32 196 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
Jag har ägt och kört många begagnade VW genom åren.
Totalt handlar det om säkert över 30 bilar, har tappat räkningen, men de enda som krånglat har varit de 4 som var diesel. Den röda tråden är bränslesystem och avgasrening.....
Teorin jag lutar mig mot nu är att sky alla komplicerade och dyra konstruktioner som pesten, istället satsa på äldre teknik som är beprövad. Strunta i alla diverse påhitt och "balla" bokstavskombinationer på bakluckan som lovar guld o gröna skogar... För att inte prata om alla dessa dubbelkopplings- "automatlådor", herregud....
VW har genom alla tider haft en mycket stabil liten bensinare som "basmotor", den är på 1.6l, har 2 ventiler per cylinder och kamrem. Den är i stora drag i grunden relativt oförändrad sen början på 70-talet, sista varianten av den så byttes alla gummislangar och packboxar i bränslesystemet ut mot en variant som klarade att stå emot sprit. Så satte de på ett klistermärke där det stod "Multifuel" o så blev den "miljöbil" med låg skatt och andra fördelar... Motorkoden är CCSA, sitter i Golf fram till -12.
Allt nyare än det som lämnat VWs fabriker, samt alla dessa TSI, FSI o allt vad de hittat är enbart olika varianter av det ena misslyckadet efter det andra. Diesel är bara att glömma helt efter -05 när det börjades med partikelfilter, de går bra o snålt så länge de går. Men som en kniv i ryggen helt utan förvarning så står man där med en uppskattad reparationskostnad från verkstaden som är dubbla bilens värde.... Lite överdrivet måhända, men...
Totalt handlar det om säkert över 30 bilar, har tappat räkningen, men de enda som krånglat har varit de 4 som var diesel. Den röda tråden är bränslesystem och avgasrening.....
Teorin jag lutar mig mot nu är att sky alla komplicerade och dyra konstruktioner som pesten, istället satsa på äldre teknik som är beprövad. Strunta i alla diverse påhitt och "balla" bokstavskombinationer på bakluckan som lovar guld o gröna skogar... För att inte prata om alla dessa dubbelkopplings- "automatlådor", herregud....
VW har genom alla tider haft en mycket stabil liten bensinare som "basmotor", den är på 1.6l, har 2 ventiler per cylinder och kamrem. Den är i stora drag i grunden relativt oförändrad sen början på 70-talet, sista varianten av den så byttes alla gummislangar och packboxar i bränslesystemet ut mot en variant som klarade att stå emot sprit. Så satte de på ett klistermärke där det stod "Multifuel" o så blev den "miljöbil" med låg skatt och andra fördelar... Motorkoden är CCSA, sitter i Golf fram till -12.
Allt nyare än det som lämnat VWs fabriker, samt alla dessa TSI, FSI o allt vad de hittat är enbart olika varianter av det ena misslyckadet efter det andra. Diesel är bara att glömma helt efter -05 när det börjades med partikelfilter, de går bra o snålt så länge de går. Men som en kniv i ryggen helt utan förvarning så står man där med en uppskattad reparationskostnad från verkstaden som är dubbla bilens värde.... Lite överdrivet måhända, men...
Nu känns Mazda 6 eller Golf/Octavia med multifuelmotorn mest rimliga, med ett gemensamt problem; vikten. De väger under 1500 kg och om man skall vara petig så är det i så fall 40kmh som gäller med vårt 750-släp så fort det är lastat. Hur tänker ni om detta? Mazdan saknar 45 kg.. :/
Byt släp, bromsat är att föredra.hobbs skrev:
Skodorna brukar rosta mindre än Golf och framförallt Passat, varför är för mig oklart.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Nu var ju frågan kring en driftsäker bil bla.AndersMalmgren skrev:
Jag hade en v70 -99 innan jag bytte upp mig till v70 -09. 99an var mycket mer pålitlig trots 36k på mätaren (09 är på 16k nu)
Den kändes som en traktor i både styrning och vrid men den gick alltid, lättmekad och ganska billiga delar (mycket privatskrot-delar på blocket). Men problemet är när man ska köra, inte bara transportera. En omkörning på E4:an kunde ta 2km, det var som att ro i sirap, över 130km/h känns det som att bilen ska gå i molekyler (samma gäller för 09 vid 150). Min skoda klarar omkörning på motorväg på 15 sekunder och känns som en dröm vid 190, men kan bara transportera 5 ryggsäckar.
En v70 -99 sväljer lika mycket som ett släp och går utmärkt som transport. Om det huvudsakliga syftet är brädgård och tipp så är det ett bra val. Efter 3-4 år kan man sälja dem vidare till samma pris som inköp
Som sagt har jag lagt tiotusentals mil i Volvos bakhjulsdrivna och även legat i diket, en gång som förare och en gång som passagerare. Alla människor begår misstag! Själv var jag överjävligt trött på väg hem till sängen en tidig morgon och det frös på i gryningen utan att jag märkte det. Låg i 90 på femmans växel och gav pyttelite gas bara, korsade vägbanan och ner i diket på andra sidan. Det gick inte att gå på vägen, så halt var det.skoge skrev:
Var i samma sits för några år sedan med morsans bil, med skillnaden att vi då kört runt med ekipaget några år innan vi uppmärksammade detta.hobbs skrev:
Lösningen blev att köpa en exact likadan kärra fast med 500kg totalvikt istället för den 600kg vi hade innan, den gamla sålde vi för samma summa som vi köpte den nya för så det blev som att byta rakt av. De flesta obromsade kärror som sålts sen detta påfund med obromsade kärror kom till erbjöds med 500, 600, eller 750kg totalvikt för att följa regelverket.
Antingen krokar du bara på o åker med den kärra du har o spelar dum om du mot förmodan skulle bli stoppad av en extremt nitisk och påläst trafikpolis, eller så byter du din vagn mot en likadan fast reggad med 600kg totalvikt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Den regeln kände jag inte till. Körde många vändor obromsat 750-släp med vår gamla Mazda 6. Och husvagn med, men den var ju bromsad förstås.hobbs skrev:
Byta släp?