68 235 läst ·
865 svar
68k läst
865 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Jag vill påstå easypark är ”onda”.
Jag tror inte parkster är nå samariter men mitt intryck är att de inte försöker luras.
Easyparks krumbukter med inställningar för att slippa den extra avgiften på 5kr är ju enbart för att lura folk. Det måste vara jobbigare att implementera det än att helt enkelt inte ta ut en avgift på kommunala parkeringsplatser.
Easypark hoppas jag går omkull pga de som köper tjänster ser att de är skurkar. Tyvärr är de för stora, men man kan hoppas att alla kommuner skippar dem iallafall.
Jag tror inte parkster är nå samariter men mitt intryck är att de inte försöker luras.
Easyparks krumbukter med inställningar för att slippa den extra avgiften på 5kr är ju enbart för att lura folk. Det måste vara jobbigare att implementera det än att helt enkelt inte ta ut en avgift på kommunala parkeringsplatser.
Easypark hoppas jag går omkull pga de som köper tjänster ser att de är skurkar. Tyvärr är de för stora, men man kan hoppas att alla kommuner skippar dem iallafall.
Kommuner kan inte skippa, dom kan bara krav ställa. Därför största ansvaret ligger på dom.
EasyPark tillämpar serviceavgift där dom kan, utan krångel. Där upphandling krävt att man inte ska ha service avgift har EasyPark behövt tillämpa någon modell. Parkster har något likande, du får service avgift om du inte loggat in.
Jag bryr mig inte så mycket om avgifterna, så länge dom syns direkt i appen så får jag välja själv om jag vill nyttja ytan. Att parkera är inte en rättighet.
Smidiga lösningar? Nää.. är det för dom vill tjäna pengar, helt klart!
EasyPark tillämpar serviceavgift där dom kan, utan krångel. Där upphandling krävt att man inte ska ha service avgift har EasyPark behövt tillämpa någon modell. Parkster har något likande, du får service avgift om du inte loggat in.
Jag bryr mig inte så mycket om avgifterna, så länge dom syns direkt i appen så får jag välja själv om jag vill nyttja ytan. Att parkera är inte en rättighet.
Smidiga lösningar? Nää.. är det för dom vill tjäna pengar, helt klart!
Jag har inget speciellt FÖR Parkster, men att de tar en avgift för faktura om du inte är reggad är HELT väsensskilt från att Easypark tar en avgift där kommunen krävt det inte ska behövas serviceavgift, men enda sättet att slippa den är att gå omvägen via nån inställning på webben som är skitknepig att hitta och kräver att man ändrar för varje kommun. Det är BARA skapat för att kunna ta en extra avgift som egentligen är bortförhandlad. Det är samma sak som att lägga på avbetalning eller extra avgifter på slutet av ett köp.Sittställning skrev:
Givetvis får näringsidkare göra som de vill, man är inte tvingad att parkera eller handla, men detta är så fult gjort att jag verkligen vill upplysa alla om det. De flesta missar nog detta, eller förstår inte hur man ska komma runt det. Så tillsvidare vill jag uppmana alla att helt enkelt betala med någon av de andra tjänsterna så easypark antingen torskar sitt kontrakt med kommunerna, eller helt enkelt får så få betalningar som möjligt.
Även på privata parkeringar tycker jag det är sjysstare med att det är en parkeringsavgift som skyltas och inga extraavgifter. Skulle alla börja med detta skulle det vara väldigt jobbigt. Potatis 18kr/kg plus 5kr i hanteringsavgift. Bensin 18kr/l plus 5 kr pumpavgift. En kopp kaffe, 25 spänn, plus 5 kr i serviceavgift.
Dricks i USA kan jag acceptera, även om jag tycker det är ett dumt system. Men extraavgifter här i sverige som är obligatoriska tycker jag är idioti. Easypark själva skriver ju att de sett att många betalar 5kr extra fast de inte behöver "för att de sannolikt tycker tjänsten är värd det". Altså dricksar easypark eller? Jag är 100% övertygad i princip alla skulle, om det var en extraruta på kommunala parkeringar som sa "vill du ge 5kr extra för att parkera" - att ingen skulle kryssa i det. Nu är det ett helt dolt och kryptiskt sätt att komma runt det, som få vet om. Vänd på det, låt de som nu älskar easypark få gå in på webbsidan och ställa in att de vill ge 5kr extra istället, då ska jag inte gnälla på det...
Eller ... Så tittar vi på källan som upphandlar 0-avtal. Ingen får tjäna pengar men alla ska ha en tjänst levererad.
Var det inte Stockholm som la ner sin egna app för att det kostar för mycket att drifta den.
Skiljer sig så klart från kommun till kommun, vissa har faktiskt OK avtal, vissa bra avtal.
Var det inte Stockholm som la ner sin egna app för att det kostar för mycket att drifta den.
Skiljer sig så klart från kommun till kommun, vissa har faktiskt OK avtal, vissa bra avtal.
Hur menar du? De får väl nån krona per startad parkering. Hur svårt kan det vara att bygga den appen? Ingen raketforskning. Svårigheten är nog att sälja in att nån ska använda den.Sittställning skrev:
Jag tror stockholm hade nån "kopia" på easypark. Gissar de köpt tjänsten och easypark "la på dolda avgifter" 😂Sittställning skrev:
Jag är helt övertygad att det skulle gå att handla upp en app till låg kostnad. Jag tror dock att det är ett väldigt svårt område att "slå sig in på" nu, när det redan finns 10 appar som är etablerade.
Märkligt att då vissa är så kass på att förhandla? Eller menar du att endel kommuner är så dåliga på att förhandla att ur "parkeringsbolagens" synvinkel är det bra avtal (dvs att man tjänar storkovan på att få sälja in en app till dem?).Sittställning skrev:
Jag antar att p-app-bolagen måste förhandla med p-vakts-bolagen också för att få sälja in detta? För inte har easypark, parkster osv "egna" p-vakter? Det måste ju vara nåt system där p-vakterna har access till alla appföretags API i en central app?
Vissa avtal ser ut på det sättet! Jag vet, helt galet!J JohanLun skrev:Hur menar du? De får väl nån krona per startad parkering. Hur svårt kan det vara att bygga den appen? Ingen raketforskning. Svårigheten är nog att sälja in att nån ska använda den.
Jag tror stockholm hade nån "kopia" på easypark. Gissar de köpt tjänsten och easypark "la på dolda avgifter" 😂
Jag är helt övertygad att det skulle gå att handla upp en app till låg kostnad. Jag tror dock att det är ett väldigt svårt område att "slå sig in på" nu, när det redan finns 10 appar som är etablerade.
Märkligt att då vissa är så kass på att förhandla? Eller menar du att endel kommuner är så dåliga på att förhandla att ur "parkeringsbolagens" synvinkel är det bra avtal (dvs att man tjänar storkovan på att få sälja in en app till dem?).
Jag antar att p-app-bolagen måste förhandla med p-vakts-bolagen också för att få sälja in detta? För inte har easypark, parkster osv "egna" p-vakter? Det måste ju vara nåt system där p-vakterna har access till alla appföretags API i en central app?
Ingen aning faktiskt, men låg användning och kostnader gjorde att man tog bort den tror jag. Läste lite snabbt. Klart det går att upphandla till låg kostnad men då får du samma problematik som nu. Man försöker hämta pengar på andra sätt. Det är en otroligt pressad branch just nu.
Jag menade att vissa avtal är ok, vissa är bra. Att man tjänar storkovan kan diskuteras. Sen om det beror på att dom är dåliga på att förhandla eller vad anledningen är vet jag ej, men man kan spekulera ifall dom är inkompetent många gg, på gott och ont. Men lite som jag pratat om tidigare. Hade utvärderingen varit baserad på kvalitet och service och inte enbart pris, dvs låt det kosta lite för att ha en smidig app för kommunens befolkning. Dom försöker kravställa kvalitet och sen utvärdera enbart pris, det blir som kontra produktivt om du förstår.
Alla p bolag är i princip uppkopplade mot varje app via apier eller hubbar. Ingen app leverantör har egna p vakter. Det finns p bolag som har "white Label " betal app och p vakter.
Det finns kanske 3 stora leverantörer för bevaknings appar, så det är väldigt lätt att integrera.
Jag är inte lika duktig som du på att "quote" varje del, sitter på telefonen, men hoppar du förstår hur jag menar iaf 🫣
Problemet är att de som driver seriösa företag aldrig kommit på tanken att starta ett bolag som lever på att bevaka parkeringsplatser. Krävs en viss moral för att starta ett sådant bolag. Så att P-bolag beter sig som svin beror på att endast svin startar P-bolag. Hojab som tråden mest handlar om ägs ju av Svea Inkasso vilket är fullt logiskt, då ungefär samma klientel startar inkassobolag.J JohanLun skrev:
En gång i tiden tror jag det fanns p-vakter som ändå var seriösa - kommunalt anställda eller från ett stort vaktbolag (ja, visst, även de brukar dra till sig några individer med mer tveksam bakgrund).
På jobbet har vi samma firma som håller i receptionen, besökshantering, åker och rycker i dörrar osv som kollar parkeringar (har varierat i upphandlingar över åren, men alltid varit någon av de större bolagen). Nu brukar jag ställa mig rätt ok, när vi expanderade som mest var det brist på parkeringar och innan dess var det ett otroligt överskott. När det blev ont om platser fick många böter. Men oftast tror jag det funkar så att första bötern går till chefen och är bara en varning. Nästa böter är en riktig böter, men pengarna går till "välgörenhet". Jag misstänker att de som bevakar inte har någon som helst vinning på att lappa många, utan de lappar helt enkelt de som står i vägen. Ett tag fanns nån nitisk som satte böter om bilar stod snett mot rutor och sådant, men nu tror jag de bara är om nån ställer sig helt tvärs linjerna så man blockar flera platser, annars är de faktiskt vettiga de som övervakar. Vi har fortfarande brist på p-platser. Kommer man sent får man stå på någon annan "byggnad" och promenera 10-15-20 minuter eller ta "interntaxin" (ja, stort bolag och lokaler som ligger långt från varandra). Eller parkera kebab och riskera en böter.
På jobbet har vi samma firma som håller i receptionen, besökshantering, åker och rycker i dörrar osv som kollar parkeringar (har varierat i upphandlingar över åren, men alltid varit någon av de större bolagen). Nu brukar jag ställa mig rätt ok, när vi expanderade som mest var det brist på parkeringar och innan dess var det ett otroligt överskott. När det blev ont om platser fick många böter. Men oftast tror jag det funkar så att första bötern går till chefen och är bara en varning. Nästa böter är en riktig böter, men pengarna går till "välgörenhet". Jag misstänker att de som bevakar inte har någon som helst vinning på att lappa många, utan de lappar helt enkelt de som står i vägen. Ett tag fanns nån nitisk som satte böter om bilar stod snett mot rutor och sådant, men nu tror jag de bara är om nån ställer sig helt tvärs linjerna så man blockar flera platser, annars är de faktiskt vettiga de som övervakar. Vi har fortfarande brist på p-platser. Kommer man sent får man stå på någon annan "byggnad" och promenera 10-15-20 minuter eller ta "interntaxin" (ja, stort bolag och lokaler som ligger långt från varandra). Eller parkera kebab och riskera en böter.