V varpan1 skrev:
Ingen som bestrider en faktura kan hamna hos kronofogden!!
Jo det kan man men då är det bara att bestrida där också och så var det inte mer med det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dom är skyldiga enlig lag att presentera det.
Var i vilken lag hittar man den skyldigheten?

Alfredo Alfredo skrev:
Jo det kan man men då är det bara att bestrida där också och så var det inte mer med det.
Dessutom kan man tillägga att om det är ett inkassobolag som har skickat en tvistig fordran till Kronofogden har man åsidosatt god inkassosed, vilket kan få, minst sagt, konsekvenser för ett bolag i den branschen.

• Gilla
  • Arg
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var i vilken lag hittar man den skyldigheten?
Det är det som kallas för bevis och ska presenteras i fysiskt format för att kunna få gehör för sitt krav. Är det kryssat på gulingen och inget foto visas, så har dom inget att komma med. Bara bestrida.
Är ju alltid så att en förseelse eller lagbrott ska kunna bevisas, med parkering är det inget med som om eller kanske. beviset måste finnas.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Stämmer ej, majoritet är rena lapp, tyvärr.

Edit:... Definition på stor andel. Fula vakter finns men det är ingen som behåller som eftersom man tappar uppdrag fort om man ful-lappar för mycket. Som man kan se väcker parkering mycket känslor.
Och du förstår uppenbarligen inte vad du pratar om. Det handlar inte om oshyssta p-lisor utan om felaktig skyltning vilket gemene p-lisa såklart inte ens har koll på, och inte p-bolagens handläggare så som du heller. Du kan läsa i föreskriften VVFS 2007:305.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan och kan, det bryter mot god inkassosed och är ett lagbrott. Försök inte mästra mig i det här.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är det som kallas för bevis och ska presenteras i fysiskt format
Du skrev:
J jonaserik skrev:
Är det ikryssat på gulingen att foto tagigts, om ja , så ska du KRÄVA en kopia på fotot. Dom är skyldiga enlig lag att presentera det.
Eftersom jag inte känner till den lagstiftningen så vill jag läsa på. I vilken lag/paragraf finns den skyldighet du beskriver?

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Sittställning
V varpan1 skrev:
Och du förstår uppenbarligen inte vad du pratar om. Det handlar inte om oshyssta p-lisor utan om felaktig skyltning vilket gemene p-lisa såklart inte ens har koll på, och inte p-bolagens handläggare så som du heller. Du kan läsa i föreskriften VVFS 2007:305.
Jag förstår mycket väl vad jag pratar om. Du får gärna vara specifik om du vill diskutera. I annat fall avfärdar jag dig som "en av dom" som vi ibland fick slänga luren på 🫣🙃

Fula lapp= lapp som inte är korrekt utfärdad.

P
il_duce il_duce skrev:
Skivan ska placeras "framtill" i fordonet (alternativt "på" fordonet om det inte går). Står inte "på sidan" dvs. sidorutan bakom a-stolpen. Troligtvis har parkeringsvakten inte sett skivan pga den udda placeringen. Om jag vore du skulle jag den på normal placering .. kommer nog bli många böter annars. Alternativt kan man försöka få till att framtill även kan vara framme på bilen i sidorutan i domstol, men lär inte vara jätterolig resa även om man får rätt i slutändan.
Varför ska TS flytta den elektroniska p-skivan ?
TS har ju fullt stöd av domen i HD, så låt parkeringspiraterna slösa pengar på stämningar som är lönlösa.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Du har nog tyvärr inget case. Din bil är garanterat fotad där man ser att det inte syns nån p-skiva. För att slippa sådant måste man lägga skivan mitt i vindrutan.

• Wow
  • Arg
  • Haha
Incinerator och 4 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Jag förstår mycket väl vad jag pratar om. Du får gärna vara specifik om du vill diskutera. I annat fall avfärdar jag dig som "en av dom" som vi ibland fick slänga luren på 🫣🙃

Fula lapp= lapp som inte är korrekt utfärdad.
Vad vill du veta specifikt? Du är inte särskilt specifik själv. Jag har tidigare i tråden gett tydliga exempel på lagkrav som ej uppfylls men där p-bolag ändå utfärdar kontrollavgifter. Du kan läsa nedan själv, det är lättförståeligt och ganska tydligt.

https://www.dn.se/ekonomi/han-avslojade-felaktiga-boter-for-miljardbelopp-tar-kampen-mot-p-terrorn/

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Cheesen Cheesen skrev:
Du har nog tyvärr inget case. Din bil är garanterat fotad där man ser att det inte syns nån p-skiva. För att slippa sådant måste man lägga skivan mitt i vindrutan.
Fast domen i HD klargör att p-skivan får sitta på sidoruta i framdelen av fordonet, så giter inte pvakten fota sidorutorna också, tough luck, see you in court 🥱

• Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Din bil är garanterat fotad där man ser att det inte syns nån p-skiva.
De enda konsekvenserna det rimligen ger är att P-nissen eller P-lisan skickas på en kurs i fotografi.

• Gilla
Turpen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
För många år sen var var ordförande i en BRF. Vid vår parkering stod en skylt om parkeringsförbud zon med undantag för markerade hyrda platser och så en tilläggsskylt med bolaget som övervakade(QPark?) Jag visste att vi inte hade något avtal med det bolaget men tänkte att jag skiter i att det sitter en skylt, kanske skrämmer det någon som inte borde parkera där.

En grannes pojkvän fick sen böter som jag uppmanade honom att överklaga. Han fick avslag och jag sa överklaga igen och att jag också skulle kontakta dem. Jag kontaktade bolaget och undrade varför de lappade på vår mark utan avtal med oss och fick prata med någon chef som påstod att det fanns ett avtal. När jag bad om en kopia på avtalet så lovade han att skicka det samma dag. Någon kopia kom givetvis inte varvid jag kontaktade chefen igen och bad om en kopia på avtalet. Jodå, en kopia fanns såklart, men han hade missat och skulle skicka nästa dag. Så där höll det på i 2 veckor, medan personen med boten blev orolig och ville betala. Jag sa att det bara var att bestrida så han gjorde det men var nervös.
Chefen påstod då att han hade avtalat med vår förre ordförande, men det höll ju inte så länge då han fortfarande satt i styrelsen. Avtal fanns förstås och skulle skickas nästa dag, vilket när givetvis inte gjorde.

Efter måndag om och men kom det fram att de visst hade ett avtal, tecknat med tidigare hyresvärd, innan det ombildades till BRF, så vi fick skylla oss själva som inte sagt upp avtalet vid ombildningen 10+ år tidigare. Det var dock så att vi hade sagt upp avtal som fanns med andra bolag, men det här bolaget hade ni inte ett enda papper på (någon kopia hade vi ännu inte sett röken av). Jag tyckte det var ett underligt företag som under 10+ år inte en enda gång hört av sig för att höra om vi var nöjda med tjänsten eller om vi ville ändra något. Jag bad också om en lista på alla kontrollavgifter som de skrivit ut på vår adress under senaste 5 åren, men de thick såklart inte.

Det hela slutade med att chefen efter osäker 15-20 mail insåg att jag inte skulle släppa det, så boten avskrivs, chefen förklarade att vi inte hade något avtal, men undrade om vi var intresserade av att teckna ett avtal. Jag svarade att det kanske kan vara av intresse att teckna ett avtal med något bolag som sköter övervakning utan att ljuga etc och frågade om han hade tips på något seriöst bolag. Efter det hörde jag aldrig av honom mer.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
TommyC och 16 till
  • Laddar…
Fick böter i Uppsala av Hojab när vi hyrde lägenhet där, hade boendeparkeringslappen i vindrutan men det hade kommit ca 20cm snö under natten (o dagen innan) men inte fanns det några försök till att borsta av rutan inte bara ett hål för att hitta vindrutetorkarna och klämma fast boten. Fotade utförandet men fick trots detta kravet att skicka in bilden samt fysiskt brev där jag skulle förklara varför jag ansåg den fel i frankerat kuvert. Blev sjukt sur över detta då både kuvert o frimärke kostar pengar. Den blev riven i alla fall. En annan gång fick jag böter av Q-park på vår BRF parkering (privat med bom) där är det 72h parkering och jag möttes av en p-bot som var korrekt för jag hade stått någon dag för länge, men sedan åkte jag till ICA o handlade och kom tillbaka. Ska nästa dag iväg och ser att jag fått en ny bot. Ventilerna är utritade på båda böterna (helt olika) och då den andra boten är utfärdad mindre än 72h efter den först borde det vara självfallet att de erkänner sitt misstag, tror någon att så sker? Så klart inte, samma cirkus att jag ska skicka in kopia osv. Har för mig att jag scannade in och ritade ut röd cirkel och skrev ett Mail men det bet inte. Tror även jag faxade samma sak på ren jäkelskap (var 20år sedan) men till slut så sket jag bara i att betala och bestred kraven. Den gick aldrig till inkasso.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.