B BowsieBowz skrev:
Jäklar vad glad jag är att jag postade här! Superbra råd och jag håller er uppdaterade när något händer.
Ja nu känner jag mig investerad i det här så du får allt fortsätta uppdatera hur det fortlöper! :)

• Gilla
BowsieBowz
  • Laddar…
Författar ett svar där jag skriver att de måste ta ansvar för sin lämnade budget men att vi kan acceptera ett visst högre pris.

Antingen får de sänka timpriset så att det återstående arbetet ryms inom budgeten eller lämna ett fastpris på det som är kvar.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B BowsieBowz skrev:
Jäklar vad glad jag är att jag postade här! Superbra råd och jag håller er uppdaterade när något händer.
Tack. Vi alla kan lära oss något.

Men ha i bakhuvudet att allt du postar här kanske läses av hantverkaren, så exakt strategi kring procent och pengar bör du hålla för dig själv eller via PM med de bästa ”experterna” här på forumet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B BowsieBowz skrev:
Vi håller på med en omfattande utbyggnad av vår villa, den byggs ut i ett plan i två riktningar om sammanlagt drygt 40 kvadrat och ett existerande badrum ska renoveras och ett nytt ska byggas. Vi valde löpande räkning då det var byggbolagets rekommendation och de fått goda vitsord när de arbetat med våra bekanta och grannar.

Vi fick innan byggstarten en kalkyl om drygt 2,3 miljoner för allt, och i avtalet står att fakturor ska skickas var 14e dag. Jag är införstådd i att saker kan dyka upp och fördyra bygger och har full förståelse för detta.

Då byggtiden nu dragit ut och fakturorna kom betydligt mer sällan än de utlovade 14 dagarna begärde vi en budgetgenomgång för att se hur vi ligger till. Vi har i dagsläget betalat cirka 1,5 miljoner.

Vi blev då oerhört chockade av att höra att de nu beräknar att totalkostnaden kommer bli cirka 3,4 miljoner, dvs drygt 1 miljon mer än kalkylen. Det fanns ingen riktig förklaring annat än att allt tagit längre tid än beräknat och var mer omfattande än de trott. Vi har lite svårt att förstå hur de kunnat landa så fel, och de har ingen riktigt bra förklaring. De har precis påbörjat invändigt arbete, de stora kostnaderna än så länge är material och byggtimmar.

Min fråga är lite vad man gör nu? Är det bara att tugga i sig att de räknade 50% fel i början, ringa banken och förklara läget och hoppas att de håller sin nya budget eller finns det något att bråka om?

Innan chocken riktigt kom drog de fram korten att vi inte ska betala för servicebil (400 kr om dagen) och att vi nu ska få fakturor varje vecka, men frågan är om det finns andra parametrar vi kan diskutera? Sänka påslagen på underkonsulter/material? Begära fastpris på resten?

Vi är nöjda med arbetet de utför, killarna på plats är supertrevliga och gör vad jag kan bedöma ett toppenjobb, men hade vi vetat att det skulle bli såhär dyrt hade vi inte gjort det på det här sättet utan snarare delat upp projekten över en längre tidsperiod. Jag har inget intresse av att börja bråka supermycket, men har samtidigt svårt att svälja ”oops det blev en extra miljon”. Det är pengar förmodligen kan ordna, men på bekostnad av mycket annat.

Tankar och erfarenheter?
Har du skriftligt avtal på " löpande räkning" ? Då måste du rimligen ha timavtal ! Annars bör du exvis få avtal på fast pris på plus/minus summa om uppskattad totalkostnad.
Har du inget skriftligt avtal alls bör du snabbt stoppa projektet å ta in en annan entrepr. MAN BÖR ALLTID HA NÅGON FORM AV SKRIFTLIGT AVTAL.
Mvh Erik ( 50 år i konsultbranchen )

M Mikkeen skrev:
I kalkylen du fick, är det en sorts offert för att de skulle få jobbet?

Ett uppskattat pris, må så vara på löpande räkning får högst avvika 15% ifall inte förhållanden har ändrats under projektets gång. Ifall det tillkommer extra arbeten för entreprenaden så har de underrättelseskyldighet mot kund vilket du beskriver har varit bristfällig.

Vi ska också göra ett jobb i miljonklassen och fastpris är givet. Det kan dock ändå tillkomma kostnader som är berättigade.
Håller i stort med dej !!
Att ta in entrepr. bara på " rekomendation"är, som du förstår, ingen garanti för uppskattad kostnad.
Endast att jobbet BÖR bli utan större fördyring.

sysmali
E ekmariek skrev:
Har du skriftligt avtal på " löpande räkning" ? Då måste du rimligen ha timavtal ! Annars bör du exvis få avtal på fast pris på plus/minus summa om uppskattad totalkostnad.
Har du inget skriftligt avtal alls bör du snabbt stoppa projektet å ta in en annan entrepr. MAN BÖR ALLTID HA NÅGON FORM AV SKRIFTLIGT AVTAL.
Mvh Erik ( 50 år i konsultbranchen )
Har du läst hela tråden innan du svarar? Framför allt inlägg 11, 16 och 19?

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
A
Så, 85 000 kr/kvm för utbyggnad? Även om det var ett 40 kvm stort badrum är det helt obegripligt hur detta kan ha kostat så mycket. Vad exakt är det som gjort det så segt/dyrt? Tvingas de använda skjutmått och/eller mikrometer?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H
40 kvadrat för 3.4 miljoner 🙉
Redan 2.3 miljoner tycker jag är orimligt dyrt.

Det är som jag säger. Man ska köpa kvadraten redan från början när man ska köpa hus för att slippa bygga ut med allt som det innebär i osäkra kostnader.
Lättare att räkna på vad en renovering kostar.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
40 kvadrat för 3.4 miljoner 🙉
Redan 2.3 miljoner tycker jag är orimligt dyrt.

Det är som jag säger. Man ska köpa kvadraten redan från början när man ska köpa hus för att slippa bygga ut med allt som det innebär i osäkra kostnader.
Lättare att räkna på vad en renovering kostar.
Två badrum ryms i 2,3 så vi tyckte det kändes rimligt eller iallafall inom vår budget.

Vi hade inte råd att köpa ett hus som matchade alla våra behov, utan köpte ett vi hade råd med för att kunna bygga ut efter ett gäng år.

• Gilla
f97anka och 2 till
  • Laddar…
Nytt mail skickat där vi efterfrågar varför det blev så mycket dyrare och varför de inte uppmärksammade oss på det.

Vi var tydliga med vår budget i början och vad vi hade råd med så detta överstiger detta med råge. Vi begär ett lägre pris så att det ryms inom vår aviserade budget alternativt ett fastpris på resterande arbete. Återkommer när jag får svar.

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Så, 85 000 kr/kvm för utbyggnad? Även om det var ett 40 kvm stort badrum är det helt obegripligt hur detta kan ha kostat så mycket. Vad exakt är det som gjort det så segt/dyrt? Tvingas de använda skjutmått och/eller mikrometer?
Det är vår fråga också. De har behövt förstärka orginalhuset, men det rör sig inte alls om dessa summor så vi är helt oförstående till hur det kunnat bli såhär.

B BowsieBowz skrev:
Nytt mail skickat där vi efterfrågar varför det blev så mycket dyrare och varför de inte uppmärksammade oss på det.

Vi var tydliga med vår budget i början och vad vi hade råd med så detta överstiger detta med råge. Vi begär ett lägre pris så att det ryms inom vår aviserade budget alternativt ett fastpris på resterande arbete. Återkommer när jag får svar.
Vad är anledningen till att du backar och föreslår ett fast pris som alternativ?

A Arseface skrev:
Vad är anledningen till att du backar och föreslår ett fast pris som alternativ?
Jag försöker verka rimlig genom att erbjuda att de kan ge ett fastpris, så länge som allt ryms inom vår budget.

• Gilla
Arseface
  • Laddar…
Det låter rimligt att erbjuda fastpris som ett sätt att visa flexibilitet, så länge de verkligen förstår att det alternativet måste rymmas inom er budget. Men med tanke på att de redan har överskridit det uppskattade priset med 38%, tycker jag nog ändå att de får stå sitt kast och ta det som läropengar.

Även om det ingår två badrum så är 2,3 milj. för 40 kvm utbyggnad orimligt högt. Vi byggde ut 30 kvm på fritidshuset häromåret. En snickare fick bygga färdigt till invändiga gipsväggar, golvspån osv. Jag lade golv, monterade innerdörr spacklade och målade, lister osv. Total kostnad ca 350 000. OK inget badrum i det, men vi bytte även taket på hela huset (totalt ca 110 kvm betongpannor) inom den budgeten. Jag gjöt även plintarna själv, dagvattenledningar osv. men hade dit en grävfirma som fick gräva för plintarna.

Givetvis andra förutsättningar, vi byggde med plintgrund. På en "riktig" villa skulle man nog bygga med isolerad betongplatta osv. Men vi pratar nästan om en faktor 10 i pris.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.