Sittställning Sittställning skrev:
Beror på hur man ser det. En vakt kostar alltid pengar.

Vakten ser inte att du slagit in fel, den ser en bil utan giltig betalning.

Att överklaga med anledning att man gjort fel funkar sällan. Juridik funkar inte så. Att dra in väder och vind fråntar heller ej ansvar.
Nej det är jag fullt medveten om, men idag med mobiler och appar så är det väldigt lätt att göra fel och det är ett sånt uppenbart fel gjort att många (enl ai) stryker boten.
Jag hade inte sagt nåt om jag fått bot på Gullmarsvägen, här vart jag lägga till en ny bil i kylan samt att jag var lite sen så det gick helt enkelt för fort, fortfarande mitt fel men det är väl mänskligt att fela

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
men det är väl mänskligt att fela
Problemet är att P-bolag inte beter sig som folk. Gör du saker inne på t.ex. ICA av misstag så straffas du normalt inte för det. Folk river ner ställningar med varor av misstag, personalen ber till och med ibland om ursäkt när de kommer och ska röja upp i kaoset. Skulle vara extremt ovanligt om affären krävde kunden på pengar för det förstörda. Hade handlaren haft mentalitet som en P-bolagschef hade det nog varit andra bullar.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Sittställning
nino nino skrev:
Nej det är jag fullt medveten om, men idag med mobiler och appar så är det väldigt lätt att göra fel och det är ett sånt uppenbart fel gjort att många (enl ai) stryker boten.
Jag hade inte sagt nåt om jag fått bot på Gullmarsvägen, här vart jag lägga till en ny bil i kylan samt att jag var lite sen så det gick helt enkelt för fort, fortfarande mitt fel men det är väl mänskligt att fela
Jag förstår dina argument till fullo, och det är ett vanligt fel.

Förr var det vanligt fel att lappen från p automaten blåste ner när man stängde dörren etc.

Men tyvärr är det kontrolltillfället som utgör rättslig grund för om kontrollavgift får tas ut.

Många appar idag visar färg, modell för det regnummer man slår in för att man ska ha en chans att säkerställa, men tror inte det faktiskt gör någon skillnad.

nino nino skrev:
det är väl mänskligt att fela
Absolut, men vissa misstag kostar tyvärr pengar.

Alfredo Alfredo skrev:
Absolut, men vissa misstag kostar tyvärr pengar.
Så är det, Jaja det visar sig vad dom säger men jag räknar kallt med att få betala.

P
nino nino skrev:
Det vet jag inget om, har alltid betalat och klarat mig även när man varit på BB eller akuten
Slipper man inte betala om man har besökt akuten?
Det borde ju sjukhuset se till. Att inte belasta sjukvården med ambulans sparar landstinget många pengar på.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det borde ju sjukhuset se till. Att inte belasta sjukvården med ambulans sparar landstinget många pengar på.
Ingen aning hur det är

P pmd skrev:
Hojab kan man nog inte lita på men sjukhuset borde se till att de som har bråskande ärenden slipper betala böterna. Det är ju sjukhus. Där finns många anledningar till att inte hinna parkera rätt.

Hojad bryr sig förmodligen inte om det men sjukhusledningen borde göra det.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Farstatjej90
Sittställning Sittställning skrev:
Beror på hur man ser det. En vakt kostar alltid pengar.

Vakten ser inte att du slagit in fel, den ser en bil utan giltig betalning.

Att överklaga med anledning att man gjort fel funkar sällan. Juridik funkar inte så. Att dra in väder och vind fråntar heller ej ansvar.
Har man betalt och det blivit fel och man enkelt kan visa det vore det enkelt att rätta till men det är tydligen svårt eller omöjligt....

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Men nekar dom så borde jag ju få tillbaka den felbetalda summan? 😄

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Ja, det borde du men det får du antagligen inte.

Parkeringsbolagen gör aldrig något för goodwill. Tvärtom tar dom folk till tinget för allt möjligt. Det står ju med jämna mellanrum om folk som fått böter utanför akuten.

J
När vi fick våra barn så var det ont om p-platser utanför BB. Man fick ett p-tillstånd gratis, men var tvungen hitta en plats, gå upp, gå ned med lappen osv. Kan tyckas som en skitsak då man ofta är på BB ett fåtal gånger i livet, men där och då är det en extra stress. Varför inte göra säg 20 platser (givetvis beroende på hur stort BB det är) som är RESERVERADE för barnafödare, man får en "garanterad" plats (överskott på dessa) och skriver upp / säger numret i receptionen. SÅ enkelt och skulle vara en stresssänkare. Borde vara samma med akuten, att OM man har ett ärende där bara kan ange regnr så är det "klart".

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Sittställning
I IS49 skrev:
Hojab kan man nog inte lita på men sjukhuset borde se till att de som har bråskande ärenden slipper betala böterna. Det är ju sjukhus. Där finns många anledningar till att inte hinna parkera rätt.

Hojad bryr sig förmodligen inte om det men sjukhusledningen borde göra det.
Finns i lagen reglerat. Har du akut ärende och kan påvisa är det en giltig anledning. Men ofta hittar folk själv på vad en akut situation är.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har man betalt och det blivit fel och man enkelt kan visa det vore det enkelt att rätta till men det är tydligen svårt eller omöjligt....
Fast det glider från sakfråga på ett sätt. Varför det blivit fel är inte viktigt. Faktum är att vid kontroll tillfället fanns ingen giltig betalning synlig för vakt, det är det som prövas.
C Conqvist skrev:
Parkeringsbolagen gör aldrig något för goodwill. Tvärtom tar dom folk till tinget för allt möjligt. Det står ju med jämna mellanrum om folk som fått böter utanför akuten.
Visst att p bolag är as ibland. Men man kan också se det som att rättssystemet inte pysslar med goodwill. Vore konstigt om man släpper var 3 bov för att visa goodwill. Dum jämförelse men du förstår säkert.

nino nino skrev:
Därför jag är starkt emot att vi konsumenter godtyckligt accepterar att företagets funktioner flyttar in i våra privata ägodelar.

Förr så var det deras problem om apparaten inte fungerade, nu är det ditt problem eftersom vi installerat appen.

😫

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.