L lbgu skrev:
Om du inte förstår det så kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig förstå.
Nej vill du inte beskriva vilja risker du ser så slipper du naturligtvis. Själv har jag inga problem med att anlita denna typ av "skurkföretag" då de ger mig värde.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
inte är så noga med att följa t.ex. GDPR och hanterar din data lite hur som helst?
Kanske det men rent personligen bryr jag mig nog inte om vilka som får tillgång till var jag har parkerat och litar man på OSets "rättighetshantering" vet jag inte riktigt vilken mer data om mig som P-apparna får. Men jag kanske missar något?

Alfredo Alfredo skrev:
Nej vill du inte beskriva vilja risker du ser så slipper du naturligtvis. Själv har jag inga problem med att anlita denna typ av "skurkföretag" då de ger mig värde.
Kan ju vara alltifrån att de säljer data de lyckas samla in från dig till att de plockar lösenord och annat och säljer vidare. Som sagt anser man att ett företag är ett skurkföretag så borde man ju inte lita på att de har ärliga avsikter. Det ju varnats för appar från TEMU t.ex.

Men anser du att det är fullt respektabla firmor så förstår jag din inställning, men som sagt så anser jag de vara skurkföretag och skurkar vill man normalt inte ge tillträde till ens egendom.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kan ju vara alltifrån att de säljer data de lyckas samla in från dig till att de plockar lösenord och annat och säljer vidare.
Att appar som exempelvis EasyPark och Parkster skulle pyssla med detta är inget jag är det minsta orolig för. Men alla ska naturligtvis göra sina egna bedömningar och val.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att appar som exempelvis EasyPark och Parkster skulle pyssla med detta är inget jag är det minsta orolig för. Men alla ska naturligtvis göra sina egna bedömningar och val.
Anser du att apparna kommer från skurkföretag? Gör man inte det så ser jag inget problem att använda apparna. Men anser man att skurkföretag ligger bakom apparna så verkar det lite dumt att ladda ned dem.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Men alla ska naturligtvis göra sina egna bedömningar och val.
Problemet är när man i praktiken inte har något val. När det t.ex. i praktiken blir nödvändigt för att kunna ta del av grundläggande samhällsservice. Det är generellt problemet idag när alltfler tjänster bygger på att konsumenten tvingas in i en avtalsrelation med en tredje part som tjänsteleverantören utsett.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
L lbgu skrev:
Varför reagerar du direkt då ifall någon antyder att man kanske bör vara försiktig med P-bolagens appar? Börjar skriva om foliehattar..... Onekligen ger du ett intryck att vilja försvara dessa skurkbolag.

Själv tycker jag att det är sunt att vara misstänksam mot appar skrivna av vad man anser vara skurkbolag. Att du inte anser de vara skurkbolag förstår jag, men skulle du välja att installera programvara från ett bolag som du ansåg vara ett skurkbolag? Själv tycker jag det är normal försiktighet att undvika sådan programvara, men vi är kanske olika.
1. Humor

2. Du blandar ihop generell misstänksamhet med faktiska risker. Att likställa etablerade, reglerade P appar med godtyckliga skurkbolag utan konkret bevis är oseriöst. Vad exakt är apparna misstänka för?

Generellt brukar folk blanda ihop app leverantör och p bevakningsbolaget. Det finns många p bolag men få med egen app. Vissa har white Label, större så som aimo och apcoa har sina egna appar. Att alla dessa appar ska vara byggda för att explicit lura folk ser jag som en omöjlighet, speciellt när det rör upp så mycket känslor kring parkering. Men men man kan ha fel 🤠

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Du blandar ihop generell misstänksamhet med faktiska risker. Att likställa etablerade, reglerade P appar med godtyckliga skurkbolag utan konkret bevis är oseriöst. Vad exakt är apparna misstänka för?
Jag pratar om appar som på något sätts kan anses ägas av P-bolag. Appar som ägs av seriösa bolag har jag inget problem. Men tyvärr verkar de flesta P-bolag hamna i kategorin skurkbolag. Så deras appar skulle jag aldrig ladda ned.

Tycker man att ett bolag är ett skurkbolag så anser jag det vara ren självbevarelsedrift att inte ladda ned ett sådant bolags app. Det är i nivå med att ladda ned en app från bolaget som hjälpte SAP att sälja lotter till dementa. Jag antar att klientelet bakom det bolaget har rätt mycket gemensamt när det gäller de som äger P-bolag när det gäller affärsmoral.

Sittställning
L lbgu skrev:
Jag pratar om appar som på något sätts kan anses ägas av P-bolag. Appar som ägs av seriösa bolag har jag inget problem. Men tyvärr verkar de flesta P-bolag hamna i kategorin skurkbolag. Så deras appar skulle jag aldrig ladda ned.

Tycker man att ett bolag är ett skurkbolag så anser jag det vara ren självbevarelsedrift att inte ladda ned ett sådant bolags app. Det är i nivå med att ladda ned en app från bolaget som hjälpte SAP att sälja lotter till dementa. Jag antar att klientelet bakom det bolaget har rätt mycket gemensamt när det gäller de som äger P-bolag när det gäller affärsmoral.
Vilka p bolag äger sina appar ?

Vilka p bolag äger sina appar ?
Ingen aning. Jag använder inga P-appar. Men rimligtvis borde väl några göra det. Känns rätt naturligt ifall man har en verksamhet att man ser till att utveckla en app som är lämplig till den. Det är väldigt vanligt att bolag inom helt olika branscher har egna appar. En P-app är antagligen rätt enkel och därmed förhållandevis billig att ta fram.

Sittställning
L lbgu skrev:
Ingen aning. Jag använder inga P-appar. Men rimligtvis borde väl några göra det. Känns rätt naturligt ifall man har en verksamhet att man ser till att utveckla en app som är lämplig till den. Det är väldigt vanligt att bolag inom helt olika branscher har egna appar. En P-app är antagligen rätt enkel och därmed förhållandevis billig att ta fram.
Jag har angett 2 p bolag som har sin egna appar, resten har etablerade eller white Label så vitt jag vet. När vi pratar korttid, avgiftshantering som tråden handlar om.

Det kostar mycket och är dessutom svårt att få in dom på Google play och App store. Det kräver att apparna fungerar på många enheter och flera versioner bakåt osv. Deltar du även i offentlig upphandling ställer det ytterligare massvis med krav.

Har skrivit lite om detta tidigare men dom flesta uppdrag pbolagen har är åt fastighetsägare, det funkar helt enkelt inte att luras som affärsmodell. Det ger inga uppdrag.

Tror nog att foliehatten var berättigad.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Det hände ju rätt ofta förr att p-automaten var trasig. Då skulle man ringa ett telefonnummer som var skyltat på automaten och uppge en kod som också stod på automaten. En felanmälan alltså. Då fick man en kontrollkod som man skulle skriva på en lapp och lägga i framrutan. Jag gjorde detta rätt många gånger på 90-talet. Hade tur som hade mobiltelefon ganska tidigt, annars hade det blivit svettigt.
Idag har parkeringsautomater ersatts av program som man kör i sin telefon. Vad gör man om det programmet inte fungerar? Finns det ett.telefonnummer anslaget vid parkeringen som går att ringa till för att genmföra proceduren du har berättat om?

Redigerat:
P pmd skrev:
Idag har parkeringsautomater ersatts av program som man kör i sin telefon. Vad gör man om det programmet inte fungerar? Finns det ett.telefonnummer anslaget vid parkeringen som går att ringa till för att genmföra proceduren du har berättat om?
Det brukar alltid finnas en entreprenörstavla med p-bolagets namn och telefonnummer. Det är vad jag förstått inget lagkrav på gatumark men kutym. På privat tomtmark måste det finnas.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Jag har angett 2 p bolag som har sin egna appar, resten har etablerade eller white Label så vitt jag vet.
Och då är det dessa två appar jag pratar om. Glöm de andra.

Tror nog att foliehatten var berättigad.
Förstår fortfarande inte varför det skulle vara foliehattsvarning på att inte vilja använda appar från bolag man anser vara skurkföretag. Snarare skulle jag säga att det är dumstrut på att använda appar från företag man anser vara skurkföretag. Ska jag tro dig så är det 2 stycken appar vi pratar om.

Eller menar du att det är foliehattsvarning på uppfattningen att P-bolag är skurkföretag?

Sittställning
L lbgu skrev:
Och då är det dessa två appar jag pratar om. Glöm de andra.

Förstår fortfarande inte varför det skulle vara foliehattsvarning på att inte vilja använda appar från bolag man anser vara skurkföretag. Snarare skulle jag säga att det är dumstrut på att använda appar från företag man anser vara skurkföretag. Ska jag tro dig så är det 2 stycken appar vi pratar om.

Eller menar du att det är foliehattsvarning på uppfattningen att P-bolag är skurkföretag?
Du har fått frågan varför du tycker det, hittils har du inte svarat och därför ser det därför löjligt ut, foliehatt varning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.