KalleKe KalleKe skrev:
Hur kan man trakassera dom här hoja? Kan man massbomba deras e-post med dumma frågor eller kan man addressera post till deras postadress dom får sitta och sprätta upp 😁
De har ingen mejladress på hemsidan, och mejlen från dem går inte att svara på (avsändaren är "noreply.hojab@svea.com"). Man kan endast kommunicera via deras interna meddelandetjänst (som är begränsad till "bestrida" eller "betala"), samt pappersbrev antar jag.

• Älska
leifberggren
  • Laddar…
J
hsd hsd skrev:
Det är inte godkänt om skivan sitter i sidorutan, det måste vara framrutan skivan placeras i
Jag säger inte du har fel, och det är ju viktigt att veta om man tänker driva det vidare.

Finns rättsfall som säger det?

Hur gör man på moped / MC?

KalleKe KalleKe skrev:
Hur kan man trakassera dom här hoja? Kan man massbomba deras e-post med dumma frågor eller kan man addressera post till deras postadress dom får sitta och sprätta upp 😁
Det vore ju bra att på ett lagligt sätt göra livet surt för dem. Då de använder riktiga skitmetoder själva. Men man får ju inte göra nåt olagligt.

• Gilla
Ola-la och 1 till
  • Laddar…
KalleKe
J JohanLun skrev:
Jag säger inte du har fel, och det är ju viktigt att veta om man tänker driva det vidare.

Finns rättsfall som säger det?

Hur gör man på moped / MC?

Det vore ju bra att på ett lagligt sätt göra livet surt för dem. Då de använder riktiga skitmetoder själva. Men man får ju inte göra nåt olagligt.
Ja precis jag menar det vore inte olagligt om 5000 personer plötsligt ville skicka vykort till dom som råkar se ut som ett viktigt brev 😁

Om ni skall skicka vykor i vinter

Bilden visar Hojabs postadress, telefonnummer och e-post för överklagan och betalning av kontrollavgift, med Plusgiro och OCR/ärendenummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller varför inte ”råka skicka in” två kronor på deras bankgiro och sen begära tillbaka det. Tråkigt om det sker 5000ggr

• Gilla
  • Haha
Ola-la och 4 till
  • Laddar…
S
hsd hsd skrev:
Det är inte godkänt om skivan sitter i sidorutan, det måste vara framrutan skivan placeras i
Svårt med läsförståelsen? Det är ju länkat en dom som säger att det är ok!

• Gilla
hmhhmh och 8 till
  • Laddar…
TS länkade ju själv i första inlägget till en dom i HD. Den går väl inte att missförstå?

”Det sagda leder till bedömningen att även en placering av en parkeringsskiva eller motsvarande vid en ruta i någon av de främre dörrarna uppfyller kravet att beviset ska vara placerat framtill.”

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 10 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det är också skitsnack att du godkänner boten för att du betalar den. Är boten felaktig är den det även om du betalt. Man kan inte "godkänna" att man parkerat fel om man parkerat rätt.

• Gilla
lutorm och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är kanske fel väg. Vid köpcentret här ägs parkeringsplatsen av en annan firma som upplåter jaktmarkerna till P-bolaget. Dom har börjat lappa folk för att bilen står på vita linjen. ICA-handlaren är ursinnig på P-bolaget men kan inget göra eftersom marken tillhör någon annan.
Jag ogillar verkligen Hojab och liknande bolag, men står man felparkerad så är det svårare att gnälla på dem. Att folk inte kan placera en bil i en ruta skapar problem också.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Alla måste genast sluta vara rädda över att parkeringsbolag hotar med inkasso och "rättsliga åtgärder"! Sitt lugnt i båten! Bestrid kravet skriftligt, bestrid inkassokrav skriftligt! (Det räcker med mejl till kontaktadress) Ingen som bestrider en faktura kan hamna hos kronofogden!!
P-bolag kör ofta fulspel och har inte alls så bra koll som många säkert tror. Låt dem dra det till tinget om de vill, det kostar 950kr för dem och flers tusen i kostnad för juristen de anlitar. Det är väldigt begränsad möjlighet att begära ersättning för rättegångskostnader vid "småmål" som detta är, så du kommer inte få några stora oväntade kostnader även om tingsrätten skulle döma till din nackdel. Men det låter ju verkligen som att du har ett case, så kör på!

Jag blev själv irriterad över en ful p-bot, jag hade visserligen ingen giltig biljett, men parkeringsytan uppfyllde inte lagkrav på skyltning. Jag påtalade detta och man tog mig till tinget. Jag la en del tid på att skicka in yttranden till rätten inför förhandlingen, kul bonus är att p-bolagets anlitade jurist var ju tvungen att lägga tid på att besvara allt med deras egna yttranden. Blev garanterat ett antal timmar att fakturera - ingen billig räkning för p-bolaget i slutändan. Deras jurist begärde handläggning på distans utan fysisk huvudförhandling i rätten, smidigt för p-bolaget. Jag kontrade med att begära att få vittna under sanningsförsäkran, vilket inte går att neka till. Så vi sågs i rätten och la fram våra yttranden och jag vittnade om att jag inte såg deras skyltning som inte uppfyllde lagkrav. Deras jurist var en riktigt snitsig kille i dyr kostym och utbildad i London, kan inte ha varit billigt. Tingsrätten dömde så klart till min fördel då lagen är tydlig. P-bolaget fejkade in i kaklet, juristen hade verkligen noll vettigt att säga, snickesnack för att slingra sig, märktes att de inte var vana att möta en bilist som läst lagboken noga. De accepterade domen och överklagade inte, men fick betala för min resa dit och hem vilket var trevligt. Njöt stort av att kostat det vidriga p-bolaget antagligen runt 15-20 000kr i rättegångskostnader. Lång historia, men det är lärorikt att delta i en tingsrättsförhandling också, jag rekommenderar alla som åkt på en felaktig p-bot att göra samma sak. Jag som är bra på lagkrav på skyltningen vid parkeringsytor kan säga att en stor andel av parkeringsytor inte uppfyller dessa krav som är mycket precisa och nogranna.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
vcx och 35 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske petig men ändå väldigt viktig "rättning". Den drabbade bilisten behöver inte dra någon någonstans så länge denne inte betalat en felaktig kontrollavgift av misstag och kräver pengarna åter. Det är helt upp till parkeringsbolaget om de väljer att gå till rätten.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ogillar verkligen Hojab och liknande bolag, men står man felparkerad så är det svårare att gnälla på dem. Att folk inte kan placera en bil i en ruta skapar problem också.
Jo, det är sant. Men P-bolaget lappade mig vid sjukhuset och menade att mina däck stod på de vita linjerna. Värt att veta är att man får inte stå UTANFÖR de vita linjerna. Och det är en stor skillnad.
Samtidigt står det ofta fel bilar på köpcentrets handikappsparkering utan att någon griper in.

• Gilla
Ola-la och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, fel tänkt. P-platser här vid köpcentret är belagda till kanske 60% mest av tiden. Om jag då ställer mig tvärs över 3 platser gör varken till eller från. Det finns alltid lediga platser.
Nu gör jag inte så men jag är helt emot förfarandet att P-platsägaren ( kommun eller privat) upplåter en yta till ett P-bolag att härja vilt och utfärda bot/kontrollavgift. Att skapa ordning är en sak, att mjölka pengar är en annan.

• Gilla
Ola-la och 1 till
  • Laddar…
J jras skrev:
De har ingen mejladress på hemsidan, och mejlen från dem går inte att svara på (avsändaren är "noreply.hojab@svea.com"). Man kan endast kommunicera via deras interna meddelandetjänst (som är begränsad till "bestrida" eller "betala"), samt pappersbrev antar jag.
Ytterligare en fråga av vikt. Är det ikryssat på gulingen att foto tagigts, om ja , så ska du KRÄVA en kopia på fotot. Dom är skyldiga enlig lag att presentera det. Dom använder det som bevis för förseelsen. Hojab är lite sena och i bland inget foto alls. Min guling försvann i hyperrymden och inte hört något på 5 år nu, när dom inte skickade något foto, bestred allt som dom kom med. Hotar ständigt att gå till tingsrätten med fallet.
Nu är det så att Hojab har egen inkassobyrå och dom sitter tillsammans tvärs över i korridoren. Samt inte förglömma alla underställda parkeringar som dom driver via kanske 50 bolag. Så det finns massor av olika och heter både det ena och andra, för parkeringar. Men är åndå huvudman bakom dessa dotterbolag, men samma inkasso.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, fel tänkt. P-platser här vid köpcentret är belagda till kanske 60% mest av tiden. Om jag då ställer mig tvärs över 3 platser gör varken till eller från. Det finns alltid lediga platser.
Nu gör jag inte så men jag är helt emot förfarandet att P-platsägaren ( kommun eller privat) upplåter en yta till ett P-bolag att härja vilt och utfärda bot/kontrollavgift. Att skapa ordning är en sak, att mjölka pengar är en annan.
Kolla det mest grundläggande, att det är skyltat vem som utför parkeringsbevakning, står det inte på ALLA skyltar vid infarterna till parkeringsytan så måste det stå på varenda en av skyltarna inne på parkeringsområdet. Skyltarna vid infarterna ska också vara på höger sida av vägen och finnas vid alla infarter, annars har man inte uppfyllt lagkrav och har inte rätt att utfärda kontrollavgift. (Har själv vunnit mål i tingsrätten på denna grund) En tredje enkel sak man kan kolla är att skyltarna ska sitta mellan 1-2 meters höjd till nederkant av den understa tilläggstavlan på stolparna med skyltar, ofta har det med med åren tillkommit tilläggstavlor vilket gör att skyltarna hamnar för lågt.

Är p-lisorna oförlåtliga och kräver millimeterprecision ska även vi göra det! Lagen är lagen!

• Gilla
  • Älska
Daniel Gr och 11 till
  • Laddar…
Sittställning
J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Fortsätt bestrida tills dom skickar ärendet till Svea, då kommer dom släppa ärendet, många gånger släpper dom den ändå efter som det kostar mer att driva ett ärende 600kr än att få in beloppet.

Har jobbat med p verksamhet och satt upp denna typ av förfarande. Yep det är en smutsig branch så sätt, men å andra sidan garanterar jag att dom flesta kontrollavgifter som sätts är korrekt utfärdade. Ibland tog vi saker till rätten för prejudikat & för att sända signaler till olika grupper. Man får en kostnad för ett ärende i rätten men när ryktet sprider sig får man högre betalvilja 🙃

Faktum är att du behöver bevisa något i ärendet förrän som tar det till tingsrätt, vilket jag ser som en omöjlighet.

"Jag bestrider kravet i sin helhet"

Kör!! Hör av dig ifall du behöver stöd på något sätt.

Redigerat:
  • Gilla
Ola-la och 5 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Foetsätt bestrida tills dom skickar ärendet till Svea, då kommer dom släppa den om den inte är sett tydligt ärende för dom, många gånger släpper dom den ändå efter som det kostar mer att driva ett ärende 600kr än att få in beloppet.

Har jobbat med p verksamhet och satt upp denna typ av förfarande. Yep det är en smutsig branch så sätt, men å andra sidan garanterar jag att dom flesta kontrollavgifter som sätts är korrekt utfärdade.

FAktum är att du behöver knappt bevisa något i ärendet förrän som tar det till rätt, vilket jag ser som en omöjlighet.

"Jag bestrider kravet i sin helhet"

Kör!!!
Jag garanterar att en stor andel av kontrollavgifter är inkorrekt utfärdade, jsg garanterar också att du - liksom övriga som sysslar med indrivning av lätta pengar från konflikträdda bilister - inte har en aning om vad lagen ställer för krav för att få ta ut kontrollavgift

• Gilla
Ola-la och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Stämmer ej, majoritet är rena lapp, tyvärr.

Edit:... Definition på stor andel. Fula vakter finns men det är ingen som behåller som eftersom man tappar uppdrag fort om man ful-lappar för mycket. Som man kan se väcker parkering mycket känslor.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.