Rkarlsson skrev:
Låt säga att sista manuella bilen går ut på gatan 2035 så kommer den iallafall gå i minst 20-30 år.
Du tänker att kravet på att alla måste kunna växla manuellt kommer att finnas kvar ända tills den sista manuellt växlade bilen rullar in på skroten?

Ja, vi får väl se senast 2056. ;)
 
P
R RoAd skrev:
Jag har två bekanta som har tagit körkort för enbart automat. Den första tyckte jag var galen, men efter jag funderat lite så tyckte jag att den andra kanske inte gjorde ett så dumt val. Det kommer sannolikt vara väldigt få manuellt växlade bilar i en snar framtid.

Är man inte veteranbilsentusiast så kommer troligtvis ett körkort för enbart automatväxlad bil vara fullt tillräckligt.
Har bara en bekant som jag vet har för automat. Det var pga polio så han kan inte använda vänster ben på samma sätt som oss.
Annars tycker jag nog det är dumt att hålla sig till automat om man är frisk och kry, det är nog rätt vettigt att lära sig köra med en vev för simultanförmågan.
 
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du tänker att kravet på att alla måste kunna växla manuellt kommer att finnas kvar ända tills den sista manuellt växlade bilen rullar in på skroten?

Ja, vi får väl se senast 2056. ;)
Nej absolut inte, det är ändå något som ska vara upp till den enskilda personen. Det är inte dumt att kunna köra med manuell. Jag skulle aldrig vilja ha enbart för automat, men då var det inte så mycket att tänka på när jag tog körkort. Började ju köra redan som 13-14 åring och köpte första bilen som 15 åring, då var automaterna inte så jädrans bra :D

Om du kommer ihåg det 2056 kan du ju skicka ett pm ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
R
Rkarlsson skrev:
Har bara en bekant som jag vet har för automat. Det var pga polio så han kan inte använda vänster ben på samma sätt som oss.
Annars tycker jag nog det är dumt att hålla sig till automat om man är frisk och kry, det är nog rätt vettigt att lära sig köra med en vev för simultanförmågan.
Som sagt, jag höll med dig till jag funderade lite på det och insåg att det sannolikt inte kommer att finnas några nya bilar med manuell växellåda inom några år. Så om man inte planerar att köra veteranbil i framtiden så känns det onödigt att lägga energi på att "hitta dragläget".
 
P
R RoAd skrev:
Som sagt, jag höll med dig till jag funderade lite på det och insåg att det sannolikt inte kommer att finnas några nya bilar med manuell växellåda inom några år. Så om man inte planerar att köra veteranbil i framtiden så känns det onödigt att lägga energi på att "hitta dragläget".
Veteranbil idag är ju mestadels automatare. Veteran från 10 år tillbaka och 30 år fram är ju de flesta ändå manuella =) Det kommer bli längre fram.

Var i Danmark idag, Från Helsingör ner till Köpenhamn så var det majoritet av alla småbilar, aygo, c1, och de där syskonen. Och nästan alla av de bilarna är ju manuella skitbilar =) Men de kommer ju hålla ett bra tag framöver.
 
R
Rkarlsson skrev:
Veteranbil idag är ju mestadels automatare. Veteran från 10 år tillbaka och 30 år fram är ju de flesta ändå manuella =) Det kommer bli längre fram.

Var i Danmark idag, Från Helsingör ner till Köpenhamn så var det majoritet av alla småbilar, aygo, c1, och de där syskonen. Och nästan alla av de bilarna är ju manuella skitbilar =) Men de kommer ju hålla ett bra tag framöver.
Säger inte emot dig för jag har inte letat upp någon statistik, men det låter osannolikt att veteranbilar (bilar som är över 30 år gamla) skulle vara mestadels automatväxlade i Sverige.

Men det spelar ju som sagt ingen roll för de som tar körkort idag och inte planerar att köra dessa bilar. Jag hade nog inte tagit någon hänsyn till gengasdrift om det varit ett val när jag tog körkort för 20 år sedan.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Karrock
Hur var det med Volvo V50? Jag drar släp ganska mycket med min D4-2011. Den får dra 750kg obromsat och 1500 bromsat. Jag sitter bra med en längd på 192cm.

Till salu för övrigt ;)
 
Rkarlsson skrev:
Spelar aldrig om pengar men jag vågar nog säga minst 30-40 år till. Manuella bilar kommer vara kvar i minst 50 år till så att bara ha automatkort så tidigt som till 2040 är för tidigt =) Låt säga att sista manuella bilen går ut på gatan 2035 så kommer den iallafall gå i minst 20-30 år.
Då hamnar vi ju på ca 34-44 år fram =)
Ett klipp från STR

2015 valde 10 procent att göra det, i dag, bara fem år senare, väljer 25 procent att automatkörkort. I Stockholm är siffran så hög som 38 procent.

Kommer miljökrav och teknikutveckling helt enkelt att springa om det tredje körkortsdirektivet? Är ”villkor automat” en överspelad fråga om något år för att marknaden har gått sin egen väg?
– Ja, frågan är om det inte är så. När man ser siffrorna på hur många som i dag väljer att ta automatkörkort är vi ju bevisligen på väg åt de hållet, konstaterar Mattias Glemfors.
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
N
R Rolle314 skrev:
Mitt behov ligger i att kunna pendla 3000 mil per år tillförlitligt.
De enda funktioner som jag absolut vill ha är fungerande radio och AC.

Jag har satsat de senaste bilarna på gamla låg-milare. De brukar vara bra för plånboken.
T.ex. senaste bilen (Ford Fiesta, 12 år & 10000 mil) köpte jag för 23000 kr, lagt 15000 kr på reparationer och försäkringsbolaget skall lösa in den nu för 15000 kr. Då har jag kört 11000 mil och 5 år.

Så vad sliter mest på en bil? Mil eller år?
Personligen känner jag mig tveksam till en nyare bil, som har gått 30000 mil.
En välvårdad lite nyare långmilare håller mycket bättre än en lågmilare som inte blivit skött ordentligt. Enligt min erfarenhet så tar dom som kör långt och mycket bättre hand om sina bilar pga att dom är mera beroende av dom.

Enligt
 
Karrock Karrock skrev:
Hur var det med Volvo V50? Jag drar släp ganska mycket med min D4-2011. Den får dra 750kg obromsat och 1500 bromsat. Jag sitter bra med en längd på 192cm.

Till salu för övrigt ;)
Hehe, jo jag gillar V50, men tror att jag skall sikta på en bensinbil..
 
galento
Rkarlsson skrev:
Har bara en bekant som jag vet har för automat. Det var pga polio så han kan inte använda vänster ben på samma sätt som oss.
Annars tycker jag nog det är dumt att hålla sig till automat om man är frisk och kry, det är nog rätt vettigt att lära sig köra med en vev för simultanförmågan.
Tycker automat är bra , vi har det i 5 av 6 bilar i drift här och man hör att allt flera vill
ha det.3 av bilarna är veteraner och 3 "vanliga" bilar ,första bilen med abs,antisladd
och krockkuddar köptes 2014 så mellan 1977 och 2014 har det funnits en hel del bilar
med manuella lådor och olika typer av automatlådor i drift utan nån olycka inträffat.
På flera fanns bara bromsservo och inte styrservo. Eftersom vi har flera fordon i drift så
känns det bättre med ett billigt ägande än att bränsleförbrukningen är så låg som möjligt.
 
Redigerat:
K
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vill informera om att jag har flyttat en off topic diskussion hit: [länk]

Här tipsar vi TS om pålitligaste bilen under 100 000 kr.

/Moderator
Kanske borde flytta fler off topic diskussioner då? Ex om automatlådor eller?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nissan är bra bilar, men har tyvärr den absolut sämsta generalagenturen och servicenätverket i Sverige.
Jag har ju tyvärr en sådan nu, och visste det iofs innan, men det visar sig att det stämmer.

Glöm inte Mazda. Det är så tråkiga bilar att man hela tiden glömmer bort dem, men de brukar vara ordentligt driftsäkra.
Ehhh, har du kört en Mazda?
Jag har haft två stycken 6:or och speciellt bensinarna är ruskigt fina och roliga motorer. Utöver det är känslan i de manuella växellådorna bland det bästa jag känt och på det är de väldigt lätta.

Den Mazda 6 2.5 Sport jag hade var med sina 1400kg rätt kul på kurvig väg.
Nästan lite MX-5 DNA i den bilen.
 
K Krux skrev:
Kanske borde flytta fler off topic diskussioner då? Ex om automatlådor eller?
Jag nöjde mig såhär för den andra flytten tog en timma och jag har semester. Hoppas ni har överseende med det och kan fortsätta allmänna bildiskussioner i andra tråden.
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.