Z Zodde skrev:
Vem skulle tänkas vilja betala för sån info..?
Å samtidigt veta att man bryter mot GDPR
Typ alla näringsidkare i närheten. Alla som har lite hum om marknadsföring måste ju inse att det är oerhört värdefullt att veta var en möjlig kund är vid en specifik tidpunkt.

Tänk att du parkerar kl. 11:30 och när du gått ur bilen plingar det till i telefonen. Någon restaurang i närheten ger dig 30% rabatt på lunchen idag. Extremt väl riktad reklam.

Sen vet jag inte ens om de behöver bryta mot GDPR. Det är väl inte omöjligt att man när man installerar appen går med på vissa villkor. Något av villkoren kan vara i stil med "Bolaget får dela med sig av parkeringsdata till utvalda samarbetspartners.

Sen lär väl inte brott mot GDPR vara bland det värsta ett företag kan begå. Se bara på alla utåt sett respektabla företag som blivit påkomna med olagligt prissamarbete m.m. Ibland med straff i mångmiljardklassen. Om stora 'seriösa' bolag medvetet kan syssla med sådant så skulle inte jag bli förvånad om ett parkeringsbolag kunde bryta mot GDPR.

Sittställning
L lbgu skrev:
Fast vid kontroll så borde ju systemet som vakten använder även kunna känna till app-användarens andra registrerade fordon och på så sätt enkelt påpeka för vakten att det ser ut som ett misstag.

Men håller du med om att det antagligen är ganska riskfritt att driva det till tingsrätten eftersom bolaget i de överlägset flesta fall lägger ned fallet istället för att förlora några tusen på att tjäna några hundra.
Aa fast det nej. Jag tycker det är orimligt att vakten ska söka på näraliggande regnummer eller kunna se vad någon har i deras app. Ditt regnummer är det vakten söker på, inget annat. Resten är alltså inte tillgängligt för vakten. Det tar inte många sekunder att säkerställa sitt regnummer och vakten får upp att betalning gjorts.

Jag skulle säga att dom mest troligt inte tar det till tingsrätten på grund av att det kostar mer än det smakar. Skulle man ligga på gränsen kan man alltid betala så finns det inget tvistigt ärende längre. Minst 5 avslag är rimligt iaf 🫣🤣

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Finns det bilder tillgängligt? Ofta är det fel skyltar, tar man upp det i rätten kommer du alla gånger vinna, oavsett hur fel du egentligen har gjort. Men ofta måste man peka på lagen eftersom tingsrätt inte är speciellt kunniga.
Det var ikryssat att det fanns bilder iaf.
Då det är en stor parkering utanför Mora lasarett så förutsätter jag att det är korrekt skyltat, någon här skrev att dom har en heltidsanställd p-vakt
Jag gjorde fel som hade för bråttom i kylan, skulle ju så klart ha kollat vad jag knappade in.

Får ta dom 400 som lär peng, klarade mig ju ett dygn i Stockholm så jag ligger nog fortfarande på plus då det är min första bot

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Aa fast det nej. Jag tycker det är orimligt att vakten ska söka på näraliggande regnummer eller kunna se vad någon har i deras app. Ditt regnummer är det vakten söker på, inget annat. Resten är alltså inte tillgängligt för vakten. Det tar inte många sekunder att säkerställa sitt regnummer och vakten får upp att betalning gjorts.
Försöker förklara igen om det var otydligt innan.

Vakten söker på regnumret på den parkerade bilen.
Systemet hittar inte att regnumret är betalt för, men systemet ser att den personen som har det regnumret även har det regnummer vakten sökte på. Därför säger systemet till vakten att det ser ut som att fel bil lagts in, alltså ett misstag.
Rent programmeringsmässigt är inte detta något svårt då all data finns. Alltså borde ett företag ha den funktionaliteten för att undvika enkla misstag. Sen har jag en känsla att företaget kanske vill att kunden ska göra misstag som företaget tjänar pengar på. Men en domstol skulle kunna tycka att det var en rimlig kontroll företaget kunde förväntas göra för att enkelt undvika misstag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Typ alla näringsidkare i närheten. Alla som har lite hum om marknadsföring måste ju inse att det är oerhört värdefullt att veta var en möjlig kund är vid en specifik tidpunkt.
Nu e de ju öht ingen som gör det å det har nog sin förklaring i att det helt enkelt (vid sidan av tveksamt värde) inte är lov. GDPR sätter stopp för det.
Inga p bolag har heller det som krav i villkoren att de ska få sälja info om din parkering till utomstående.

Du killgissar igen dessvärre.

Hade det varit en lysande och lovlig idé hade den nog redan praktiserats

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Då det är en stor parkering utanför Mora lasarett så förutsätter jag att det är korrekt skyltat
Säg inte det. Jag parkerade vid ett större sjukhus i Stockholm och fick kontrollavgift. Fattade ingenting då jag stod i en vit ruta med blått P på skylten. Jamen det är zonförbud sa p-bolaget, det finns en sån skylt vid infarten till området. Nej den gäller inte sa jag. Fick rätt. Så skyltningen behöver verkligen inte vara mer korrekt bara för att det är en stor parkering eller en viss verksamhet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:

Systemet hittar inte att regnumret är betalt för, men systemet ser att den personen som har det regnumret även har det regnummer vakten sökte på. Därför säger systemet till vakten att det ser ut som att fel bil lagts in, alltså ett misstag.
Rent programmeringsmässigt är inte detta något svårt då all data finns. Alltså borde ett företag ha den funktionaliteten för att undvika enkla misstag. Sen har jag en känsla att företaget kanske vill att kunden ska göra misstag som företaget tjänar pengar på. Men en domstol skulle kunna tycka att det var en rimlig kontroll företaget kunde förväntas göra för att enkelt undvika misstag.
Nej.

Lyssna på Sittställning.

Lag, föreskrift och praxis gäller. Rätten får inte stretcha och döma mänskligt eller vad man ska säga. Då skulle ju ena parten få fel fasten lagen ger den rätt. Så orättvist och oförutsägbart vill nog ingen ha det.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
L lbgu skrev:

Jag förstår hur du tänker men jag ser problematiken i att flytta lagen till en gråzon som ska tolkas genom system.

Det finns idag systemstöd för sådant och det tillämpas liknande system. Men aldrig att man kan se kundens konto och vilka regnummer som har legat inlagda etc. Utan det görs en tolkning att MLB110 söker också på MLB11O då många förväxlar "nolla" och "O". Skulle tro det är GDPR fråga också.

Men det känns som överkurs när man kan lägga i appen "Vänligen kontrollera regnummer" "OK" "Ändra"
(Vit Tesla Model y)

Men jag är kluven, tycker inte det är så svårt att säkerställa.
Z Zodde skrev:
Nu e de ju öht ingen som gör det å det har nog sin förklaring i att det helt enkelt (vid sidan av tveksamt värde) inte är lov. GDPR sätter stopp för det.
Inga p bolag har heller det som krav i villkoren att de ska få sälja info om din parkering till utomstående.

Du killgissar igen dessvärre.

Hade det varit en lysande och lovlig idé hade den nog redan praktiserats
Yes man får inte plocka gps position, datan ska också anonymiseras efter en kort tid osv. Snårigt som fan det där med GDPR, systematisk inhämtning av information är hårt reglerat.

Men det går att pusha ut info till aktiva parkeringar i en angiven zon.

Yes man får inte plocka gps position, datan ska också anonymiseras efter en kort tid osv. Snårigt som fan det där med GDPR, systematisk inhämtning av information är hårt reglerat.
Fast finns det något som hindrar att man vid installation av appen kan ha ett villkorsalternativ där man medger att 'parkeringsuppgifter' får delas med samarbetspartners. Lite så gör ju en del hemsidor när de frågar vilka cookies som får lagras på datorn. Då borde ju parkeringsbolaget få sälja/skicka vidare parkeringsdata. Att det inte finns idag är kanske bara för att ingen i ansvarig position sett möjligheten.

L lbgu skrev:
Fast finns det något som hindrar att man vid installation av appen kan ha ett villkorsalternativ där man medger att 'parkeringsuppgifter' får delas med samarbetspartners. Lite så gör ju en del hemsidor när de frågar vilka cookies som får lagras på datorn. Då borde ju parkeringsbolaget få sälja/skicka vidare parkeringsdata. Att det inte finns idag är kanske bara för att ingen i ansvarig position sett möjligheten.
Det är en milsvid skillnad med å acceptera -cookies på datorn (är ju mellan dig å sidan/företaget du besöker) å att samma företag säljer positionsinfo till en 3e part, ser du inte det får du nog sätta dig in i vad GDPR e för något…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Att bryta mot GDPR kan bli riktigt surt. Att samla in uppgifter som man inte har behov av och att spara de uppgifter man har längre än nödvändigt är inte tillåtet. Det duger inte med att man skriver lite i det finstilta att man samlar in uppgifter och säker till tredje part.

Jag har många gånger sett likadana bilar, med registreringsnummer i nummerföljd. Bland annat har jag sett företag med likadana bilar i nummerföljd. Parkeringen blir billig, man betalar bara för en av bilarna och sen säger man att man knappade fel... Eller så fungerar det inte så.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den bilen jag skrev in är en precis lika bil, samma färg årsmodell, kanske ska begära in korten och se så mitt regnr verkligen syns på korten innan jag betalar

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag fattar nog inte vad det spelar för roll om deras datorprogram snurrar i en automat på gatan eller i en app i telefonen. Det kvittar i alla fall mig fullständigt.
Att P-automaten fungerar är P-bolagets ansvar. Att din telefon fungerar är ditt ansvar.

P
S Sir Duke skrev:
Men just för att betala saker tycker jag inte man tvunget ska behöva ha en mobil, ladda ner en app, lämna sina personuppgifter och ha uppkoppling.
Varför behöver man lämna sina personuppgifter när man betalar parkering via ett telefonbaserat program?
Det är ju inte jag, utan min bil, som parkeras.

P
Det finns idag systemstöd för sådant och det tillämpas liknande system. Men aldrig att man kan se kundens konto och vilka regnummer som har legat inlagda etc. Utan det görs en tolkning att MLB110 söker också på MLB11O då många förväxlar "nolla" och "O".
Förväxlingar av det slaget kan säkert förekomma, men ditt exempel är inte så bra. O används aldrig som sista tecken i registreringsnummer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.