P
S Stefan1972 skrev:
visst är de törstiga men "som fasiken" vet jag inte. Sen får man ju räkna totalen också. Med en låg repbudget så spelar det ju ingen roll omen bil är aningen törstigare heller.
Volvo s70 2000 med minsta motorn så snittade jag runt 0,85-0,9. Det är ganska mycket tyvärr. Jag hade en som mellan 2 bilar, köpte en megane som drog 0,4 istället då =)

Men volvon lever fortfarande och farsan är glad för den. Jag tänkte köpa tillbaka den när han inte ville ha den mer.
 
galento
S Stefan1972 skrev:
visst är de törstiga men "som fasiken" vet jag inte. Sen får man ju räkna totalen också. Med en låg repbudget så spelar det ju ingen roll omen bil är aningen törstigare heller.
Precis , man kan inte stirra sej blind på bränsleförbrukningen , är bilen dyr att
underhålla blir det ju kostsamt iallafall.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Farsan har den mindre v70 på 140 hk eller något liknande tragiskt. Man måste trycka plattan i botten för att något ska hända. Pga detta slukar den bensin.

Håller man sig i högerfil och aldrig kör om
eller kör över 90 kmh kanske den har god ekonomi.
Behöver man plattan i mattan på en bil med 140hp skulle jag fundera om man är för stressad för att vara i trafiken..
 
galento galento skrev:
Precis , man kan inte stirra sej blind på bränsleförbrukningen , är bilen dyr att
underhålla blir det ju kostsamt iallafall.
Tycker inte det brukar behöva vara ett val mellan dyrt underhåll eller låg bränsleförbrukning bara man väljer märke med omsorg. Toyota t.ex. är bra, Mazda är inte lika bra på reservdelskostnader men OK.
 
galento
L lodin92 skrev:
Behöver man plattan i mattan på en bil med 140hp skulle jag fundera om man är för stressad för att vara i trafiken..
Ja det är 140 hk och automat i v70,n här och den funkar fint att hänga
med i trafikrytmen.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
En sak att fundera på om man pendlar eller kör mycket ensam är det faktum att en beggad Renault Zoe går att hitta runt 100k. Rätt svårt att slå den driftkostnaden med en diesel eller bensinbil. Då kan man ha kvar en äldre bensinare för de gångerna man behöver åka fler än 2st eller behöver släp.

Kör man regelbundet fler än 2 eller släp funkar det dock inte…
 
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
En sak att fundera på om man pendlar eller kör mycket ensam är det faktum att en beggad Renault Zoe går att hitta runt 100k. Rätt svårt att slå den driftkostnaden med en diesel eller bensinbil. Då kan man ha kvar en äldre bensinare för de gångerna man behöver åka fler än 2st eller behöver släp.

Kör man regelbundet fler än 2 eller släp funkar det dock inte…
Driftkostnaden är ju bara en av alla parametrar, den där är väl lika säker att sitta i som att sitta på en motorcykel om olyckan är framme…
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Det tror jag nu inte det är såpass eller ens nära att vara som en motorcykel. Men bara å gilla läget, man får ta en mindre säker bil och ha lite ökad risk i fall om en olycka.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Driftkostnaden är ju bara en av alla parametrar, den där är väl lika säker att sitta i som att sitta på en motorcykel om olyckan är framme…
Det är väl rätt överdrivet?
Bilen fick 5 stjärnor i Euro NCAP när den kom. Jag vet om bristerna med Euro NCAP, men att den skulle vara som en motorcykel i säkerhet är.väl överdrivet.
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl rätt överdrivet?
Bilen fick 5 stjärnor i Euro NCAP när den kom. Jag vet om bristerna med Euro NCAP, men att den skulle vara som en motorcykel i säkerhet är.väl överdrivet.
Lite överdrivet, men ändå.
Problemet med NCAP är att de bara jämför småbilar med småbilar, så det framgår inte hur mycket farligare de är än biler i andra klasser.
5 stjärnor för en stor bil väger mycket mer än lika många för en småbil…
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Lite överdrivet, men ändå.
Problemet med NCAP är att de bara jämför småbilar med småbilar, så det framgår inte hur mycket farligare de är än biler i andra klasser.
5 stjärnor för en stor bil väger mycket mer än lika många för en småbil…
Det är helt riktigt, vilket jag är fullt medveten om, men trots det så kör många världen över med småbilar. Jag tror som sagt inte det är i närheten av (o)säkerheten på en motorcykel.
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Det är helt riktigt, vilket jag är fullt medveten om, men trots det så kör många världen över med småbilar. Jag tror som sagt inte det är i närheten av (o)säkerheten på en motorcykel.
Ja, det var överdrivet av mig.
Men med din argumentation så behövs ingen säkerhet, det är väldigt många jorden över som kör MC också. Thailand har tex 10ggr högre dödlighet per capita än Sverige i trafiken. Mycket pga MC olyckor och osäkra bilar.

Så, att många kör osäkra småbilar gör det hela värre, inte bättre..
 
Mikael_L
Nissens, det blir alltid så jobbigt långa sidodiskussioner när du börjar härja om dina åsikter om osäkra bilar.
Kan du inte bara nöja dig med något kort, typ:
"Glöm inte att tänka på säkerheten i den bilen, den fick inte så många stjärnor i NCAP, och är dessutom liten och en del år gammal. Om säkerheten känns viktig så bör du fundera lite på det, mina 5 öre!"
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Direkt osäkra är de ju inte bara för att de inte är säkrast av bilar. Ett problem är ju att någon kör en RAM och någon en Nissan Micra. Olika stora bilar i en krock innebär att stora risker för den mindre bilen. Själv kör jag en rätt stor bil och en mer mellanklass. Det är en avvägning som så många andra. Kör man mest i tätort eller mest där farten är högre etc.
 
Verkligen tröttsamt jo. Som han har nåt hat emot småbilar. Men småbilar är jävligt viktiga... Vi kan inte alla köra stora fläskhögar av säkerhetsskäl som om vi vore jänkare.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.