32 214 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
Volvo s70 2000 med minsta motorn så snittade jag runt 0,85-0,9. Det är ganska mycket tyvärr. Jag hade en som mellan 2 bilar, köpte en megane som drog 0,4 istället då =)S Stefan1972 skrev:
Men volvon lever fortfarande och farsan är glad för den. Jag tänkte köpa tillbaka den när han inte ville ha den mer.
Precis , man kan inte stirra sej blind på bränsleförbrukningen , är bilen dyr attS Stefan1972 skrev:
underhålla blir det ju kostsamt iallafall.
Behöver man plattan i mattan på en bil med 140hp skulle jag fundera om man är för stressad för att vara i trafiken..AndersMalmgren skrev:
Tycker inte det brukar behöva vara ett val mellan dyrt underhåll eller låg bränsleförbrukning bara man väljer märke med omsorg. Toyota t.ex. är bra, Mazda är inte lika bra på reservdelskostnader men OK.galento skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
En sak att fundera på om man pendlar eller kör mycket ensam är det faktum att en beggad Renault Zoe går att hitta runt 100k. Rätt svårt att slå den driftkostnaden med en diesel eller bensinbil. Då kan man ha kvar en äldre bensinare för de gångerna man behöver åka fler än 2st eller behöver släp.
Kör man regelbundet fler än 2 eller släp funkar det dock inte…
Driftkostnaden är ju bara en av alla parametrar, den där är väl lika säker att sitta i som att sitta på en motorcykel om olyckan är framme…S Styrman_jansson skrev:En sak att fundera på om man pendlar eller kör mycket ensam är det faktum att en beggad Renault Zoe går att hitta runt 100k. Rätt svårt att slå den driftkostnaden med en diesel eller bensinbil. Då kan man ha kvar en äldre bensinare för de gångerna man behöver åka fler än 2st eller behöver släp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det är väl rätt överdrivet?Nissens skrev:
Bilen fick 5 stjärnor i Euro NCAP när den kom. Jag vet om bristerna med Euro NCAP, men att den skulle vara som en motorcykel i säkerhet är.väl överdrivet.
Lite överdrivet, men ändå.Fairlane skrev:
Problemet med NCAP är att de bara jämför småbilar med småbilar, så det framgår inte hur mycket farligare de är än biler i andra klasser.
5 stjärnor för en stor bil väger mycket mer än lika många för en småbil…
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det är helt riktigt, vilket jag är fullt medveten om, men trots det så kör många världen över med småbilar. Jag tror som sagt inte det är i närheten av (o)säkerheten på en motorcykel.Nissens skrev:
Ja, det var överdrivet av mig.Fairlane skrev:
Men med din argumentation så behövs ingen säkerhet, det är väldigt många jorden över som kör MC också. Thailand har tex 10ggr högre dödlighet per capita än Sverige i trafiken. Mycket pga MC olyckor och osäkra bilar.
Så, att många kör osäkra småbilar gör det hela värre, inte bättre..
Nissens, det blir alltid så jobbigt långa sidodiskussioner när du börjar härja om dina åsikter om osäkra bilar.
Kan du inte bara nöja dig med något kort, typ:
"Glöm inte att tänka på säkerheten i den bilen, den fick inte så många stjärnor i NCAP, och är dessutom liten och en del år gammal. Om säkerheten känns viktig så bör du fundera lite på det, mina 5 öre!"
Kan du inte bara nöja dig med något kort, typ:
"Glöm inte att tänka på säkerheten i den bilen, den fick inte så många stjärnor i NCAP, och är dessutom liten och en del år gammal. Om säkerheten känns viktig så bör du fundera lite på det, mina 5 öre!"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Direkt osäkra är de ju inte bara för att de inte är säkrast av bilar. Ett problem är ju att någon kör en RAM och någon en Nissan Micra. Olika stora bilar i en krock innebär att stora risker för den mindre bilen. Själv kör jag en rätt stor bil och en mer mellanklass. Det är en avvägning som så många andra. Kör man mest i tätort eller mest där farten är högre etc.