RoTe RoTe skrev:
Som sagt har jag lagt tiotusentals mil i Volvos bakhjulsdrivna och även legat i diket, en gång som förare och en gång som passagerare. Alla människor begår misstag! Själv var jag överjävligt trött på väg hem till sängen en tidig morgon och det frös på i gryningen utan att jag märkte det. Låg i 90 på femmans växel och gav pyttelite gas bara, korsade vägbanan och ner i diket på andra sidan. Det gick inte att gå på vägen, så halt var det.
Jo jo jag har levt på vägarna som förare..
jobbar som taxiförare så...
framhjulsdrift eller bakhjulsdrift..
föraren ska kunna sin sak ändå..
 
RoTe
skoge skoge skrev:
Jo jo jag har levt på vägarna som förare..
jobbar som taxiförare så...
framhjulsdrift eller bakhjulsdrift..
föraren ska kunna sin sak ändå..
Jo samma här, fd yrkesförare... Mer kukmätartävlingar? Kör lite tyngre nu jag...
Du borde kanske underrätta alla biltillverkare som gör helt fel enligt din devis då dom stoppar in massa onödiga system i bilarna. Borde vi inte köra manuell broms och styrning med? Bara MÄN MED MUSKLER nog ska få köra automobiler?! :crysmile:
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jo samma här, fd yrkesförare... Mer kukmätartävlingar? Kör lite tyngre nu jag...
Du borde kanske underrätta alla biltillverkare som gör helt fel enligt din devis då dom stoppar in massa onödiga system i bilarna. Borde vi inte köra manuell broms och styrning med? Bara MÄN MED MUSKLER nog ska få köra automobiler?! :crysmile:
Nä men man kan hålla sig till verkligheten istället för att reagera på detta sätt.

visst är funktioner bra, men de är inte mer än en falsk trygghet för de som inte lärt sig att köra utan dem..
Så nej.
abs räcker gott och väl.
allt utöver är underlättande inte mer.
 
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Nu var ju frågan kring en driftsäker bil bla.
Jag hade en v70 -99 innan jag bytte upp mig till v70 -09. 99an var mycket mer pålitlig trots 36k på mätaren (09 är på 16k nu)
Den kändes som en traktor i både styrning och vrid men den gick alltid, lättmekad och ganska billiga delar (mycket privatskrot-delar på blocket). Men problemet är när man ska köra, inte bara transportera. En omkörning på E4:an kunde ta 2km, det var som att ro i sirap, över 130km/h känns det som att bilen ska gå i molekyler (samma gäller för 09 vid 150). Min skoda klarar omkörning på motorväg på 15 sekunder och känns som en dröm vid 190, men kan bara transportera 5 ryggsäckar.
En v70 -99 sväljer lika mycket som ett släp och går utmärkt som transport. Om det huvudsakliga syftet är brädgård och tipp så är det ett bra val. Efter 3-4 år kan man sälja dem vidare till samma pris som inköp
Farsan hade en äldre T5 innan med manuell låda. Den var riktig pigg så det behöver inte vara segt med V70 :)
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
RoTe
skoge skoge skrev:
allt utöver är underlättande inte mer.
Hur är en säkerhetsfunktion "underlättande"? Du är ju helt verklighetsfrånvänd!
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hur är en säkerhetsfunktion "underlättande"? Du är ju helt verklighetsfrånvänd!
jaha ja det är din åsikt.
ESP är ett passivt system som hjälper bilföraren att undvika och ordna upp en sladd..
Är inte det underlättande?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag har ägt och kört många begagnade VW genom åren.

Totalt handlar det om säkert över 30 bilar, har tappat räkningen
Det låter ju son ett vattentätt kvitto på att man ska undvika VW! :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Nu känns Mazda 6 eller Golf/Octavia med multifuelmotorn mest rimliga, med ett gemensamt problem; vikten. De väger under 1500 kg och om man skall vara petig så är det i så fall 40kmh som gäller med vårt 750-släp så fort det är lastat. Hur tänker ni om detta? Mazdan saknar 45 kg.. :/
En sak att tänka på gällande Mazdan som jag inte nämnt är att de är inte jättetysta inuti. Helt OK i 70-80-90 km/h men plöjer du mycket motorväg så kan det bli jobbigt.

Förbrukningsmässigt är de förvånandsvärt snåla. Min drog 0,68 tur och retur till Legoland från Linköping. Då var vi fem i bilen med full packning, 225 breda däck, och ACn gick för fullt ( 30 grader varmt) nästan hela tiden.

En annan likande tur till fjällen slutade på 0,64.
 
  • Gilla
addam och 1 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Nu känns Mazda 6 eller Golf/Octavia med multifuelmotorn mest rimliga, med ett gemensamt problem; vikten. De väger under 1500 kg och om man skall vara petig så är det i så fall 40kmh som gäller med vårt 750-släp så fort det är lastat. Hur tänker ni om detta? Mazdan saknar 45 kg.. :/
Jag kan kasta in ett till förslag på bil att titta på, Opel Insignia. Den väger över 1500 så du kan behålla ditt släp och kvalitetsmässigt är de helt okej, troligtvis ljusår bättre än VAG. De är dessutom relativt enkla att skruva med själv och modellen du får för 100k har mycket gemensamt med sista Saab 9-5. Opel är ju dessutom lika avskytt som fransosserna så man får väldigt mycket för pengarna. Enda nackdelen är nog att det kanske är svårt att hitta en med bensinmotor.
 
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
S skamper skrev:
Jag kan kasta in ett till förslag på bil att titta på, Opel Insignia. Den väger över 1500 så du kan behålla ditt släp och kvalitetsmässigt är de helt okej, troligtvis ljusår bättre än VAG. De är dessutom relativt enkla att skruva med själv och modellen du får för 100k har mycket gemensamt med sista Saab 9-5. Opel är ju dessutom lika avskytt som fransosserna så man får väldigt mycket för pengarna. Enda nackdelen är nog att det kanske är svårt att hitta en med bensinmotor.
Instämmer, otroligt mycket bil för pengarna.
 
Jag kikade lite på insignia innan vi bestämde oss för ännu en Mazda 6.
Kändes stabil. Bra innerutrymmen (speciellt baksätet), trevliga motorer och vägegenskaper.
Det föll på att de var lite "tråkigare" än Mazdan.

Dock var detta av den nyare modellen.
Den gamla var lite för länge seden jag provkörde så jag kommer inte riktigt ihåg hur de kändes. Utformningen på bakluckan på kombin gjorde att det kändes lite udda att lasta har jag för mig.

Säker bra bilar det med.
 
S Styrman_jansson skrev:
Rost?
Man köper såklart en som är fin och rostfri.

Jag köpte en för några år sedan som hade gått 4000mil. Helt rostfri såklart. Vill minnas att jag gav 28000kr. Priserna har väl visserligen gått upp men för den pengen ts pratar om så hittar hen lätt en i toppskick och får pengar över till en service/reparationspott som kommer räcka livet ut.
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så vad är svaret? 0,7-1l/mil blandad körning?
0,9 drar en s70 från 2000 snällt kört. Mycket nerför 0,85.
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
P
K Krux skrev:
Funderade på franskt men alla som haft det som jag pratade med i 30 tusen kronors klassen hade bara dåliga erfarenheter blev avråd från alla håll. Har iaf inte blivit imponerad av Peugeot när jag provat. Blev en Ford istället så framtiden får utvisa hur det går

Ska man tex ha Renault så ska du köpa på rätt sida om 2010. Dvs inte äldre.
 
P
skoge skoge skrev:
jaha ja det är din åsikt.
ESP är ett passivt system som hjälper bilföraren att undvika och ordna upp en sladd..
Är inte det underlättande?
Kunde stänga av antisladd och tjofräs helt i en cadillac cts. Den var helt bedrövlig att köra normalt med då, det hade i princip varit omöjligt nästan.
Sen tryckte man igång allt och det fanns inte en tendens till sladd.

Jag skulle aldrig köpt något liknande volvo 740, 940 eller annat från den tiden och tänkt på säkerhet. Och då menar jag inte med hjälpsystem utan att det finns ingen krocksäkerhet när de där burkarna.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.