Isakare Isakare skrev:
Sambon har en Verso 1,8 -16. Sjukt tråkig bil, jag hatar den, hon älskar den, men den är praktisk och gör sitt jobb. Inga fel än. Monterade dragkrok själv, men vet inte vad den får dra.
Motorn är trevlig, fin växellåda, skum koppling med kort slag.
Hade en Zafira innan, trevligare bil som gick sönder hela tiden, där av en Toyota denna gång.
Tror den får dra 450kg obromsat, men den väger tillräckligt mycket för att få göra det lagligt med 750-släpet i alla fall! Jag gillar tråkiga bilar, så det kanske skulle kunna vara något.. :)

Satsuki KristinaRT skrev:
Jag har inte stenkoll men har du funderat på Subaru forester? Enl ägare jag känner är det oerhört pålitliga, största problemet är att de är svåra att få tag på eftersom ägarna inte gör sig av med dem :)
Inte tänkt jättemycket på den, men egentligen passar den ju rätt bra. Väger lagom mycket och får dra tillräckligt, både bromsat och obromsat. Finns dock bara 3st bensinare till salu i Sverige just nu..
 
Subaru är nog ett säkert kort.
Jag kikade lite på både Forestern och Outback inför senaste bytet. Trevliga bilar men de ligger tyvärr rätt högt begagnat.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
galento
S Styrman_jansson skrev:
Subaru är nog ett säkert kort.
Jag kikade lite på både Forestern och Outback inför senaste bytet. Trevliga bilar men de ligger tyvärr rätt högt begagnat.
Skulle avråda från köp av nån äldre iallafall , vi har en 06 Forester och den har kostat
lika mycket i reparationer som inköp på 5 år. Även återförsäljaren här monterar
eftermarknadsdelar för att undvika konflikter med kunder när de hämtar ut bilarna p.g.a
reservdelspriserna.
Den som tittar efter en liknande oss bör kolla bilens "secondary air pump system"
som är ett ökänt dyrt system att hålla igång.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
galento
Ps,ska väl inte vara för kritisk mot Subarun , den har flera bra saker också
men som den andrabil TS söker är det nog bättre att välja en annan modell.

Kan väl också nämna att ett kamremsbyte kostade drygt 12,000kr hos ÅF
och intervallet är 10k mil .
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Köp en Toyota Avensis från -07 och framåt, 1,8 motorn duger bra.
Även Corolla Verso eller den som senare heter enbart Verso med 1,8 är ett lika bra alternativ.
I Verso sitter man nog bättre i om man är lång.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Fairlane
Jag gjorde en snabbkoll på Toyota Avensis och Toyota Verso, två bilar jag hittade på nätet och kollade med min släpkärra (obromsad 750 kg). Båda bilarna har en tjänstevikt över 1500 kg, men Toyota har begränsat så man får dra max 500 kg obromsat med Avensis och 450 kg med Verso.

Kanske inte spelar någon roll i detta fall, men kan vara bra att veta.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ps,ska väl inte vara för kritisk mot Subarun , den har flera bra saker också
men som den andrabil TS söker är det nog bättre att välja en annan modell.

Kan väl också nämna att ett kamremsbyte kostade drygt 12,000kr hos ÅF
och intervallet är 10k mil .
Kanske inte rätt tråd att diskutera men om ni tycker 12 000 kr är dyrt så köp ingen Honda Civic 1.0
Kollade med lokala handlaren och kamrem bytas vart fjärde år eller 8000 mil.
Kamrem plus service det fjärde året kostar över 23 000 kr, 9 timmar på verkstaden.
Så först tre vanliga service och sen en svindyr oavsett om bilen bara rullat 500-1000 mil om året.
 
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
S Styrman_jansson skrev:
Subaru är nog ett säkert kort.
Jag kikade lite på både Forestern och Outback inför senaste bytet. Trevliga bilar men de ligger tyvärr rätt högt begagnat.
"Nog", Subaru har haft många och stora motorproblem både på bensin och dieselboxers...

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/fabrikationsfel-pa-subarus-dieselmotor-119441/

Vissa bensinare har sjuka problem med topplockspackningarna...

Meme med tre bilder: en röd Subaru, en blå Subaru och en rökande motor, texten skämtar om topplockspackningfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
hobbs
  • Laddar…
K
galento galento skrev:
Ps,ska väl inte vara för kritisk mot Subarun , den har flera bra saker också
men som den andrabil TS söker är det nog bättre att välja en annan modell.

Kan väl också nämna att ett kamremsbyte kostade drygt 12,000kr hos ÅF
och intervallet är 10k mil .
Kollar man runt lite så kan man spara mycket pengar på kamremsbyte. Kollade 3 ställen till min focus Ford skulle ha runt 10 000 mekonomen 7800 sedan min lokala verkstad tog 4300 enkelt val
 
M
Du beskriver vilken Volvo som helst i princip, förutom automatlådorna från 00-08 de drar för mycket bensin/diesel.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
J
Saab 9-3 och volvov70 kostar ju närmare 10.000 än 100.000. Jag har haft en ng9-3 (iofs cab) och den med första generationens elsystem var inget vidare, faceliften verkar rosta enormt. De har kamkedja (bensin), och den verkar inte hålla bilen ut. Trots att jag kört väldigt många mil med saab och varit väldigt nöjd med bilarna så kan jag inte rekommendera den. Men är den billig och man kan skrota vid större fel är det en trevlig bil att köra. V70n, min pappa slutade köra bil så jag har hans gamla V70n stående hos mig, då jag köpt en zoe elbil utan dragkrok. Det är en 05a som han haft sen 06, mitt intryck är att det är en rejäl bil (men att även den till likhet med saaben fast i mycket mindre omfattning kan ha diverse elrelaterade problem). Man åker riktigt bra i dem tycker jag. Och kör man lugnt så drar de inte förfärligt mkt bränsle.

VAG bilar, jag har haft kanske 5 nya VW och de är trevliga, men som sagts, det finns motorer som har mycket dåligt rykte. Dock verkar 2-litersdieslarna vara de som är "okej", men som sagt, alla diesel med partikelfilter mm är en risk att äga. Har haft en gammal skoda med den 1.6l bensin som talas om. Det verkar som sagt vara en flintstones motor.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gjorde en snabbkoll på Toyota Avensis och Toyota Verso, två bilar jag hittade på nätet och kollade med min släpkärra (obromsad 750 kg). Båda bilarna har en tjänstevikt över 1500 kg, men Toyota har begränsat så man får dra max 500 kg obromsat med Avensis och 450 kg med Verso.

Kanske inte spelar någon roll i detta fall, men kan vara bra att veta.
Ja, det talar för Toyota-spåret, helt klart.. Då kan jag ju i alla fall (lagligt) använda släpet över huvud taget.


RoTe RoTe skrev:
"Nog", Subaru har haft många och stora motorproblem både på bensin och dieselboxers...

[länk]

Vissa bensinare har sjuka problem med topplockspackningarna...

[bild]
Ajdå. Då skippar vi Subaru. Trist. Gillar annars Forester. Grannen hade en diesel som de haft mycket problem med, men trodde att det var endast den motorn.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
J JohanLun skrev:
Saab 9-3 och volvov70 kostar ju närmare 10.000 än 100.000. Jag har haft en ng9-3 (iofs cab) och den med första generationens elsystem var inget vidare, faceliften verkar rosta enormt. De har kamkedja (bensin), och den verkar inte hålla bilen ut. Trots att jag kört väldigt många mil med saab och varit väldigt nöjd med bilarna så kan jag inte rekommendera den. Men är den billig och man kan skrota vid större fel är det en trevlig bil att köra. V70n, min pappa slutade köra bil så jag har hans gamla V70n stående hos mig, då jag köpt en zoe elbil utan dragkrok. Det är en 05a som han haft sen 06, mitt intryck är att det är en rejäl bil (men att även den till likhet med saaben fast i mycket mindre omfattning kan ha diverse elrelaterade problem). Man åker riktigt bra i dem tycker jag. Och kör man lugnt så drar de inte förfärligt mkt bränsle.

VAG bilar, jag har haft kanske 5 nya VW och de är trevliga, men som sagts, det finns motorer som har mycket dåligt rykte. Dock verkar 2-litersdieslarna vara de som är "okej", men som sagt, alla diesel med partikelfilter mm är en risk att äga. Har haft en gammal skoda med den 1.6l bensin som talas om. Det verkar som sagt vara en flintstones motor.
Är väldigt många modeller där kamkedjan inte håller bilens livslängd så inget ovanligt med det iaf
 
J
K Krux skrev:
Är väldigt många modeller där kamkedjan inte håller bilens livslängd så inget ovanligt med det iaf
Trista är ju att det brukar vara dyrt att byta och går den sönder rasar motorn helt. Kommer bytet vid ca 25-30.000 mil så är det ofta inte värt att göra utan bilen skrotas. Kamrem byts ju oftast oftare och är billigare, så det känns som att kostnaden sprids ut över åren bätrre... även om det nog totalt blir dyrare...
 
RoTe
J JohanLun skrev:
Trista är ju att det brukar vara dyrt att byta och går den sönder rasar motorn helt. Kommer bytet vid ca 25-30.000 mil så är det ofta inte värt att göra utan bilen skrotas. Kamrem byts ju oftast oftare och är billigare, så det känns som att kostnaden sprids ut över åren bätrre... även om det nog totalt blir dyrare...
Framförallt brukar kamremsbytet bli billigare ju äldre bilen blir med, fler mekar som kan det i sömnen och ev specialverktyg finns på biltema.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.