32 224 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
kan du inte kontrollera fordonet utan dessa hjälpmedel så ska du inte framföra ett fordon.Mikael_L skrev:
Så enkelt är det.
dessa funktioner underlättar men skapar inte bra förare, det gör erfarenhet och kunskap samt att inte ha för stor övertro till hjälpmedel och sin egna förmåga..
I mitten/slutet av 90-talet experimenterade VAG med bärarmar och sånt, i aluminium, där kulledernas säten pressades in direkt istället för att vara fastskruvade.K Krux skrev:
Det gick inte bättre än att de fick massiva problem i många år, det började gneka ganska snabbt och ibland rena ras, taxiägarna med passat TDI grät blod då de var tvungna att ha bilen på verkstad 2ggr per år, och efter verkstadsbesöket tog det bara 2 månader innan det började gneka igen.
Jag sålde reservdelar som sommarjobb då, VAG var då uppe i ungefär den 30'e revisionen av aluminium-bärarmen (det syns på de sista bokstäverna i reservdelsnumret vilken revision det är) utan att fortfarande ha löst problemet.
En riktig skitkonstruktion som experimenterades fram och kunderna fick agera försökskaniner och göra produktprovningen.
Vidhåller du att du tror det finns förare som inte kan kontrollera sitt fordon utan att ha antisladd och sånt?skoge skrev:
Där ser man. Vilka jävlar pajaser till konstruktörer och vilka värdelösa bilarMikael_L skrev:
I mitten/slutet av 90-talet experimenterade VAG med bärarmar och sånt, i aluminium, där kulledernas säten pressades in direkt istället för att vara fastskruvade.
Det gick inte bättre än att de fick massiva problem i många år, det började gneka ganska snabbt och ibland rena ras, taxiägarna med passat TDI grät blod då de var tvungna att ha bilen på verkstad 2ggr per år, och efter verkstadsbesöket tog det bara 2 månader innan det började gneka igen.
Jag sålde reservdelar som sommarjobb då, VAG var då uppe i ungefär den 30'e revisionen av aluminium-bärarmen (det syns på de sista bokstäverna i reservdelsnumret vilken revision det är) utan att fortfarande ha löst problemet.
En riktig skitkonstruktion som experimenterades fram och kunderna fick agera försökskaniner och göra produktprovningen.
Och? Jag har svårt att förstå inställningen att man inte ska få köra en bil om om man inte kan köra den helt utan hjälpmedel. Situationen idag är att dessa hjälpmedel (abs, antisladd, etc) är standard (ja kanske inte i ryssland längre), då bör väl rimligtvis kraven vara baserade på det?skoge skrev:
Var går din gräns? Bromsservo?
Det tror jag definitivt att det gör. Precis som det finns personer idag som inte kan fickparkera utan närhetssensorer. Ser faktiskt inte något större problem i det. Hjälpmedel gör att vi behöver vara mindre kunniga inom många områden och kan koncentrera oss på annat.Mikael_L skrev:
Nej kraven ska ligga vid att kunna framföra fordonet utan dessa hjälpmedel och ha kontroll.R RoAd skrev:Och? Jag har svårt att förstå inställningen att man inte ska få köra en bil om om man inte kan köra den helt utan hjälpmedel. Situationen idag är att dessa hjälpmedel (abs, antisladd, etc) är standard (ja kanske inte i ryssland längre), då bör väl rimligtvis kraven vara baserade på det?
Var går din gräns? Bromsservo?
Sedan att utveckling gett oss hjälpmedel som underlättar är en annan sak helt.
Jag har fått för mig att franska ingenjörer av ren stolthet tittar väldigt lite på omvärldens lösningar och hittar på något eget. Därtill är de väldigt skickliga. Kontentan blir därför att ibland kommer de fram till något betydligt sämre än världens samlade ingenjörer och ibland kommer de fram till något helt genialiskt.Mikael_L skrev:
Jag tror också att en fransk bil, på grund av fransmännens förlåtande syn på parkeringsskador och förkärlek för små parkeringsrutor, inte överlever mer än 8-10 år i trafik. Det är därför inte rationellt att konstruera en bil som håller mer än 15.000 mil.
Av alla som tar körkort idag kommer till 99% aldrig någonsin köra en bil utan servo, abs eller antisladd. Sluta lägga tid på att hata människor som tar körkort idag.skoge skrev:
Med den fart som elbilarna tar över så är snart kravet att man ska kunna hantera en manuell växellåda också ett minne blott.Rkarlsson skrev:
Jag ser fram emot pensionen när jag ska knäcka en lunchöl på kvartershaket och skryta om att jag minsann kan växla manuellt!
Du har ju kunnat ta automatkörkort iallafall sedan 60 talet, om man inte fixade kopplingen så fick man köra automat. Men enl skoge så ska nog ingen som har automatkörkort få köra.Nyfniken skrev:
Har hört om tjejer och killar som av nån anledning valt att endast ta för automat, om det är sant har jag ingen aning om och de får göra som de vill.
Men manuell kommer nog de flesta ta i minst 30-40 år till.
Vågar du sätta en slant?Rkarlsson skrev:
Snart blir kanske olagligt att sälja bilar med förbränningsmotor 2035 och då kommer den manuella växellådan ha spelat ut sin roll. 2038 kommer det att vara tunnsått med manuella växellådor hos trafiksskolorna. Jag sätter en slant på att senast 2040 är kravet på manuell låda borta. Alla som tar körkort då kommer då lära sig köra manuellt växlad bil på sin fritid, för skojs skull.
Spelar aldrig om pengar men jag vågar nog säga minst 30-40 år till. Manuella bilar kommer vara kvar i minst 50 år till så att bara ha automatkort så tidigt som till 2040 är för tidigt =) Låt säga att sista manuella bilen går ut på gatan 2035 så kommer den iallafall gå i minst 20-30 år.Nyfniken skrev:
Vågar du sätta en slant?
Snart blir kanske olagligt att sälja bilar med förbränningsmotor 2035 och då kommer den manuella växellådan ha spelat ut sin roll. 2038 kommer det att vara tunnsått med manuella växellådor hos trafiksskolorna. Jag sätter en slant på att senast 2040 är kravet på manuell låda borta. Alla som tar körkort då kommer då lära sig köra manuellt växlad bil på sin fritid, för skojs skull.
Då hamnar vi ju på ca 34-44 år fram =)
Jag har två bekanta som har tagit körkort för enbart automat. Den första tyckte jag var galen, men efter jag funderat lite så tyckte jag att den andra kanske inte gjorde ett så dumt val. Det kommer sannolikt vara väldigt få manuellt växlade bilar i en snar framtid.Rkarlsson skrev:Du har ju kunnat ta automatkörkort iallafall sedan 60 talet, om man inte fixade kopplingen så fick man köra automat. Men enl skoge så ska nog ingen som har automatkörkort få köra.
Har hört om tjejer och killar som av nån anledning valt att endast ta för automat, om det är sant har jag ingen aning om och de får göra som de vill.
Men manuell kommer nog de flesta ta i minst 30-40 år till.
Är man inte veteranbilsentusiast så kommer troligtvis ett körkort för enbart automatväxlad bil vara fullt tillräckligt.