Sittställning Sittställning skrev:
Man slår den på chassinr. Finns ofta synligt. Få fall gömmer folk det.
Polisen kan göra så, söka på VIN för att utreda och beivra. Men knappast ett privat p-bolag. De vill anstränga sig så lite som möjligt, så de går hellre vidare och ful-lappar några andra bilar som kanske står rätt eller fel.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Sittställning
S Sir Duke skrev:
Polisen kan göra så, söka på VIN för att utreda och beivra. Men knappast ett privat p-bolag. De vill anstränga sig så lite som möjligt, så de går hellre vidare och ful-lappar några andra bilar som kanske står rätt eller fel.
Du har fel, det är väldigt vanligt. Jag har jobbat på p bolag så har bra insyn i branchen.

HUR enkelt som helst.

Om man ska uttrycka sig defintivt bör man ha koll.

• Orange skärmbild från webbplatsen "Biluppgifter" med sökfält för registreringsnummer eller VIN, omgiven av gula markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
maria01
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej, oj vad många inlägg - stort tack för engagemanget!

Märks att många är upprörda av denna nya(?) typ av fulspel och maffia-metoder från parkeringsbolag.

Pböter har man väl alltid retat sig på men visst har det blivit sju resor j-vligare de senaste få åren?

Hinner inte läsa allt nu, ska göra det senare 😀
Eftersom Hojab har bevisbördan räcker det med att du bestrider. Du behöver inte argumentera eller utveckla något varför eftersom det är upp till Hojab att bevisa att du gjort ”fel”.

För mig tog det fyra varv med meningen ”min bestridande kvarstår” innan Hojab till slut la ner. Deras argument gick från att dom litade på sina parkeringsvakter till att det fanns fotobevis. Men eftersom avgiften var felaktigt utfärdad var det bara tomma hot så det får man också räkna med när man har med Hojab att göra.

• Gilla
jras och 4 till
  • Laddar…
J
När jag gick på gymnasiet hade nån en väldigt udda bil (nån import tror jag) och han bytte emblem på den. Då kunde han skita i p-böter då han bara sa att de måste tagit fel då hans bil var en xx och inte yy. Nu lär väl detta kollas direkt när bötern utfärdas så det funkar nog inte längre.

I
J JohanLun skrev:
Ofta är det på galleriorna i förorterna gratis ett par timmar, för att sen bli avgift. Annars skulle nog många ställa bilen där hela dagen när de åkte till jobbet (som pendlarparkering).

Inne i sthlm förstår jag att det behöver kosta. Men tex tror jag att NK och liknande butiker har samma erbjudande om gratis eller reducerad avgift om man handlar där. Det vet jag att åxå plantgen vid bergianska hade tidigare (men inte på några år sen biljetter försvann) att man fick rabatt på köpet med samma som p-biljetten visade. Men där skulle ju annars andra parkera än de som handlar i butiken.
I min närhet finns inget sådant men det är möjligt att det kan finnas i Malmö men det håller sej de flesta förnuftiga människor ifrån.

I
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det är bra. Mynt kan för övrigt användas att handla med.
Bättre i P-automaten så slipper man lämna kortuppgifter till dem.

I
G Gkme skrev:
Hojab är det värsta p-bolag som finns. Q-park är deras kompisar, samma jävla skit. De sätter böter även om man betalat p-avgift. Jag har råkat ut för dem ett par gånger. Går inte att prata med, är som att snacka med en vägg. Det enda du kan göra är att låta det gå till inkasso, och i det läget bestrida boten. Då måste de åtminstone svara. Och då kan man driva det vidare. Är det värt det?
Jag betalade och har därefter aldrig mer ställt mig på deras jävla parkeringsplatser.
Jag har fått lära mej att man måste bestrida innan förfallodatum men det kanske är fel.

Du har fel, det är väldigt vanligt. Jag har jobbat på p bolag så har bra insyn i branchen.

HUR enkelt som helst.

Ok, tack för korrigeringen, och det låter ju bra, önskar att du hade jobbat åt vår förening. Var omöjligt för oss att få hjälp med övergivna dumpade fulbilar. Det var ju en del år sedan, säkert lättare nu att komma åt info

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
I
B Bengt Numelin skrev:
Ett köpcentrum har oftast minst 3 butiker och ofta fler än 20 så vilken butik ska han klaga hos?
Den som man har handlat hos borde vara lämpligt.

J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Min erfarenhet av HOJAB är att de avvisar allt direkt. Policy verkar det som. Jag gick på den som ägde parkeringen.

globaljuggler globaljuggler skrev:
Det finns ingen anledning till oro. När du parkerade ingick du ett avtal genom konkludent handlande, men eftersom du bestridit att du brutit mot villkoren är ärendet nu tvistigt.

Inkassobolaget måste följa god inkassosed. Om du mottar ett inkassokrav ska du skriftligen bestrida det och hänvisa till att fordran är tvistig. Bolaget måste då ta saken till domstol för att kunna gå vidare.

Sannolikheten att de går till tingsrätten är låg, men om de gör det har du ett starkt utgångsläge tack vare din bevisning och prejudikatet. Vid en eventuell förlust klassas målet som ett förenklat tvistemål, vilket innebär att rättegångskostnaderna du riskerar att få betala är kraftigt begränsade, ett par tusenlappar som mest.
Helt enig. Har bestridit inkasso på exakt detta sätt. Tror jag fick kontakta inkassobolaget cirka 8-10 gånger och bestrida varje gång innan de till slut gav upp.

Sittställning
S Sir Duke skrev:
Ok, tack för korrigeringen, och det låter ju bra, önskar att du hade jobbat åt vår förening. Var omöjligt för oss att få hjälp med övergivna dumpade fulbilar. Det var ju en del år sedan, säkert lättare nu att komma åt info
Mycket lättare idag, det finns till och med uppslag av bilägare för att lappa ifall dom inte bor på adressen, fordonsägare då. Direkt i bevaknings applikationen. Beroende på vilken skyltning som råder då.

Övervaknings samhälle är så gott som här, nu ska det vara integreras 🫣

För övrigt så bör man överklaga så fort man kan, sen bara fortsätta. Spelar ingen roll om man har rätt eller fel. Hojab håller i regel allt, när dom släpper ärendet vidare till Svea juridik är det först då någon juridisk kunnig person tar sig tid att kika på ärendet.

Vi hade runt 7% makulering, men har hört bolag som ligger runt 15-20% inklusive goodwill. Dvs när man makluerar för att kunden har rätt till det i avtal etc.

HUR enkelt som helst.

så du är den del av problemet hur många oskyldiga fattigpensionärer har du skadat igenom dina böter

J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Rättsfall:
NJA 2014 s. 755 Parkeringsmål. En placering av en parkeringsskiva eller motsvarande vid en ruta i någon av de främre dörrarna på ett fordon uppfyller kravet att beviset ska vara placerat framtill. 3 kap. 49 a § andra stycket 3 trafikförordningen.

Verkar som du har ett bra chans att få rätt då detta Rättsfall tar upp en placering på en annan plats än vindrutan. 😀

• Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
så du är den del av problemet hur många oskyldiga fattigpensionärer har du skadat igenom dina böter
Säkert ganska få, fattigpensionärer är sällan ägare av bilar ...

Visst utfärdas en hel del felaktiga parkeringsböter och kontrollavgifter, men jag är rätt säker på att en stor majoritet faktiskt är korrekta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.