32 227 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
Sant är ju ofta kört om bilen har några år på nacken. Själv köper jag hellre billigare bilar så är det inte katastrof om dem får ett stort fel efter något år då är skrotning alltid ett alternativJ JohanLun skrev:Trista är ju att det brukar vara dyrt att byta och går den sönder rasar motorn helt. Kommer bytet vid ca 25-30.000 mil så är det ofta inte värt att göra utan bilen skrotas. Kamrem byts ju oftast oftare och är billigare, så det känns som att kostnaden sprids ut över åren bätrre... även om det nog totalt blir dyrare...
Har du koll på 1,6- och 2,0-bensinarna? 2,0 känns vanligare på Avensis och 1,6 finns ibland på Verson..S speked skrev:
Vet iaf att Avensis 2,0-motorn förbättrades from 2007 och ska därefter vara extremt pålitlig.hobbs skrev:
Jag har även haft flera Avensis T27, dvs. från modellår 2010 och framåt med 1,8 som varit extremt pålitliga. Ingenting krånglade med de bilarna. Så jag har fortsatt med Toyota
Osäker på 1,6 motorerna i de äldre Corolla/Verso. Men jag tror att så länge de är servade enligt plan (gärna hos Toyota) så behöver man inte vara orolig. Gamla prius-hybrider är extremt pålitliga också, men de får tyvärr inte dra släp pga. endast elektisk backväxel.
Jodå vi kollade detta på olika ställen och fick olika priser. Nån verkstad hade inte gjort det på Subaru förut heller så det känns bättre att lämna till nån med mer vana.K Krux skrev:
Lämnar man till sin märkesverkstad så får man betala där efter så enkelt är det. Och dem är många gånger långt ifrån bäst trots att det är deras Märke .galento skrev:
Jo visst , det finns duktiga mekaniker på flera ställen , det skiljde några tusenlapparK Krux skrev:
mellan de ställen vi kollade men vi valde ÅF iallafall. Tycker det var helt ok att få det
klart på 4 timmar även om det kostade lite mer.
Ja bara man är nöjd så.Hittar man en verkstad man känner sig nöjd med ska man vara nöjd och hålla sig därgalento skrev:
Nissan är bra bilar, men har tyvärr den absolut sämsta generalagenturen och servicenätverket i Sverige.Nyfniken skrev:
Toyota alla där I veckan. Eller en annan japan, Subaru/Nissan/Honda etc.
Att fölk över huvud taget föreslår Volvo är väl av någon slags nationalnostalgiska skäl? Rationellt är det i vart fall inte, Sverige är väl det enda landet i världen där det märket kommer på tal när den här frågan ställs.
Jag körde en Avensis i 10 år och det enda jag behövde göra var att byta bromsbelägg en gång och 1 batteri.
Edit: Audi gör ju fina bilar om man vill imponera på grannen men till allt annat ska man ju undvika VAG så långt det går.
Jag har ju tyvärr en sådan nu, och visste det iofs innan, men det visar sig att det stämmer.
Glöm inte Mazda. Det är så tråkiga bilar att man hela tiden glömmer bort dem, men de brukar vara ordentligt driftsäkra.
De franska bilarna tror jag har en jättestor individuell variation i kvalitet/hållbarhet, för jag hör hela tiden historier som svänger från katastrofbil till fantastiskt bra och pålitlig.T Thomas_Blekinge skrev:Min strategi är att köpa något besiktat för <20k. När det blir krångel - nästa. Oftast håller dom längre än 1-2 år så det är enligt min bild mest ekonomiskt.
Jag vet att många i Sverige misstycker om franska bilar men jag har haft bäste erfarenheter med både Citroen C5 och Peugeot 508. Slitstarka draghästar, C5 med överlägsen komfort.
Farsan har haft 2 eller 3 Citroën, en var helt otrolig, massor av mil och kanske typ ett bromsklossbyte, en annan var lite som medelbilen, en del strul, men inte så den går att kalla katastrof, värsta var ett rent seriefel, att klaffarna som styr luften slets ut, billig reservdel, men som vanligt hos Citroen så måste verkstan börja med att demontera vänster bakskärm, sen baksätet och arbeta sig framåt tills de kan byta delen i ventilationen.
Kostnad 14.000, reservdelen kostade ett par hundra.
C5 är det som har denna svaghet, Citroën har vetat om problemet länge utan att åtgärda problemet för bilar i kommande produktion, även reservdelen är lika dålig som original, men den klarar sig som regel ca 10-15' mil sen, så när andra bytet kommer så kommer bilen skrotas för då har den gått troligen minst 20' mil.
http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=14&t=43720&p=286984&hilit=kalluft#p286984
Jag hade en Renault en gång, absolut absolut sämsta bilen jag haft. Hur mycket som helst gick sönder på bara 4 månader, jag har förträngt det mesta, den gick till skroten efter ett halvår.
Men sen vet jag folk som haft Peugeoter, Renaulter och Citroener i flera år och massor av mil som varit väldigt nöjda och positiva.
Samma om jag kollar med andra hantverkare som har eller har haft Renault kangaroo eller Citroën berlingo, väldigt blandade upplevelser.
Så jag har bestämt mig för att Franska bilar är ett rent lotteri, man får antingen en nitlott eller en vinst.
Redigerat:
Jag har haft några renaulter i modern tid och har inte upplevt mer problem än andra bilar. Tvärtemot den vanliga uppfattningen om franska bilar så har dom varit enkelt byggda enligt gängse standard utan alla konstiga och fantasifulla speciallösningar man pysslade med under förra årtusendet.
Billiga reservdelar brukar det vara också.
Nissan och Renault är ju samma bolag nu för tiden, så det väsentliga i bilarna är gjort i samma fabrik.
Nissan och Renault är ju samma bolag nu för tiden, så det väsentliga i bilarna är gjort i samma fabrik.
Hade något inbyggt system i bilen klarat detta då?RoTe skrev:
Som sagt har jag lagt tiotusentals mil i Volvos bakhjulsdrivna och även legat i diket, en gång som förare och en gång som passagerare. Alla människor begår misstag! Själv var jag överjävligt trött på väg hem till sängen en tidig morgon och det frös på i gryningen utan att jag märkte det. Låg i 90 på femmans växel och gav pyttelite gas bara, korsade vägbanan och ner i diket på andra sidan. Det gick inte att gå på vägen, så halt var det.
Jag har nu för första ggn något slags antisladd, den har bara trätt in en enda gång i vinter (jag kör tydligen lugnt nuförtiden), och det stressade bara mig rejält, då bilen började göra en massa egna hys medan jag höll på med att häva sladden, det blev nog lika dåligt som att bilarna skulle ha dubbla uppsätningar med ratt och pedaler så passageraren också får köra.
Jag vet inte om tanken är att jag egentligen ska släppa ratten och hålla för ögonen tills jag märker att bilen står still.
Det får man ju inte heller glömma när man hissar eller dissar ett märke, vilken tidsepok snackar vi om.useless skrev:
Jag har haft några renaulter i modern tid och har inte upplevt mer problem än andra bilar. Tvärtemot den vanliga uppfattningen om franska bilar så har dom varit enkelt byggda enligt gängse standard utan alla konstiga och fantasifulla speciallösningar man pysslade med under förra årtusendet.
Min var en Renault Scénic från ungefär år 2000, kanske en sen 90-talare, Renault hade kanske en bottenperiod då...
Byt handsken på kärran till en som klarar mindre än 750kg, åk och regbesiktiga kärran till en lite lägre totalvikt.hobbs skrev:
Sen kan du byta tillbaka handsken och lasta som vanligt. Några kg överlast på kärran skulle du ha otroligt otur om du åker på.