Jag kör min motorvärmare med Tellstick, SwitcKing och en utomhusvarian av Nexamottagare.

Återrapportering finns ju inte, ca 1gång av 20 så "skiter det sig", mycket pga att jag har rätt långt mellan tellsticken och mottagaren.

Men jag ser inte det som något problem då switchking har en synkroninseringsfrunktion, jag har satt min på att synka alla enheter med 30 min intervall.
Innan jag aktiverade synkronisering hände det ett par ggr att jag kom till en kall bil, men efter aktivering har det aldrig inträffat.

Tror jag hittat en annan smart kombo.

En Nexa utomhusmottagare, samt denna.
http://www.nexa.se/TMT-502-Digital-Fjaerrkontroll.htm

Du har timerinställd start med val att slå igång när det passar dig också.

Då kan man ha två utomhusmottagare till två bilar man styr med denna.
Den måste ju ligga eller sitta på en bra plats så man vet att den funkar varje gång.

Redigerat:
TMT-502 är ju bra om man inte är så noga med hur länge värmaren går, smidigt om man inte vill ha en vanlig timer och vill kunna starta värmaren på tex helgen när man inte vet exakt när man åker iväg.

En dator med tillhörande tellstick är ju en klar fördel om man vill kunna köra värmaren olika länge beroende på utetemperatur.

nsiak skrev:
En dator med tillhörande tellstick är ju en klar fördel om man vill kunna köra värmaren olika länge beroende på utetemperatur.
Samt om man vill ha fler saker som kan krångla ;)

Vill man undvika krångel så är det väl bättre att inte ha motorvärmare alls, eller ingen bil. Buss funkar ju perfekt och varm är den också ;)

Styrman_jansson skrev:
För den som inte vill att motorvärmaren skall gå på helgen så är det väl bara att skaffa ett veckour typ biltemas:
[bild]

10 olika program, IP44, MAX 3500w, funkar ner till -40. Automatisk omställning av sommar/vintertid.
För 80:- tycker jag den är ett klipp.
Besökre Classe idag, låg massor av dessa i en låda för 39:-.
Finns dock ett litet problem med den, bilar brukar stå utomhus.:@.
Dock om Biltemas är IP44 så borde det vara ok.

Eller Diesel/Bensinvärmare installerad i bilen!
Glöm inte bort att fråga om hjälp hur man gör jobbet själv. Samt köp materialet på någon billig onlinebutik. Sen ifrågasätta varför bilfirman tar så mycket betalt! ;)

Det finns väl å andra sidan inga hinder för att paralellkoppla en timer och en mottagare för trådlös fjärrstyrning om båda är fast installerade...

jeffan skrev:
Eller Diesel/Bensinvärmare installerad i bilen!
Glöm inte bort att fråga om hjälp hur man gör jobbet själv. Samt köp materialet på någon billig onlinebutik. Sen ifrågasätta varför bilfirman tar så mycket betalt! ;)
Du råkar inte ha installerat en i Passat 02-08 eller så?
Kan få tag på en Ebersprächer billigt som jag är sugen på att sätta in i nuvarande Passat 02a eller i nästa bil vilket blir en 07,08.

Webasto verkar vara vanligast men det måste väl finnas monteringssatser till Ebersprächer också? Vad brukar de ligga i pris för en sats med timerstyrning?

Suhagg skrev:
Du råkar inte ha installerat en i Passat 02-08 eller så?
Kan få tag på en Ebersprächer billigt som jag är sugen på att sätta in i nuvarande Passat 02a eller i nästa bil vilket blir en 07,08.

Webasto verkar vara vanligast men det måste väl finnas monteringssatser till Ebersprächer också? Vad brukar de ligga i pris för en sats med timerstyrning?
Kolla med leverantören och en bilverkstaden.
Eller
http://www.haynes.se/Products/product_SV3393.htm

Hej,

Jag lånar denna tråd och tänkte fråga om någon kan rekommendera en fjärrkontroll/mottagar kombination som har en timer inbyggd. Jag vill ansluta motorvärmarkabeln till mottagaren (IP44) och sedan ha en fjärrkontroll som efter ett knapptryck låter strömmen gå i säg 1-2 timmar (helst inställbart).

Eftersom jag varje dag åker olika tider så passar inte programmerbara timers mig (vissa dagar åker jag inte ens).

Timerlängden spelar ju egentligen mindre roll då jag bara behöver en "nollställning" dvs. att när jag kopplar i värmaren igen så ska den vara avstängd till nästa knapptryck. Den drar ändå ingen ström när kabeln är urdragen.

Jag hittade en kombination på Classe av märket GA (36-2349 + 36-2348), någon som kör med denna? Är det en sådan timer jag tänker mig, eller är det en programmerbar klockslagstimer?

Finns det bättre/billigare på andra butiker, typ Jula, Biltema, nätbutik etc?

Behöver du timer alls? Om du bara kan komma ihåg det så räcker det ju att stänga av fjärrströmbrytaren antingen när du ska köra iväg med bilen eller när du parkerar den... Nån slags "kontroll-lampa" som lyser ettrigt kanske funkar som påminnelse?

Jo sant, och egentligen behöver jag kanske inte ens en fjärrstyrd. Ibland är man alltför insnöad på trådlöst hit och dit. En jobbarkompis hade helt enkelt kopplat en vanlig väggbrytare inne vid grovköksentrén kopplad till ett uttag på utsidan speciellt för motorvärmaren. När han går upp på morgonen och hämtar tidningen så slår han på knappen, när han ska åka slår han av den :) Om man glömmer slå av den så påminns man av kupéfläkten som surrar i bilen.

yxis skrev:
Det finns väl å andra sidan inga hinder för att paralellkoppla en timer och en mottagare för trådlös fjärrstyrning om båda är fast installerade...
Det där är en lösning jag åxå funderat på, största kruxet är att alla vanliga timers man kan köpa billigt, ska man sätta in i ett uttag. Finns det timers för fast installation i en låda till ett bra pris någonstans ?

T.ex. Biltema har åtminstone haft timers för DIN-skene-montage. Det finns små kapslingar för din-skena om man inte vill smacka upp en hel elcentral där man vill ha timern.

Å andra sidan har jag läst många som råkat ut för att timern pajat, så det är nog läge att köpa nåt bättre fabrikat...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.