L Leifur skrev:
som att prata med en vägg.
Man behöver inte slösa sin tid med att prata med någon. Bestrid skriftligen, då är det gjort. Bestrid även inkasso. Dom har bevisbördan.

• Gilla
Flintylaren och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Klaga till butiken du handlade i. Varför håller de sig med egen inhyrd personal som har som arbetsuppgift att trakassera deras kunder.

Sådana butiker väljer man bort.
Ingen dum idé om inget annat hjälper. Jag fick en bot utanför McDonalds för några år sedan och skrev och klagade. Minns jag rätt ägde de inte parkeringen och därmed inte P. övervakning av den. Men Donken skickade värdecheckar för det vi lagt ut för mat samt belopp motsvarande boten.

• Gilla
Flintylaren och 6 till
  • Laddar…
H Hamu skrev:
Enligt 3 kap. 49a § 2 st. p. 2 trafikförordningen (1998:1276), ska en parkeringsbiljett placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet. Tidsangivelser eller andra uppgifter om att villkoren för parkeringen är uppfyllda ska vara väl synliga och läsbara utifrån.

Enligt 3 kap. 49a § 2 st. p. 3 trafikförordningen ska en parkeringsskiva placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån.

I rättsfallet NJA 2014 s. 755 fastställde domstolen, att en parkeringsskiva eller motsvarande till och med kan placeras i någon av de främre dörrarna på ett fordon, så länge parkeringsskivan eller motsvarande är väl synlig.
Det viktiga ordet i lagtexten är "framtill", det betyder INTE "framåt" utan bara i främre halvan av, i det här fallet, bilen...

• Gilla
Flintylaren och 6 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Begär att få ut p vaktens foto på din bil och p skivan. Och därefter ser du om det är lönt att gå vidare

T TypRätt skrev:
Efter som beloppet det rör sig om är mindre än ett halvt prisbasbelopp så går det som småmål dvs respektive part betalar sina egna omkostnader.
Ett litet förtydligande bara.

Om man förlorar så kan motparten begära och få ersättning för:
  • Ansökningsavgiften (900 kr digital ansökan, 1100 kr pappersansökan)
  • Lagstadgade indrivningsavgifter (60 kr påminnelse, 180 kr inkasso)
  • Max en timmes juridisk rådgivning enligt rättshjälpstaxan (1 586 kr)
  • Små nödvändiga utlägg (t,ex rekommenderat brev, kopior, porto, etc)
Så om man förlorar så får man nog betala ca 3000 kr utöver kontrollavgiften. Inga fantasisummor, men ändå...

Redigerat:
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Man behöver inte slösa sin tid med att prata med någon. Bestrid skriftligen, då är det gjort. Bestrid även inkasso. Dom har bevisbördan.
"som att prata med en vägg" är ett idiomatiskt uttryck. Det betyder inte att man alltid faktiskt har muntlig konversation, utan uttrycket kan även användas för att beskriva en parts agerande i skriftlig konversation. Dessutom passar det utmärkt för att beskriva hur Hojab beter sig i både muntlig och skriftlig konversation.

Vid alla former av tvistemål så ska man ta ALL konversation skriftligt, utom möjligen första kontakten för att se om det går att lösa smidigt. Och om man av nån anledning kommer överens om något muntligt så ber man om att få, och ser till att få, skriftlig bekräftelse på det man kommit överens om!

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det finns ingen anledning till oro. När du parkerade ingick du ett avtal genom konkludent handlande, men eftersom du bestridit att du brutit mot villkoren är ärendet nu tvistigt.

Inkassobolaget måste följa god inkassosed. Om du mottar ett inkassokrav ska du skriftligen bestrida det och hänvisa till att fordran är tvistig. Bolaget måste då ta saken till domstol för att kunna gå vidare.

Sannolikheten att de går till tingsrätten är låg, men om de gör det har du ett starkt utgångsläge tack vare din bevisning och prejudikatet. Vid en eventuell förlust klassas målet som ett förenklat tvistemål, vilket innebär att rättegångskostnaderna du riskerar att få betala är kraftigt begränsade, ett par tusenlappar som mest.
Precis så är det! Det är viktigt att bestrida innan fristen har löpt ut. Det är visserligen olustigt att kanske få ett inkassobrev senare men om du vet att du inte har gjort något fel får du rätt senast i tingsrätten.

Hojab är ett otrevligt och skumt bolag som man helst vill slippa att ha och göra med.

Vad som händer i eventuell rättegång är svårt att förutsäga. Det viktiga är att bestrida i tid. Det gäller även inkassokravet.​

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
för att slippa böter helt kan man göra som vi gjorde som unga ta av plåten hade i några år mina med kardborreband för att slippa böter ingen skylt ingen böter

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu måste man ju tänka på de äldre också och automatisk / elektronisk p-skiva är ju bekvämt, men mycket av bekymret med felaktiga avgifter försvinner ju om man använder appar. Eller än bättre kamera vid infart som helt tar bort risken att missa betala avgift.

Ett stort irritationsmoment tycker jag dock är att easypark tar ut en extra avgift. Kommunerna har krävt att denna avgift inte ska behöva erläggas och då kan man i easypark appen (eller snarare gå in på en websida) gå in och ändra detta. Men man måste göra det för varje gång OCH ändra tillbaka om man ska parkera nån annanstans. Detta är ju givetvis inte för att deras IT inte klarat av att hålla reda på detta utan att de vet att de flesta inte har tid / orkar / hittar (och ja, det är lite lurigt att förstå hur man gör det) inställningen att slippa avgift.

[länk]

[länk]

Enligt Easypark är det ett tecken på att användarna uppskattar tjänsten att så många väljer att betala den extra avgiften.

Detta är sånt bullshit det liknar ingenting. Men det är väl det sätt som man vant sig på att tjäna pengar i denna branch.

Om du kan - bojkotta easypark. Jag väljer ALLTID något av de andra alternativen om de finns. Tyvärr verkar easypark göra vad de kan för att köpa upp konkurrenter.
Easypark är också ett riktigt rövargäng. Första gången jag tvingades använda deras app var i jobbet, så jag behövde ett kvitto för utlägget - gick att beställa via appen och en pdf kom på mail, en helt automatisk process. Men de tog 5 spänn för besväret!

Vilket retade mig eftersom jag vet att enligt kassalagen måste man erbjuda kunden ett kvitto kostnadsfritt - men det finns ett kryphål vid avtal ingångna digitalt (eller hur det nu var, det var ett par år sen) och då kan man ta ut en avgift för det. Tillsammans med deras vanliga procentuella påslag blev avgifterna högre än parkeringen i sig...

I samma veva lanserade Parkering Stockholm sin egen app, så man slapp de andra - underbart! Men efter några år kom en uppdatering och appen bytte utseende och funktionalitet fullständigt, till samma som Easypark. Gissningsvis en upphandling som löpt ut, Easypark vann den nya och gjorde om appen. Och den började fungera klappkasst.

Så jag håller med, bojkotta Easypark! Jag använder Parkster så ofta jag kan.

• Gilla
  • Wow
cpalm och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
för att slippa böter helt kan man göra som vi gjorde som unga ta av plåten hade i några år mina med kardborreband för att slippa böter ingen skylt ingen böter
Klart obra, en bil utan regskyltar får inte finnas i trafiken så det fordonet kan bli bortbärgat per omgående.

RoTe
B Boomtown skrev:
Klart obra, en bil utan regskyltar får inte finnas i trafiken så det fordonet kan bli bortbärgat per omgående.
Hur är den i trafiken när den är parkerad på privat mark?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det känns som att man gör någon form av fel då men jag kommer inte riktigt på vad? Någon med god kunskap?

B Boomtown skrev:
Klart obra, en bil utan regskyltar får inte finnas i trafiken
Det är inte i trafiken.

B Boomtown skrev:
så det fordonet kan bli bortbärgat per omgående.
Det tvivlar jag på. Det brukar vara en ganska "tung" väg att vandra innan man får flytta en dumpad "skrotbil" så risken att den korttidsparkerade nummerplåtlösa bilen bogseras bort tror jag är låg. Eller vet någon vad som faktiskt gäller?

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
B Boomtown skrev:
det hände aldrig på privat mark eller på komunal vägar i sverige är det riktigt svårt att få bort bilar om dom inte är en trafik fara där jag växte up var det massa pundar bilar som stog i flera år utan att komunen eller polisen kunde göra nåt

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.