29 492 läst ·
120 svar
29k läst
120 svar
P-timer, timer för bilen med temperaturstyrning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 150 inlägg
En följdfråga.
Om man nu har ett dygnsur i vägguttaget med inst. tid 06.00-08.00 samt 12.00-14.00 för motorvärmaren,men bara vill att kupevärmaren skall gå i ca 1 timme. Har nån en bra lösning på de.Helst någon timerfunktion i kupevärmaruttaget.
MVH/Baritz
Om man nu har ett dygnsur i vägguttaget med inst. tid 06.00-08.00 samt 12.00-14.00 för motorvärmaren,men bara vill att kupevärmaren skall gå i ca 1 timme. Har nån en bra lösning på de.Helst någon timerfunktion i kupevärmaruttaget.
MVH/Baritz
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Det skulle vara ett frånslagsfördröjt tidrelä typ trappautomat, men jag känner inte till någon med så lång frånslagstid som en timme.
Dessutom behöver nog Fortum höja priset rejält innan det betalar sig.
Varför kan du inte programmera timern 6-7 och 12-13?
Dessutom behöver nog Fortum höja priset rejält innan det betalar sig.
Varför kan du inte programmera timern 6-7 och 12-13?
Det mest vanliga uttagen för motorvärmare är Garo.
Finns en hel drös olika insatser. Typ aktiveras via: internet, tid, tid + temp.
Jag kan säga att min dieselbil inte hade startat utan en sådan i vintras när det var -30.
Länk till Garo
Var och bytte gamla motorvärmare med fast ström till Garo som kunde aktiveras via internet på en stor arbetsplats här i Västerbotten. De hade räknat ut att kostnaden för bytet skulle tjänas igen på ett år.
Det bästa som jag tycker med Garo är att det går att få tag på reservdelar.
Finns en hel drös olika insatser. Typ aktiveras via: internet, tid, tid + temp.
Jag kan säga att min dieselbil inte hade startat utan en sådan i vintras när det var -30.
Länk till Garo
Var och bytte gamla motorvärmare med fast ström till Garo som kunde aktiveras via internet på en stor arbetsplats här i Västerbotten. De hade räknat ut att kostnaden för bytet skulle tjänas igen på ett år.
Det bästa som jag tycker med Garo är att det går att få tag på reservdelar.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Appropå motorvärmare. Utanför min lägenhet så hyr jag parkeringsplats med motorvärmarstolpe.
Men efter att ha upptäckt att säkringen löst några gånger så har jag sett att det bara sitter en (två, en per uttag) 6 A dvärgbrytare i stolpen så den orkar ju inte med motorvärmare och kupévärmare.
Så ska prata med hyresvärden om det, men lite nyfiken.
1. Var det jämt 6 A säkring i motorvärmarstolpar förut?
2. Är det bara att byta säkringen mot en 10 A? Antar väl att det sitter minst 1.5 mm2 till uttaget?
//Patrik
Men efter att ha upptäckt att säkringen löst några gånger så har jag sett att det bara sitter en (två, en per uttag) 6 A dvärgbrytare i stolpen så den orkar ju inte med motorvärmare och kupévärmare.
2. Är det bara att byta säkringen mot en 10 A? Antar väl att det sitter minst 1.5 mm2 till uttaget?
//Patrik
Det är rätt vanligt med 6A i MV stolpar det räcker till motorvärmare och ca 1000 W kupevärmare. Byter man till 10 A är jag rätt säker på att man även får byta den matande kabeln. För om en får 10 A vill snart alla ha lika mycket så det är inte MV interna kablage som kommer att sätta hinder i vägen.
Nån som hittat nåt pris på den här p-timermojängen?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ahm, på så sätt. Jag har en kupévärmare på 1350 W som jag har lånat. Får väl se till att hitta en kupévärmare på under 1 kW och köpa en sån.elmont skrev:
//Patrik
1. 6A är vanligast med det förekommer även 10A.Patrik_Hed skrev:Appropå motorvärmare. Utanför min lägenhet så hyr jag parkeringsplats med motorvärmarstolpe.
//Patrik
2. Ja det går att byta. Tala med din hyresvärd. Antar att du får högre avgift då det går mer ström. Normalt behövs inte mer. Kolla så din kupévärmare inte är ställd för högt eller det kanske är fel på den?
Modernum har en liten smidig på 900W som jag sett folk med 6A uttag använder.Patrik_Hed skrev:
Länk till feltema
Edit: kom på att jag tidigare i tråden frågade om styrning av motorvärmaruttag via dator och utetemp.
Har nu hittat en lösning som fungerar perfekt för min del.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Du kommer väl kanske inte vilja sätta dig i bilen i t-shirt och shorts men du lär ju inte behöva skrapa rutor iaf.
Det bästa är om du kan rikta upp värmaren så den kör mot framrutan.
Själv har jag tunnaste modellen av calix värmare som är riktad mot rutan och jag har isfritt redan efter några minuters körning.
Den värmaren är på 1400W och då har jag en Audi S6 kombi, det är ju som att värma upp en lagerlokal...

Själv har jag tunnaste modellen av calix värmare som är riktad mot rutan och jag har isfritt redan efter några minuters körning.
Den värmaren är på 1400W och då har jag en Audi S6 kombi, det är ju som att värma upp en lagerlokal...

Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, huvudsaken är att man slipper skrapa rutor.nsiak skrev:Du kommer väl kanske inte vilja sätta dig i bilen i t-shirt och shorts men du lär ju inte behöva skrapa rutor iaf.
[bild]
Hehe Lagerlokal... d^_^b
//Patrik
Äldre motorvärmarstolpar med lilla skåpet i kraftig lättmetall brukade ganska ofta ha två uttag under locket där det satt en 16A diazed till varje uttag. Kanske dags att återinföra 16A nu när plug-in-hybriderna strax kommer.