RoTe RoTe skrev:
Som 37-åring tackar jag för det åtminstone.
Varsågod
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja de försvann dock 00 ungefär.
2,5 10 Valve
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja de försvann dock 00 ungefär.
2,5 10 Valve
just så var det. De försvann väl i samband med att V70N lanserades?
 
L lob skrev:
just så var det. De försvann väl i samband med att V70N lanserades?
Ja så kanske det var...
Märkligt att man lanserar en ny bil 1992 i den "klassen" där två motorer har 2v/cyl.
Snåla var de aldrig.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker faktiskt 9-5 är en rätt pålitlig bil så du behöver inte köpa alla på en gång.

Vad gäller att du kör med ett släp som inte är godkänt så tror jag du ska ha bra tur om du klarar dig i en kontroll. Jag har nog lastat för tungt några gånger, men köra så konstant skulle åtminstone inte jag göra.
Jo, jag vill helst hålla mig inom regelverkets ramar, men.. Vi tar Mazda 6 som exempel. Cirka 1450 kg tjänstevikt, alltså inte mer än släpets dubbla totalvikt. Om jag har förstått regelverket rätt så får jag dra mitt 750-släp i 80 kmh när det är olastat, men så fort det är lastat (oavsett tyngd på lasten) så är det 40 kmh som gäller. Bilen är dock godkänd för att dra 550 kg obromsat släp, så om jag kör mitt 750-släp och köper tre reglar på brägårn så är det ju långt ifrån överlast rent tekniskt. Bara på grund av reglerna. Har BE-kort, men det verkar inte spela någon roll enligt släpvagnskalkylatorn..?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
hobbs hobbs skrev:
Jo, jag vill helst hålla mig inom regelverkets ramar, men.. Vi tar Mazda 6 som exempel. Cirka 1450 kg tjänstevikt, alltså inte mer än släpets dubbla totalvikt. Om jag har förstått regelverket rätt så får jag dra mitt 750-släp i 80 kmh när det är olastat, men så fort det är lastat (oavsett tyngd på lasten) så är det 40 kmh som gäller. Bilen är dock godkänd för att dra 550 kg obromsat släp, så om jag kör mitt 750-släp och köper tre reglar på brägårn så är det ju långt ifrån överlast rent tekniskt. Bara på grund av reglerna. Har BE-kort, men det verkar inte spela någon roll enligt släpvagnskalkylatorn..?
Du får inte köra de 3 reglarna om de så bara väger 20 kilo. Det skall vara heltomt släp.

Du kollar varenda bil du är nyfiken på. Cadillacen jag hade väger 1760. Men då stod de att de inte fick dra så tungt obromsat. När jag tittar idag står inget alls.
Det var en av anledningarna att jag sålde bilen, och den andra var att ett drag kostade 15000.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Jo, jag vill helst hålla mig inom regelverkets ramar, men.. Vi tar Mazda 6 som exempel. Cirka 1450 kg tjänstevikt, alltså inte mer än släpets dubbla totalvikt.
Mazdan går väl att väga upp till 1500kg och regbesiktas med den vikten om du så önskar
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mazdan går väl att väga upp till 1500kg och regbesiktas med den vikten om du så önskar
Gjorde jag med en Audi 100. Köpte bilen då den såg stor och tung ut (kollade inte i papperna) men det var en riktig lättviktare och saknade 60 kg för att få dra vår husvagn.
Fick tag i blymattor vid rivning av en röntgen avdelning på ett sjukhus. Fyllde golvet med 2 lager bly och täckte med gummimattorna. Bilen vägde in på rätt sida om gränsen (70 kg tyngre) så det blev okej, men de tog bort en passagerare i papperna. Inget problem då vi var 4 i familjen.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Fairlane
hobbs hobbs skrev:
Jo, jag vill helst hålla mig inom regelverkets ramar, men.. Vi tar Mazda 6 som exempel. Cirka 1450 kg tjänstevikt, alltså inte mer än släpets dubbla totalvikt. Om jag har förstått regelverket rätt så får jag dra mitt 750-släp i 80 kmh när det är olastat, men så fort det är lastat (oavsett tyngd på lasten) så är det 40 kmh som gäller. Bilen är dock godkänd för att dra 550 kg obromsat släp, så om jag kör mitt 750-släp och köper tre reglar på brägårn så är det ju långt ifrån överlast rent tekniskt. Bara på grund av reglerna. Har BE-kort, men det verkar inte spela någon roll enligt släpvagnskalkylatorn..?
Så tolkar jag det också, 40 km/h.
Sen är ju 550 kg rätt lite tycker jag också. Då får du lasta på knappt 300 kg. Är det bara turer till återvinningen med ris och liknande så är det inget problem förstås, men trist generellt.

Att klassa upp vikten lite på bilen känns meningslöst när tillverkare ändå satt stopp lägre.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så tolkar jag det också, 40 km/h.
Sen är ju 550 kg rätt lite tycker jag också. Då får du lasta på knappt 300 kg. Är det bara turer till återvinningen med ris och liknande så är det inget problem förstås, men trist generellt.

Att klassa upp vikten lite på bilen känns meningslöst när tillverkare ändå satt stopp lägre.
Bromsat släp är ju att föredra, men håller man sig med bil under hundra tusen får man kanske vara beredd på kompromisser med både bil och släp för att få ihop budgeten
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vi har en Forester 06 och det är nog den första och sista Subarun som står här . Dock en härlig bil men dyra delar.
Vad är det för delar' varifrån köper du dem?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så tolkar jag det också, 40 km/h.
Sen är ju 550 kg rätt lite tycker jag också. Då får du lasta på knappt 300 kg. Är det bara turer till återvinningen med ris och liknande så är det inget problem förstås, men trist generellt.

Att klassa upp vikten lite på bilen känns meningslöst när tillverkare ändå satt stopp lägre.
Vi köpte det inför husbygge och då utnyttjade vi det maximalt viktmässigt, men nu är det mer den typen av grejer som du skriver.. 550 kg duger, och det finns bromsade släp vi kan låna i närområdet om tyngre behov skulle uppenbara sig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Känslorna för dagen drar för övrigt åt Mazda 6 och Toyota Verso/Avensis. Har dock inte hunnit prova någon av dem än..

Toyotorna finns med ett gäng olika bensinare. 1,6; 1,8 och 2,0. Någon som vet något om vilken som kan vara värd att sikta in sig på?

Stort tack för all respons här i tråden! :D
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
ullberg
hobbs hobbs skrev:
Hehe, det är ju ett bra förslag! Köpa ett gäng identiska 9-5or. Borde ju alltid vara någon som funkar! :D
Precis så har jag gjort historiskt, hade en 9-5 SC 2,3t MY03 som hade gått 27k, vi skulle egentligen köpa en andrabil 2011, men alla mindre bilar som vi tittade på dömde min bättre hälft ut som skruttiga och när jag tröttnat undrade jag vad som egentligen skulle passa - och fick svaret att vi kanske skulle köpa en 9-5 till… Tänkte att den gamla kanske spelat ut sin roll, och så köpte vi en andra 9-5 SC 2,3t BP MY08. Båda fortsatte rulla och någongång i slutet av 2014 skulle far min byta bil undrade om vi inte behövde föryngra flottan - för att slippa dra in den i köpet av hans nya bil gav han oss ett bra pris på sin 9-5 SC 2,3t BP MY09 och vipps så hade vi tre 9-5: or…

Den äldsta hade då gått en bit över 30k och jag tänkte att den går väl snart till skrot så blir det ”bara” två. Men åren gick och det var först 2019 när jag tog ut en personalbil som vi till sist bestämde oss för att skrota den äldsta, hade då gått 37k och även om den knappast var i toppskick så rullade den utan problem - det var bara pga det låga värdet och att slippa en massa köpare som vi skrotade istället för att sälja…

Och nu när jag 3 år senare väntar på nästa personalbil hänger de andra två 9-5: orna fortfarande med, de har nu gått 20k resp 30k, och bortsett från att 30k-bilens AC havererade förra året och jag inte är sugen på att laga rullar de snällt vidare.

Lång story och kontentan är väl följande: efter någonstans mellan 30-40k mil i våra SAAB 9-5 kan jag med eftertryck säga att det varit både sköna, effektiva och relativt problemfria mil. Vi har definitivt reparerat mycket men inte orimligt mycket på ganska långmilade exemplar.

Men oavsett hur mycket jag gillar 9-5:an så är det idag en väldigt gammal konstruktion (som förvisso får dra 1390 på B / 2000+ med utökat, åtminstone på 2,3t) och att ens hitta ett hyggligt exemplar är väl nästan omöjligt idag. Du säger andrabil, då kan det vara ok men jag tror (tyvärr) att det finns bättre val idag.Och om man ska tro alla skräckhistorier på nätet ang dålig tillförlitlighet (vilket inte jag alls upplevt) antar jag att bra service/skötsel är livsviktigt - vilket lär vara väldigt svårt att avgöra när de yngsta fortfarande är över 10 år gamla…

/U
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Sambon har en Verso 1,8 -16. Sjukt tråkig bil, jag hatar den, hon älskar den, men den är praktisk och gör sitt jobb. Inga fel än. Monterade dragkrok själv, men vet inte vad den får dra.
Motorn är trevlig, fin växellåda, skum koppling med kort slag.
Hade en Zafira innan, trevligare bil som gick sönder hela tiden, där av en Toyota denna gång.
 
Satsuki
Jag har inte stenkoll men har du funderat på Subaru forester? Enl ägare jag känner är det oerhört pålitliga, största problemet är att de är svåra att få tag på eftersom ägarna inte gör sig av med dem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.