32 217 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
Jag har absolut inget emot småbilar generellt. Men har man blivit av med någon nära just på grund av en osäker bil så inser man vad det handlar om. Det kan hända vem som helst.DennisCA skrev:
Det finns säkert de som tror att fem stjärnor i NCAP betyder samma sak oberoende av storlek på bil…
Kör man endast i stadstrafik så lär det väl inte spela lika stor roll som när man kör på vägar med högre hastighet..
Själv bryr jag mig inte så mycket om NCAP och vad för bil jag kör av sådana orsaker.
Skulle jag verkligen börja oroa över mitt liv och hälsa och vilja maximera mina chanser så är det nog kost och livsstil som jag ska börja med.
Äta nyttigare, motionera mer, mindre alkohol osv ...
Nästa steg för mig att ta är hur jag arbetar, då jag är en del på byggarbetsplatser, så ska jag vara mer noga med mina skydd, min arbetsställning, mitt säkerhetsstänk, hur jag sliter på kroppen osv.
Och NU börjar jag närma mig att tänka på bilen.
Visst, det finns inget som säger att jag inte kan göra allt samtidigt, men ifall jag skiter i det som är värst, så blir det lite sila mygg och svälja kameler.
Skulle jag verkligen börja oroa över mitt liv och hälsa och vilja maximera mina chanser så är det nog kost och livsstil som jag ska börja med.
Äta nyttigare, motionera mer, mindre alkohol osv ...
Nästa steg för mig att ta är hur jag arbetar, då jag är en del på byggarbetsplatser, så ska jag vara mer noga med mina skydd, min arbetsställning, mitt säkerhetsstänk, hur jag sliter på kroppen osv.
Och NU börjar jag närma mig att tänka på bilen.
Visst, det finns inget som säger att jag inte kan göra allt samtidigt, men ifall jag skiter i det som är värst, så blir det lite sila mygg och svälja kameler.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag kör ofta och gärna MC. Riskminimerar med beteende så gott jag kan. Livet är till för att levas. Jag kan antingen leva lycklig och ev. stryka med eller så jag jag leva olycklig… länge. Valet är lätt för mig.Nissens skrev:
hobbs frågar inte efter den säkraste bilen. Så det är orelevant med ditt överdrivna säkerhetstänk i denna frågan.Nissens skrev:
Jag har absolut inget emot småbilar generellt. Men har man blivit av med någon nära just på grund av en osäker bil så inser man vad det handlar om. Det kan hända vem som helst.
Det finns säkert de som tror att fem stjärnor i NCAP betyder samma sak oberoende av storlek på bil…
Kör man endast i stadstrafik så lär det väl inte spela lika stor roll som när man kör på vägar med högre hastighet..
Bilarna han frågat om är säkra nog.
Vad snackar du om?Rkarlsson skrev:
Om du läser rubriken så står det ”pålitligaste bilen”. Där ingår säkerhet också. Och alla bilar är inte säkra nog. Det jag skrev var att driftkostnaden är bara en parameter bland andra.
Att du värderar säkerheten lågt får stå för dig. Att vara dumsnål är kanske inte optimalt om man värderar människor högre än prylar eller att ha några kronor på kontot…
Ah. Du läser bara rubriken på Aftonbladet med?Nissens skrev:
Vad snackar du om?
Om du läser rubriken så står det ”pålitligaste bilen”. Där ingår säkerhet också. Och alla bilar är inte säkra nog. Det jag skrev var att driftkostnaden är bara en parameter bland andra.
Att du värderar säkerheten lågt får stå för dig. Att vara dumsnål är kanske inte optimalt om man värderar människor högre än prylar eller att ha några kronor på kontot…
Hade du läst resten hade du sett vad han söker efter. De förslag han själv lämnar är inte dåliga bilar.
När du slutar köra motorcykel så kan vi ta dig på allvar om krocksäkerhet =)
Vad får dig att tro att jag kör motorcykel?Rkarlsson skrev:
Jag slutade köra motorcykel för mer än 3 decennier sedan, så då är det läge för dig att tro mig nu, enligt dig själv…
Aftonbladet är en skittidning dom inte har med tråden att göra. Rubriken i tråden visar vad den skall handla om, vill du byta ämne så får du skapa en ny tråd…
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Har du andningsskydd på dig utomhus? Hjälm? Rustning?Nissens skrev:
Vad snackar du om?
Om du läser rubriken så står det ”pålitligaste bilen”. Där ingår säkerhet också. Och alla bilar är inte säkra nog. Det jag skrev var att driftkostnaden är bara en parameter bland andra.
Att du värderar säkerheten lågt får stå för dig. Att vara dumsnål är kanske inte optimalt om man värderar människor högre än prylar eller att ha några kronor på kontot…
Ja menar varför vara dumsnål med säkerheten...
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Jag ber om ursäkt för motorcykeln.Nissens skrev:
Vad får dig att tro att jag kör motorcykel?
Jag slutade köra motorcykel för mer än 3 decennier sedan, så då är det läge för dig att tro mig nu, enligt dig själv…
Aftonbladet är en skittidning dom inte har med tråden att göra. Rubriken i tråden visar vad den skall handla om, vill du byta ämne så får du skapa en ny tråd…
Men du är en typiskt aftonbladet anhängare. Du har endast läst rubriken i ts. Så jag kvarstår vid att du är onödig i dina kommentarer. Han är extremt tydlig med vad han söker. Läs hela inlägget. Vill du byta ämne får du starta en egen "jag uppmanar alla att bara köpa nya bilar med supermegaduperextremsäertkrockskydd"
Haha, eftersom din slutsats om mig och aftonbladet är 100% fel så säger det mest om dig.Rkarlsson skrev:Jag ber om ursäkt för motorcykeln.
Men du är en typiskt aftonbladet anhängare. Du har endast läst rubriken i ts. Så jag kvarstår vid att du är onödig i dina kommentarer. Han är extremt tydlig med vad han söker. Läs hela inlägget. Vill du byta ämne får du starta en egen "jag uppmanar alla att bara köpa nya bilar med supermegaduperextremsäertkrockskydd"
Och nej, rubriken i denna tråden gäller självklart för denna tråden, vill du ha något snnat ämne så får du väl starta en ny tråd. As simple as that…
Och jag har inte skrivit ett ord om nya bilar, det har du hittat på helt själv. Du får träna på läsförståelsen.
Nissens skrev:
Haha, eftersom din slutsats om mig och aftonbladet är 100% fel så säger det mest om dig.
Och nej, rubriken i denna tråden gäller självklart för denna tråden, vill du ha något snnat ämne så får du väl starta en ny tråd. As simple as that…
Och jag har inte skrivit ett ord om nya bilar, det har du hittat på helt själv. Du får träna på läsförståelsen.
Slutdiskuterat. Din rubrikläsare.
TS föreslog en ypperlig bil om du går tillbaka till inlägg ett. Toyota verso.
Grundkrav:
- Skottsäker motor. Helst bensin.
- Rimlig driftsekonomi, alltså ingen jänkepickis med stora däck och överdrivet hög förbrukning. Billiga reservdelar.
- Jag (198 cm) skall sitta okej.
- Minst 4 sittplatser.
- Tjänstevikt över 1500kg så vi får köra vårt 750-släp.
Och då tycker du att en Renault Zeo matchar???Rkarlsson skrev:Slutdiskuterat. Din rubrikläsare.
TS föreslog en ypperlig bil om du går tillbaka till inlägg ett. Toyota verso.
Grundkrav:
- Skottsäker motor. Helst bensin.
- Rimlig driftsekonomi, alltså ingen jänkepickis med stora däck och överdrivet hög förbrukning. Billiga reservdelar.
- Jag (198 cm) skall sitta okej.
- Minst 4 sittplatser.
- Tjänstevikt över 1500kg så vi får köra vårt 750-släp.
Det var den jag kommenterade.
Ditt off topic dravel om aftonbladet är obegripligt.
Eftersom du skulle tro på mig om jag slutade köra motorcykel, så borde du göra det nu eftersom kjag slutade kötlra MC för typ 30 år sedan…
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nu var det JAG som nämnde Zoe, men bara som alternativ tillsammans med en annan bil för tillfällen då släp och fler passagerare krävs.Nissens skrev:
Ensamt passar Zoe EJ TS krav så det kan vi släppa.
Anledningen till att jag tog upp den är att en elbil drastiskt minskar driftkostnaderna till kanske 5-6kr milen istället för att bara bränslet ska kosta det dubbla. Detta kan ju vara intressant tillsammans med annan billig bil för speciella tillfällen.
Hej tråden!
Tänkte bara uppdatera er med vad det blev för bil. I slutändan hamnade vi på ungefär en tredjedel av vad vi hade tänkt lägga från början. Vi hittade egentligen ingen modell som vi verkligen ville lägga några större summor på, så det blev istället mer en fråga om hur billig bil kan vi köpa men ändå få en någorlunda bekväm, "modern" och praktisk kompis. Svaret blev en Golf Plus från 2009, med 1,6-liters multifuelmotor. Det vi kompromissade bort var släpvagnsvikten, men det får lösa sig på något vis.
Rostig och lite ful, men mekaniskt fräsch. Besviken på ljudnivån i kupén, men annars är det en trevlig liten pensionärsräser. Sitter väldigt bra både fram och bak, vilket som jag nämnt tidigare brukar vara ett problem för mig och mina 198 cm. Förra helgen släpade den mig plus fyra andra vuxna till norska Vestlandet. Funkade över förväntan! De bilar jag kan sitta bekvämt i bakom en normallång förare är extremt lätträknade.
Så, tack för alla tips och kul att tråden fick sådan fart!
Tänkte bara uppdatera er med vad det blev för bil. I slutändan hamnade vi på ungefär en tredjedel av vad vi hade tänkt lägga från början. Vi hittade egentligen ingen modell som vi verkligen ville lägga några större summor på, så det blev istället mer en fråga om hur billig bil kan vi köpa men ändå få en någorlunda bekväm, "modern" och praktisk kompis. Svaret blev en Golf Plus från 2009, med 1,6-liters multifuelmotor. Det vi kompromissade bort var släpvagnsvikten, men det får lösa sig på något vis.
Rostig och lite ful, men mekaniskt fräsch. Besviken på ljudnivån i kupén, men annars är det en trevlig liten pensionärsräser. Sitter väldigt bra både fram och bak, vilket som jag nämnt tidigare brukar vara ett problem för mig och mina 198 cm. Förra helgen släpade den mig plus fyra andra vuxna till norska Vestlandet. Funkade över förväntan! De bilar jag kan sitta bekvämt i bakom en normallång förare är extremt lätträknade.
Så, tack för alla tips och kul att tråden fick sådan fart!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder