P pmd skrev:
En del funktionalitet har flyttats från automaten till appen.
Jag fattar nog inte vad det spelar för roll om deras datorprogram snurrar i en automat på gatan eller i en app i telefonen. Det kvittar i alla fall mig fullständigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Hur har det gått om man får fråga? 😀

Alfredo Alfredo skrev:
Jag fattar nog inte vad det spelar för roll om deras datorprogram snurrar i en automat på gatan eller i en app i telefonen. Det kvittar i alla fall mig fullständigt.
Appar har sina poänger i många sammanhang.

Men just för att betala saker tycker jag inte man tvunget ska behöva ha en mobil, ladda ner en app, lämna sina personuppgifter och ha uppkoppling.

Inte heller ska man behöva byta parkeringsplats om deras teknik strular. Vit ruta, välkommen bil. Debiteringen är inte huvuduppdraget, upplåtelse av parkeringsplats är det.

S Sir Duke skrev:
Men just för att betala saker tycker jag inte man tvunget ska behöva ha en mobil, ladda ner en app, lämna sina personuppgifter och ha uppkoppling.
I princip kan jag hålla med dig men då jag ändå har en mobil med uppkoppling, struntar i vem som vet var jag parkerar och appnedladdningen är en engångsföreteelse, föredrar jag appen då den förenklar på många sätt för mig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gör som jag! Åk bara till försäljningsställen som fortfarande har den ärliga parkeringsskivan. Hela parkeringsskiten har också fått mig att åka mer kollektivt (i Stockholm). Hur kommuner kommer fram till att de vill använda sig av och stötta dessa skittjänster är obegripligt. Den kommun som vågar vara normal har mycket att tjäna på att marknadsföra sig. Jag är beredd att flytta!

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Hur har det gått om man får fråga? 😀
Hej, Tack för påminnelsen :).
Fick en ny likadan "bestridan underkänd" för ett par veckor sedan (faktiskt så meddelar Hojab med mejl nuförtiden, de kanske har läst denna tråd :) ), så skickade in ytterligare en bestridan (nummer 5 i ordningen).
Denna gång försökte jag vara extra tydlig med att "nu får ni faktiskt bestämma er, skicka vidare till inkasso eller lägg ner", men loggade in nyss och kollade, inget nytt besked från Hojab.
Loggade in även på Svea inkasso, inget där heller (och inget nytt mejl eller sms eller pappersbrev)
Så vi får se hur det går helt enkelt, men jag kommer inte att ge mig :)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
J jras skrev:
Hej, Tack för påminnelsen :).
Fick en ny likadan "bestridan underkänd" för ett par veckor sedan (faktiskt så meddelar Hojab med mejl nuförtiden, de kanske har läst denna tråd :) ), så skickade in ytterligare en bestridan (nummer 5 i ordningen).
Denna gång försökte jag vara extra tydlig med att "nu får ni faktiskt bestämma er, skicka vidare till inkasso eller lägg ner", men loggade in nyss och kollade, inget nytt besked från Hojab.
Loggade in även på Svea inkasso, inget där heller (och inget nytt mejl eller sms eller pappersbrev)
Så vi får se hur det går helt enkelt, men jag kommer inte att ge mig :)
Dom får ej skicka till inkasso när ärendet är stridigt.

Tvinga dom till tingsrätt säg att du är redo för det. Men 5 ggr, då borde dom släppa snart.

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Dom får ej skicka till inkasso när ärendet är stridigt.
Aha, där ser man, det visste jag inte. Men hur borde jag skrivit isåfall?
Men vad jag kan se på hojab mina sidor (på webben efter man loggat in med bankid) så kan man endast meddela dem genom att klicka på "bestrida" och fylla i sitt meddelande!
(och mejlet de skickar har avsändare "noreply" så det kan man inte svara på)

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
J jras skrev:
Men vad jag kan se på hojab mina sidor (på webben efter man loggat in med bankid) så kan man endast meddela dem genom att klicka på "bestrida" och fylla i sitt meddelande!
Du behöver inte göra mer än att bestrida. Kort och torrt. Jag brukar aldrig vårda ärendet nåt mer efter det och lirka och uppmana till varken det ena eller det andra. Bollen ligger helt hos dem. Du har ingen anledning att försöka curla eller styra dem eller bjuda på tips eller beskriva processen. Antingen fattar de allt redan eller så fattar de inte. Släpp det bara. Det är den som begär pengar som har hela bevisbördan för att fordran är riktig. Du har bara fått en felaktig faktura och det finns ingen rättelse du kan kräva, du kan bara låta bli att betala.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Sittställning
J jras skrev:
Det spelar inte så stor roll, tror knappast dom kollar på ditt svar. Men att du är beredd på tingsrätt kan hjälpa, för det kostar mer för dom att ta det till tingsrätt än dom får in på kapitalbeloppet. Dock kanske Hojab får betalt för din tjänst av p bolaget ändå, brukar va reglerat i avtalet dom emellan.

Dom får stå för sina kostnader i rätten eftersom det räknas som deras kärnverksamhet, det där där den enskilda har övertag på p-bolag och deras inkasso/överklagande enheter.

Dom kan aldrig ta ett stridigt ärende vidare men jag tror på att man tydligt signalerar detta också.

”Jag bestrider fakturan i sin helhet. Eventuella fortsatta åtgärder hänvisas till prövning i tingsrätt.”

Eller

"Jag bestrider fakturan i sin helhet. Vid fortsatt handläggning utanför domstol kommer detta att anmälas som brott mot inkassolagen.”

Ibland kan dom försöka dra ut på tiden för att trötta ut gäldenären, man väntar lagom länge så gäldenären glömmer bort ärendet, sen skickar man beslut. Dom flesta betalar då. Men dom får bara driva ärendet i max 2 år efter det presiberas ärendet.

• Gilla
jras och 2 till
  • Laddar…
Blir det inte mer än själva p-boten man behöver betala om man tar det vidare till tingsrätten?

Sittställning
nino nino skrev:
Blir det inte mer än själva p-boten man behöver betala om man tar det vidare till tingsrätten?
Om man förlorar, 900+kapital.

L lbgu skrev:
Angående mobilapp så skulle jag inte ens vilja ladda ned en app som skrivits av ett P-bolag. Kan man ens lita på den? Tänk på att den gjorts av ett bolag som gör allt de kan för att pungslå folk, vad säger att de inte har någon olämplig kod i appen? Skulle hellre ladda ned Temus app än en från ett P-bolag.

Tur man slipper skiten, närmsta stad är så pass liten att man inte behöver betala för parkering ifall man inte vill ;)
P-bolagen och en del andra får reda på var man parkerar, hur ofta och när. Det skulle förvåna mig om de inte säljer den infon.

S Sir Duke skrev:
Men visst. Det var ju något tåg mellan Stockholm och Göteborg för en del år sedan där konduktörens handdator pajade så hen kunde inte kontrollera passagerarnas biljetter. Lösning? Alla blev avslängda och tåget körde tomt. Folk stod kvar på perrongen med sina förköpta och förbetalda biljetter.
Det där tror jag är en myt/ett joke. Borde skrivits mycket om detta men finns noll digitala spår på nätet.
Sen finns det mer än en konduktör på den sträckan å man har alltid backup utrustning…
Överbevisa gårna..

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
P-bolagen och en del andra får reda på var man parkerar, hur ofta och när. Det skulle förvåna mig om de inte säljer den infon.
Vem skulle tänkas vilja betala för sån info..?
Å samtidigt veta att man bryter mot GDPR

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.