32 216 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
Jo jo jag har levt på vägarna som förare..RoTe skrev:
Som sagt har jag lagt tiotusentals mil i Volvos bakhjulsdrivna och även legat i diket, en gång som förare och en gång som passagerare. Alla människor begår misstag! Själv var jag överjävligt trött på väg hem till sängen en tidig morgon och det frös på i gryningen utan att jag märkte det. Låg i 90 på femmans växel och gav pyttelite gas bara, korsade vägbanan och ner i diket på andra sidan. Det gick inte att gå på vägen, så halt var det.
jobbar som taxiförare så...
framhjulsdrift eller bakhjulsdrift..
föraren ska kunna sin sak ändå..
Jo samma här, fd yrkesförare... Mer kukmätartävlingar? Kör lite tyngre nu jag...skoge skrev:
Du borde kanske underrätta alla biltillverkare som gör helt fel enligt din devis då dom stoppar in massa onödiga system i bilarna. Borde vi inte köra manuell broms och styrning med? Bara MÄN MED MUSKLER nog ska få köra automobiler?!
Nä men man kan hålla sig till verkligheten istället för att reagera på detta sätt.RoTe skrev:
Jo samma här, fd yrkesförare... Mer kukmätartävlingar? Kör lite tyngre nu jag...
Du borde kanske underrätta alla biltillverkare som gör helt fel enligt din devis då dom stoppar in massa onödiga system i bilarna. Borde vi inte köra manuell broms och styrning med? Bara MÄN MED MUSKLER nog ska få köra automobiler?!![]()
visst är funktioner bra, men de är inte mer än en falsk trygghet för de som inte lärt sig att köra utan dem..
Så nej.
abs räcker gott och väl.
allt utöver är underlättande inte mer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Farsan hade en äldre T5 innan med manuell låda. Den var riktig pigg så det behöver inte vara segt med V70Fjojtmehmet skrev:
Nu var ju frågan kring en driftsäker bil bla.
Jag hade en v70 -99 innan jag bytte upp mig till v70 -09. 99an var mycket mer pålitlig trots 36k på mätaren (09 är på 16k nu)
Den kändes som en traktor i både styrning och vrid men den gick alltid, lättmekad och ganska billiga delar (mycket privatskrot-delar på blocket). Men problemet är när man ska köra, inte bara transportera. En omkörning på E4:an kunde ta 2km, det var som att ro i sirap, över 130km/h känns det som att bilen ska gå i molekyler (samma gäller för 09 vid 150). Min skoda klarar omkörning på motorväg på 15 sekunder och känns som en dröm vid 190, men kan bara transportera 5 ryggsäckar.
En v70 -99 sväljer lika mycket som ett släp och går utmärkt som transport. Om det huvudsakliga syftet är brädgård och tipp så är det ett bra val. Efter 3-4 år kan man sälja dem vidare till samma pris som inköp
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
En sak att tänka på gällande Mazdan som jag inte nämnt är att de är inte jättetysta inuti. Helt OK i 70-80-90 km/h men plöjer du mycket motorväg så kan det bli jobbigt.hobbs skrev:
Förbrukningsmässigt är de förvånandsvärt snåla. Min drog 0,68 tur och retur till Legoland från Linköping. Då var vi fem i bilen med full packning, 225 breda däck, och ACn gick för fullt ( 30 grader varmt) nästan hela tiden.
En annan likande tur till fjällen slutade på 0,64.
Jag kan kasta in ett till förslag på bil att titta på, Opel Insignia. Den väger över 1500 så du kan behålla ditt släp och kvalitetsmässigt är de helt okej, troligtvis ljusår bättre än VAG. De är dessutom relativt enkla att skruva med själv och modellen du får för 100k har mycket gemensamt med sista Saab 9-5. Opel är ju dessutom lika avskytt som fransosserna så man får väldigt mycket för pengarna. Enda nackdelen är nog att det kanske är svårt att hitta en med bensinmotor.hobbs skrev:
Instämmer, otroligt mycket bil för pengarna.S skamper skrev:Jag kan kasta in ett till förslag på bil att titta på, Opel Insignia. Den väger över 1500 så du kan behålla ditt släp och kvalitetsmässigt är de helt okej, troligtvis ljusår bättre än VAG. De är dessutom relativt enkla att skruva med själv och modellen du får för 100k har mycket gemensamt med sista Saab 9-5. Opel är ju dessutom lika avskytt som fransosserna så man får väldigt mycket för pengarna. Enda nackdelen är nog att det kanske är svårt att hitta en med bensinmotor.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag kikade lite på insignia innan vi bestämde oss för ännu en Mazda 6.
Kändes stabil. Bra innerutrymmen (speciellt baksätet), trevliga motorer och vägegenskaper.
Det föll på att de var lite "tråkigare" än Mazdan.
Dock var detta av den nyare modellen.
Den gamla var lite för länge seden jag provkörde så jag kommer inte riktigt ihåg hur de kändes. Utformningen på bakluckan på kombin gjorde att det kändes lite udda att lasta har jag för mig.
Säker bra bilar det med.
Kändes stabil. Bra innerutrymmen (speciellt baksätet), trevliga motorer och vägegenskaper.
Det föll på att de var lite "tråkigare" än Mazdan.
Dock var detta av den nyare modellen.
Den gamla var lite för länge seden jag provkörde så jag kommer inte riktigt ihåg hur de kändes. Utformningen på bakluckan på kombin gjorde att det kändes lite udda att lasta har jag för mig.
Säker bra bilar det med.
Man köper såklart en som är fin och rostfri.S Styrman_jansson skrev:
Jag köpte en för några år sedan som hade gått 4000mil. Helt rostfri såklart. Vill minnas att jag gav 28000kr. Priserna har väl visserligen gått upp men för den pengen ts pratar om så hittar hen lätt en i toppskick och får pengar över till en service/reparationspott som kommer räcka livet ut.
K Krux skrev:
Ska man tex ha Renault så ska du köpa på rätt sida om 2010. Dvs inte äldre.
Kunde stänga av antisladd och tjofräs helt i en cadillac cts. Den var helt bedrövlig att köra normalt med då, det hade i princip varit omöjligt nästan.skoge skrev:
Sen tryckte man igång allt och det fanns inte en tendens till sladd.
Jag skulle aldrig köpt något liknande volvo 740, 940 eller annat från den tiden och tänkt på säkerhet. Och då menar jag inte med hjälpsystem utan att det finns ingen krocksäkerhet när de där burkarna.