30 130 läst ·
206 svar
30k läst
206 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Medlem
· Västra götaland
· 10 inlägg
Fortsätt bestrida, dom kommer lägga ner det så småningom (du har ju rätt) men dom kommer inte meddela att dom lagt ned ärendet så det får du fortsätta att hålla koll på!J jras skrev:Hej,
Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.
Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.
Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.
Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.
Som autosvar på mejlen fick jag:
"Hej,
Vi har tagit emot din invändning..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den."
Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!
Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.
Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!
Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)
Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Men ja, det stämmer att dom "skapar" ärenden till sitt eget inkassobolag för att maximera intäkten. Jag kan inte bevisa det men min upplevelse av detta bolag är att dom bötfäller trotts att man följt reglerna för dom får i alla fall in inkassoavgiften-den vågar inte alla bestrida.
Riktigt fult bolag detta😡
Hojab är det värsta p-bolag som finns. Q-park är deras kompisar, samma jävla skit. De sätter böter även om man betalat p-avgift. Jag har råkat ut för dem ett par gånger. Går inte att prata med, är som att snacka med en vägg. Det enda du kan göra är att låta det gå till inkasso, och i det läget bestrida boten. Då måste de åtminstone svara. Och då kan man driva det vidare. Är det värt det?J jras skrev:Hej,
Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.
Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.
"Hej,
och sen detta:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den."
Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!
Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.
Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)
Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag betalade och har därefter aldrig mer ställt mig på deras jävla parkeringsplatser.
Det spelar ingen roll om, om du råkar betala och sen upptäcker att den är felaktiga har du samma rätt. Den blir inte rätt för att du betalar.S Sir Duke skrev:
Kom att tänka på hur det kunde gå till när parkeringsbolaget jävlades med fel folk förr i tiden. En som blev förbannad på dem tog nattetid saken i egna händer och fyllde myntinkasten på automaterna med saltsyra så hela mekanismen löstes upp Blev allmän gratisparkering i området tills automaterna bytts ut och en rejäl utgift för bolaget.😆
Du är inte petig!Alfredo skrev:
Det du tar upp är ju helt fundamentalt. Ändå är det så många som är okunniga om detta.
I svensk rätt är det den som begär pengar som måste bevisa att den har rätt till dem.
Så vi kunder behöver inte lirka och vårda dessa ärenden där vi fått bluffakturor.
Enligt 3 kap. 49a § 2 st. p. 2 trafikförordningen (1998:1276), ska en parkeringsbiljett placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet. Tidsangivelser eller andra uppgifter om att villkoren för parkeringen är uppfyllda ska vara väl synliga och läsbara utifrån.K Kunglurvas skrev:
Enligt 3 kap. 49a § 2 st. p. 3 trafikförordningen ska en parkeringsskiva placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån.
I rättsfallet NJA 2014 s. 755 fastställde domstolen, att en parkeringsskiva eller motsvarande till och med kan placeras i någon av de främre dörrarna på ett fordon, så länge parkeringsskivan eller motsvarande är väl synlig.
Inte bara p-bolagen som agerar konstigt, även butikerna kan agera märkligt. Var hos Bilia och tittade på ny bil för ett antal år sedan. P-platsen utanför var max 2 tim parkering. Gillar att hänga i bilhallen, de bjöd på kaffe och med tanke på investeringen man gör med en ny bil så drog det ut på tiden. Kom till bilen ca 15 min över tiden. P-bot på rutan. Gick in och pratade med en av de trevliga säljarna och han blev väldigt besvärad och hänvisade till en chef på anläggningen. Fick tag i den chefen per telefon först dagen därpå. Han bekräftar att de äger p-platsen och att de har engagerat p-bolaget och lappar bilar för att ”inga andra än deras kunder ska nyttja p-platsen”. Jag föreslår att de river p-boten eftersom jag var i butiken, vilket deras säljare också kunde verifiera. Han säger Nej. Så jag betalade p-boten och köpte sen min nya Volvo hos en annan återförsäljare som jag noga kontrollerade att inte hade några ägar- eller andra band till Bilia.
Bestrid inkassokravet när det kommer. Resultatet kan bli rättslig prövning och om du gjort rätt med p-skivan kommer det att dammas till din fördel. I det fall kontrollavgiften baseras på att p-skivan är felaktigt placerad kan detta anses som oskäliga villkor.J jras skrev:Hej,
"Hej,
och sen detta:
Du har helt rätt, men om det finns nån "rimlig" vinkel som parkeringsvakten kan fota från där P-skivan inte syns så kommer hen fota därifrån och ge böter och då hamnar man i ett läge där det är svårare att visa att man hade P-skiva. Jäkla fulspel helt enkeltH Hamu skrev:Enligt 3 kap. 49a § 2 st. p. 2 trafikförordningen (1998:1276), ska en parkeringsbiljett placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet. Tidsangivelser eller andra uppgifter om att villkoren för parkeringen är uppfyllda ska vara väl synliga och läsbara utifrån.
Enligt 3 kap. 49a § 2 st. p. 3 trafikförordningen ska en parkeringsskiva placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån.
I rättsfallet NJA 2014 s. 755 fastställde domstolen, att en parkeringsskiva eller motsvarande till och med kan placeras i någon av de främre dörrarna på ett fordon, så länge parkeringsskivan eller motsvarande är väl synlig.
Jag fick kontrollavgift trots korrekt inställd P-skiva. Den låg på instrumentbrädan fullt synlig om man stod framför bilen på förarsidan, men om man tog bild från passagerarsidan syntes den inte. Den gången valde jag att betala för jag orkade helt enkelt inte bestrida den pga anda omständigheter.
Dumheter man lägger ju sig inte platt om man inte gjort något fel, väldigt tydlig mot mina barn med, om någon slår dig upprepade gånger slår du tillbaka hårdare men du får aldrig slå första slaget.P Pydon skrev:
Att folk bara blint betalar är ju anledningen till att de kör med fultaktiker, skulle det varje gång kosta extra arbete för dem skulle de snabbt sluta med den taktiken därför att det kostar mer än det smakar.
Det finns inte någon risk med att bestrida, om de är 100% säkra på sin sak tar det kanske fallet till rätten för som tidigare nämnt statuera exempel men då TS i detta fall har en HD dom som visar att hans placering av skivan är godkänd så är det ju bara att välkomna. Efter som beloppet det rör sig om är mindre än ett halvt prisbasbelopp så går det som småmål dvs respektive part betalar sina egna omkostnader. Kan man då inför förhandlingen hänvisa till att skivan satt i sidorutan och beviset som Hojab framför är ett foto som enbart visar vindrutan lär man utan problem gå fri. Blir man fälld får man lov att betala sin kontrollavgift.
Jag har också fått kontrollavgift från Hojab för att P-skiva saknades, vilket iofs var sant, men P-platsen var inte var skyltad så att P-skiva behövdes...
Generellt sett så hade parkeringen krav på P-skiva, men det fanns 4 platser med egen P-skylt och där fanns inget krav på P-skiva. Jag hade bilder (min bil stod direkt framför P-skylten och videoinspelning där jag gick runt hel parkering och visade skyltningen för alla P-platserna och visade var min bil stod. Dessvärre kan varken parkeringshjonet eller Hojabs "jurister" parkeringsregler och hur skyltning ska tolkas, så det var som att prata med en vägg.
I mitt fall löste jag det genom att kontakta butikens kundtjänst och fråga om dom kunde hjälpa mig. Bifogade all konversation som jag haft med Hojab och sen löste butiken det. Normalt kan man be markägaren om hjälp om kontrollavgift utfärdats på privat mark. På butikers parkering är det nog ofta butiken som anses vara "markägare" om dom arrenderar eller hyr parkeringsplatsen.
Ett tag var jag lite inne på att dra Hojab till tinget och inte vänta på deras inkasso. Jag vet inte om det är möjligt att göra det utifrån att dom bara har ett felaktigt krav, som dom vägrar avskriva, där dom inte ännu dragit kravet till inkasso. Än idag ångrar jag att jag inte provade det alternativet för det hade varit smutt om man kunde åsamka dom lite kostnader varje gång dom kör fulspel.
Generellt sett så hade parkeringen krav på P-skiva, men det fanns 4 platser med egen P-skylt och där fanns inget krav på P-skiva. Jag hade bilder (min bil stod direkt framför P-skylten och videoinspelning där jag gick runt hel parkering och visade skyltningen för alla P-platserna och visade var min bil stod. Dessvärre kan varken parkeringshjonet eller Hojabs "jurister" parkeringsregler och hur skyltning ska tolkas, så det var som att prata med en vägg.
I mitt fall löste jag det genom att kontakta butikens kundtjänst och fråga om dom kunde hjälpa mig. Bifogade all konversation som jag haft med Hojab och sen löste butiken det. Normalt kan man be markägaren om hjälp om kontrollavgift utfärdats på privat mark. På butikers parkering är det nog ofta butiken som anses vara "markägare" om dom arrenderar eller hyr parkeringsplatsen.
Ett tag var jag lite inne på att dra Hojab till tinget och inte vänta på deras inkasso. Jag vet inte om det är möjligt att göra det utifrån att dom bara har ett felaktigt krav, som dom vägrar avskriva, där dom inte ännu dragit kravet till inkasso. Än idag ångrar jag att jag inte provade det alternativet för det hade varit smutt om man kunde åsamka dom lite kostnader varje gång dom kör fulspel.