29 488 läst ·
120 svar
29k läst
120 svar
P-timer, timer för bilen med temperaturstyrning.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, jag får ta och "felsöka" lite i morgon. 
Byta själv... hmm.. nu är ju egentligen inte bilar min starka sida, men.. ja.. vi får se.
//Patrik
Byta själv... hmm.. nu är ju egentligen inte bilar min starka sida, men.. ja.. vi får se.
//Patrik
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
För den som inte vill att motorvärmaren skall gå på helgen så är det väl bara att skaffa ett veckour typ biltemas:

10 olika program, IP44, MAX 3500w, funkar ner till -40. Automatisk omställning av sommar/vintertid.
För 80:- tycker jag den är ett klipp.

10 olika program, IP44, MAX 3500w, funkar ner till -40. Automatisk omställning av sommar/vintertid.
För 80:- tycker jag den är ett klipp.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 133 inlägg
Byta en motorvärmare borde väl du klara som elektriker.Patrik_Hed skrev:
Just motorvärmarinstallationen i bilen är ju mer en elektrikers jobb egentligen än en bilmeks.
Se det som att du skall byta en elpatron (motorvärmare) i en acktank (motorblocket) d^_^b
Men som flera sagt, megga innan, du har ju tillgång till utrustningen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Någon skruvat isär en Garo-automat för utröna om man kan separera timer/sensor och själva uttagen? Jag skulle vilja ha det så. Timern på ett ställe och flera uttag på ett annat ställe. Naturligtvis ryker CE-märkning, men med lite koll blir ett hembygge lika bra.

Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Antar att den känner av temperaturen? Det knepiga kan bli att förlänga tempsensorn ifall du tänkt ha manövern inomhus.
Vad kostar en sådan? på jobbet styr vi motorvärmaruttagen via en WEB-switch för 1495kr.Johan Gunverth skrev:
Med den skulle du kunna ha 5 motorvärmaruttag, alla styrda med hjälp av utomhustemperatur och olika avrestid om du skulle vilja.
Eller varför inte styra utomhusbelysningen med astrourfunktionen på ett av reläutgångarna.
Vi har köpt in 2 till jobbet och användningsområdet är obegränsat, vet inte om alla funktioner är beskrivna på hemsidan än då jag var betatestare för ny programvara till den.
edit: skall jag vara ärlig så är jag inte 100 på om astrour/motorvärmarstyrning/tid-tempstyrning finns i den releasen på firmware som den säljs med än.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ang tempstyrning på den där WEB-switch. Det står: "Temp. range 0-55°C" på hemsidan. Är det bara det intervallet den känner av?
Edit. På databladet till tempsensorn står det -55 till +125.
Edit. På databladet till tempsensorn står det -55 till +125.
Ser att de inte uppdaterat någon info på hemsidan.
Men den firmwareversion jag fått beta-testa har iaf de funktioner jag beskrivit.
den har tex 20 st Timer/temperaturstyrningsprogram med 20 raders till/frånslag i varje program.
Bifogar en dump på styrningen av kondensvattendumpen på kompressorn, den styrs via tid och temperatur. Är det under 3 grader där kompressorn står så skippar den att dumpa. Riktigt smidigt, en rörkrökare ville sälja någon dyr mojäng för att lösa automatisk dumpning. Men nu styr vi istället utebelysning, motorvärmaruttag, kompressor och kompressordump med samma enhet d^_^b
Börjar låta som om jag får betalt för att säga detta men jag är bara så sjukt nöjd med produkten så lite reklam kan ju inte skada
Men den firmwareversion jag fått beta-testa har iaf de funktioner jag beskrivit.
den har tex 20 st Timer/temperaturstyrningsprogram med 20 raders till/frånslag i varje program.
Bifogar en dump på styrningen av kondensvattendumpen på kompressorn, den styrs via tid och temperatur. Är det under 3 grader där kompressorn står så skippar den att dumpa. Riktigt smidigt, en rörkrökare ville sälja någon dyr mojäng för att lösa automatisk dumpning. Men nu styr vi istället utebelysning, motorvärmaruttag, kompressor och kompressordump med samma enhet d^_^b
Börjar låta som om jag får betalt för att säga detta men jag är bara så sjukt nöjd med produkten så lite reklam kan ju inte skada
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Verkar vara en trevlig mojäng. Blir definitivt ett köp längre fram
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Man kan se på din bild en rad som heter "Car Warmup". Kan du ta en skärmdump på den också?nsiak skrev:Ser att de inte uppdaterat någon info på hemsidan.
Börjar låta som om jag får betalt för att säga detta men jag är bara så sjukt nöjd med produkten så lite reklam kan ju inte skada![]()
Helt klart en intressant produkt!
Bifogar både hur car warm up ser ut och specialaren jag gjorde för våra motorvärmaruttag.
Car warm up är riktigt smidigt om man bara vill ha en restid eller ändrar den ofta, vill man ha flera restider gör man enkelt en egen motorvärmarstyrning i "auto control programs".
Car warm up är riktigt smidigt om man bara vill ha en restid eller ändrar den ofta, vill man ha flera restider gör man enkelt en egen motorvärmarstyrning i "auto control programs".
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Saken är klar! Det får bli en sådan här relästyrning. Jag skall ändå fälla in ett antal CEWE alu-uttag i stenmuren för motorvärmare. Temperatursensorn drar jag genom väggen bakom centralen så hamnar den i norr.
Tack nsiak för sista bilden. Det var den som avgjorde det.
Tack nsiak för sista bilden. Det var den som avgjorde det.
Bara kul att kunna rekommendera en trevlig produkt, känner även att jag kan göra lite promotion för denna produkt eftersom Jan som skriver programvaran för den la in en astrourfunktion efter att jag tjötat på han om att ha en sådan funktion d^_^bJohan Gunverth skrev:
Jag rekommenderar dock att köra motorvärmarna på externt relä, kan tänka mig att de 16A/AC1 reläerna som sitter i webswitchen inte mår för bra av det i längden. Men jag kan ha fel, det är ju å andra sidan en billig försäkring mot att förstöra webswitchen i onödan.