29 494 läst ·
120 svar
29k läst
120 svar
P-timer, timer för bilen med temperaturstyrning.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är inte samvetet helt avtrubbat redan av vinkelåttan? 
Garage klart bäst.....d^_^b
Största problemet med motor/kupevärmare och tidur (enligt min åsikt
) är att ibland när man kommer ut till bilen, så är den kall. Detta kan bero på att man glömt sätta i sladden (det vanligaste) eller så är det något tekniskt problem, t.ex överhettningsskyddet har löst ut.
Det näst största problemet, är att jag har helt olika resemönster vardagar kontra helgdagar. På vardagarna är det helt ok om tiduret slår på värmarna 06:00, då är bilen uppvärmd när jag sedan åker väg, oftast 07:00-07:30. Däremot på helgerna, då går värmarna helt i onödan på morgonen, och sen när jag ska iväg, kanske runt 10:00, då har bilen kallnat igen.
Känns inte som om ptimer kan lösa något av dessa problem.
Det näst största problemet, är att jag har helt olika resemönster vardagar kontra helgdagar. På vardagarna är det helt ok om tiduret slår på värmarna 06:00, då är bilen uppvärmd när jag sedan åker väg, oftast 07:00-07:30. Däremot på helgerna, då går värmarna helt i onödan på morgonen, och sen när jag ska iväg, kanske runt 10:00, då har bilen kallnat igen.
Känns inte som om ptimer kan lösa något av dessa problem.
P-timer är mest tänkt för företag där man har många stolpar utan styrning. Den har en del smarta funktioner som tex att den blir oanvändbar om den stjäls och en del sånt. Jag har provat den en del och tycker den är smart även om det nog tar några år innan den har betalt sig vid normalt användande istället för mitt Clas Ohlson- ur. se38005- det finns en funktion för att göra tillfälliga ändringar, men ett vanligt tidur med veckofunktion är svårslaget...
Jag tröttnade också på att hålla på och sätta
Timers och vänta på att bilen ska bli varm så jag
hempulade lite och fixade så jag kan ringa och starta
bilarna. Funkar perfekt, när det är nollgradigt ute räcker
det med fem minuter om det är -15 tar det en kvart!
Timers och vänta på att bilen ska bli varm så jag
hempulade lite och fixade så jag kan ringa och starta
bilarna. Funkar perfekt, när det är nollgradigt ute räcker
det med fem minuter om det är -15 tar det en kvart!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Minskar dock inte slitage och bränsleförbrukning
Timer inomhus som styr motorvärmaruttag är nog klart smidigast.
Veckotimer som drar igång motorvärmaren samma tid varje vardag, och så en extrafunktion för att köra valfri tid på helger och andra tider. Om man inte hittar båda de här funktionerna i samma timer så borde det gå bra att paralellkoppla två timers (avsedda för fast installation såklart).
Veckotimer som drar igång motorvärmaren samma tid varje vardag, och så en extrafunktion för att köra valfri tid på helger och andra tider. Om man inte hittar båda de här funktionerna i samma timer så borde det gå bra att paralellkoppla två timers (avsedda för fast installation såklart).
vilket samvete?:|Rikard Ågren skrev:
jag har ju motorvärmare för att bespara motorn från plågsamma kallstarter, och kupevärmare har jag för jag hatar att ta fram en isskrapa när man är trött och sur på morgonen. har det vart strömavbrott så bilen är iskall så pissar jag på rutan i ren vrede:wow:
Annars kan du ju hälla på koncentrerad spolarvätska för att smälta isen :wow::xelectrocuted skrev:
En annan variant är att ha såpass lång tillfart till allmän väg att man ändå inte behöver se nåt de första hundra metrarna... eller så sticker man ut huvudet genom sidorutan för att se...
OBS, det här inlägget är inte seriöst menat (ifall nån nu faktiskt skulle tro det)
Det enda jag känner att jag saknar är en fjärrstyrning på denna, då vore den verkligen som handen i handsken för mig. Att man kan ha den inkopplad även på helgen fast man inte har tänkt åka någonstans, å sen starta den inifrån när man ska åka lite snabbt... Den skulle vara fint att kunna styra den via en Nexa brytare på något sätt, det har jag till andra bilen.
Jag har en Nexa utomhus remote uttag som passar 3500w för ca300kr.
När jag vaknar på morgonen trycker jag på knappen vid sängen. Värmaren hinner gå 45min innan jag åker till jobbet. Perfekt då man kanske på en helg ska åka iväg och kommer på att värmaren behövs.
När jag vaknar på morgonen trycker jag på knappen vid sängen. Värmaren hinner gå 45min innan jag åker till jobbet. Perfekt då man kanske på en helg ska åka iväg och kommer på att värmaren behövs.
som tur är så har jag det så ibland har det fått bli att skrapa en 10cm glugg med ett cd fodral eller nåt och sen köra lite på kännyxis skrev: