28 980 läst ·
200 svar
29k läst
200 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Du behöver inte vara rädd för rättegångskostnader i dessa fall. Du kan behöva betala 950kr för ansökningsavgiften till tingsrätten ifall du förlorar, mer är det inte.P prebbs_se skrev:Jag har inte hunnit läsa hela tråden, men vill bara tillägga att jag också har haft en liknande historia med dessa rövhål på Hojab när jag fick en kontrollavgift trots att skyltningen var otydlig.
Jag bestred, de avslog och jag kontrade med mer förklaring. Det höll på i nästan en månads tid tills de skickade ärendet till inkasso utan att informera, vilket var deras eget inkassobolag. Jag betalade eftersom jag var rädd för rättegångskostnader (och mitt underlag för bestridning var inte lika starkt).
Hur som helst, Hojab är ett riktigt vidrigt och skumt företag och regeringen, som glatt vill reglera allt annat, bör titta närmare på deras verksamhet! Lycka till!
Hej.J jras skrev:Hej,
Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.
Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.
Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.
Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.
Som autosvar på mejlen fick jag:
"Hej,
Vi har tagit emot din invändning..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den."
Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!
Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.
Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!
Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)
Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Hade också problem med Hojab för något år sedan.
Hade parkerat utanför ett köpcentrum men fick kontrollavgift på en parkeringadress aldeles utanför deras parkeringsområde.
Överklagade också med flera avslag.
Dom drog det till Tingsrätten och när det började närma sig rättegångsdagen drog dom tillbaka anmälan.
Detta är ett normalt förfarande hos dom för att skrämmas och utnyttja folks rädsla för inkasso.
Du behöver inte vara orolig för inkasso.
Det blir inget inkasso så länge du bestrider, därför är det så viktigt att du verkligen gör det hela tiden.
Om du mot förmodan skulle bli fälld så är det bara att betala och allt är ur världen.
Det händer inget annat.
Har du på fötterna så stå på dig!!!
Lycka till.
Nedanstående dom är vägledande för dig!
Tingsrätten konstaterar att den aktuella parkeringsdosan visserligen inte var synlig genom vindrutan. Parkeringsdosan var dock placerad i förarens sidofönster, precis intill fordonets vindruta. Tingsrätten anser sammantaget att dosan var placerad framtill i fordonet och att nämnda placering inte krävt en omfattande undersökning av parkeringsvakten för att upptäckas. Vidare är tingsrätten av uppfattningen att dosan varit väl synlig och läsbar utifrån och att placeringen av dosan således uppfyller det krav som anges i 3 kap. 49 a § andra stycket 3 trafikförordningen. Mot bakgrund av detta ska parkeringsanmärkningen upphävas.
Tingsrätten konstaterar att den aktuella parkeringsdosan visserligen inte var synlig genom vindrutan. Parkeringsdosan var dock placerad i förarens sidofönster, precis intill fordonets vindruta. Tingsrätten anser sammantaget att dosan var placerad framtill i fordonet och att nämnda placering inte krävt en omfattande undersökning av parkeringsvakten för att upptäckas. Vidare är tingsrätten av uppfattningen att dosan varit väl synlig och läsbar utifrån och att placeringen av dosan således uppfyller det krav som anges i 3 kap. 49 a § andra stycket 3 trafikförordningen. Mot bakgrund av detta ska parkeringsanmärkningen upphävas.
Det stämmer om det är en bot, men nu handlar det ju om en kontrollavgift. Då bör man antingen inte betala, alternativt betala under protest, om man anser att den är felaktig.Farstatjej90 skrev:
Nu måste man ju tänka på de äldre också och automatisk / elektronisk p-skiva är ju bekvämt, men mycket av bekymret med felaktiga avgifter försvinner ju om man använder appar. Eller än bättre kamera vid infart som helt tar bort risken att missa betala avgift.
Ett stort irritationsmoment tycker jag dock är att easypark tar ut en extra avgift. Kommunerna har krävt att denna avgift inte ska behöva erläggas och då kan man i easypark appen (eller snarare gå in på en websida) gå in och ändra detta. Men man måste göra det för varje gång OCH ändra tillbaka om man ska parkera nån annanstans. Detta är ju givetvis inte för att deras IT inte klarat av att hålla reda på detta utan att de vet att de flesta inte har tid / orkar / hittar (och ja, det är lite lurigt att förstå hur man gör det) inställningen att slippa avgift.
https://www.vibilagare.se/nyheter/kritik-mot-easypark-tar-ut-avgift-trots-gratisalternativ
https://www.mitti.se/nyheter/97-procent-betalar-extra-for-sin-parkering-6.3.313594.ea4a3f2577
Detta är sånt bullshit det liknar ingenting. Men det är väl det sätt som man vant sig på att tjäna pengar i denna branch.
Om du kan - bojkotta easypark. Jag väljer ALLTID något av de andra alternativen om de finns. Tyvärr verkar easypark göra vad de kan för att köpa upp konkurrenter.
Ett stort irritationsmoment tycker jag dock är att easypark tar ut en extra avgift. Kommunerna har krävt att denna avgift inte ska behöva erläggas och då kan man i easypark appen (eller snarare gå in på en websida) gå in och ändra detta. Men man måste göra det för varje gång OCH ändra tillbaka om man ska parkera nån annanstans. Detta är ju givetvis inte för att deras IT inte klarat av att hålla reda på detta utan att de vet att de flesta inte har tid / orkar / hittar (och ja, det är lite lurigt att förstå hur man gör det) inställningen att slippa avgift.
https://www.vibilagare.se/nyheter/kritik-mot-easypark-tar-ut-avgift-trots-gratisalternativ
https://www.mitti.se/nyheter/97-procent-betalar-extra-for-sin-parkering-6.3.313594.ea4a3f2577
Enligt Easypark är det ett tecken på att användarna uppskattar tjänsten att så många väljer att betala den extra avgiften....Easyparks Sverigechef Gustaf Lartén säger att kunderna frivilligt betalar för premiumtjänster...
Att den avgiftsfria bastjänsten bara finns i webben är en ekonomisk fråga, enligt honom.
...Staden var villiga att betala oss 40–60 öre per parkering. För att vår affär skulle gå ihop behövde vi lägga den kostnadsfria tjänsten i en webbanpassad version...
Detta är sånt bullshit det liknar ingenting. Men det är väl det sätt som man vant sig på att tjäna pengar i denna branch.
Om du kan - bojkotta easypark. Jag väljer ALLTID något av de andra alternativen om de finns. Tyvärr verkar easypark göra vad de kan för att köpa upp konkurrenter.
Redigerat:
Varför ska man handla på ett köpcenter som tar betalt för att deras kunder parkerar där?N Ny_husägare skrev:Jag förstår din frustration. Det kostar mer än hela ditt inköp.
Dessa ”kontrollavgifter” från inte minst detta bolag är ett oskick som måste upphöra.
Jag tänker likadant. Som bilister måste vi oftare rösta med fötterna ;-) och konsekvent undvika att handla i butiker där ”parkeringstjänsten” sköts helt utan kundfokus. Skicka gärna ett trevligt mejl till butiken och hälsa att du gärna återkommer när parkeringsplatsen sköts av ett ”mänskligt” företag. Inte drar du handlaren till tingsrätten när kassörskan slår fel pris?
Det är mycket möjligt att butikerna inte direkt upphandlat parkeringen. Men det är uppenbart att den som äger parkeringen inte kan hyra ut några parkeringsplatser utan butikernas kunder. Sannolikt är det samma ägare till parkeringsplatsen som till butikslokalen.
Allt fler köpcenter fotograferar nummerskylten när man kör in och tar betalt till när man kör ut. Då betalar man för den parkeringstjänst man utnyttjar och även tingsrätten slipper den här typen av ärenden och företag.
Det låter väldigt konstigt.
Man betalar fortfarande med mynt på en del ställen, var ska man annars göra av med mynten som man får tillbaka när man handlar?S Shovelhead68 skrev:Det räknas som ett småmål och värdera parter står för sina egna kostnader.
Jag fick p-bötet 2 på raken trots biljett i rutan, vittne som va med vid betalning ( det va då man betalade med mynt).
Bestrider och det blev tingsrätten. Förlorade där för den låg nog inte tillräckligt synligt.
Jag gick vidare till hovrätten och där ifrågasatte jag om han verkligen kollat! Eftersom det hade snöat på natten och jag såg ingen som skrapat på rutan. Deras förklaring var att han hade skrapat Hela framrutan😏🤔. Jag har nog aldrig varit med om att dom gör så. Förlorade igen och då ruttnande jag på systemet och nästa instans hade varit Högsta domstolen.
Så tänk en extra gång innan du går vidare, det är människor som sitter och bestämmer ditt öde och det är som att spela på lotto tyvärr.😮💨😡
Man behöver bara bestrida till p-bolaget en gång.P Peter Lörne skrev:Hej.
Hade också problem med Hojab för något år sedan.
Hade parkerat utanför ett köpcentrum men fick kontrollavgift på en parkeringadress aldeles utanför deras parkeringsområde.
Överklagade också med flera avslag.
Dom drog det till Tingsrätten och när det började närma sig rättegångsdagen drog dom tillbaka anmälan.
Detta är ett normalt förfarande hos dom för att skrämmas och utnyttja folks rädsla för inkasso.
Du behöver inte vara orolig för inkasso.
Det blir inget inkasso så länge du bestrider, därför är det så viktigt att du verkligen gör det hela tiden.
Om du mot förmodan skulle bli fälld så är det bara att betala och allt är ur världen.
Det händer inget annat.
Har du på fötterna så stå på dig!!!
Lycka till.
Deras autosvar om att bestridan avslås är lite gulligt amatörmässigt. De kan inte avslå en bestridan. Man behöver inte ha en lång korrespondens fram och tillbaka och säga samma sak igen.
Om det kommer krav från inkasso ska man bestrida en gång till inkassobolaget.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Om du är förvissad att du har rätt så bestrider du deras P-bot!J jras skrev:Hej,
Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.
Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.
Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.
Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.
Som autosvar på mejlen fick jag:
"Hej,
Vi har tagit emot din invändning..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den."
Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!
Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.
Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!
Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)
Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Ofta är det på galleriorna i förorterna gratis ett par timmar, för att sen bli avgift. Annars skulle nog många ställa bilen där hela dagen när de åkte till jobbet (som pendlarparkering).I Incinerator skrev:
Inne i sthlm förstår jag att det behöver kosta. Men tex tror jag att NK och liknande butiker har samma erbjudande om gratis eller reducerad avgift om man handlar där. Det vet jag att åxå plantgen vid bergianska hade tidigare (men inte på några år sen biljetter försvann) att man fick rabatt på köpet med samma som p-biljetten visade. Men där skulle ju annars andra parkera än de som handlar i butiken.
Nja. Så går det inte till där jag handlar i alla fall. Kanske hos dog? Det är säkert olika.I Incinerator skrev:
Men jag måste ta en ”gratisbiljett” i automaten. Då kan jag parkera och handla i 60 minuter utan att betala.
Någon annan kanske tar en hundpromenad eller klipper sig på totalt 180 minuter. Den personen får då betala.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg