32 198 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
Mitt tips faller på v70 . Och av egna erfarenheter säger jag köp 98-99 dem har funkat väldigt bra för oss . Vill du dock ha den nyare modellen ( gen2) köp från 04 och uppåt dem tidiga är det jävligt mycket strul med. Har haft en sen 01 den var jävligt mycket strul med även bekantar och släkt har fått lägga mycket rep pengar på tidiga gen 2
Nu beror det ju på hur långa ben TS har men 198cm i en P2 Volvo (V70, S60, S80) funkar bara om ingen sitter bakom, möjligtvis barn framåtvänt fungerar men trångt. Visst kan man sitta mitten och höger bak men kul är det inte.
Är man lång och har behov av utrymme kanske man ska kolla mindre på octavian och mer på superb, det är rymligare och kanske därmed roligare än att tränga ihop sig i en gammal v70RoTe skrev:
Hade en v70 -98 tills förra året när den blev överflödig... Mycket kan man säga om den, men driftsäkerhet ger den i mängder... Körde den 4 mil utan kylarvatten en morgon när kylarslangen sprack och lika glad för det var den 
Men baserat på att jag köpte den för 15 och sålde för 6 vet jag inte om den kvalar in som "under 100k"
Men baserat på att jag köpte den för 15 och sålde för 6 vet jag inte om den kvalar in som "under 100k"
Toyota alla där I veckan. Eller en annan japan, Subaru/Nissan/Honda etc.
Att fölk över huvud taget föreslår Volvo är väl av någon slags nationalnostalgiska skäl? Rationellt är det i vart fall inte, Sverige är väl det enda landet i världen där det märket kommer på tal när den här frågan ställs.
Jag körde en Avensis i 10 år och det enda jag behövde göra var att byta bromsbelägg en gång och 1 batteri.
Edit: Audi gör ju fina bilar om man vill imponera på grannen men till allt annat ska man ju undvika VAG så långt det går.
Att fölk över huvud taget föreslår Volvo är väl av någon slags nationalnostalgiska skäl? Rationellt är det i vart fall inte, Sverige är väl det enda landet i världen där det märket kommer på tal när den här frågan ställs.
Jag körde en Avensis i 10 år och det enda jag behövde göra var att byta bromsbelägg en gång och 1 batteri.
Edit: Audi gör ju fina bilar om man vill imponera på grannen men till allt annat ska man ju undvika VAG så långt det går.
Eller föreslår folk det av samma anledning som dig. Goda erfarenheterNyfniken skrev:
Toyota alla där I veckan. Eller en annan japan, Subaru/Nissan/Honda etc.
Att fölk över huvud taget föreslår Volvo är väl av någon slags nationalnostalgiska skäl? Rationellt är det i vart fall inte, Sverige är väl det enda landet i världen där det märket kommer på tal när den här frågan ställs.
Jag körde en Avensis i 10 år och det enda jag behövde göra var att byta bromsbelägg en gång och 1 batteri.
Edit: Audi gör ju fina bilar om man vill imponera på grannen men till allt annat ska man ju undvika VAG så långt det går.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag skulle rekommendera en Mazda 6 av årsmodell 2008-2012. Körde en dylik i 5 år och 16 000mil och pålitligare bil har jag aldrig upplevt.
Det enda man får vara vaksam på är rost. Jag gjorde en extrabehandling när jag köpte den och därefter var det guldstjärna på varje besiktning.
Rekommenderar 2.5l bensinmotorn. Ett bra exempel på hur jäkla trevlig en 4-cylindrig sugmotor kan vara. På det en underbar manuell växellåda och fin fin styrning.
Rejäl koffert och baksäte och den enda japanska bil som jag med mina 1,94cm suttit finfint i.
Det enda man får vara vaksam på är rost. Jag gjorde en extrabehandling när jag köpte den och därefter var det guldstjärna på varje besiktning.
Rekommenderar 2.5l bensinmotorn. Ett bra exempel på hur jäkla trevlig en 4-cylindrig sugmotor kan vara. På det en underbar manuell växellåda och fin fin styrning.
Rejäl koffert och baksäte och den enda japanska bil som jag med mina 1,94cm suttit finfint i.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
WORD! Vilken skit. Tyvärr känns de rejäla och bra ihopskruvade men ägandeupplevelsen är bedrövlig. Trasig tändspolar, oljetörst, lacksläpp, vevaxelgivare som får bilen stanna under förd, inredning som lossnar, kardanaxel som lossnar, infotainment som låser sig mm.Nyfniken skrev:
Har lovat mig själv att aldrig utsätta mig för VAG igen…
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Om du funderar på VW produkter, skippa bensinare!
Diesel är robusta om vi bortser från uppgraderade EA189/fusk-EU5.
9-3 hade GMs world wide mest driftsäkra drivlina. De 6vxl lådorna är skottkärra.
Men det är ju en gammal bil idag.
Toyota med Hybriddrivlna är ruskigt driftsäkra! Dock dyra.
Bensinarna är bra, skippa deras diesel.
i30 och Kia ceed är bra men rostar undertill.
Volvo på.P2 plattan är kanonbra, men bensinarna är inte speciellt snåla.
Hur mycket kör du per år?
Manuell diesel Oktavia eller motsvarande seat är trygga köp. Uppgraderade fusk-EU5 kan dock vålla problem beroende på körprofil. Värst drabbade är 1.6 tdi
Diesel är robusta om vi bortser från uppgraderade EA189/fusk-EU5.
9-3 hade GMs world wide mest driftsäkra drivlina. De 6vxl lådorna är skottkärra.
Men det är ju en gammal bil idag.
Toyota med Hybriddrivlna är ruskigt driftsäkra! Dock dyra.
Bensinarna är bra, skippa deras diesel.
i30 och Kia ceed är bra men rostar undertill.
Volvo på.P2 plattan är kanonbra, men bensinarna är inte speciellt snåla.
Hur mycket kör du per år?
Manuell diesel Oktavia eller motsvarande seat är trygga köp. Uppgraderade fusk-EU5 kan dock vålla problem beroende på körprofil. Värst drabbade är 1.6 tdi
Redigerat:
Herre gud Subaru har ju haft jättemycket motorproblem både på bensin samt dieselmotorerna! Där måste man verkligen veta vad man gör när man köper bil!Nyfniken skrev:
Toyota alla där I veckan. Eller en annan japan, Subaru/Nissan/Honda etc.
Att fölk över huvud taget föreslår Volvo är väl av någon slags nationalnostalgiska skäl? Rationellt är det i vart fall inte, Sverige är väl det enda landet i världen där det märket kommer på tal när den här frågan ställs.
Jag körde en Avensis i 10 år och det enda jag behövde göra var att byta bromsbelägg en gång och 1 batteri.
Edit: Audi gör ju fina bilar om man vill imponera på grannen men till allt annat ska man ju undvika VAG så långt det går.
Det är betydligt vanligare att 1.8/2.0TSI 4v/cyl (inte gamla 5v 1.8t) drabbas av kamkedjeras och hög oljeförbrukning.S Styrman_jansson skrev:
De större handlarna i sthlm byter helst inte in de.
Annars mkt fina motorer.