32 217 läst ·
287 svar
32k läst
287 svar
Pålitligaste bilen under 100 000?
Tror den får dra 450kg obromsat, men den väger tillräckligt mycket för att få göra det lagligt med 750-släpet i alla fall! Jag gillar tråkiga bilar, så det kanske skulle kunna vara något..Isakare skrev:
Sambon har en Verso 1,8 -16. Sjukt tråkig bil, jag hatar den, hon älskar den, men den är praktisk och gör sitt jobb. Inga fel än. Monterade dragkrok själv, men vet inte vad den får dra.
Motorn är trevlig, fin växellåda, skum koppling med kort slag.
Hade en Zafira innan, trevligare bil som gick sönder hela tiden, där av en Toyota denna gång.
Inte tänkt jättemycket på den, men egentligen passar den ju rätt bra. Väger lagom mycket och får dra tillräckligt, både bromsat och obromsat. Finns dock bara 3st bensinare till salu i Sverige just nu..KristinaRT skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Subaru är nog ett säkert kort.
Jag kikade lite på både Forestern och Outback inför senaste bytet. Trevliga bilar men de ligger tyvärr rätt högt begagnat.
Jag kikade lite på både Forestern och Outback inför senaste bytet. Trevliga bilar men de ligger tyvärr rätt högt begagnat.
Skulle avråda från köp av nån äldre iallafall , vi har en 06 Forester och den har kostatS Styrman_jansson skrev:
lika mycket i reparationer som inköp på 5 år. Även återförsäljaren här monterar
eftermarknadsdelar för att undvika konflikter med kunder när de hämtar ut bilarna p.g.a
reservdelspriserna.
Den som tittar efter en liknande oss bör kolla bilens "secondary air pump system"
som är ett ökänt dyrt system att hålla igång.
Ps,ska väl inte vara för kritisk mot Subarun , den har flera bra saker också
men som den andrabil TS söker är det nog bättre att välja en annan modell.
Kan väl också nämna att ett kamremsbyte kostade drygt 12,000kr hos ÅF
och intervallet är 10k mil .
men som den andrabil TS söker är det nog bättre att välja en annan modell.
Kan väl också nämna att ett kamremsbyte kostade drygt 12,000kr hos ÅF
och intervallet är 10k mil .
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag gjorde en snabbkoll på Toyota Avensis och Toyota Verso, två bilar jag hittade på nätet och kollade med min släpkärra (obromsad 750 kg). Båda bilarna har en tjänstevikt över 1500 kg, men Toyota har begränsat så man får dra max 500 kg obromsat med Avensis och 450 kg med Verso.
Kanske inte spelar någon roll i detta fall, men kan vara bra att veta.
Kanske inte spelar någon roll i detta fall, men kan vara bra att veta.
Kanske inte rätt tråd att diskutera men om ni tycker 12 000 kr är dyrt så köp ingen Honda Civic 1.0galento skrev:
Kollade med lokala handlaren och kamrem bytas vart fjärde år eller 8000 mil.
Kamrem plus service det fjärde året kostar över 23 000 kr, 9 timmar på verkstaden.
Så först tre vanliga service och sen en svindyr oavsett om bilen bara rullat 500-1000 mil om året.
"Nog", Subaru har haft många och stora motorproblem både på bensin och dieselboxers...S Styrman_jansson skrev:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/fabrikationsfel-pa-subarus-dieselmotor-119441/
Vissa bensinare har sjuka problem med topplockspackningarna...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kollar man runt lite så kan man spara mycket pengar på kamremsbyte. Kollade 3 ställen till min focus Ford skulle ha runt 10 000 mekonomen 7800 sedan min lokala verkstad tog 4300 enkelt valgalento skrev:
Saab 9-3 och volvov70 kostar ju närmare 10.000 än 100.000. Jag har haft en ng9-3 (iofs cab) och den med första generationens elsystem var inget vidare, faceliften verkar rosta enormt. De har kamkedja (bensin), och den verkar inte hålla bilen ut. Trots att jag kört väldigt många mil med saab och varit väldigt nöjd med bilarna så kan jag inte rekommendera den. Men är den billig och man kan skrota vid större fel är det en trevlig bil att köra. V70n, min pappa slutade köra bil så jag har hans gamla V70n stående hos mig, då jag köpt en zoe elbil utan dragkrok. Det är en 05a som han haft sen 06, mitt intryck är att det är en rejäl bil (men att även den till likhet med saaben fast i mycket mindre omfattning kan ha diverse elrelaterade problem). Man åker riktigt bra i dem tycker jag. Och kör man lugnt så drar de inte förfärligt mkt bränsle.
VAG bilar, jag har haft kanske 5 nya VW och de är trevliga, men som sagts, det finns motorer som har mycket dåligt rykte. Dock verkar 2-litersdieslarna vara de som är "okej", men som sagt, alla diesel med partikelfilter mm är en risk att äga. Har haft en gammal skoda med den 1.6l bensin som talas om. Det verkar som sagt vara en flintstones motor.
VAG bilar, jag har haft kanske 5 nya VW och de är trevliga, men som sagts, det finns motorer som har mycket dåligt rykte. Dock verkar 2-litersdieslarna vara de som är "okej", men som sagt, alla diesel med partikelfilter mm är en risk att äga. Har haft en gammal skoda med den 1.6l bensin som talas om. Det verkar som sagt vara en flintstones motor.
Ja, det talar för Toyota-spåret, helt klart.. Då kan jag ju i alla fall (lagligt) använda släpet över huvud taget.Fairlane skrev:
Jag gjorde en snabbkoll på Toyota Avensis och Toyota Verso, två bilar jag hittade på nätet och kollade med min släpkärra (obromsad 750 kg). Båda bilarna har en tjänstevikt över 1500 kg, men Toyota har begränsat så man får dra max 500 kg obromsat med Avensis och 450 kg med Verso.
Kanske inte spelar någon roll i detta fall, men kan vara bra att veta.
Ajdå. Då skippar vi Subaru. Trist. Gillar annars Forester. Grannen hade en diesel som de haft mycket problem med, men trodde att det var endast den motorn.RoTe skrev:
Är väldigt många modeller där kamkedjan inte håller bilens livslängd så inget ovanligt med det iafJ JohanLun skrev:Saab 9-3 och volvov70 kostar ju närmare 10.000 än 100.000. Jag har haft en ng9-3 (iofs cab) och den med första generationens elsystem var inget vidare, faceliften verkar rosta enormt. De har kamkedja (bensin), och den verkar inte hålla bilen ut. Trots att jag kört väldigt många mil med saab och varit väldigt nöjd med bilarna så kan jag inte rekommendera den. Men är den billig och man kan skrota vid större fel är det en trevlig bil att köra. V70n, min pappa slutade köra bil så jag har hans gamla V70n stående hos mig, då jag köpt en zoe elbil utan dragkrok. Det är en 05a som han haft sen 06, mitt intryck är att det är en rejäl bil (men att även den till likhet med saaben fast i mycket mindre omfattning kan ha diverse elrelaterade problem). Man åker riktigt bra i dem tycker jag. Och kör man lugnt så drar de inte förfärligt mkt bränsle.
VAG bilar, jag har haft kanske 5 nya VW och de är trevliga, men som sagts, det finns motorer som har mycket dåligt rykte. Dock verkar 2-litersdieslarna vara de som är "okej", men som sagt, alla diesel med partikelfilter mm är en risk att äga. Har haft en gammal skoda med den 1.6l bensin som talas om. Det verkar som sagt vara en flintstones motor.
Trista är ju att det brukar vara dyrt att byta och går den sönder rasar motorn helt. Kommer bytet vid ca 25-30.000 mil så är det ofta inte värt att göra utan bilen skrotas. Kamrem byts ju oftast oftare och är billigare, så det känns som att kostnaden sprids ut över åren bätrre... även om det nog totalt blir dyrare...K Krux skrev:
Framförallt brukar kamremsbytet bli billigare ju äldre bilen blir med, fler mekar som kan det i sömnen och ev specialverktyg finns på biltema.J JohanLun skrev:Trista är ju att det brukar vara dyrt att byta och går den sönder rasar motorn helt. Kommer bytet vid ca 25-30.000 mil så är det ofta inte värt att göra utan bilen skrotas. Kamrem byts ju oftast oftare och är billigare, så det känns som att kostnaden sprids ut över åren bätrre... även om det nog totalt blir dyrare...