68 279 läst ·
865 svar
68k läst
865 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Det skrevs men inte mycket, notiser typ, väldigt sömnigt. Minns att Jonas Sjöstedt plockade upp det lite och var arg i radio. Ni vet om avreglering och vinster.Z Zodde skrev:
Bra info - tack!Sittställning skrev:
Det spelar inte så stor roll, tror knappast dom kollar på ditt svar. Men att du är beredd på tingsrätt kan hjälpa, för det kostar mer för dom att ta det till tingsrätt än dom får in på kapitalbeloppet. Dock kanske Hojab får betalt för din tjänst av p bolaget ändå, brukar va reglerat i avtalet dom emellan.
Dom får stå för sina kostnader i rätten eftersom det räknas som deras kärnverksamhet, det där där den enskilda har övertag på p-bolag och deras inkasso/överklagande enheter.
Dom kan aldrig ta ett stridigt ärende vidare men jag tror på att man tydligt signalerar detta också.
”Jag bestrider fakturan i sin helhet. Eventuella fortsatta åtgärder hänvisas till prövning i tingsrätt.”
Eller
"Jag bestrider fakturan i sin helhet. Vid fortsatt handläggning utanför domstol kommer detta att anmälas som brott mot inkassolagen.”
Ibland kan dom försöka dra ut på tiden för att trötta ut gäldenären, man väntar lagom länge så gäldenären glömmer bort ärendet, sen skickar man beslut. Dom flesta betalar då. Men dom får bara driva ärendet i max 2 år efter det presiberas ärendet.
Jag skrev sista siffran fel i appen när jag skulle lägga till bilen, siffran närmast den som det skulle vara.Sittställning skrev:
Det var -15 och jag var lite sen till lasarettet.
Bestred med orsaken att det var en uppenbar felskrivning och ingen har lidit någon ekonomisk skada då jag betalat avgiften
Varför acceptera det om du tycker du har rätt? Be dem dra det till tingsrätten. Finns det lite vett där så vinner du. Förlorar du så blir det inte jättedyrt då det är småmål. Men det allra troligaste är att de backar då det garanterat koster dem mycket mer än vad de kan få in från dig att gå till rätten. Bästa sättet att bekämpa p-bolag är att inte betala p-avgift och alltid dra det till tingsrätten. Gjorde tillräckligt många det skulle de få problem.nino skrev:
Du har ett svagt case, speciellt om du också erkänt fel.nino skrev:
Det kan spela roll vem som är p-bolaget, inte Hojab utan bolaget som faktiskt satte den gula lappen. Det kostar mer för bolagen att gå till tingsrätt än det som får in, inte alla bolag bryr sig mycket om detta.
Din enda chans är att överklaga, skriv inte mer om rimlighet eller väder och vind, spelar ingen roll. Juridiken hanterar bara sakfrågan, det tillhör inte sakfrågan.
Att du betalt in lite tror jag inte spelar någon roll. Hade du betalt hela beloppet så hade du fått dra dom till tingsrätt, i detta fallet blir det dom som måste stämma dig och dom vinner troligen.
Vill du försöka slippa är det att överklaga in i det sista, när det nalkas rättegång hade jag betalat in för att slippa. Förlorar du där blir det kapitalbeloppet+900kr, och det är inte värt det.
Det är 400 det rör sig om så 900 extra känns dumt.Sittställning skrev:
Du har ett svagt case, speciellt om du också erkänt fel.
Det kan spela roll vem som är p-bolaget, inte Hojab utan bolaget som faktiskt satte den gula lappen. Det kostar mer för bolagen att gå till tingsrätt än det som får in, inte alla bolag bryr sig mycket om detta.
Din enda chans är att överklaga, skriv inte mer om rimlighet eller väder och vind, spelar ingen roll. Juridiken hanterar bara sakfrågan, det tillhör inte sakfrågan.
Att du betalt in lite tror jag inte spelar någon roll. Hade du betalt hela beloppet så hade du fått dra dom till tingsrätt, i detta fallet blir det dom som måste stämma dig och dom vinner troligen.
Vill du försöka slippa är det att överklaga in i det sista, när det nalkas rättegång hade jag betalat in för att slippa. Förlorar du där blir det kapitalbeloppet+900kr, och det är inte värt det.
Det jag menade med att jag betalt in, det är alltså parkeringsavgiften på 10:- jag betalade för fel bil.
Man kan alltså betala in någon dag innan rättegång och då klara sig från dom 900 ?
Jag har 2 bilar i min app ( förprogrammerade). Glömde att jag använde bil2, så startade parkering med bil 1. När jag kommer tillbaka hade de precis skrivit ut böterna. De sa de hade kunnat stoppa böterna om de inte redan var ivägsända elektroniskt. Då må jag överklaga å där hade jag varit chanslös. Det var trots allt jag själv som gjort felet.
Detta var på en gratisparkering där man ÄNDÅ måste regga sig för att få första timman gratis… så böterna blev ”bara” 300kr
Detta var på en gratisparkering där man ÄNDÅ måste regga sig för att få första timman gratis… så böterna blev ”bara” 300kr
Eftersom avgiften har betalats och bolaget uppmärksammats på det så är jag inte så säker på att en domstol hade gått på bolagets linje då det är helt uppenbart att det beror på ett misstag.Alfredo skrev:
.
Sen är det rätt osannolikt att p-bolaget drar det till rätten då de har allt att förlora på det.
Ifall de vinner så är ändå nettot för domstolsaktiviteten negativ då de lär ha mångdubbelt med kostnader mot vad de får in. Någon av alla ekonomer på bolaget borde inse detta. Att ett P-bolag vinner en tvist mot en kund som inte betalt saknar även nyhetsvärde så de lär inte få någon medial spridning vilket hade kunnat vara positivt för att skrämma andra kunder till lydnad.
Skulle de förlora så lär det bli stor uppmärksamhet kring detta vilket antagligen inte är önskvärt.
Så det känns helt otroligt att bolaget skulle dra det till rätten.
Finns hur mycket prejudikat på detta som helst, det är parkörens ansvar. Det finns inte på kartan att han vinner denna om allt är som beskrivet. Alltså det finns löjligt många ärenden av denna sorten. Som jag skrivit tidigare det är kontroll tillfället som utgör om det anses skäligt att ta ut kontrollavgift. Vid tillfället hade bilen ingen giltig betalning. Spelar noll roll att man betalt på annat regnummer, det här inte till ärendet.L lbgu skrev:Eftersom avgiften har betalats och bolaget uppmärksammats på det så är jag inte så säker på att en domstol hade gått på bolagets linje då det är helt uppenbart att det beror på ett misstag.
.
Sen är det rätt osannolikt att p-bolaget drar det till rätten då de har allt att förlora på det.
Ifall de vinner så är ändå nettot för domstolsaktiviteten negativ då de lär ha mångdubbelt med kostnader mot vad de får in. Någon av alla ekonomer på bolaget borde inse detta. Att ett P-bolag vinner en tvist mot en kund som inte betalt saknar även nyhetsvärde så de lär inte få någon medial spridning vilket hade kunnat vara positivt för att skrämma andra kunder till lydnad.
Skulle de förlora så lär det bli stor uppmärksamhet kring detta vilket antagligen inte är önskvärt.
Så det känns helt otroligt att bolaget skulle dra det till rätten.
Liknande situation där man betalar på fel zon, parkörens ansvar är långtgående.
Betalar du finns inget ärende mer, finns ingen tvist då. Kan kolla med en gammal kollega men jag minns inte hur det var när man betalar in innan rättegången om det är satt datum för rättegången så att säga.nino skrev:
Finns det bilder tillgängligt? Ofta är det fel skyltar, tar man upp det i rätten kommer du alla gånger vinna, oavsett hur fel du egentligen har gjort. Men ofta måste man peka på lagen eftersom tingsrätt inte är speciellt kunniga.
Har det provats om man haft två fordon registrerat i appen och råkat välja fel. Finns väl inget skäl att göra det felet avsiktligt.Sittställning skrev:
Som försvarare skulle jag påtala att appen/p-systemet är undermåligt. Efetrsom data om två fordon finns i appen så borde det vara relativt enkelt rent tekniskt att när P-vakten matar in reg nummer på den parkerade bilen det även kunde visas info att det antagligen är ett feltryck eftersom det reg-numret också är registrerat i appen och att betalning på platsen erlagts för det andra numret.
Fast slutklämmen är att det kanske inte är jätteintressant vem som vinner. Frågan är om bolaget vill driva en process som kan ge ett antal hundralappar men antagligen till priset av ett antal tusenlappar. I de flesta fall så kommer det nog inte att drivas då dessa bolag nog har som prio 1 att tjäna pengar.
Så bara genom att driva det till tingsrätten lär man ha väldigt hög chans att slippa betala.
Det prövas inte vad som händer i appen, det prövas vad vakten kunnat utläsa vid kontroll. Du vänder på frågan vilket blir fel. Du måste utgå ifrån kontrolltillfället alla gånger.L lbgu skrev:Har det provats om man haft två fordon registrerat i appen och råkat välja fel. Finns väl inget skäl att göra det felet avsiktligt.
Som försvarare skulle jag påtala att appen/p-systemet är undermåligt. Efetrsom data om två fordon finns i appen så borde det vara relativt enkelt rent tekniskt att när P-vakten matar in reg nummer på den parkerade bilen det även kunde visas info att det antagligen är ett feltryck eftersom det reg-numret också är registrerat i appen och att betalning på platsen erlagts för det andra numret.
Fast slutklämmen är att det kanske inte är jätteintressant vem som vinner. Frågan är om bolaget vill driva en process som kan ge ett antal hundralappar men antagligen till priset av ett antal tusenlappar. I de flesta fall så kommer det nog inte att drivas då dessa bolag nog har som prio 1 att tjäna pengar.
Så bara genom att driva det till tingsrätten lär man ha väldigt hög chans att slippa betala.
Driftstörning, sms, etc, ansvaret hos parkören är långtgående. T.ex hade jag ärende där vi tillhandahöll 2 betalalternativ. Easypark hade driftstörning men inte andra appen. Vi vann trots att parkören kunnat påvisa att EasyPark hade driftstörning. Det fanns möjlighet att betala samt parkören felanmäler inte, utan antar att det är hans rätt.
Misstag kostar pengar.
Fast vid kontroll så borde ju systemet som vakten använder även kunna känna till app-användarens andra registrerade fordon och på så sätt enkelt påpeka för vakten att det ser ut som ett misstag.Sittställning skrev:
Men håller du med om att det antagligen är ganska riskfritt att driva det till tingsrätten eftersom bolaget i de överlägset flesta fall lägger ned fallet istället för att förlora några tusen på att tjäna några hundra.