P
S Styrman_jansson skrev:
Ehhh, har du kört en Mazda?
Jag har haft två stycken 6:surprised:r och speciellt bensinarna är ruskigt fina och roliga motorer. Utöver det är känslan i de manuella växellådorna bland det bästa jag känt och på det är de väldigt lätta.

Den Mazda 6 2.5 Sport jag hade var med sina 1400kg rätt kul på kurvig väg.
Nästan lite MX-5 DNA i den bilen.
Problemen på mazda 6:s diesel är partikelfiltret. Den är av den varianten att man måste köra via dator. Och när bilen gått en del mil så kommer problemet lite oftare.
Kamkedjan är känslig med.
I övrigt är det en trevlig bil, 175 hk i 2,2 dieseln. Men det "ekar" i kupen, känslan är att allt är stenhårt i materialet.
Jag tyckte den var rolig att köra, men jag gillar inte riktigt insidan av bilen, speciellt inte helskinn.

Brorsan hade en och han var trots havererad kamkedja nöjd med mazda så han köpte en bensinare i sedanmodell.
 
Mikael_L
P Mattiaz skrev:
Det man försakar är såklart krocksäkerheten
Ärligt talat.
Vill jag skydda mig själv så ger det mycket mer pang för pengarna att jag skaffar en riktigt bra trappstege att jobba från, och framförallt jobba korrekt (inte luta mig åt sidan för att jag inte ids flytta den).

Vill jag skydda barnen är det betydligt bättre att se till att de har bra reflexer och lysen på cykeln och arbeta på att de klarar sig från dåligt sällskap och droger.

Någon stjärna hit eller dit i ncap, eller årsmodell hit eller dit blir bara något som påverkar våran totala risk i livet på tredje decimalen av en procent.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag nöjde mig såhär för den andra flytten tog en timma och jag har semester. Hoppas ni har överseende med det och kan fortsätta allmänna bildiskussioner i andra tråden.
Tack så mycket och jag önskar en fortsatt trevlig semester! :heart:
 
  • Älska
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat.
Vill jag skydda mig själv så ger det mycket mer pang för pengarna att jag skaffar en riktigt bra trappstege att jobba från, och framförallt jobba korrekt (inte luta mig åt sidan för att jag inte ids flytta den).

Vill jag skydda barnen är det betydligt bättre att se till att de har bra reflexer och lysen på cykeln och arbeta på att de klarar sig från dåligt sällskap och droger.

Någon stjärna hit eller dit i ncap, eller årsmodell hit eller dit blir bara något som påverkar våran totala risk i livet på tredje decimalen av en procent.
Det är inte mig du ska övertyga, jag håller helt med dig. ;)
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Nu framgår det ju inte av det inledande inlägget hur länge han planerat att själv äga bilen? 1 år, 3 år, 5 år, 10 år eller köra den tills den inte längre är ekonomiskt försvarbar att reparera? Men enl mig är det nog i första hand...

  • ju mindre elektronik desto bättre (elektronikfel kan kosta mycket stora slantar)
  • ju bättre rostskydd desto bättre (att laga rostskador kan gräva rejäla hål i ekonomin)
I vissa fall kan det tom vara bättre att satsa på en lite äldre bil som rent statistiskt rullar felfritt under många år. De auktoriserade bilverkstädernas timkostnader på 2K kronor eller mer är inte att leka med. :-(
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker allt över 0,5l/milen är för törstigt?
 
P
Varför rekommenderar folk Volvo?
Känns som att köpa rysk gas. Jag vill inte finansiera kinas kommande krig mot Taiwan.
 
Jag har lagat bilar i många år och nu på slutet har jag sagt volvo 850 tidiga V70 till folk häromkring. De är inte särskilt roliga så sett men som A-B bil utan problem är de oslagbara. Det dyker upp otroligt fina bilar ibland och de är ju inte direkt lättsålda så man kan få en otroligt bra bil för liten peng .
En nära bekant som tidigare åkte 3-4000kr skitbilar och bytte var tredje år köpte en 850. Han är inne på 5 året nu och har bara bytt olja och en bakvagnsbussning som för övrigt var trasig redan vid köpet.
Jag vet ingen annan bil som erbjuder sånt. Det finns säkert undantag men rent generellt så är de väldigt problemfria. Billiga delar också och lättskruvat.
 
Synd att dom drar bensin som fasiken bara
 
Johan1975z skrev:
Varför rekommenderar folk Volvo?
Känns som att köpa rysk gas. Jag vill inte finansiera kinas kommande krig mot Taiwan.
Tveksamt om kina får mer pengar från en begagnad Volvo jämfört med köp av nåt annat märke.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
V Ville_Vessla skrev:
Tveksamt om kina får mer pengar från en begagnad Volvo jämfört med köp av nåt annat märke.
reservdelar och service? Vet inte, jag bojkottar Volvo oavsett. Och allt kinesiskt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Synd att dom drar bensin som fasiken bara
visst är de törstiga men "som fasiken" vet jag inte. Sen får man ju räkna totalen också. Med en låg repbudget så spelar det ju ingen roll omen bil är aningen törstigare heller.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Jag tycker bränsleförbrukningen är en av de saker som gör kostnaderna skenar iväg, speciellt om man behöver bilen varje dag så det är en av de viktigaste faktorerna i min värld, jag pendlar 60km varje dag. Skulle jag kört med en bil som drar 0,8l så skulle jag a fördubblade bränslekostnader, flera hundra euro mera varje månad alltså.

Min Yaris har kombinerat både relativt låga reservdelskostnader, hög pålitlighet och låg förbrukning. Jag tycker som jag sagt annanstans att en bil jag ska äga inte bör dra mera än 0,5l
 
Fairlane
Johan1975z skrev:
reservdelar och service? Vet inte, jag bojkottar Volvo oavsett. Och allt kinesiskt.
Reservdelar kan vara tillverkade i Kina eller på andra ställen för alla bilmärken. Bosch till exempel är ju en stor leverantör.

Service? Hur mycket pengar från en service tror du går till Kina?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tycker bränsleförbrukningen är en av de saker som gör kostnaderna skenar iväg, speciellt om man behöver bilen varje dag så det är en av de viktigaste faktorerna i min värld, jag pendlar 60km varje dag. Skulle jag kört med en bil som drar 0,8l så skulle jag a fördubblade bränslekostnader, flera hundra euro mera varje månad alltså.

Min Yaris har kombinerat både relativt låga reservdelskostnader, hög pålitlighet och låg förbrukning. Jag tycker som jag sagt annanstans att en bil jag ska äga inte bör dra mera än 0,5l
Det är svårt att diskutera bränsleförbrukning då folk har så olika körsätt.

Jag hade en trimmad Saab 900 Turbo -97 ett tag och kördes det ”inspirerat” var 1.2l/mil inga problem. Men det gick lika bra att köra under 0,6. Rekordet var 0,51 mellan Örebro och Söderköping.

Det blir liksom omöjligt att jämföra då. WLTP ska väl vara ett försök, men har man en annan körprofil säger det inget.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.