29 494 läst ·
120 svar
29k läst
120 svar
P-timer, timer för bilen med temperaturstyrning.
Att starta bilen när det är kallt ute och låta den gå på tomgång är nog ganska skonsamt för motorn om
man jämför med att köra iväg med bilen efter en timmes gångtid med elmotorvärmare.
Man behöver inte heller tillgång till ström som en kupevärmare kräver, mer än hälften av mina
kallstarter sker inte hemma.
Bilen drar ca 1 liter/timme på tomgång och en bränslevärmare drar ca 0,65liter/timme
men värmaren behöver gå tre fyra gånger längre tid än bilen.
Det går även betydligt snabbare än att använda en bränslevärmare som dessutom
hjälper till att ladda ur batteriet.
Jag har svårt att se några nackdelar med att starta bilen om man frånser tomgångskörning
förbjuden.
man jämför med att köra iväg med bilen efter en timmes gångtid med elmotorvärmare.
Man behöver inte heller tillgång till ström som en kupevärmare kräver, mer än hälften av mina
Bilen drar ca 1 liter/timme på tomgång och en bränslevärmare drar ca 0,65liter/timme
Jag har svårt att se några nackdelar med att starta bilen om man frånser tomgångskörning
förbjuden.
ja du har rätt i att motorn blir inte speciellt varm av en timmes motorvärmareanvändning, det blir nästan en kallstart iallafall.Peter2400 skrev:Att starta bilen när det är kallt ute och låta den gå på tomgång är nog ganska skonsamt för motorn om
förbjuden.
men att en bränslevärmare skulle vara sämre än tomgångskörning tror jag inte, den är optimerad för att omvandla energin i bränslet till just värme, en motor är optimerad för att ge rörelseenergi. jag hade dieseldriven värmare på min förra bil (gmc pickup)
och det tog bara 30-40 minuter innan det var varmt och gott i hytten om man startade den när det var -10. dessutom värmde den ju upp motorn till nära arbetstemperatur.
den hade en effekt på 6kW och drog nästan en liter i timmen, jämfört med motorn som drog kanske 1.5/tim.
Att det skulle vara skonsamt för motorn att stå på tomgång stämmer inte, det låga oljetrycket i kombination med att man kör motorn längre tid på kall olja är sämre för motorn än om man skulle kört iväg direkt med kall motor.Peter2400 skrev:Att starta bilen när det är kallt ute och låta den gå på tomgång är nog ganska skonsamt för motorn om
förbjuden.
En varm motor kanske kommer ner i 1L/timme, men knappast vid kallstart.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Enl färddatorn i min caddy drar den 0.7 i timmen vid tomgång. Den måste stå väldigt länge på tomgång innan den får upp värmen vid minusgrader. Med dieselvärmaren går det mycket fortare att få motor och kupé varma. Elvärmaren hade de kunnat skippa helt.
Nexa utomhusmottagare - ca 300kr
Telldus Tellstick till datorn - ca 600 kr
Då kan man styra motorvärmaren med fjärren.
Man kan schemalägga oändligt med tider via datorn.
Man kan anpassa tillslagstiden efter utetemperatur och/eller väderprognos (snö t.ex.)
Går enkelt att bygga ut för fler bilar samt utebelysning. (styrs då efter solens upp och nedgång)
Det enda jag inte löst ännu är att få den att stoppa i sladden i bilen q(;^
p
Man kan anpassa tillslagstiden efter utetemperatur och/eller väderprognos (snö t.ex.)
Går enkelt att bygga ut för fler bilar samt utebelysning. (styrs då efter solens upp och nedgång)
Det enda jag inte löst ännu är att få den att stoppa i sladden i bilen q(;^
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 152 inlägg
Jag skall tacka för tipset. Har försökt med en "vanlig" fjärrbrytare från Clas Ohlson, men den räckte inte ut till kallgaraget. Funderade på andra lösningar, timer (åker inte samma tider, eller ens alls ibland), någon KNX-historia (för dyrt och lite overkill), bryta hela garaget i källaren (trist med sensorlampor osv) eller dra ny kabel till garaget för att få fler grupper (kräver grävning, ingen höjdare).Suhagg skrev:
Men efter ditt inlägg så tänkte jag att jag kunde ju pröva med en Nexa utomhus, de kanske är bättre, och det fungerar! Har kopplat en sladdlampa till samma uttag så jag kan se genom fönstret när värmaren är på. Har också fjärrkontrollen vid sängen, vilket fungerar alldeles utmärkt. (Och vill jag ha timer så såg jag att det finns Nexa fjärrkontroll med timer också, även om de var dyra). Så tack för ett utmärkt tips.
Har du hittat något prog som sköter det eller gjort något eget?abrovink skrev:Nexa utomhusmottagare - ca 300kr
Det enda jag inte löst ännu är att få den att stoppa i sladden i bilen q(;^p
Jag har telldus själv, styr utebel efter solens upp/nedgång men saknar program för att styra motorvärmare efter utetemp.
Kul att hörad^_^blars_stefan_axelsson skrev:Jag skall tacka för tipset. Har försökt med en "vanlig" fjärrbrytare från Clas Ohlson, men den räckte inte ut till kallgaraget. Funderade på andra lösningar, timer (åker inte samma tider, eller ens alls ibland), någon KNX-historia (för dyrt och lite overkill), bryta hela garaget i källaren (trist med sensorlampor osv) eller dra ny kabel till garaget för att få fler grupper (kräver grävning, ingen höjdare).
Men efter ditt inlägg så tänkte jag att jag kunde ju pröva med en Nexa utomhus, de kanske är bättre, och det fungerar! Har kopplat en sladdlampa till samma uttag så jag kan se genom fönstret när värmaren är på. Har också fjärrkontrollen vid sängen, vilket fungerar alldeles utmärkt. (Och vill jag ha timer så såg jag att det finns Nexa fjärrkontroll med timer också, även om de var dyra). Så tack för ett utmärkt tips.![]()
Har gjort lika som du med en lampa vid varje motorvärmare så jag ser att den är på och dessutom har en trevlig belysning när jag ska fram till bilen och dra ur värmaren innan jag åker.
Man skulle ha nån induktionslösning, typ som eltandborsten vi har här hemma. Ingen "metallisk" kontakt men laddar ändå.abrovink skrev:
Det nedgrävt i marken och nån del under bilen. Bara att köra fram bilen till rätt ställe..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
jäklar vilket magnetfält det hade blivit, och det hade nog krävts ett par hundra kilowatt också.. men då hade iofs hela karossen värmts upp..gluecifer skrev:
men man kan ju ha som "radiobilarna" en mast med ett spröt som får kontakt med ett nät i carporttaket och en fläta som hänger ner mot en plåt på golvet, men jag tror inte elsäkerhetsverket hade blivit så förtjusta...:wow:
Finns lösningar för det ocksåabrovink skrev:
Det är för "eget" för att du skall kunna dela med dig eller? Antar att det kan bli svårt att göra om för att passa mina förutsättningar?!abrovink skrev:
Var? Jag försökte kolla igenom sidan men hittade inget om motorvärmarstyrning, fick en spark i röven ang att montera antenn på tellsticken vilket jag tänkt göra i över 2 år nu :blushing:Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Jag ska sparka på honom att han lägger upp lite mer info. Han har tydligt moddat drivrutinen till tellstickan också så att den alltid sänder 5 gånger, för att öka chansen till att signalen verkligen når fram.
SEW har en lösning, har själv sett den i funktion i en demoanläggning i Jönköping för nåt år sedan, då klarade den att överföra c:a 15 kW har jag för mig, efter omformning kom i alla fall 3-fas 400 V. Nackdelen var väl maxavståndet på c:a 20mm, och antagligen priset....gluecifer skrev: