Nu känner jag att min älskade Caddy 1,6 TDI har gått ner i felsäkert läge för sista gången i min ägo. Skulle dessutom vilja ha fler sittplatser.
Grundkrav:
- Skottsäker motor. Helst bensin.
- Rimlig driftsekonomi, alltså ingen jänkepickis med stora däck och överdrivet hög förbrukning. Billiga reservdelar.
- Jag (198 cm) skall sitta okej.
- Minst 4 sittplatser.
- Tjänstevikt över 1500kg så vi får köra vårt 750-släp.
Kommer inte på något mer just nu..
Modeller som jag funderar på:
- Toyota Verso cirka 2011. Antar att de går att hitta med någon odödlig bensinare? Är det 1,6 eller 1,8?
- Volvo V70 cirka 1999. Älskar den, men vet inte om de går att få tag på i vettigt skick?
- Gillar ju egentligen Skoda Octavia cirka 2011 (och andra koncernsyskon), men vet inte om VAG har några driftsäkra motorer?
- Kanske SAAB 9-3 kombi?!
Har ni några erfarenheter/tankar kring dessa modeller?
Kom gärna med andra förslag också!
Grundkrav:
- Skottsäker motor. Helst bensin.
- Rimlig driftsekonomi, alltså ingen jänkepickis med stora däck och överdrivet hög förbrukning. Billiga reservdelar.
- Jag (198 cm) skall sitta okej.
- Minst 4 sittplatser.
- Tjänstevikt över 1500kg så vi får köra vårt 750-släp.
Kommer inte på något mer just nu..
Modeller som jag funderar på:
- Toyota Verso cirka 2011. Antar att de går att hitta med någon odödlig bensinare? Är det 1,6 eller 1,8?
- Volvo V70 cirka 1999. Älskar den, men vet inte om de går att få tag på i vettigt skick?
- Gillar ju egentligen Skoda Octavia cirka 2011 (och andra koncernsyskon), men vet inte om VAG har några driftsäkra motorer?
- Kanske SAAB 9-3 kombi?!
Har ni några erfarenheter/tankar kring dessa modeller?
Kom gärna med andra förslag också!
Redigerat:
Besserwisser
· östergötland
· 2 773 inlägg
Så länge man undviker 1,4tsi så skulle jag rösta skodahobbs skrev:
Nu känner jag att min älskade Caddy 1,6 TDI har gått ner i felsäkert läge för sista gången i min ägo. Skulle dessutom vilja ha fler sittplatser.
Grundkrav:
- Skottsäker motor. Helst bensin.
- Rimlig driftsekonomi, alltså ingen jänkepickis med stora däck och överdrivet hög förbrukning. Billiga reservdelar.
- Jag (198 cm) skall sitta okej.
- Minst 4 sittplatser.
- Tjänstevikt över 1500kg så vi får köra vårt 750-släp.
Kommer inte på något mer just nu..
Modeller som jag funderar på:
- Toyota Verso cirka 2011. Antar att de går att hitta med någon odödlig bensinare? Är det 1,6 eller 1,8?
- Volvo V70 cirka 1999. Älskar den, men vet inte om de går att få tag på i vettigt skick?
- Gillar ju egentligen Skoda Octavia cirka 2011 (och andra koncernsyskon), men vet inte om VAG har några driftsäkra motorer?
- Kanske SAAB 9-3 kombi?!
Har ni några erfarenheter/tankar kring detta?![]()
Kolla på en caddy 1.9 tdi isåfall..hobbs skrev:
Nu känner jag att min älskade Caddy 1,6 TDI har gått ner i felsäkert läge för sista gången i min ägo. Skulle dessutom vilja ha fler sittplatser.
Grundkrav:
- Skottsäker motor. Helst bensin.
- Rimlig driftsekonomi, alltså ingen jänkepickis med stora däck och överdrivet hög förbrukning. Billiga reservdelar.
- Jag (198 cm) skall sitta okej.
- Minst 4 sittplatser.
- Tjänstevikt över 1500kg så vi får köra vårt 750-släp.
Kommer inte på något mer just nu..
Modeller som jag funderar på:
- Toyota Verso cirka 2011. Antar att de går att hitta med någon odödlig bensinare? Är det 1,6 eller 1,8?
- Volvo V70 cirka 1999. Älskar den, men vet inte om de går att få tag på i vettigt skick?
- Gillar ju egentligen Skoda Octavia cirka 2011 (och andra koncernsyskon), men vet inte om VAG har några driftsäkra motorer?
- Kanske SAAB 9-3 kombi?!
Har ni några erfarenheter/tankar kring dessa modeller?
Kom gärna med andra förslag också!
Eller 2.0..
volvo v70-99... njä för mycket sjukdomar från 850in..04 möjligtvis..
Saab.. sälj aset annars byt...
1.4 tsi motorn har en väldigt tråkig kamkedja och än ännu tråkigare rem.. samt en vattenpump med dubbelskiva som plötsligt säger tack och hej... Då går bilen knappt framåt förens vid 3000 rpm..
Det är nog sant.. Mest att jag gillar den så mycket, men det är nog inte det bästa köpet.S slugger75 skrev:
Ok! Så 1,8 TSI är bra?plåtrickard skrev:
Har ni förslag på andra modeller? Är egentligen det jag är ute efter med tråden men glömde skriva det ordentligt i första inlägget..
1.8tsi är en uppgradering av passatmotorn..hobbs skrev:
pålitlig... nja det är ju en vag..
Totalekonomiskt så går det väl inte att slå en äldre välvårdad skattebefriad bil.
Jag åker i en 745:a från -90. 0kr i skatt, nån hundring i månaden i försäkring. Den drar ca 0,85 L/mil.
Den kostar småpengar att serva.
Rejält lastutrymme, bra stolar, bra dragvikt 1600kg på b-kort, utmärkt acc-anläggning.
Det man försakar är såklart krocksäkerheten.
Jag åker i en 745:a från -90. 0kr i skatt, nån hundring i månaden i försäkring. Den drar ca 0,85 L/mil.
Den kostar småpengar att serva.
Rejält lastutrymme, bra stolar, bra dragvikt 1600kg på b-kort, utmärkt acc-anläggning.
Det man försakar är såklart krocksäkerheten.
Toyota skulle jag välja av dina alternativ. Och undvika allt som kommer från Volkswagen gruppen.
Sen om man bor i Sverige kanske det är bättre många gånger att ha en svensk bil, men skulle nog titta på en 2006 eller nyare volvo V70.
Sen om man bor i Sverige kanske det är bättre många gånger att ha en svensk bil, men skulle nog titta på en 2006 eller nyare volvo V70.
Vi kör med två Skoda Yeti i familjen och skulle inte tveka till att köpa en igen.
Min favorit då 2.0 TDI som går billigt och är en slitvarg...
Sambons 1.6 TDI på hälften så många hk och sk. miljöbil drar betydligt mer.
Min favorit då 2.0 TDI som går billigt och är en slitvarg...
Sambons 1.6 TDI på hälften så många hk och sk. miljöbil drar betydligt mer.
Min 10 år gamla Opel Vivaro drar runt 0,75 vid normala körningar och under 0,7 på långkörningar. Visserligen en diesel med en del skatt, men kör man några tusen mil per år så jämnar det ut sig...
Lite onödigt stor ibland kanske, men oerhört praktisk för det mesta.
Lite onödigt stor ibland kanske, men oerhört praktisk för det mesta.
Tack för alla svar! Skall förklara mig lite.
Bränsleförbrukning är inte supernoga. Detta blir en andrabil som går max 1000 mil per år. Runt 0,8 är helt okej om det för med sig en driftsäker motor. Med tanke på den korta årliga sträckan tänker jag också att bensin är bättre, då de flesta turerna inte är längre än 10-20 km..
Äldre bilar faller lite på att jag inte sitter så bra. Hade gärna tagit tillbaka vår gamla 245a om jag hade suttit bättre! 740 är tyvärr inte så mycket bättre, men 850/X70 är okej!
Anledningen till att jag över huvud taget hade med Octavian på listan är att jag sitter så jäkla bra i de flesta VAG-bilar. Stolarna är som byggda för min kropp. Därför har jag lite svårt att släppa dem, trots att förtroendet för deras motorer är lågt..
Tar gärna emot förslag på andra modeller!
Bränsleförbrukning är inte supernoga. Detta blir en andrabil som går max 1000 mil per år. Runt 0,8 är helt okej om det för med sig en driftsäker motor. Med tanke på den korta årliga sträckan tänker jag också att bensin är bättre, då de flesta turerna inte är längre än 10-20 km..
Äldre bilar faller lite på att jag inte sitter så bra. Hade gärna tagit tillbaka vår gamla 245a om jag hade suttit bättre! 740 är tyvärr inte så mycket bättre, men 850/X70 är okej!
Anledningen till att jag över huvud taget hade med Octavian på listan är att jag sitter så jäkla bra i de flesta VAG-bilar. Stolarna är som byggda för min kropp. Därför har jag lite svårt att släppa dem, trots att förtroendet för deras motorer är lågt..
Tar gärna emot förslag på andra modeller!
