18 333 läst ·
95 svar
18k läst
95 svar
Pågående utbyggnadsprojekt har blivit 50% dyrare, vad kan jag göra?
Man börjar ju undra om du är entreprenören i trådstarten, med tanke på hur otroligt lättkränkt du verkar bli så fort hantverkares ansvar ifrågasätts. Ingen har sagt att alla hantverkare är slarviga eller oseriösa — men när någon lämnar ett ungefärligt pris och sen bara låter det skena iväg med en miljon utan att ens meddela kunden, då är det fullt rimligt att kritiken hamnar där den hör hemma.ACME skrev:
Att du direkt går till ironi och självsarkasm snarare än att bemöta sakfrågan är också rätt talande.
Du behöver inte undra. Det är inte jag. Jag efterlyser bara lite mer nyanserad syn på saker och ting än vad som tycks vara gängse norm på det här forumet. Det finns alltid två sidor av varje historia men här är inställningen alltsom oftast att tjära och fjädrar ska plockas fram och byggare ska lynchas.A Arseface skrev:
Skumma igenom t.ex varpan1’s inlägg och kom tillbaka sedan så kan vi diskutera saken i små grupper.A Arseface skrev:
Absolut. Varför det har blivit så och hur tankarna har gått i den frågan kan bara byggaren svara på.A Arseface skrev:
Ett ironiskt inlägg. Långt efter mitt första svar i tråden, och jag har klargjort varför.A Arseface skrev:
Om du bemödar dig att läsa hela tråden så har jag bemött sakfrågan. Sakfrågan är hur TS ska gå vidare, och det har jag gett min syn på.A Arseface skrev:
Nu har jag läst hela tråden flera gånger och är förundrad över själva avtalet.
Förstår jag det rätt så var den uppskattade kostnaden 2,3 Mkr. Det fanns ingen egentlig tidsplan, men fanns det några fasta avstämningar, t.ex. när grundarbete eller tak är klart?
Har ni verkligen godkänt ospecificerade fakturor på 1,5 Mkr?
Om ni alltså är på nästan 2 miljoner, varav 1,5 Mkr betalt, så är det nog dags att helt stoppa arbetet tills ni har ett nytt avtal, och löst knutarna sen innan.
Det kan mycket väl vara billigast att fortsätta med samma byggare iom att de verkar vilja göra någon form av uppgörelse. Men sätt upp tydliga ramar i så fall.
Förstår jag det rätt så var den uppskattade kostnaden 2,3 Mkr. Det fanns ingen egentlig tidsplan, men fanns det några fasta avstämningar, t.ex. när grundarbete eller tak är klart?
Om ni alltså är på nästan 2 miljoner, varav 1,5 Mkr betalt, så är det nog dags att helt stoppa arbetet tills ni har ett nytt avtal, och löst knutarna sen innan.
Det kan mycket väl vara billigast att fortsätta med samma byggare iom att de verkar vilja göra någon form av uppgörelse. Men sätt upp tydliga ramar i så fall.
Du är korrekt, så här i efterhand är det vansinne men vi litade på byggarna som har gjort liknande projekt åkt bekanta med goda resultat. Vi bad om en projektplan men fick höra att det var bättre att vi stämde av löpande, och de ville inte binda sig vid en plan på grund av underkonsulter som kanske hade längre ledtider.S surglad skrev:Nu har jag läst hela tråden flera gånger och är förundrad över själva avtalet.
Våra dumma hjärnor trodde att eftersom vi inte hör något betyder det att allt går enligt plan och såhär i efterhand borde vi gjort annorlunda.
Vi har fått specarna på allt fakturerat nu när vi hade vår avstämning och har tidigare bara fått dem muntligt.
Hade vi varit mer uppmärksamma hade vi kunnat fånga det här tidigare, men kombinationen av blåögd naiva inför hur samarbetet skulle fungera kombinerat med vardagsstressen med små barn och jobb har helt enkelt gjort att vi inte kunnat ha den kollen vi borde.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Det är ju heeelt orimliga summor det pratas om här om ni inte har förgyllda kranar och marmor på golven?!
Jag skulle hävda ursprungliga priset som "offert med prisuppskattning" och därmed erbjuda det +15%. Thats it. Redan där är det sinnessjukt dyrt.
Jag byggde ut huset med 60m2 varav ett badrum a 8m2. Gjorde allt utom tak (falsad plåt), grund (gjuten platta med golvvärme), isolering (cellulosa) och vvs/el själv. Eget arbete ca 1500h men då var det första gången i livet jag kaklade, vi målade 750 m pärlspont och lister 3ggr med linoljefärg, målade 9 fönster och en altandörr med linoljefärg osv. Slutade på 850kkr.
Jag skulle hävda ursprungliga priset som "offert med prisuppskattning" och därmed erbjuda det +15%. Thats it. Redan där är det sinnessjukt dyrt.
Jag byggde ut huset med 60m2 varav ett badrum a 8m2. Gjorde allt utom tak (falsad plåt), grund (gjuten platta med golvvärme), isolering (cellulosa) och vvs/el själv. Eget arbete ca 1500h men då var det första gången i livet jag kaklade, vi målade 750 m pärlspont och lister 3ggr med linoljefärg, målade 9 fönster och en altandörr med linoljefärg osv. Slutade på 850kkr.
De 1500 timmarna du arbetade själv motsvarar någonstans runt en miljon i fakturerad kostnad. TS tillbyggnad är åt två håll om jag har förstått saken rätt, vilket i praktiken blir som två tillbyggnader och betydligt dyrare. Hur resterande förutsättningar ser ut vet vi inte, men så otroligt orimligt blir det ju inte om du jämför.S swirve skrev:Det är ju heeelt orimliga summor det pratas om här om ni inte har förgyllda kranar och marmor på golven?!
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Nja, dels får man hoppas på att hantverkare jobbar betydligt snabbare, troligen runt halva tiden och sen skulle jag aldrig betala en hantverkare att stå och handmåla fönster, lister etc. Plus att mitt va 50% större yta. Men även räknat med en miljon i arbete så ligger det väl under den ursprungliga offerten TS har.ACME skrev:De 1500 timmarna du arbetade själv motsvarar någonstans runt en miljon i fakturerad kostnad. TS tillbyggnad är åt två håll om jag har förstått saken rätt, vilket i praktiken blir som två tillbyggnader och betydligt dyrare. Hur resterande förutsättningar ser ut vet vi inte, men så otroligt orimligt blir det ju inte om du jämför.
Att du har byggt ut själv billigare hjälper tyvärr inte mig alls i denna situation så du kan kanske ha en diskussion om hur du gjorde det någon annans stans än just i den här tråden?S swirve skrev:Nja, dels får man hoppas på att hantverkare jobbar betydligt snabbare, troligen runt halva tiden och sen skulle jag aldrig betala en hantverkare att stå och handmåla fönster, lister etc. Plus att mitt va 50% större yta. Men även räknat med en miljon i arbete så ligger det väl under den ursprungliga offerten TS har.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Ville mest belysa att din ursprungliga offert ligger i något sånär rätt härad (tom på den dyra sidan) och det är fullt rimligt att du erbjuder uppskattat pris + 15%.B BowsieBowz skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Du är ju helspånig. Hur är det att "leka cowboy" att värna om 1 miljon kronor, som man inte ens har, när någon försöker få dig att spendera pengarna på deras företag, utan att ens berätta för dig att su spenderar pengarna i detta nu? Obs, retorisk fråga, jag vill verkligen inte ha ditt svar.ACME skrev:
Hade TS kommit på hantverkaren med sin lömska skyhöga fakturering tidigare hade han ju aldrig gått med på att låta arbetet fortlöpa på samma sätt. Det är verkligen knte att "leka cowboy" att inte gå med på olika hantverkares fantasisummor som hittas på längs vägen. Va fan, går du till frisören får man ju veta att trimma skägget kostar 80kr extra. Går du till pizzerian är pizzasalladen tydligt märkt med "10kr extra". Men hantverkare inkl dig verkar av oförklarig anledning invaggats i en falsk föreställning av att ni är fria att spendera hur mycket som helst extra av kunders pengar utan att ens berätta det, gärna hundratusentals kronor, förrän ni skickar fakturan i efterhand. Det är verkligen hög tid att ni tas ur denna villfarelse. Det är fullständigt barockt att du kan försvara den här hantverkaren.
För att citera doktor House:Missförstå mig rätt nu men det här med trevliga utförare har jag tänkt lite på tidigare. Om jag får välja mellan ett rövhål och en go gubbe som utförare om dom i övrigt är helt likvärdigt kompetenta etc. så undrar jag om jag inte hade anlitat rövhålet p.g.a. att denne hade jag inte haft något problem att vara tuff mot om det behövs.