Det knepiga för bolagen är väl just att få täckning för kostnaderna att ta betalt.
Därför Parkster klumpar ihop till en betalning i slutet av månaden (om den inte är för liten, då väntar de lite till) och att de gärna styr över till bankbetalning och inte kort.

Easypark slänger på 15% istället, och om man som jag använder appen i 4 kommuner från och till så är det inte ett alternativ att hålla på och växla vilken kommun man ska slippa serviceavgift på.

Man får hoppas att kommunerna ställer krav på att standard ska vara att det inte tillkommer några avgifter.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det knepiga för bolagen är väl just att få täckning för kostnaderna att ta betalt.
Därför Parkster klumpar ihop till en betalning i slutet av månaden (om den inte är för liten, då väntar de lite till) och att de gärna styr över till bankbetalning och inte kort.

Easypark slänger på 15% istället, och om man som jag använder appen i 4 kommuner från och till så är det inte ett alternativ att hålla på och växla vilken kommun man ska slippa serviceavgift på.

Man får hoppas att kommunerna ställer krav på att standard ska vara att det inte tillkommer några avgifter.
Som standard tar EasyPark minst 4,95 kr i avgift och det kan lätt utgöra åtminstone 50%, eventuellt mer. Beroende på var man bor och hur länge man brukar parkera är det nog sällan avgiften bara är 15%. Lurifaxer där.

Sittställning Sittställning skrev:
Parkster sitter i Lund tror jag iaf
Japp. Från min senaste faktura.

Fakturadel med företagsnamn Parkster AB, adress Lilla Fiskaregatan 2, 222 22 Lund, och organisationsnummer samt momsregistreringsnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
13th Marine 13th Marine skrev:

Exakt, smart av Parkster att samla. Men många överföringar är % ändå men man försöker styra vilken betalmetod med bäst pris.

Sen kan vi prata om, va swish tar betalt, Kivra osv hahah dyra tjänster som många tar för givet.

Sen kan vi prata om, va swish tar betalt, Kivra osv hahah dyra tjänster som många tar för givet.
Det finns inga gratisluncher. 😂

P
Alfredo Alfredo skrev:
Du har säkert rätt. Många är obegripligt immuna mot alla små regelbundna extrakostnader. Det var visst något som kallades multiplikation i småskolan som verkar ha passerat över huvudet på en förbluffande mängd människor...
Många bryr sig kanske mer om kassaflöde än om ackumulerad rikedom.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Sittställning
P pmd skrev:
Många bryr sig kanske mer om kassaflöde än om ackumulerad rikedom.
Kassaflöde ska man inte underskatta

P
RoTe RoTe skrev:
Då får vi såna här skumraskföretag, vi måste va ett av dom folkslag som är beredda att ta absolut mest skit från allt och alla. Är man i lurendrejeribranschen i vanliga länder stöter man till slut på fel person att lura. Så sker aldrig med svennar.
"When they go low, we go high".

Dvs, sänk dig inte till idioternas nivå. Det är som att gyttjebrottas med en gris. Ni blir båda leriga, men grisen gillar det.
(Fritt efter George Bernard Shaw).

(Iofs är det kanske en bra idé om du gillar att bli lerig. 😉)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Får "kassa" p-vakter någon reprimand? Om jag slarvar på jobbet tänker jag att chefen kommer säga till. Det funkar ju inte att inte leverera...
Dina leveranser går till kunder. Det gör inte P-bolagens leveranser.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Vill du jag ska svara på något här får du upprepa din fråga. Jag kommer inte ihåg vad det handlar om en dryg vecka efter det att ämnet diskuterades och orkar inte försöka leta bland gamla inlägg för att förstå sammanhanget igen.
Det går bra att följa bakåtlänkarna för att få möjlighet att förstå sammanhanget, men det är inte så viktigt.

P
De grundade bolaget på denna "dolda" avgift. Sen lyckades dom få stämpel som den "goda" och easypark som den dåliga, trots att easypark tar avgiften helt transparent.
Njae, jag hade kunnat undvika faktureringsavgiften genom att göra något redan när jag parkerade. Jag minne inte riktigt vad, men troligen handlade det om att registrera något hos P-bolaget. Vilket jag alltså inte gjorde eftersom jag aldrig hade parkerat på en parkeringsplats som saknade P-automat tidigare, och därför slarvade med att läsa det finstilta på P-skylten.
P-skylten ifråga var alltså inte en vanlig P-skylt som upplyste om när man får parkera och vilka tider som är avgiftsbelagda. Nej, det var en stor skylt med massor av text som berättade om alla alternativ som fanns. Flera P-bolag med appar och SMS-parkering.

P
kashieda kashieda skrev:
Tyvärr även när man bara parkerat med lånebil och sen glömmer att ta bort lånebilens registreringsnummer från appen till när man parkerar med den vanliga igen. Fråga gärna hur jag vet.
En bra P-app sparar förstås alla registreringsnummer man matar in. Det senaste högst upp i listan. När man ska parkera nästa gång så väljer man det aktuella registreringsnumret. Finns det inte P-appar som gör så?

Min dator sparar SSID till alla WiFi-APor den ansluter till. Ibland rensar jag bort några i slutet av listan som jag vet att jag aldrig mer kommer att besöka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
P pmd skrev:
Njae, jag hade kunnat undvika faktureringsavgiften genom att göra något redan när jag parkerade. Jag minne inte riktigt vad, men troligen handlade det om att registrera något hos P-bolaget. Vilket jag alltså inte gjorde eftersom jag aldrig hade parkerat på en parkeringsplats som saknade P-automat tidigare, och därför slarvade med att läsa det finstilta på P-skylten.
P-skylten ifråga var alltså inte en vanlig P-skylt som upplyste om när man får parkera och vilka tider som är avgiftsbelagda. Nej, det var en stor skylt med massor av text som berättade om alla alternativ som fanns. Flera P-bolag med appar och SMS-parkering.
Betalningsanvisningar.

Det räcker att en viss % betalar avgift så har du en modell.

Är helt övertygad om att det ligger en rad hos dom som heter "fakturaavgift intäkt xxxx" i deras kalkyler. Sen justerar man ner den x antal procent för att reflektera hur många som i snitt ligger på faktura med avgift.

När detta sätts stopp för kommer nya intäktskällor, ska bli kul att se vad som kommer framöver!

J
Betalningsanvisningar.

Det räcker att en viss % betalar avgift så har du en modell.

Är helt övertygad om att det ligger en rad hos dom som heter "fakturaavgift intäkt xxxx" i deras kalkyler. Sen justerar man ner den x antal procent för att reflektera hur många som i snitt ligger på faktura med avgift.

När detta sätts stopp för kommer nya intäktskällor, ska bli kul att se vad som kommer framöver!
Det finns faktiskt företag som inte sitter och funderar på bästa sättet att rippa off sina kunder genom olika former av dolda avgifter. Som tar ett marknadsmässigt pris för en bra tjänst. De företagen brukar över tid både ha nöjda och återkommande kunder och en organiskt växande verksamhet.

Jag vägrade länge använda Klarna, jag försöker faktiskt undvika dem fortfarande, då en av deras founders uttalat sig nåt i stil med att de bästa kunderna är de som inte betalar direkt eller missar att betala. De hade därför gjort en modell som valdes som defaultbetalning där man tex kunde köpa en CD-skiva för 79kr och automatiskt fick den på avbetalning uppläggningsavgift 29kr, månadsbetalning 30kr, fakturaavgift 29kr. Det är rent lurendrejeri. Ingen vill ju finansiera skivan så, blir dubbelt så dyr och skitkrånlig att betala för. Dessutom med höga påminnelseavgifter om man missar att betala. Många klickade köp, betala och betalde första betalningen på 29+30 och trodde troligen de betalat helt, så damp ett brev ned i brevlådan med en betalning till på 30+29kr. Att de överlevde är ett mirakel. Nu verkar de ändrat modell, men jag är den sista att sörja om de skulle gå omkull... Tyvärr är skaparna väl redan stenrika på detta ruffel och båg.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
J JohanLun skrev:
Det finns faktiskt företag som inte sitter och funderar på bästa sättet att rippa off sina kunder genom olika former av dolda avgifter. Som tar ett marknadsmässigt pris för en bra tjänst. De företagen brukar över tid både ha nöjda och återkommande kunder och en organiskt växande verksamhet.

Jag vägrade länge använda Klarna, jag försöker faktiskt undvika dem fortfarande, då en av deras founders uttalat sig nåt i stil med att de bästa kunderna är de som inte betalar direkt eller missar att betala. De hade därför gjort en modell som valdes som defaultbetalning där man tex kunde köpa en CD-skiva för 79kr och automatiskt fick den på avbetalning uppläggningsavgift 29kr, månadsbetalning 30kr, fakturaavgift 29kr. Det är rent lurendrejeri. Ingen vill ju finansiera skivan så, blir dubbelt så dyr och skitkrånlig att betala för. Dessutom med höga påminnelseavgifter om man missar att betala. Många klickade köp, betala och betalde första betalningen på 29+30 och trodde troligen de betalat helt, så damp ett brev ned i brevlådan med en betalning till på 30+29kr. Att de överlevde är ett mirakel. Nu verkar de ändrat modell, men jag är den sista att sörja om de skulle gå omkull... Tyvärr är skaparna väl redan stenrika på detta ruffel och båg.
Har inte menat att dom "rippar off" sina kunder. Har bara förklarat Parkster vs EasyPark modellen. Sen tror jag EasyPark tjänar mer pengar på sin. Men skillnaden är att den är transparent åtminstone * .

Håller med om att det finns sviniga modeller. Det jag vill få fram är att Parkster är inte dom goda, EasyPark är heller inte dom onda. Båda försöker navigera marknaden och expandera sin verksamhet och tjäna pengar.

Jag tycker myndigheterna som upphandlar borde ta ett större ansvar.

*Exakt hur modellen ser ut för respektive idag vet jag inte helt.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.