Nu känner jag att min älskade Caddy 1,6 TDI har gått ner i felsäkert läge för sista gången i min ägo. Skulle dessutom vilja ha fler sittplatser.

Grundkrav:
- Skottsäker motor. Helst bensin.
- Rimlig driftsekonomi, alltså ingen jänkepickis med stora däck och överdrivet hög förbrukning. Billiga reservdelar.
- Jag (198 cm) skall sitta okej.
- Minst 4 sittplatser.
- Tjänstevikt över 1500kg så vi får köra vårt 750-släp.

Kommer inte på något mer just nu..

Modeller som jag funderar på:
- Toyota Verso cirka 2011. Antar att de går att hitta med någon odödlig bensinare? Är det 1,6 eller 1,8?
- Volvo V70 cirka 1999. Älskar den, men vet inte om de går att få tag på i vettigt skick?
- Gillar ju egentligen Skoda Octavia cirka 2011 (och andra koncernsyskon), men vet inte om VAG har några driftsäkra motorer?
- Kanske SAAB 9-3 kombi?!

Har ni några erfarenheter/tankar kring dessa modeller?

Kom gärna med andra förslag också!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Nja, men om den ska vara någorlunda pålitlig så vet jag inte om en 23 år gammal bil (Volvon) blir rätt.
 
  • Gilla
Snicklas och 4 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Nu känner jag att min älskade Caddy 1,6 TDI har gått ner i felsäkert läge för sista gången i min ägo. Skulle dessutom vilja ha fler sittplatser.

Grundkrav:
- Skottsäker motor. Helst bensin.
- Rimlig driftsekonomi, alltså ingen jänkepickis med stora däck och överdrivet hög förbrukning. Billiga reservdelar.
- Jag (198 cm) skall sitta okej.
- Minst 4 sittplatser.
- Tjänstevikt över 1500kg så vi får köra vårt 750-släp.

Kommer inte på något mer just nu..

Modeller som jag funderar på:
- Toyota Verso cirka 2011. Antar att de går att hitta med någon odödlig bensinare? Är det 1,6 eller 1,8?
- Volvo V70 cirka 1999. Älskar den, men vet inte om de går att få tag på i vettigt skick?
- Gillar ju egentligen Skoda Octavia cirka 2011 (och andra koncernsyskon), men vet inte om VAG har några driftsäkra motorer?
- Kanske SAAB 9-3 kombi?!

Har ni några erfarenheter/tankar kring detta? :)
Så länge man undviker 1,4tsi så skulle jag rösta skoda
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Nu känner jag att min älskade Caddy 1,6 TDI har gått ner i felsäkert läge för sista gången i min ägo. Skulle dessutom vilja ha fler sittplatser.

Grundkrav:
- Skottsäker motor. Helst bensin.
- Rimlig driftsekonomi, alltså ingen jänkepickis med stora däck och överdrivet hög förbrukning. Billiga reservdelar.
- Jag (198 cm) skall sitta okej.
- Minst 4 sittplatser.
- Tjänstevikt över 1500kg så vi får köra vårt 750-släp.

Kommer inte på något mer just nu..

Modeller som jag funderar på:
- Toyota Verso cirka 2011. Antar att de går att hitta med någon odödlig bensinare? Är det 1,6 eller 1,8?
- Volvo V70 cirka 1999. Älskar den, men vet inte om de går att få tag på i vettigt skick?
- Gillar ju egentligen Skoda Octavia cirka 2011 (och andra koncernsyskon), men vet inte om VAG har några driftsäkra motorer?
- Kanske SAAB 9-3 kombi?!

Har ni några erfarenheter/tankar kring dessa modeller?

Kom gärna med andra förslag också!
Kolla på en caddy 1.9 tdi isåfall..
Eller 2.0..

volvo v70-99... njä för mycket sjukdomar från 850in..04 möjligtvis..

Saab.. sälj aset annars byt... ;)

1.4 tsi motorn har en väldigt tråkig kamkedja och än ännu tråkigare rem.. samt en vattenpump med dubbelskiva som plötsligt säger tack och hej... Då går bilen knappt framåt förens vid 3000 rpm..
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Nja, men om den ska vara någorlunda pålitlig så vet jag inte om en 23 år gammal bil (Volvon) blir rätt.
Det är nog sant.. Mest att jag gillar den så mycket, men det är nog inte det bästa köpet. :)

plåtrickard plåtrickard skrev:
Så länge man undviker 1,4tsi så skulle jag rösta skoda
Ok! Så 1,8 TSI är bra?

Har ni förslag på andra modeller? Är egentligen det jag är ute efter med tråden men glömde skriva det ordentligt i första inlägget.. :P
 
Är inte den gamla containern V70 rätt törstig?
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Det är nog sant.. Mest att jag gillar den så mycket, men det är nog inte det bästa köpet. :)



Ok! Så 1,8 TSI är bra?

Har ni förslag på andra modeller? Är egentligen det jag är ute efter med tråden men glömde skriva det ordentligt i första inlägget.. :P
1.8tsi är en uppgradering av passatmotorn..
pålitlig... nja det är ju en vag..
 
  • Gilla
Snicklas och 1 till
  • Laddar…
Totalekonomiskt så går det väl inte att slå en äldre välvårdad skattebefriad bil.
Jag åker i en 745:a från -90. 0kr i skatt, nån hundring i månaden i försäkring. Den drar ca 0,85 L/mil.
Den kostar småpengar att serva.
Rejält lastutrymme, bra stolar, bra dragvikt 1600kg på b-kort, utmärkt acc-anläggning.
Det man försakar är såklart krocksäkerheten.
 
  • Gilla
Kallebo och 4 till
  • Laddar…
Toyota skulle jag välja av dina alternativ. Och undvika allt som kommer från Volkswagen gruppen.
Sen om man bor i Sverige kanske det är bättre många gånger att ha en svensk bil, men skulle nog titta på en 2006 eller nyare volvo V70.
 
  • Gilla
Stiftet och 6 till
  • Laddar…
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är inte den gamla containern V70 rätt törstig?
Inte mycket mer än andra bilar i den storleksklassen inom budgeten .
 
Så vad är svaret? 0,7-1l/mil blandad körning?
 
Vi kör med två Skoda Yeti i familjen och skulle inte tveka till att köpa en igen.
Min favorit då 2.0 TDI som går billigt och är en slitvarg...
Sambons 1.6 TDI på hälften så många hk och sk. miljöbil drar betydligt mer.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så vad är svaret? 0,7-1l/mil blandad körning?
0,75-0,85 vid normal körning
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Min 10 år gamla Opel Vivaro drar runt 0,75 vid normala körningar och under 0,7 på långkörningar. Visserligen en diesel med en del skatt, men kör man några tusen mil per år så jämnar det ut sig...

Lite onödigt stor ibland kanske, men oerhört praktisk för det mesta.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Tack för alla svar! Skall förklara mig lite.

Bränsleförbrukning är inte supernoga. Detta blir en andrabil som går max 1000 mil per år. Runt 0,8 är helt okej om det för med sig en driftsäker motor. Med tanke på den korta årliga sträckan tänker jag också att bensin är bättre, då de flesta turerna inte är längre än 10-20 km..

Äldre bilar faller lite på att jag inte sitter så bra. Hade gärna tagit tillbaka vår gamla 245a om jag hade suttit bättre! 740 är tyvärr inte så mycket bättre, men 850/X70 är okej!

Anledningen till att jag över huvud taget hade med Octavian på listan är att jag sitter så jäkla bra i de flesta VAG-bilar. Stolarna är som byggda för min kropp. Därför har jag lite svårt att släppa dem, trots att förtroendet för deras motorer är lågt..

Tar gärna emot förslag på andra modeller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.