Alfredo Alfredo skrev:
Är detta alltså felaktigt?

[länk]

[bild]
Nja, nä det förstås.

Jag tänkte stämning som vid civilrättslig tvist om pengar.

Men ok, stämma som i att dra företaget till rätten för ett möjligt brott, det går ju förstås, och kanske är ett bra tips om man har mycket gott om tid och pengar.

Jag menar fortsatt att TS inte ska göra ett dugg mer nu, men hen får själv värdera alla tips.

Sittställning
J JohanLun skrev:
Jag kan förstå att man får betala några kronor om man vill betala VARJE parkering separat. Sålänge det är gratis om man betalar månadsvis så har jag inga synpunkter. Skulle Easypark köra samma, eller till och med ta 5kr per kreditkortsdebitering men göra detta månadsvis (om man så vill) skulle jag vara OK med det också. Men Easypark tar 5kr per parkering oavsett hur man debiterar, om man inte abonerar. Men varför ska man göra det? Modeller att man ska betala för att få använda tjänster är löjligt, det finns ju några sådana affärer där man betalar en månadsavgift för att få handla. Har de bra priser kommer man tillbaka. Är både priser och app, eller för affärer; service och lokaler (inkl parkering) bra så kommer man tillbaka.

Men visst - bolagen byter ägare, köps upp av varandra osv så säkert är inte Parkster skyddat för alltid, men om kommunerna väljer bolag som inte krånglar till det varken för kommun eller användare så kommer man ju tvinga idiotbolag som Easypark att få hålla på så här. Om handlarna kastar ut p-vakter som sätter felaktiga böter kommer de få sluta med det. Om tingsrätten ser till att det inte bara finns vinst för p-bolag att chansa på att dra folk till tinget kommer de sluta att chansa.

P-bolagen har allt för serverat, pga idiotiska regler. Hoppas man stramar åt detta rejält. Tills dess är man sugen på att missbruka regler såsom de missbrukar regler åt andra hållet. Kanske kan man överklaga alla sina "kameraparkeringar" och begära avgiften åter såsom tipsades om tidigare. Ungefär som att om en skylt sitter fel så kan man överklaga eventuella p-böter. I stockholm hade väl en skylt suttit fel i flera år, så alla som använde det kunde få bötern riven.
Dom tar bara 5kr där deras avtal stödjer det, där dom kan krysta in det. Därför roliga modeller om "lokalt avtal" dök upp.

Men marknaden måste enas om en rimlig kravställning för upphandling så slutar detta upp ganska fort skulle jag tro.

J jras skrev:
Cirkusen fortsätter,
idag fick jag ett nytt mejl, och när jag loggade in fanns där en ny pdf att ladda ner.
I den stod "..bestridan ej godkänd.." med typ samma text som tidigare.

Så jag skickade in en ny bestridan, den 4e i ordningen.

Vet inte hur många gånger de kan hålla på så?

Kanske nån sorts ny "utmattningsmetod" som lagts till fulspelet?

Som jag förstår har den alltså ännu inte gått till inkasso!

Hmm, ja vad gör man?
Som sagt, du har inget att oroa dig för om du talat sanning om pskivan i din sido ruta. Dom har inget case.

Ta det lugnt vara och bestrid varje gång 🤜🤛
J JBa skrev:
Det var ju det där med direktbetalning som jag fattade det som var med kort. Kanske missförstod jag och jag har aldrig använt den funktionen, ser inte behovet.

Jag använder samma som du med månadsfaktura som dras från kort och betalar inget mer och nöjd med det. Väljer Parkster överallt där det går för att enkelt kunna redovisa mina parkeringar för utlägg i jobbet.
Parkster har avgifter för att hantera faktura, kortbetalning osv, inlösen avtal. Dessa måste Parkster få täckning för på något sätt. Vanligtvis för man över dessa på slutkund dolt dvs bakar in i pris. Vissa upphandlar att detta ska ingå i prissättningen. Då budar bolagen väldigt lågt sen hittar dom på avgifter på faktura etc. Om det mina tidigare kommentarer som rörde till det.
S Sir Duke skrev:
Ingenting!

De är inkompetenta, alternativt bluffar.

Om det kommer nåt från inkasso så bestrider du en (1) gång, ställt direkt till inkassoföretaget. Ange dina skäl och hänvisa till lag, praxis och dom precis som tidigare.

Nu under tiden ska du bara skita i allt. Det är den som vill ha dina pengar som ska jobba och svettas.

Hoppas du har förstått från denna långa tråd att det inte är p-bolagets sak att pröva ditt bestridande. Du godkänner inte fakturan bara och då får de jobba vidare.

Ni behöver alltså inte bli överens.
Dom får inte skicka ett bestritt ärende till inkasso.
Alfredo Alfredo skrev:
Nej!

De måste följa lagstiftningen, främst Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering. Där återfinns bland annat maxbelopp för avgift och att parkeringsvillkoren ska framgå på platsen genom (korrekt) skyltningen som ska utföras med vägmärken.

Men visst kan de vägra exempelvis kontant betalning.
Blandar du ihop regelverk? T16 enligt VMF avgift innehåller text om att villkor ska framgå genom betalautomat eller motsvarande.. men inte i LKOP?
A Albin3 skrev:
Sjukt att det här bolaget får fortsätta agera på detta sätt. Var väl på nyheterna häromdagen, det är bra då kanske media kan rikta lite strålkastarljus på det.
Blir bara snyggt historier, nämnde det tidigare men dom flesta kontrollavgifter är faktiskt rätt utfärdade oavsett vad folk här säger .. eller rättare sagt känner. (Har jobbat i branschen)
Alfredo Alfredo skrev:
Även försök till bedrägeri är brottsligt.
Behövs uppsåt?

• Gilla
jras
  • Laddar…
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Nej!

De måste följa lagstiftningen, främst Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering. Där återfinns bland annat maxbelopp för avgift och att parkeringsvillkoren ska framgå på platsen genom (korrekt) skyltningen som ska utföras med vägmärken.

Men visst kan de vägra exempelvis kontant betalning.
Läste för snabbt, du har rätt.

Max avgift för kontrollavgift bestäms av kommunen och p bolagen följer den. Så ni kan tacka era kommuner politiker för nivån!

Principen för tomtmark är typ väldigt enkel egentligen, gula röd förbud, blå är villkor, tillåtande. Men denna har många p bolag problem med, även stora bolag som Securitas och Avarn är riktigt dåliga imellanåt.

Sittställning Sittställning skrev:
Som sagt, du har inget att oroa dig för...
Ta det lugnt vara och bestrid varje gång 🤜🤛

...

Dom får inte skicka ett bestritt ärende till inkasso.
Jag förstår inte riktigt uppmaningar om att bestrida varje gång. Varför då? Bestrid en gång, då får det inte skickas vidare till inkasso enligt dig. Varför spela med i fulspelet?

Ses i rätten...

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Jag förstår inte riktigt uppmaningar om att bestrida varje gång. Varför då? Bestrid en gång, då får det inte skickas vidare till inkasso enligt dig. Varför spela med i fulspelet?

Ses i rätten...
Ja, att fortsätta kommunicera verkar ju bara trigga nya svar från Hojab om att bestridandet ogillas. Meningslöst att försöka uppfostra dem. Sluta svara, säger jag.

S Sir Duke skrev:
Jag menar fortsatt att TS inte ska göra ett dugg mer nu, men hen får själv värdera alla tips.
Ja det är också vad jag skrivit.

Behövs uppsåt?
Saknas det? 😉

Sittställning
P Perplexus skrev:

Ses i rätten...
S Sir Duke skrev:
Ja, att fortsätta kommunicera verkar ju bara trigga nya svar från Hojab om att bestridandet ogillas. Meningslöst att försöka uppfostra dem. Sluta svara, säger jag.
Det handlar inte om att uppfostra någon. Hojab kommer aldrig lära sig.

Det handlar om att trigga fram en nedläggning, eller stämning. I detta fallet tror jag det med väldigt stor sannolikhet kommer trigga fram en nedläggning av ärendet.

Parkering rör upp så mycket känslor 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Saknas det? 😉
🫣

Läste för snabbt, du har rätt.
Jag skrev otydligt. Skrev maxbelopp för avgift vilket lätt kunde missförstås. Jag avsåg maxbelopp för kontrollavgift, altså maxbelopp för en "P-bot".

P
Alfredo Alfredo skrev:
Att apparna tar kort? Förstår nog inte riktigt frågan. Du registrerar ett kort och betalningen dras därifrån. Eller hur menar du?
Svaret att appar tar kort hade lite "– Goddag!, Yxskaft" över sig.

Jämförelsen jag gjorde var mellan att å ena sidan använda en app (efter att första ha tagit fram telefonen, låst upp den, letat rätt på den app som jag ska använda, starta appen, och till sist interagera med appen på lämpligt sätt) och å andra sidan använda ett betalkort.

P
13th Marine 13th Marine skrev:
Här gick vi i kommunen från p-skiva direkt till p-appar för något år sedan, det finns inga automater att betala i.
Det var ändå ganska bra av kommunen att inte införa P-avgifter tidigare.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Byt troligtvis mot uppenbart, för hade det inte varit billigare hade det funnits automater vid varje gathörn, förmodar i alla fall jag.
Om det inte hade varit uppenbart att man skulle tjäna pengar på att investera i dotcom-bolag för 25 år sen hade ingen gjort det.

I affärsverksamhet bör man undvika ordet "uppenbart". Utom i efterhand, förstås.

P pmd skrev:
Det var ändå ganska bra av kommunen att inte införa P-avgifter tidigare.
Det kan man ju tycka olika om, det är betydligt lättare att hitta parkeringsplats nuförtiden, vilket jag uppskattar.
Innan var det ett jäkla stök att leta parkering vid badhuset då de besöksplatserna hade boende i närheten tagit...

P
Folk blandar ihop rätt mycket, det är rätt. Skriver dom t.ex in fel regnummer i appen vid parkering, får en lapp så skyller dom ibland felaktigt på appleverantören.
Måste man mata in registreringsnumret i en P-app varje gång man parkerar? Finns det någon P-app som sparar numret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.