Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Yes. Att de levererar avtalad tjänst för maximalt 15% över det pris som de har uppskattat och angett som en ungefärlig prisuppgift. Lagstöd i konsumenttjänstlagen:

[bild]

Men det är ju i juridikens perfekta och teoretiska värld. I verkligheten kanske företaget inte alls vill följa lagens krav eller t o m nekar till att en ungefärlig prisuppgift alls har getts för arbetet. Det kan t ex göras genom att hävda att det inte var en ungefärlig prisuppgift (den faller nog rättsligt för lagstiftaren förutsåg detta och skrev i propositionen att nästan alla belopp som anges är ungefärlig prisuppgifter lagens mening) eller att arbetets omfattning har ändrats/utökats väsentligt sedan den ungefärlig prisuppgiften gavs. Eller att ni hade ett avtal om en annan prisgräns.
Fattar. Deras priskalkyl ligger ju med i avtalet och är ju inte jättemycket att bråka om, och de kunde inte motivera vad som gjort att det tagit så många fler timmar än beräknat. Men det är ju också känsligt att bråka supermycket när de har så mycket arbete kvar, men vi hoppas vi hittar en gemensam väg framåt. Återkommer när jag får svar på mitt mail.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
B BowsieBowz skrev:
Vad innebär det? Kan jag kräva att de avslutar löpande räkning när de passerat 15% och färdigställer projektet utan extra kostnad?
Kräva att de fullföljer uppdraget och slutpriset är 15% högre än det uppskattade.

Med tanke på hur mycket pengar det handlar om, så hade jag kollat med en advokat för att kolla igenom avtalet för att se om du kan kräva att det gör klart till uppskattat pris + 15%

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Förstår jag det rätt som 40 kvadrat tillbyggnad för 3,4 mille?
Alltså 85 000 / m2?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Arseface skrev:
Så länge de inte har informerat er om ändrade förutsättningar som ni uttryckligen har godkänt, har jag svårt att se att de har någon rätt att kräva mer än 15 % utöver det uppskattade priset.
De har muntligen uttryckt att de behövt göra vissa justeringar och att visst extraarbete har uppstått. Dock aldrig av denna omfattningen.
M Mortsken skrev:
Förstår jag det rätt som 40 kvadrat tillbyggnad för 3,4 mille?
Alltså 85 000 / m2?
Yes, 40 kvadrat fördelat i två rum i olika riktning. Inklusive ett nytt badrum samt renovering ett befintligt.

Redigerat:
  • Wow
Festlund
  • Laddar…
B BowsieBowz skrev:
Men det är ju också känsligt att bråka supermycket när de har så mycket arbete kvar, men vi hoppas vi hittar en gemensam väg framåt. Återkommer när jag får svar på mitt mail.
Om du blir säker på att avtalet innebär att det är max 15%, så kan du ju erbjuda att betala en del mer än dessa 15%.

Har du betalningar som ligger för betalning, så hade jag pausat dessa omgående tills du vet hur det kommer att bli.

M Mortsken skrev:
Om du blir säker på att avtalet innebär att det är max 15%, så kan du ju erbjuda att betala en del mer än dessa 15%.

Har du betalningar som ligger för betalning, så hade jag pausat dessa omgående tills du vet hur det kommer att bli.
Jag har bett om ett fastpris på resterande arbete för att se vad det skulle kunna bli.

Jag har ingen aning om vad avtalet innebär, avvaktar nu deras svar och sen ska vi prata med en advokat är planen.

Än så länge har vi inte överskridit våra budget, men håller koll på fakturorna framöver. Tack!

B BowsieBowz skrev:
Jag har bett om ett fastpris på resterande arbete för att se vad det skulle kunna bli.

Jag har ingen aning om vad avtalet innebär, avvaktar nu deras svar och sen ska vi prata med en advokat är planen.

Än så länge har vi inte överskridit våra budget, men håller koll på fakturorna framöver. Tack!
Gå inte med på något nytt avtal innan du rett ut vad som gäller på det nuvarande.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det ni kan göra är att fortsätta, fast med järnkoll på vad som görs. Tills de fakturerar upp till det uppskattade priset. DÅ drar ni fram kortet om max 15% över uppskattat pris. Det blir troligen viss upprördhet oavsett när ni gör klart att de inte får mer. men ju närmare slutet ni är då, desto bättre. Och se till att den ev. upprördheten inträffar innan ni har betalat, försök undvika att betala så stor del som möjligt. OM de avbryter arbetet, så betalar ni inget mer.

Om de avbryter så har du rätt att få det färdigbyggt av en annan firma, på deras bekostnad (på allt över det uppskattade priset + 15%), men räkna inte med att få tillbaka något ni redan har betalat.

På det du beskriver här, så tror jag inte att du får det färdigbyggt inom budget. oavsett hur ni gör, men minimera förlusten.

• Gilla
Ssch och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ni kan göra är att fortsätta, fast med järnkoll på vad som görs. Tills de fakturerar upp till det uppskattade priset. DÅ drar ni fram kortet om max 15% över uppskattat pris. Det blir troligen viss upprördhet oavsett när ni gör klart att de inte får mer. men ju närmare slutet ni är då, desto bättre. Och se till att den ev. upprördheten inträffar innan ni har betalat, försök undvika att betala så stor del som möjligt. OM de avbryter arbetet, så betalar ni inget mer.

Om de avbryter så har du rätt att få det färdigbyggt av en annan firma, på deras bekostnad (på allt äver det uppskattade priset + 15%), men räkna inte med att få tillbaka något ni redan har betalat.
Puh, vore så skönt att slippa bråka så mycket, men vi har skickat formuleringarna om 15% till dem så får vi se vad de svarar.

Men försök vara lite taktisk med betalningarna. De kommer att vara mindre benägna att "bråka" om det finns stora utestående betalningar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…

Bästa svaret

Men skärp dig och sluta vara så vek! Varför känner DU dig som en skurk och krånglig person när HANTVERKAREN är den som är nonchalant med en miljon av dina pengar!? Det är ju HELT STÖRT att lite på svaj i förbifarten för att ni vill ha en avstämning vara så nonchalant med EN MILJON av en privatpersons pengar! Och du är orolig för att skapa dålig stämning!? Ursäkta men det ligger HELT på hantverkaren som har orsakat den här helt sjuka absurda situationen. Nu tar dig dig själv ordentligt i kragen och växer upp och behandlar hantverkaren vuxet, dvs hänvisar till konsumentlagstiftningen som förklarats för dig ovan, och berättar att det är denna som hantverkaren har att förhålla sig till när han slutför det avtalade arbetet. Varför skulle hantverkarens argument "sorry, det blev dyrare, du vet företag blablabla kostnader blabla dyrare än tänkt blabla bjuder på servicebil" vara helt legitimt för att trolla bort din miljon. Men däremot är ditt argument "du vet konsumentlagstiftningen är tydlig, det här gäller. Tyvärr det känns jättetråkigt men så här är det, jag kan vara bussig och låta sig lägga på 15% på avtalad summa för det är vad lagstiftningen medger" något som gör dig nervös och att du känner dog krånglig? Fy satan vad krånglig man borde känna sig om man bara bränner av en mille extra för stackars privatpersoner som vill bygga ut 40 ynka kvadrat!!

• Gilla
  • Älska
Maria T och 15 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Men skärp dig och sluta vara så vek! Varför känner DU dig som en skurk och krånglig person när HANTVERKAREN är den som är nonchalant med en miljon av dina pengar!? Det är ju HELT STÖRT att lite på svaj i förbifarten för att ni vill ha en avstämning vara så nonchalant med EN MILJON av en privatpersons pengar! Och du är orolig för att skapa dålig stämning!? Ursäkta men det ligger HELT på hantverkaren som har orsakat den här helt sjuka absurda situationen. Nu tar dig dig själv ordentligt i kragen och växer upp och behandlar hantverkaren vuxet, dvs hänvisar till konsumentlagstiftningen som förklarats för dig ovan, och berättar att det är denna som hantverkaren har att förhålla sig till när han slutför det avtalade arbetet. Varför skulle hantverkarens argument "sorry, det blev dyrare, du vet företag blablabla kostnader blabla dyrare än tänkt blabla bjuder på servicebil" vara helt legitimt för att trolla bort din miljon. Men däremot är ditt argument "du vet konsumentlagstiftningen är tydlig, det här gäller. Tyvärr det känns jättetråkigt men så här är det, jag kan vara bussig och låta sig lägga på 15% på avtalad summa för det är vad lagstiftningen medger" något som gör dig nervös och att du känner dog krånglig? Fy satan vad krånglig man borde känna sig om man bara bränner av en mille extra för stackars privatpersoner som vill bygga ut 40 ynka kvadrat!!
Tack. Det var exakt vad jag behövde höra. Man känner sig så liten och oerfaren mot en erfaren byggare.

Jag har mailat dem konsuntionslagstiftningen och bett om återkoppling men inte varit sådär hård. Sparar det till nästa mail.

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Jag håller verkligen med det som skrivs ovan – du måste stå på dig i den här situationen. Det handlar inte om att vara krånglig eller skapa dålig stämning, utan om att skydda er själva och era rättigheter. Det är tyvärr vanligt att privatpersoner blir utnyttjade i sådana här sammanhang, särskilt när man uppfattas som osäker eller konflikträdd.

Prata ihop dig ordentligt med din partner så att ni är helt överens om vad ni vill säga, och formulera det sakligt men bestämt. Ni har konsumentlagstiftningen på er sida – använd den som ett verktyg, inte som ett hot, och stå fast vid att det är enligt lagens ramar ni agerar. Det är inte mer än rätt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Kanske det är bättre att försöka komma överens lite till.
Om du är så pass hård som inläggen här nu är kan de också bli så att entreprenören hämtar verktygen och sen lämnar dig med jobbet som det är.
Då ska du stämma hantverkaren med osäker utgång, det kan ta ett par år. Under tiden kan företaget gå i konkurs.
För att slutföra kommer du behöva betala massor med extra pengar för ingen vill ta ansvar för nån annans påbörjade jobb.
Jag tycker inte heller du ska bara betala men målet med kommunikationen borde vara att komma överens. Om det är så att det tillkommit oförutsedda saker kanske en kompromiss kan vara att betala något mer än 15% utöver priset du fick.🤔

• Gilla
Anonymiserad 23608 och 3 till
  • Laddar…
B BowsieBowz skrev:
Tack. Det var exakt vad jag behövde höra. Man känner sig så liten och oerfaren mot en erfaren byggare.

Jag har mailat dem konsuntionslagstiftningen och bett om återkoppling men inte varit sådär hård. Sparar det till nästa mail.
BRA! Du behöver inte vara otrevlig eller "hård" i tonen, men fast i din ståndpunkt och vara professionell, vuxen och mogen. Gå in i mindset att du också har ett företag, och detta är en situation som uppstått mellan två näringsidkare, en professionell situation. Jag tror att du på det viset kan känna mer jämlikhet och att hantverkaren inte har rätt till ett psykologiskt övertag för att du är den "lilla privatpersonen" och han är den "stora företagaren". Tänk rent krasst ekonomiskt kring detta och att ditt företag blir av med en miljon i värde pga försök av en annan näringsidkare att utnyttja ditt företag. Våga ställa rimliga krav utifrån lagstiftning och din oskyldighet till den uppkomna situationen, du ska ju verkligen inte alls känna skam och skuld över att en person plötsligt försöker kräva dig på en miljon kronor utanför avtalat arbete. Det liknar närmast sol- och vårare det du blir utsatt för. Du har INTE gjort fel och har INGEN skuld till den uppkomna situationen. Påminn dig om det! Ni har ett avtal, i både rimlighetens och lagens mening. Plötsligt försöker hantverkaren få det till att ni har något helt annat där du rakt av skinnas på en miljon helt fräckt.

Stort lycka till! Skriv gärna av dig om du behöver mer pepp!

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.