S Styrman_jansson skrev:
Tror det är någon form av konstruktionsmiss på kolvar/kolvringar som gör att olja läcker in i förbränningsrummet.

Min Skoda Yeti med 1.8TSi med samma problem drog över en liter olja per 100mil. Blev totalrenovering av motorn som bilhandlare som tur var tog på reklammation.

På det verkar tändspolare poppa som popcorn….
Japp samma fel som Renault har på vissa..
 
Iallafall 1,4 tsi har hydraulisk kamkedjespännare..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Iallafall 1,4 tsi har hydraulisk kamkedjespännare..
är det många som har.. på både gott och ont..
 
Min strategi är att köpa något besiktat för <20k. När det blir krångel - nästa. Oftast håller dom längre än 1-2 år så det är enligt min bild mest ekonomiskt.
Jag vet att många i Sverige misstycker om franska bilar men jag har haft bäste erfarenheter med både Citroen C5 och Peugeot 508. Slitstarka draghästar, C5 med överlägsen komfort.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Min strategi är att köpa något besiktat för <20k. När det blir krångel - nästa. Oftast håller dom längre än 1-2 år så det är enligt min bild mest ekonomiskt.
Jag vet att många i Sverige misstycker om franska bilar men jag har haft bäste erfarenheter med både Citroen C5 och Peugeot 508. Slitstarka draghästar, C5 med överlägsen komfort.
en god vän som skruvar och skruvar mycket kan inte se någon större skillnad mellan märkerna.. möjligen att vissa delar sitter illa till på vissa.. Men sett överlag så är det ungefär likvärdigt med haveri..
 
K
Funderade på franskt men alla som haft det som jag pratade med i 30 tusen kronors klassen hade bara dåliga erfarenheter blev avråd från alla håll. Har iaf inte blivit imponerad av Peugeot när jag provat. Blev en Ford istället så framtiden får utvisa hur det går
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om du funderar på VW produkter, skippa bensinare!
Diesel är robusta om vi bortser från uppgraderade EA189/fusk-EU5.

9-3 hade GMs world wide mest driftsäkra drivlina. De 6vxl lådorna är skottkärra.
Men det är ju en gammal bil idag.

Toyota med Hybriddrivlna är ruskigt driftsäkra! Dock dyra.
Bensinarna är bra, skippa deras diesel.

i30 och Kia ceed är bra men rostar undertill.

Volvo på.P2 plattan är kanonbra, men bensinarna är inte speciellt snåla.

Hur mycket kör du per år?

Manuell diesel Oktavia eller motsvarande seat är trygga köp. Uppgraderade fusk-EU5 kan dock vålla problem beroende på körprofil. Värst drabbade är 1.6 tdi
Körprofilen är inte optimal för modern diesel.. Säg att den går en dag (2x10km) varje vecka och sedan en längre tur varje/varannan månad. Har en liten elbil som tar i stort sett all vardagskörning, så vi har väldigt låga bilkostnader även om denna nya andrabil drar någon deciliter mer.

Tror att jag ger upp VAG för denna gång..
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag skulle rekommendera en Mazda 6 av årsmodell 2008-2012. Körde en dylik i 5 år och 16 000mil och pålitligare bil har jag aldrig upplevt.

Det enda man får vara vaksam på är rost. Jag gjorde en extrabehandling när jag köpte den och därefter var det guldstjärna på varje besiktning.

Rekommenderar 2.5l bensinmotorn. Ett bra exempel på hur jäkla trevlig en 4-cylindrig sugmotor kan vara. På det en underbar manuell växellåda och fin fin styrning.

Rejäl koffert och baksäte och den enda japanska bil som jag med mina 1,94cm suttit finfint i.
Mazda 6 låter spännande! Hade inte tänkt på den. 2,0 verkar vanligare. Vet du något om den? Också sugmotor?
 
hobbs hobbs skrev:
Mazda 6 låter spännande! Hade inte tänkt på den. 2,0 verkar vanligare. Vet du något om den? Också sugmotor?
En kollega har en sån.
Han är sjukt nöjd. Den är väl 8år gammal nu.
Bara tuffar på men rost har börjat bubbla och är väl typ en av mycket få svaga punkter.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
K Krux skrev:
Funderade på franskt men alla som haft det som jag pratade med i 30 tusen kronors klassen hade bara dåliga erfarenheter blev avråd från alla håll. Har iaf inte blivit imponerad av Peugeot när jag provat. Blev en Ford istället så framtiden får utvisa hur det går
Då hade jag väl bara tur. Men jag vidhåller att mycket mer bil för pengarna får man inte än om man köpa stora gamla franska (eller japanska) bilar. Inga småbilar dock.
 
hobbs hobbs skrev:
Mazda 6 låter spännande! Hade inte tänkt på den. 2,0 verkar vanligare. Vet du något om den? Också sugmotor?
Ja, sugmotor. Vad jag förstått är det samma konstruktion i grunden. Jag har inte kört den, och visserligen är Mazdan lätt, men jag tror den skulle upplevas som lite slö.

Den där extra halvlitern kompenserar rätt bra för avsaknaden av Turbo. Mindre saker som kan paja med.

2.5:orna är dessutom alltid fullutrustade.
 
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Så länge inte något dyrt går sönder då... Vilket ju alltid är en risk på en äldre bil. Man får även ta hänsyn till tillgången till reservdelar till äldre bilar.
Det finns liksom inget som är dyrt på en 740. Dessutom så finns det inte en enda bilmek som kan gå bet på att reparera en sån.
 
P Mattiaz skrev:
Det finns liksom inget som är dyrt på en 740. Dessutom så finns det inte en enda bilmek som kan gå bet på att reparera en sån.
Rost?
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Ang 740 så skulle jag som ändå kört tiotusentals mil i dom där bilarna välja en lite modernare bil som har antisladd.
 
räcker inte abs?
slutet på 80 talet fanns det väl inte men under 90 talet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.