18 623 läst ·
95 svar
19k läst
95 svar
Pågående utbyggnadsprojekt har blivit 50% dyrare, vad kan jag göra?
2,3 millle låter högt, men det är som vanligt omöjligt att uttala sig när ingen här vet det minsta om förutsättningarna eller vad som ska ingå i notan.
Jag tolkar det som att killarna är på plats kontinuerligt och jobbar på bra? I så fall har ju troligen räknenissen på firman gjort en vurpa.
Det är lätt att ta till lagtexten och vara hård på 15% och tycka att firman får ta det som lärpengar. För många småföretagare skulle den lärpengen vara att likställa med konkurs. Nu har jag ingen aning om hur stort företaget är och vad de har för buffert, men risken är att allt stannar om ni går i clinch med dem.
Då har ni ett bygge som ska färdigställas av någon annan, och tro mig, att få förfrågan om att ta över ett bygge hissar röd flagg! Ni kan förklara läget men många byggare kommer att backa pga osäkerheten i om det verkligen är sant, eller om byggaren har lämnat pga uteblivna betalningar eller annat stök.
Jobbar de på till en rimlig timkostnad och ärliga materialpriser så kan det också innebära att tillbyggnaden har ett högre värde än de 2,3 miljonerna.
Jag hade försökt nå en uppgörelse som känns bekväm för bägge parter. En rimlig timdebitering, lägre eller inga UE-påslag och varför inte öppna ett konto på brädgården som firman får handla på.
Ni får huset byggt, deras förtjänst blir mindre men de kan ändå bära sina kostnader och slippa juridiskt strul.
Jag tolkar det som att killarna är på plats kontinuerligt och jobbar på bra? I så fall har ju troligen räknenissen på firman gjort en vurpa.
Det är lätt att ta till lagtexten och vara hård på 15% och tycka att firman får ta det som lärpengar. För många småföretagare skulle den lärpengen vara att likställa med konkurs. Nu har jag ingen aning om hur stort företaget är och vad de har för buffert, men risken är att allt stannar om ni går i clinch med dem.
Då har ni ett bygge som ska färdigställas av någon annan, och tro mig, att få förfrågan om att ta över ett bygge hissar röd flagg! Ni kan förklara läget men många byggare kommer att backa pga osäkerheten i om det verkligen är sant, eller om byggaren har lämnat pga uteblivna betalningar eller annat stök.
Jobbar de på till en rimlig timkostnad och ärliga materialpriser så kan det också innebära att tillbyggnaden har ett högre värde än de 2,3 miljonerna.
Jag hade försökt nå en uppgörelse som känns bekväm för bägge parter. En rimlig timdebitering, lägre eller inga UE-påslag och varför inte öppna ett konto på brädgården som firman får handla på.
Ni får huset byggt, deras förtjänst blir mindre men de kan ändå bära sina kostnader och slippa juridiskt strul.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Du skrev att ni fått klumpsummor fakturerade utan specifikation. Be att få underlag för alla tidigare fakturor med specade timmar (tex tideböcker) och material. Även UE-fakturor och andra leverantörsfakturor.
Det har du rätt till enligt konsumentjänstlagen vid löpande räkning.
Det har du rätt till enligt konsumentjänstlagen vid löpande räkning.
Det har vi fått nu vid avstämningen som visade att de behövdes en miljon kronor till.S sinuslinus skrev:
Hej,
Tycker väl som många andra att det låter som mycket pengar för dessa kvadratmeter, men såklart svårt att säga när man inte har detaljer...
Blir ändå lite nyfiken på timmpris och hur många timmar de nu räknar med att lägga ner nu.
Mvh
Tycker väl som många andra att det låter som mycket pengar för dessa kvadratmeter, men såklart svårt att säga när man inte har detaljer...
Blir ändå lite nyfiken på timmpris och hur många timmar de nu räknar med att lägga ner nu.
Mvh
Som företagare har du ju ansvar mot dina kunder som anlitar dig i förtroende om att du använder din kompetens för att lämna ett rättvist pris, utfört arbete enligt branschregler och förhåller dig till vad du har tagit på dig.ACME skrev:2,3 millle låter högt, men det är som vanligt omöjligt att uttala sig när ingen här vet det minsta om förutsättningarna eller vad som ska ingå i notan.
Klarar du inte av detta och firman går i konkurs så skulle du nog inte tagit jobbet eller räknat bättre och antagligen inte fått jobbet ändå.
Jag har verkligen noll sympati med företagaren.
Sen vill jag också påstå att en firma (AB) som går i konkurs är bättre för situationen än att en familj går i personlog konkurs och får sälja huset för att de inte kan färdigställa bygget.
Jag säger inte emot. Kommunikation är världens svåraste arbete och 99 gånger av 100 är det där det brister. Jag är ganska övertygad om att byggarens version är att hans kalkyl skulle tas mellan tummen och den andra handen och att detta har framgått.M Mikkeen skrev:Som företagare har du ju ansvar mot dina kunder som anlitar dig i förtroende om att du använder din kompetens för att lämna ett rättvist pris, utfört arbete enligt branschregler och förhåller dig till vad du har tagit på dig.
Klarar du inte av detta och firman går i konkurs så skulle du nog inte tagit jobbet eller räknat bättre och antagligen inte fått jobbet ändå.
Det tror jag förvärrar situationen för TSM Mikkeen skrev:
Och där var vi uppenbarligen inte i detta fallet. Hamnar man där så är det såklart bättre att ta den juridiska vägen, men jag tror att det skulle kosta TS mer än det smakar. Bättre att komma överens om man är nöjd med byggaren i alla andra avseenden.M Mikkeen skrev:
Alltså jag köper att saker blir dyrare och tidsplanen inte håller. Det jag inte köper är att de inte visste om det förrän vi bad om en avstämning.ACME skrev:Jag säger inte emot. Kommunikation är världens svåraste arbete och 99 gånger av 100 är det där det brister. Jag är ganska övertygad om att byggarens version är att hans kalkyl skulle tas mellan tummen och den andra handen och att detta har framgått.
Det tror jag förvärrar situationen för TS
Och där var vi uppenbarligen inte i detta fallet
Vill åter poängtera, som jag flera gånger då och då gjort i "Bygga hus attS sinuslinus skrev:
.... innan man överhuvudtaget börjar ta in entreprenörer i projekt.
Gör en "Arbetsbeskrivning" ( entreprenad handling ) där du skriver ner vad du vill ha gjort så specificerat som möjligt är. Ta sedan in anbud från några firmor. Dessa anbud ska du kolla igenom så noggrannt möjlig är. Beakta om du vill ha totalpris, timpris för extrajobb, vad ingår å vad ingår inte mm. Inkomna anbud , beställning, andra avtal mm skall vara SKRIFTLIGA. Inte lätt för icke proffs men försök så gott det går. Risken är annars minst sagt stor annars att hamna i ett virrvarr av problem !!
( Mvh "50 år i konsultbranchen" )
Den som tycker synd om företagaren bör påminna sig om att denne lämnat ett ungefärligt pris och sedan ignorerat att priset fullkomligt rusar iväg med EN MILJON mer än uppskattat pris, och man har inte ens meddelar kunden att priser stuckit iväg! Det kunde man gjort redan vid 200 000kr! Och företagaren ska kunna förvänta dig sympati för att man är "småföretagare" och "riskerar konkurs". Har ni sett hur folk reagerar över kaffepriser som stigit med nån femtilapp? Detta handlar om EN MILJON!
Visst, det är en realitet att situationen för TS förvärras om firman konkar. Men TS har också en obetald faktura på 450 000kr som trumfkort och som inte behöver betalas till konkursboet, bara att hänvisa till offererat pris och konsumentlagstiftningen.
Kanske är den slarviga oseriösa företagaren som borde ta ett banklån på en mille extra, istället för att TS ska göra det och betala för företagarens misstag och rädda hans företag? Sen får väl hantverkaren sänka sina marginaler en tid och kanske göra sig av med sin Dodge RAM så kommer säkert ekonomin gå ihpp med tiden.
Visst, det är en realitet att situationen för TS förvärras om firman konkar. Men TS har också en obetald faktura på 450 000kr som trumfkort och som inte behöver betalas till konkursboet, bara att hänvisa till offererat pris och konsumentlagstiftningen.
Kanske är den slarviga oseriösa företagaren som borde ta ett banklån på en mille extra, istället för att TS ska göra det och betala för företagarens misstag och rädda hans företag? Sen får väl hantverkaren sänka sina marginaler en tid och kanske göra sig av med sin Dodge RAM så kommer säkert ekonomin gå ihpp med tiden.
Har du bott under en sten de senaste årtiondena?V varpan1 skrev:
Vi hantverkare är ju inte bara slarviga, oseriösa, dryga, halvt kriminella och outbildade. Vi är jävligt lata också, och orkar definitivt inte lyfta prylar upp och ner på flaket på en RAM. De är ju jättehöga ju.
Killarna som bygger hos oss är superbra. De är här tiderna de säger och vad vi kan bedöma gör de ett toppenjobb. De är inte problemet, problemet är att dess chef har sagt ett pris och sen under gången ändrat till ett som är en miljon mer utan att kommunicera med oss.ACME skrev:
De är 15-20 anställda, så på intet sätt ett litet företag.
Jag syftade till varpan1’s ständiga hatande på hantverkare, och står jag fast vid vad jag skrivit tidigare. Att gå in och leka cowboy som varpan föreslår blir ännu mer kontraproduktivt om ni är så nöjda i övrigt.B BowsieBowz skrev:Killarna som bygger hos oss är superbra. De är här tiderna de säger och vad vi kan bedöma gör de ett toppenjobb. De är inte problemet, problemet är att dess chef har sagt ett pris och sen under gången ändrat till ett som är en miljon mer utan att kommunicera med oss.
De är 15-20 anställda, så på intet sätt ett litet företag.