il_duce il_duce skrev:
Skivan ska placeras "framtill" i fordonet (alternativt "på" fordonet om det inte går). Står inte "på sidan" dvs. sidorutan bakom a-stolpen. Troligtvis har parkeringsvakten inte sett skivan pga den udda placeringen. Om jag vore du skulle jag den på normal placering .. kommer nog bli många böter annars. Alternativt kan man försöka få till att framtill även kan vara framme på bilen i sidorutan i domstol, men lär inte vara jätterolig resa även om man får rätt i slutändan.
På denna sidoruta sitter faktiskt en fabriksmonterad p-biljett-klämma, så jag tänkte då borde det vara ett bra ställe? (sitter typ 1 cm sidan om klämman) och då borde väl p vakterna titta där kan man tycka? och enligt domen i länken så satt den så, om jag förstod rätt. Men vakterna letar väl efter "minsta lilla", och sen sätter hojab fulspelet i system, dvs att ej godkänna bestridanden, så lite information som möjligt, krångel och otydligheter där det går, etc, säkert noga uttänkt, de flesta orkar väl inte kriga utan betalar och går vidare..

Men håller med i princip, att man ska minimera risken för sånt här, men har haft den så i cirka ett år utan problem, och vad ska man göra när den trillar ner hela tiden och glider runt på instrumentbrädan? har ändå bytt klisterkuddar, tvättat rent med sprit etc, skiten trillar ändå ner efter några veckor.
Ska nog gå tillbaks till en gammaldags hederlig pappersskiva efter det här 😀

Redigerat:
  • Gilla
Steen P och 2 till
  • Laddar…
J
Jag hade för många år sen en liknande upplevelse. De satte en pbot och stod kvar vid bilen intill när jag kom tillbaka. Jag hade då ingen elektronisk skiva men väl en sån på rutan klistrad skiva. Jag bad honom att titta på bilen igen och att jag hade en skiva. Då sa han att jag hade satt dit den efter han kollat. När jag då frågade om de tagit en bild och om han kunde kolla den så kallade han mig av någon outgrundlig anledning för rasist och började skrika på mig (jag var väldigt lugn i mitt bemötande, jag bara bad honom att kontrollera sin kamera). Nämnas kan att jag var långt från den enda på parkeringen som den dagen hade samma problem, flera fick böter som hade skiva, de körde nog en rejäl rövare.

När jag kontaktade p-bolaget så hävdade de just samma som i ditt case, betala eller bestrid till tingsrätten. Någon åtgärd från deras sida innan dess skulle inte ske. Min fråga, kan ni inte kolla kameran så var svaret att det gör vi bara i tingsrätten. Varför de inte kunde titta på sin bild utan att gå till tingsrätt, ja det är ju givetvis att många drar sig för att dra dem inför rätten.

Denna parkering var på barkarby outlet. Jag mailade alla chefer jag snabbt kunde hitta mailadress till, CCade p-bolaget de mailadresser jag hittade. Berättade att jag skulle meddela alla mina bekanta och posta på de medier som fanns att man skulle hålla sig borta från detta handelsområde då man fick felkaktigt utfärdade p-böter som heller inte gick att få rivna trots att det går enkelt att kolla.

Fick då ganska snart ett svar som nedan (samt bilden de tagit där skivan syntes rätt tydligt);

Hej Johan,
Det sitter en P-skiva på din bil. Parkeringsvakten har missat den vid det aktuella tillfället. Jag ber så mycket om ursäkt och kommer att se över våra interna rutiner samt prata med parkeringsvakten i fråga.
Stort tack för din information.
Bästa hälsningar
xxx xxx
Regionchef xxx
EuroPark Svenska AB
Mitt förslag är att du här på forumet tydligt skriver vilket handelsområdet det rör sig om så att vi andra kan hålla oss borta. Med lite tur så säger de upp Hijab-bolaget, är det någon annan som äger parkeringen får butikerna väl sätta tryck på den ägaren. Om de inte gör det, så får vi kunder se till att upplysa om att vi inte ämnar besöka deras butiker mer pga att parkeringen är så dåligt skött. Jag verklgen hatar dessa P-bolag, så dra dig inte för att offentliggöra detta.

Betala INTE denna p-bot. Jag skulle absolut inte dra mig för att säga att man går vidare till tingsrätten om du är säker på att skivan satt synligt med rätt tid inställd.

• Gilla
  • Älska
saiter och 24 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag verklgen hatar dessa P-bolag
Det gör jag med. Nära Kalmar hade dom fräckheten att lappa alla besökare till ett barnadop som missade skylten att det skulle vara P-skiva på kyrkans parkering. De kom och lappade exakt 6 minuter efter dopets starttid.
Som tur är var dom så korkade att skriva fel adress på den gula lappen så jag kunde lätt visa att det inte fanns någon parkering överhuvudtaget på den angivna adressen. Sedan dess har jag inte hört något från piratfirman, de hade inte ens stake att meddela att ärendet är avskrivet.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Maria T och 10 till
  • Laddar…
J
Jo, att ha nitiska p-vakter vid kyrkor (dop, begravningar) eller vid BB / akuten är riktigt fräckt. Rätt väg är att ha en reserverad parkering där man får skriva upp regnr och det går att skriva upp det även retroaktivt medan det man deltar i pågår.

Jag vet att jag för många år sen pratade med en kommunal p-lisa som informerade "kunder" om när de ställde sig fel och hon såg det, typ "om du parkerar där kommer jag tyvärr behöva utfärda en kontrollavgift, men det finns en parkering som brukar ha lediga platser xxxxx". Hon såg sin uppgift som att så många som möjligt skulle parkera rätt. Otroligt fint.

Rövarbolagen ser nån parkera och om det är "fel" så berättar man inte utan smyger i bakgrunden till de lämanr bilen och sätter då en "bot".

• Gilla
  • Ledsen
Finnpucko och 10 till
  • Laddar…
J
Jag ska tillägga att barkarby outlet direkt svarade på mitt mail att de skulle se till att boten kollades och om felaktig revs. Så det är enbart p-bolaget som ska ha skit. Se till att kontakta någon av deras högre chefer. Inte nån handläggare.

• Gilla
Ola-la och 3 till
  • Laddar…
Jag fick böter av hojab utanför en stor vitvarukedja. När jag kom ut såg jag lapplisan och beklagade mig. Hon var vänlig nog och sade" ring detta nummer i morgon och säg att du var in och hämtade p skiva"
Döm om min förvåning när dom strök böterna

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Steen P och 15 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
ja det är ju givetvis att många drar sig för att dra dem inför rätten.
Kanske petig men ändå väldigt viktig "rättning". Den drabbade bilisten behöver inte dra någon någonstans så länge denne inte betalat en felaktig kontrollavgift av misstag och kräver pengarna åter. Det är helt upp till parkeringsbolaget om de väljer att gå till rätten.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det finns ingen anledning till oro. När du parkerade ingick du ett avtal genom konkludent handlande, men eftersom du bestridit att du brutit mot villkoren är ärendet nu tvistigt.

Inkassobolaget måste följa god inkassosed. Om du mottar ett inkassokrav ska du skriftligen bestrida det och hänvisa till att fordran är tvistig. Bolaget måste då ta saken till domstol för att kunna gå vidare.

Sannolikheten att de går till tingsrätten är låg, men om de gör det har du ett starkt utgångsläge tack vare din bevisning och prejudikatet. Vid en eventuell förlust klassas målet som ett förenklat tvistemål, vilket innebär att rättegångskostnaderna du riskerar att få betala är kraftigt begränsade, ett par tusenlappar som mest.
läste att visa har infört max en timma parkering kan man skita i det då?

M maria01 skrev:
läste att visa har infört max en timma parkering kan man skita i det då?
Varför skulle du kunna skita i det. Du måste naturligtvis följa korrekta regler.

• Gilla
FixarLars och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske petig men ändå väldigt viktig "rättning". Den drabbade bilisten behöver inte dra någon någonstans så länge denne inte betalat en felaktig kontrollavgift av misstag och kräver pengarna åter. Det är helt upp till parkeringsbolaget om de väljer att gå till rätten.
Du har säkert rätt, men att de skickar till inkasso gör nog att många betalar. De skrämmer i vilket fall folk med tingsrätt och inkasso...

J JohanLun skrev:
De skrämmer i vilket fall folk med tingsrätt och inkasso...
Ja det är väl en del av deras "affärsmodell". 🤬

• Gilla
Ola-la
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle du kunna skita i det. Du måste naturligtvis följa korrekta regler.
Det finns ingen anledning till oro. När du parkerade ingick du ett avtal genom konkludent handlande, men eftersom du bestridit att du brutit mot villkoren är ärendet nu tvistigt.

KalleKe
Hur kan man trakassera dom här hoja? Kan man massbomba deras e-post med dumma frågor eller kan man addressera post till deras postadress dom får sitta och sprätta upp 😁

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Ola-la och 2 till
  • Laddar…
hsd
J jras skrev:
Tack för svar - bra att veta! Det är en vw id3 som har små sidorutor framtill, och på vä. sida / förarsidan i den lilla rutan sitter vår elektroniska pskiva. Borde vara ok?
Det är inte godkänt om skivan sitter i sidorutan, det måste vara framrutan skivan placeras i

• Haha
Finnpucko
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, överhuvudtaget P-skiva på en kundparkering är hål i huvudet. Möjligen om det finns någon annan verksamhet i området som lockar andra än kunder till parkeringen. Varför begränsa tiden kunderna kan spendera i köpcentret liksom?

Bättre i så fall att ha P-förbud efter stängningstid och lappa då.
På vissa ställen så finns det absolut anledning att ha krav på P-skiva, ett ställe där jag brukar handla så ligger det 5-6 butiker i en byggnad där man hade fri parkering men så började de boende på andra sidan vägen att ställa sina bilar där och det var bilar som stod där flera dagar utan att flyttas så då infördes P-skiva och max 2 timmar vilket är helt rätt att göra för min del.

• Gilla
BiggeTheKing och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.