Farstatjej90
T Thomas_Blekinge skrev:
Jo, det är sant. Men P-bolaget lappade mig vid sjukhuset och menade att mina däck stod på de vita linjerna. Värt att veta är att man får inte stå UTANFÖR de vita linjerna. Och det är en stor skillnad.
Samtidigt står det ofta fel bilar på köpcentrets handikappsparkering utan att någon griper in.
De allra flesta handikapptillstånd är ändå förfalskade..
 
  • Arg
maria01
  • Laddar…
P
Varför lägger ni tid på att försöka bevisa att parkeringsvakten/parkeringsbolaget gjort fel, om ni är säkra på att ni har rätt, bara returnera fakturor och inkassokrav med ett meddelande om att ni bestrider betalningsansvar, ge inga detaljer.
Detaljerna sparar ni till tingsrätten, om det ens går dit, där ni sakligt framför varför p-boten är ogiltig.
Varför, jo då kostar bolagets inkompetens/arrogans pengar för dem.
 
  • Gilla
TommyC och 7 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Varit med om liknane.

Bestred. Blev nekad. Men de ska väl ha bilder som bevisar din felparkering. Så jag skrev till dem att jag betalar gladeligen när de kan visa mig bilderna som bevisar felparkeringen. Då fick jag ett brev/meddelande tillbaka att det var nedlagd.
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
V varpan1 skrev:
Vad vill du veta specifikt? Du är inte särskilt specifik själv. Jag har tidigare i tråden gett tydliga exempel på lagkrav som ej uppfylls men där p-bolag ändå utfärdar kontrollavgifter. Du kan läsa nedan själv, det är lättförståeligt och ganska tydligt.

[länk]
Det kallas föra diskussionen vidare. Men jag står fast, majoriteten är korrekt utfärdade.
 
Pellegnillot71
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det finns ingen anledning till oro. När du parkerade ingick du ett avtal genom konkludent handlande, men eftersom du bestridit att du brutit mot villkoren är ärendet nu tvistigt.

Inkassobolaget måste följa god inkassosed. Om du mottar ett inkassokrav ska du skriftligen bestrida det och hänvisa till att fordran är tvistig. Bolaget måste då ta saken till domstol för att kunna gå vidare.

Sannolikheten att de går till tingsrätten är låg, men om de gör det har du ett starkt utgångsläge tack vare din bevisning och prejudikatet. Vid en eventuell förlust klassas målet som ett förenklat tvistemål, vilket innebär att rättegångskostnaderna du riskerar att få betala är kraftigt begränsade, ett par tusenlappar som mest.
När det gäller Hojab så går det definitivt till tvistemål. Been there done that!
 
J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Många ’omogna’ kommentarer i tråden.
För att inte riskera inkasso, så gäller att betala.
Sedan kan Du bestrida boten från Hojab.
Butiken är ju inte ansvarig för parkeringen.
 
Grindtorp Grindtorp skrev:
Många ’omogna’ kommentarer i tråden.
För att inte riskera inkasso, så gäller att betala.
Sedan kan Du bestrida boten från Hojab.
Butiken är ju inte ansvarig för parkeringen.
Det är för att många är så rädda för inkasso som det här fulspelet fungerar. Det är inget farligt med inkasso, bara att bestrida.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
När det gäller Hojab så går det definitivt till tvistemål. Been there done that!
Stämmer ej. Man överklagar några ggr sen tar Svea i ärendet och dom tittar faktiskt på det juridiska, släpper alltid fler än dom tar till tingsrätt.
 
Grindtorp Grindtorp skrev:
Många ’omogna’ kommentarer i tråden.
För att inte riskera inkasso, så gäller att betala.
Sedan kan Du bestrida boten från Hojab.
Butiken är ju inte ansvarig för parkeringen.
Fel, fel, fel som Brasse skulle sagt. För det första är det inte böter som Hojab utfärdar utan kontrollavgifter. För det andra så hamnar det på dig att kräva tillbaka pengarna om avgiften avskrivs och det kan du räkna ut med bakdelen hur snabbt och lätt det går. Har du betalat har du i bolagens ögon accepterat avgiften och varför skall de då lägga tid på dig?

Det är bara polisen som kan utfärda böter för parkeringsförseelser och dessa måste betalas även vid bestridande, vinner du överklagan får du tillbaka pengarna.
 
  • Gilla
Boomtown och 3 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Bara att bestrida till inkasso också, som då bara kan returnera ärendet tillbaka till p-bolaget. De kan då skicka ärendet vidare till kronofogden, där du också bestrider, och ärendet går tillbaka. Sista instans är tingsrätten där p-bolaget har att bevisa att du inte har gjort rätt för dig, vilket de inte kan, varvid sannolikheten är minimal att ärendet går så långt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag har också digital P-skiva. Trots att min sitter på vindrutan (högst uppe till höger) har jag vid två tillfällen det senaste året kommit fram till parkeringsvakter som står och skriver lapp. Som tur är har jag alltså hunnit visa dem att skivan faktiskt sitter där.

Den senaste gången det hände blev jag rätt sur och sa att hans jobb är att kontrollera om fordonet har en P-skiva varpå han svarade att "jag är bara människa och kan såklart missa och göra fel, men då är det ju bara att du hör av dig till oss i efterhand så rättar vi till det"

Jovisst Tjena!
 
  • Ledsen
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Grindtorp Grindtorp skrev:
Farligt och farligt! Om man är lite smart så betalar man först. En obetald skuld kan i slutändan leda till en betalningsanmärkning.
Vill man riskera det så skiter man i att betala, överklagar och väntar!
Men snälla nån, tagga ner. Så länge du bestrider skriftligt så riskerar du inte alls någon betalningsanmärkning. Varken inkassobolagen eller kronofogden gör något om man bestrider skulden, det är upp till P-bolaget att driva det till tingsrätten. Det är först om de vinner där som man måste betala för att inte riskera en anmärkning.
 
  • Gilla
TommyC och 6 till
  • Laddar…
Jag har inte hunnit läsa hela tråden, men vill bara tillägga att jag också har haft en liknande historia med dessa rövhål på Hojab när jag fick en kontrollavgift trots att skyltningen var otydlig.


Jag bestred, de avslog och jag kontrade med mer förklaring. Det höll på i nästan en månads tid tills de skickade ärendet till inkasso utan att informera, vilket var deras eget inkassobolag. Jag betalade eftersom jag var rädd för rättegångskostnader (och mitt underlag för bestridning var inte lika starkt).


Hur som helst, Hojab är ett riktigt vidrigt och skumt företag och regeringen, som glatt vill reglera allt annat, bör titta närmare på deras verksamhet! Lycka till!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Exact samma råkade jag ut för får några år sedan i Malmö utanför willys, hade också elektronisk p-skiva. Kändes som man inte hade något annat val än att betala.
 
J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Varit med om exakt samma.
Min analys blev till slut att de som drar sig till den här typen av verksamhet i större utsträckning lider av olika typer av personlighetsstörningar och har mer autistiska drag, jämfört en normalbefolkning. Bara att betala och hoppas man stöter på dem i sin egna verksamhet någon dag.
 
  • Haha
Incinerator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.