galento
RoTe RoTe skrev:
Herre gud Subaru har ju haft jättemycket motorproblem både på bensin samt dieselmotorerna! Där måste man verkligen veta vad man gör när man köper bil!
Vi har en Forester 06 och det är nog den första och sista Subarun som står här . Dock en härlig bil men dyra delar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Farsan har den mindre v70 på 140 hk eller något liknande tragiskt. Man måste trycka plattan i botten för att något ska hända. Pga detta slukar den bensin.

Håller man sig i högerfil och aldrig kör om
eller kör över 90 kmh kanske den har god ekonomi.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Farsan har den mindre v70 på 140 hk eller något liknande tragiskt. Man måste trycka plattan i botten för att något ska hända. Pga detta slukar den bensin.

Håller man sig i högerfil och aldrig kör om
eller kör över 90 kmh kanske den har god ekonomi.
Menar du att volvon är pålitlig, går att köpa under 100 papp eller vill du bara betona familjens modesta vanor?
 
F fribygg skrev:
Menar du att volvon är pålitlig, går att köpa under 100 papp eller vill du bara betona familjens modesta vanor?
Det pratas ovan om Volvo v70 140 hk vill bara bidra med min erfarenhet av att köra den
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
Har kört 15k mil i en v70 från - 06. Är dags att byta ut, och vill också ha nåt hållbart... Men begagnade bilar har stuckit som fan i pris tyvärr, frågan är om det kommer bli billigare i höst... Vill nog påstå att det är en rätt billig bil att äga med god komfort! Dock börjar de bli gamla och har gått långt och har man upp till 100k så kanske det finns nåt bättre?! För 30-50k så är det nog svårslaget!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Farsan har den mindre v70 på 140 hk eller något liknande tragiskt. Man måste trycka plattan i botten för att något ska hända. Pga detta slukar den bensin.

Håller man sig i högerfil och aldrig kör om
eller kör över 90 kmh kanske den har god ekonomi.
Den går att mjukvaruppdatera till 170-hästarsmodellen. Ett tag körde Volvo en drive med rabatterade uppdateringar för att så många kunder tyckte den var för klen.
 
Lever myten om 140 vs 170 kvar fortfarande? Upp till runt 4500 varv är vridmomentkurvan i stort sett identisk, möjligen till 140hk versionens fördel.

2,0 femman på 126 hk i första generationen är dock en högst tragisk historia.

Skulle säga att en så ny V70N som möjligt är en rätt vettig bil.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Det är de senare 140hk 4v/cyl som går att uppgradera.
De äldre 2v/cyl går givetvis inte att öka effekten speciellt mycket på med endast mjukvara.
 
galento
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Farsan har den mindre v70 på 140 hk eller något liknande tragiskt. Man måste trycka plattan i botten för att något ska hända. Pga detta slukar den bensin.

Håller man sig i högerfil och aldrig kör om
eller kör över 90 kmh kanske den har god ekonomi.
Nej det är ingen raket men man kommer fram och med hästkärran bakom
är det segt i uppförsbackarna men det beror på vilka krav man har. Men till
vanlig körning har den funkat bra .
 
P Mattiaz skrev:
Totalekonomiskt så går det väl inte att slå en äldre välvårdad skattebefriad bil.
Jag åker i en 745:a från -90. 0kr i skatt, nån hundring i månaden i försäkring. Den drar ca 0,85 L/mil.
Den kostar småpengar att serva.
Rejält lastutrymme, bra stolar, bra dragvikt 1600kg på b-kort, utmärkt acc-anläggning.
Det man försakar är såklart krocksäkerheten.
Så länge inte något dyrt går sönder då... Vilket ju alltid är en risk på en äldre bil. Man får även ta hänsyn till tillgången till reservdelar till äldre bilar.
 
  • Gilla
curtsson och 1 till
  • Laddar…
Vad exakt är det med 1,4 tsi som gör den så bedrövlig?
 
E egge80 skrev:
Vad exakt är det med 1,4 tsi som gör den så bedrövlig?
en klen motor som man plågat en massa ork ur men med delar som inte tål detta i varken kort eller lång sikt...
 
Och detta gäller a
skoge skoge skrev:
en klen motor som man plågat en massa ork ur men med delar som inte tål detta i varken kort eller lång sikt...
Och detta gäller alla årsmodeller?
 
skoge skoge skrev:
en klen motor som man plågat en massa ork ur men med delar som inte tål detta i varken kort eller lång sikt...
Tror det är någon form av konstruktionsmiss på kolvar/kolvringar som gör att olja läcker in i förbränningsrummet.

Min Skoda Yeti med 1.8TSi med samma problem drog över en liter olja per 100mil. Blev totalrenovering av motorn som bilhandlare som tur var tog på reklammation.

På det verkar tändspolare poppa som popcorn….
 
E egge80 skrev:
Och detta gäller a

Och detta gäller alla årsmodeller?
Nä det ska vara bättre på de som är åtgärdade men det är mycket ändå som går sönder.. kamkedjesträckaren är inte säker på den motorn.. Inte heller vattenpumpen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.