Sittställning Sittställning skrev:
Du har fått frågan varför du tycker det, hittils har du inte svarat och därför ser det därför löjligt ut, foliehatt varning.
Varför jag tycker att P-bolag är skurkbolag? Antar att du menar det men ej helt säker.

Bara läsa i denna tråd hur Hojab beter sig så inser man lätt att det handlar om skurkbolag. Behandlar 'kunder' som skit. Är oåtkomliga vid kontaktförsök. Försöker skrämma kunder att betala. Bryr sig inte om kunders bevis. m.m. Vet inte hur mycket svineri ett företag ska kunna hålla på med för att anses seriöst, men Hojab har definitivt passerat gränsen. Andra P-bolag lär tyvärr inte vara bättre.

Sen försvarar du säkert Hojab med att allt de gör är lagligt. Tyvärr är det ofta lagligt att bete sig som ett svin, men inse att de flesta gillar inte folk/företag som beter sig som svin.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det är Svea inkasso som tydligen äger Hojab Parkeringsservice och under Hojabs paraply finns det ett otal av P-bolag som är lokala över hela landet, men all indrivning sköts av Hojab som har egen inkassodel.
Huvudkontor i Solna och inkasso rakt över i samma korridor.

Länk till historia https://www.hojab.se/om-hojab/

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu fick även jag en p-bot...
Hade bokad till på lasarettet och min bil låg inte inne i appen så jag la till den, det var -12 och jag var lite sen så lyckades trycka 6 på sista siffran istället för 5
Har bestridit med hänvisning till uppenbar felskrivning och ingen har lidit någon ekonomisk skada då p-avgift är betald

Få se vad som händer....
Min son har en svärfar, som aldrig betalar för parkering och menar på att han har tjänat på det.

• Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
Beror helt klart på var man parkerar, när jag pluggade på LTH andra halvan av 00-talet så ville du definitivt betala för parkeringen vid studentboendet, de kollade tre gånger om dagen. På LTH kunde man nog hoppa pbiljetten och det var billigare att ta eventuella böter.

Sittställning
L lbgu skrev:
Varför jag tycker att P-bolag är skurkbolag? Antar att du menar det men ej helt säker.

Bara läsa i denna tråd hur Hojab beter sig så inser man lätt att det handlar om skurkbolag. Behandlar 'kunder' som skit. Är oåtkomliga vid kontaktförsök. Försöker skrämma kunder att betala. Bryr sig inte om kunders bevis. m.m. Vet inte hur mycket svineri ett företag ska kunna hålla på med för att anses seriöst, men Hojab har definitivt passerat gränsen. Andra P-bolag lär tyvärr inte vara bättre.

Sen försvarar du säkert Hojab med att allt de gör är lagligt. Tyvärr är det ofta lagligt att bete sig som ett svin, men inse att de flesta gillar inte folk/företag som beter sig som svin.
Hojab är inte ett parkeringsbolag. Hojab är kass och svarar autosvar, kollar aldrig upp lagen innan dom svarar. Läs vad jag skrivit i tråden så blir du klok på min ståndpunkt än att anta.
J jonaserik skrev:
Det är Svea inkasso som tydligen äger Hojab Parkeringsservice och under Hojabs paraply finns det ett otal av P-bolag som är lokala över hela landet, men all indrivning sköts av Hojab som har egen inkassodel.
Huvudkontor i Solna och inkasso rakt över i samma korridor.

Länk till historia [länk]
Nej, dom nyttjar deras tjänst, dom tillhandahåller bevakingsapplikation och faktura tjänst med överklagan och inkassoflöde. Mig veterligen äger dom inga p bolag.

P
S Sir Duke skrev:
Det brukar alltid finnas en entreprenörstavla med p-bolagets namn och telefonnummer. Det är vad jag förstått inget lagkrav på gatumark men kutym. På privat tomtmark måste det finnas.
Och om det inte finns ett telefonnummer på en skylt?

P
L lbgu skrev:
(. Jamen, anlita ett annat parkeringsbolag då! .)

P pmd skrev:
Och om det inte finns ett telefonnummer på en skylt?
Pratar vi om att appen krånglar och det inte går att betala? Eller gammaldags parkeringar med trasig automat? Jag minns att jag på 90-talet helt sonika skrev en lapp om att det inte gick att betala och la i framrutan. Fick aldrig böter/kontrollavgift då.

Angående apparna så finns det väl alltid en fysisk skylt någonstans med info om hur man betalar - annars skulle de ju inte få betalt - så man ser ju där åtminstone vilken app man ska använda och då får man samtidigt företagets namn som man kan googla och sedan ringa eller chatta med och försöka felanmäla.

Annars kan man ju ringa kommunväxeln/gatukontoret och anmäla problemet och be om vägledning. Om du inte får tag i rätt avdelning i stunden kan växeln ändå skriva in ett ärende/felanmälan i sitt meddelandesystem. Och i din operatörs samtalsloggar kommer det synas att du ringt p-bolaget och kommunen.

Det viktigaste - om jag inte lyckades betala skulle jag ändå våga parkera där. Jag skulle inte byta parkeringsplats för att företaget har problem med sin betalningstjänst. På en anlagd parkering ska man ju förutsätta att parkering är upplåten. Företaget har uppdrag från kommunen om att ordna parkering där.

Skulle man råka få böter/kontrollavgift blir ju ens uppgift att bestrida, sitta på pengarna och i lugn och ro sätta ihop sitt case. Det finns tråkigare saker att syssla med än att uppfostra företag som inte kan något om det de sysslar med.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Skulle säga att det i större utsträckning är privatpersoner som inte vet hur det funkar än tvärt om.

Nummer ska stå vid infarten till området för tomtmark.

Hur man betalar ska framgå tydligt på plats.

Att appen inte funkar kan vara tusen anledningar, det blir inte automatiskt din rätt att parkera gratis när det inte fungerar för dig.

NÄr man ringer in och felanmäler kan man ofta få ett kontrollnummer man lägger i framrutan, lägg inte en lapp "appen funkar ej" då lär du oftast få en lapp ändå. Ifall det inte är ett stort avbrott, då slutar man bevaka helt under tiden och ibland en tid efter för att ge tid åt parkören. Det är alltså ofta inte lappen i rutan som är orsaken till att du inte fått lapp utan ett driftfel som observerats och bevakning stoppats.

Nummer ska stå vid infarten till området för tomtmark.

Hur man betalar ska framgå tydligt på plats.

Att appen inte funkar kan vara tusen anledningar, det blir inte automatiskt din rätt att parkera gratis när det inte fungerar för dig.

NÄr man ringer in och felanmäler kan man ofta få ett kontrollnummer man lägger i framrutan, lägg inte en lapp "appen funkar ej" då lär du oftast få en lapp ändå. Ifall det inte är ett stort avbrott, då slutar man bevaka helt under tiden och ibland en tid efter för att ge tid åt parkören. Det är alltså ofta inte lappen i rutan som är orsaken till att du inte fått lapp utan ett driftfel som observerats och bevakning stoppats.
Men det finns ju gatumark också. För tomtmark är LKOP rätt krävande mot p-bolaget. Har inte hittat samma bestämmelse för kommunal parkering om skylt med namn och telefonnummer. Dock verkar det vara branschpraxis att det skyltas så ändå, så allt gott i den delen.

Mina anekdoter om lapp i rutan är 30 år gamla och skedde i en helt annan och förnuftigare värld. I vår moderna tid med en rörig och fragmenterad marknad förväntar jag mig inte att p-vakten läser eller tänker utan man följer väl sin företagskodex som säger att pengar ska in.

Sittställning
S Sir Duke skrev:
Men det finns ju gatumark också. För tomtmark är LKOP rätt krävande mot p-bolaget. Har inte hittat samma bestämmelse för kommunal parkering om skylt med namn och telefonnummer. Dock verkar det vara branschpraxis att det skyltas så ändå, så allt gott i den delen.

Mina anekdoter om lapp i rutan är 30 år gamla och skedde i en helt annan och förnuftigare värld. I vår moderna tid med en rörig och fragmenterad marknad förväntar jag mig inte att p-vakten läser eller tänker utan man följer väl sin företagskodex som säger att pengar ska in.
LTF råder, den är mer diffus på ett sätt. Men kan kolla tomter och utläsa om det är kommun eller privat mark. Har aldrig felanmält på kommunal mark, men det borde gå vi via kommunens hemsidan.

Men för avgift

"T16 AvgiftTavlan anger att avgift ska
betalas för parkering
enligt den taxa som anges på en
parkeringsmätare, biljettautomat
eller motsvarande och att övriga
villkor för parkering som anges
där ska iakttas.
Anges tid enligt tavla T6,
tidsangivelse, gäller den
kompletterande anvisningen enligt
de närmare föreskrifterna till
tavlan T6, tidsangivelse."

Detta är anmärkningsvärt där Göteborg stad inte skyltar tydligt hur man kan erlägga avgift. Men det finns en hel del prejudikat gällande detta och vad som anses rimligt.

Jag kan tycka att när lagen kompletteras av tillräckligt många prejudikat borde man skriva om lagen .

Svårt att säga om världen va mer förnuftig då, kanske var lokalt där du befann dig. Om du faktiskt bara lade en lapp när maskinen hade driftstörningar är det mer troligt att driftstörningen utgjorde grunden för varför du inte blev lappad, än att din lapp i rutan hade den direkta verkan.

Men om du använde det för att fuska till dig en gratis parkering och du lyckades så får jag säga grattis!

Pengar ska in men modellen bygger på felparkerade bilar. Dom flesta parkerar faktist rätt. (Jag vet det finns fula vakter och fula bolag, men det alltid fler fula parkörer som vill fuska)

LTF råder, den är mer diffus på ett sätt. Men kan kolla tomter och utläsa om det är kommun eller privat mark. Har aldrig felanmält på kommunal mark, men det borde gå vi via kommunens hemsidan.

Men för avgift

"T16 AvgiftTavlan anger att avgift ska
betalas för parkering
enligt den taxa som anges på en
parkeringsmätare, biljettautomat
eller motsvarande och att övriga
villkor för parkering som anges
där ska iakttas.
Anges tid enligt tavla T6,
tidsangivelse, gäller den
kompletterande anvisningen enligt
de närmare föreskrifterna till
tavlan T6, tidsangivelse."

Detta är anmärkningsvärt där Göteborg stad inte skyltar tydligt hur man kan erlägga avgift. Men det finns en hel del prejudikat gällande detta och vad som anses rimligt.

Jag kan tycka att när lagen kompletteras av tillräckligt många prejudikat borde man skriva om lagen .

Svårt att säga om världen va mer förnuftig då, kanske var lokalt där du befann dig. Om du faktiskt bara lade en lapp när maskinen hade driftstörningar är det mer troligt att driftstörningen utgjorde grunden för varför du inte blev lappad, än att din lapp i rutan hade den direkta verkan.

Men om du använde det för att fuska till dig en gratis parkering och du lyckades så får jag säga grattis!

Pengar ska in men modellen bygger på felparkerade bilar. Dom flesta parkerar faktist rätt. (Jag vet det finns fula vakter och fula bolag, men det alltid fler fula parkörer som vill fuska)
Inget fusk. Åkte alltid runt med en påse mynt. Felanmälde bara när maskinen var död eller inte skrev ut biljett. Fanns ju ingen teknisk övervakning utan allt byggde på att kunden felanmälde. Det stod ju tydligt på automaten "Vid fel ring xxxxxx och uppge nr yyyyyy" så jag gjorde just så helt enkelt.

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
S Sir Duke skrev:
Inget fusk. Åkte alltid runt med en påse mynt. Felanmälde bara när maskinen var död eller inte skrev ut biljett. Fanns ju ingen teknisk övervakning utan allt byggde på att kunden felanmälde. Det stod ju tydligt på automaten "Vid fel ring xxxxxx och uppge nr yyyyyy" så jag gjorde just så helt enkelt.
Teknisk övervakning finns för betalautomater, cale, nu mer flowbird som dessutom för inte längesen köptes upp av EasyPark nu mer arrive. Har ett webbaserat system som man övervakar automater i. Men visst bygger det ofta på att parkör felanmäler.

Teknisk övervakning finns för betalautomater, cale, nu mer flowbird som dessutom för inte längesen köptes upp av EasyPark nu mer arrive. Har ett webbaserat system som man övervakar automater i. Men visst bygger det ofta på att parkör felanmäler.
Pratar fortfarande om förhållandena för 20+ år sedan, tror inte biljettautomaterna var uppkopplade då 😊

Tack för dina inspel i tråden, vi är inte bortskämda med kunskap och perspektiv från flera håll

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Hojab är inte ett parkeringsbolag.
?????

Eller är det någon sorts terminologi du hakar upp dig på. Typ du kallar inte ett bolag som sysslar med bevakning av parkeringsplatser för P-bolag. Hela tråden handlar ju från början om en parkeringsbot från Hojab.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.