Patrik_Hed skrev:
Tack!

Jag har en VW Passat sedan, då borde 900W räcka?

//Patrik
Jag hade en Passat kombi för något år sedan. Med en 1000W från Clas Ohlson (är en annan modell nu) och en hemmagjord ställning som riktade upp den 60-70grader från golvet så gick det att få bak passagerarsätet så långt att jag kunde ställa värmaren på tvären, dvs istället för att ha den riktad uppåt/bakåt i bilen så kunde jag rikta den snett åt vänster upp mot framrutan. Även med isbark på rutan så räckte det med 5-10 min eller så för att få halva framrutan ren. Jag hade mao nog klarat mig med betydligt mindre värmare än så.

På Volvon (V70) jag har idag så går det inte med det tricket, instrumentpanelen kommer för långt bak/passagerarsätet stannar för långt fram, så där måste jag köra längre. (Har istället satt värmaren på ställning i bagaget för att få passagerarsätet tillgängligt och ställt bilen i carport).

Bo.Siltberg skrev:
Det skulle vara ett frånslagsfördröjt tidrelä typ trappautomat, men jag känner inte till någon med så lång frånslagstid som en timme.
Dessutom behöver nog Fortum höja priset rejält innan det betalar sig.
Varför kan du inte programmera timern 6-7 och 12-13?

Hej!
2 timmar är vad jag räknar med att motorvärmaren behöver för att bli varm,och kupevärmaruttaget matas ju via motorvärmar uttaget. Därför skulle jag vilja ha nånting liknande som du säger,med 1 timmes fördröjning efter "påslag". Alltså att kupeuttaget slår till en timme efter motorvärmarn..
MVH/Baritz

Tja, du skulle ju kunna ta ett vanligt mekaniskt tidur och sätta i bilen. Om du ställer det på (exv.) 00:00 med tillslag 01:00 så kommer det att börja gå när motorvärmaren går igång, och en timme senare sätta på kupévärmaren. Fördelen är att de kostar typ 19:-, men med den stora nackdelen att det blir meckigt med återställningen varje gång du använt det.

Jag hade nog lagt de 19:- på el istället. :)

En tillslagsfördröjare på en timme löser biffen, men problemet är att bygga in den i bilen på ett säkert sätt så att den får plats och att inte hela installationen ser bedrövlig ut.

lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, du skulle ju kunna ta ett vanligt mekaniskt tidur och sätta i bilen. Om du ställer det på (exv.) 00:00 med tillslag 01:00 så kommer det att börja gå när motorvärmaren går igång, och en timme senare sätta på kupévärmaren. Fördelen är att de kostar typ 19:-, men med den stora nackdelen att det blir meckigt med återställningen varje gång du använt det.

Jag hade nog lagt de 19:- på el istället. :)
behöver inte bli det, bara att ägaren använder strömmen i stolpen exakt 2 timmar varje gång. Då kan man ställa in så att den ger ström varannnan timme.

Jag hade nog låtit kupevärmaren gått hela tiden i stället, med kanske halverade effekt.

Eller bara struntat att den går i 2 timmar extra varje dag. (ca 1.50 kr extra/dag) Man sparar ju bränsle på att ha kupen uppvärmd, så förlusten borde bli ännu mindre än 1.50 kr.

Bara små pengar man sparar...

Säkringen i stolpen löser fast än jag bara har motorvärmaren i.
Vad brukar det vara för effekt på motorvärmare? Inte mer än 5-600 W va?

//Patrik

"Normalt" ligger effekten på ca 500 W

elmont skrev:
"Normalt" ligger effekten på ca 500 W
Okej.

Men vad kan vara problemet? Kan det bli något överslag/kortis när den börjar värma som gör att säkringen löser?
Eller så är det nå tjall med säkringen.

//Patrik

el_richard skrev:
Eller bara struntat att den går i 2 timmar extra varje dag. (ca 1.50 kr extra/dag) Man sparar ju bränsle på att ha kupen uppvärmd, så förlusten borde bli ännu mindre än 1.50 kr.

Bara små pengar man sparar...
Speciellt med tanke på att de flesta gör av med bensin för 15 000 per år..

..eller mer om man har en 2-tonnare med automatlåda och fyrhjulsdrift.. :):blushing::D

Löser säkringen är det troligen nått fel på sladd eller värmare, bara att ohm mäta och megga.

el_richard skrev:
behöver inte bli det, bara att ägaren använder strömmen i stolpen exakt 2 timmar varje gång. Då kan man ställa in så att den ger ström varannnan timme.
Ja, fast snacka om att det blir ändå krångligare; "Älskling jag kan inte ta soppåsen, tiduret har redan drivit 3 minuter från idealstarttiden den här veckan..." :)

elmont skrev:
Löser säkringen är det troligen nått fel på sladd eller värmare, bara att ohm mäta och megga.
Jag hade det felet för några år sedan. Dvs kortis i värmaren. Inte ovanligt enligt killarna på verkstan. Så det är nog tyvärr en lågoddsare.

Mysigt, undrar vad det kan gå på att byta en motorvärmare då...(?)

//Patrik

Ta isär kablaget och megga. Det kan vara fel på intaget, grenkontakten i motorutrymmet, kabeln till värmaren, kabeln till kupéuttaget eller såklart även själva motorvärmaren.

Köp en motorvärmare hos biltema eller nån annan tillbehörs butik ca 4-600:- och byt själv ;), ska en verstad göra jobbet kostar det kanske 2-3 000:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.