att passa..
 
Octavia har inte Passats beryktade framvagn.
Byter man en pinne i taget på Passat, får man byta pinnar hela livet, det finns 4 per sida + styled.
Man köper ett kit med alla, så behöver man inte byta pinnar på flera år.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
K
skoge skoge skrev:
ena gången en styrled andra en länkarm på motsvarande sida.
året efter länkarmen på andra sidan, samt en fjäder.
Och så där fortsatte det.. vet flera som hade samma elände... De köpte Kina grejer istället.. Eller byggde om så de fick annat att passa..
Men det kallar inte jag att framvagnen havererar varje år….. lite överdrivet att kalla det för framvagnshaveri varje år.behöver inte vara kina grejer en del modeller finns det möjlighet att köpa performance delar till istället . Annars så kan man ofta få tag i bättre grejer på eftermarknads
 
K
skoge skoge skrev:
jaha okej ja... Inte ens VAG verkstaden ville sätta i original för skiten höll inte.. Utan blev lika efter en kort stund...
Det tog ett tag innan VW kom med uppgradering inom detta.

Det jag beskrev var bara toppen av isberget som jag kom ihåg...
Jo jag har hört om passat stora framvagns bekymmer. Så där håller jag med dig att dem är skit. Har dock aldrig ägt en vw och inget jag ångrar eller saknar. men visst måste du hålla med om att komplett servicebok och omskött alltid är bra att kolla efter även om modeller har sina brister
 
K Krux skrev:
Jo jag har hört om passat stora framvagns bekymmer. Så där håller jag med dig att dem är skit. Har dock aldrig ägt en vw och inget jag ångrar eller saknar. men visst måste du hålla med om att komplett servicebok och omskött alltid är bra att kolla efter även om modeller har sina brister
en noggrann ägare med service som är nedskriven och kamremsbyte mm är viktigare än märke..
ingen maskin är bättre än vad ägaren bryr sig om... Den som inget gör förtjänar en skrot hög.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Ang. Renault så har jag hört mycket bra om de senare årsmodellerna. Får tex. väldigt bra betyg för rostskydd. Till skillnad från t.ex. V90 som verkar ha rätt halvtaskigt behandling från start.

Så gamla sanningar säger inte så mycket…
 
P
K Krux skrev:
Har aldrig hört talas som framvagns ras varje år vet I fan hur man bär sig åt då. Eller löser man det med att köpa bättre eftermarknadsdelar
Jag hade en passat från 01. Det är riktigt att framvagnen suger. Men det var varken svårt eller dyrt att laga det. De höll till jag sålde bilen. Men jag behöll bara bilar ett år drygt på den tiden.
 
P
Isakare Isakare skrev:
Octavia har inte Passats beryktade framvagn.
Byter man en pinne i taget på Passat, får man byta pinnar hela livet, det finns 4 per sida + styled.
Man köper ett kit med alla, så behöver man inte byta pinnar på flera år.
Det är sant. Gick att köpa billigt från tyskland. Bytte man allt så höll det.
Att bara byta en pinne för man är snål gör att man tröttnar till sist. Man får värma på rätt bra och då är de lika bra att byta allihop så man slipper riskera att skada en annan pinne.
 
Varför har vissa av VAGs koncernsyskon elektrisk handbroms och vissa vanlig? Onödig teknik som elmotorer till parkeringsbromsen är iaf nått jag vill undvika på en hundratusenkronorsbil och passater och nyare golfar (-18?)verkar ha elektriskt manövrerad parkeringsbroms medans octaviorna verkar klarat sig utan.
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför har vissa av VAGs koncernsyskon elektrisk handbroms och vissa vanlig? Onödig teknik som elmotorer till parkeringsbromsen är iaf nått jag vill undvika på en hundratusenkronorsbil och passater och nyare golfar (-18?)verkar ha elektriskt manövrerad parkeringsbroms medans octaviorna verkar klarat sig utan.
Ungefär som elbaklucka. Bara onödigt vikt och en sak till som kan krångla.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ungefär som elbaklucka. Bara onödigt vikt och en sak till som kan krångla.
Är det bättre för tillverkarna och/eller verkstäderna med teknik som krånglar redan då den begagnade bilen är i 100 000kr klassen?
 
K
Rkarlsson skrev:
Jag hade en passat från 01. Det är riktigt att framvagnen suger. Men det var varken svårt eller dyrt att laga det. De höll till jag sålde bilen. Men jag behöll bara bilar ett år drygt på den tiden.
Nej det är ju för visso sant det är ju inga komplicerade saker att laga. Tror dock att det blir jävligt irriterande när man byter någon enstaka del i taget är säkert smidigast och byta allt som brukar gå sönder i framvagnen samtidigt så det är överstökat för den gången
 
S skamper skrev:
Jag kan kasta in ett till förslag på bil att titta på, Opel Insignia. Den väger över 1500 så du kan behålla ditt släp och kvalitetsmässigt är de helt okej, troligtvis ljusår bättre än VAG. De är dessutom relativt enkla att skruva med själv och modellen du får för 100k har mycket gemensamt med sista Saab 9-5. Opel är ju dessutom lika avskytt som fransosserna så man får väldigt mycket för pengarna. Enda nackdelen är nog att det kanske är svårt att hitta en med bensinmotor.
Håller med!

De senaste 10åren Opel är driftsäkra och billiga.
Min sambo har en 2012 Astra kombi 1.4t 140hk sedan 6år tillbaka och visst känns den en smula plastig som många japanare.
Men den har inte svikit oss en enda gång. Kamkedja och lätt att serva själv, inget special behövs. Har bytt en krävande termostat, bromsar och någon led fram.
Känns robust byggd. Ingen synliga rost ännu, inget under heller.

+ Väldigt snål!
+ Ligger mycket stadigt på vägen och lyder ratten precist.
+billig

- komfort i baksätet
- klimatanläggningen går inte att ställa in som man vill vid speciell väderlek/passagerarantal.
- plastig känsla
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ang. Renault så har jag hört mycket bra om de senare årsmodellerna. Får tex. väldigt bra betyg för rostskydd. Till skillnad från t.ex. V90 som verkar ha rätt halvtaskigt behandling från start.

Så gamla sanningar säger inte så mycket…
Läste just begtest på Talisman hos ViB. Man blir mörkrädd att en så pass ny bil kan drabbas av så mycket fel.
Så det finns nya sanningar oxå.
I min värd ska en bil gå 20" mil/minst 10 år innan den drabbas av några fel alls.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Läste just begtest på Talisman hos ViB. Man blir mörkrädd att en så pass ny bil kan drabbas av så mycket fel.
Så det finns nya sanningar oxå.
I min värd ska en bil gå 20" mil/minst 10 år innan den drabbas av några fel alls.
Jag har också önskan om 20-30 tusen problemfria mil men tror inte att en vanlig standardbil numera håller sig problemfri så länge som 10 år
En hundratusenkronors passat är väl >8 år gammal och då är det mesta slitet och för avancerade konstruktioner straffar sig tydligt i dyrbart underhåll/utbyte, hur ny Renault går att få i den önskade prisklassen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.