68 239 läst ·
865 svar
68k läst
865 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Det kan också vara så att Parkster likt andra tar ut transaktionsavgifter som kortföretagen tar direkt av kunden utan att dölja det i sina övriga avgifter. För mig som använder faktura så tycker jag upplägget är bra.Sittställning skrev:
Jag är nog trög men jag fattar inte vad du menar. Jag betalar fakturan från Parkster med kort och betalar enbart för "faktiskt parkerad tid" enligt det exempel jag visade tidigare. Vad är det för "transaktionsavgifter" du avser och vad är kortföretagens "övriga avgifter" som har relevans här?J JBa skrev:
Cirkusen fortsätter,
idag fick jag ett nytt mejl, och när jag loggade in fanns där en ny pdf att ladda ner.
I den stod "..bestridan ej godkänd.." med typ samma text som tidigare.
Så jag skickade in en ny bestridan, den 4e i ordningen.
Vet inte hur många gånger de kan hålla på så?
Kanske nån sorts ny "utmattningsmetod" som lagts till fulspelet?
Som jag förstår har den alltså ännu inte gått till inkasso!
Hmm, ja vad gör man?
idag fick jag ett nytt mejl, och när jag loggade in fanns där en ny pdf att ladda ner.
Hmm, ja vad gör man?
Det var ju det där med direktbetalning som jag fattade det som var med kort. Kanske missförstod jag och jag har aldrig använt den funktionen, ser inte behovet.Alfredo skrev:
Jag använder samma som du med månadsfaktura som dras från kort och betalar inget mer och nöjd med det. Väljer Parkster överallt där det går för att enkelt kunna redovisa mina parkeringar för utlägg i jobbet.
Ingenting!J jras skrev:
De är inkompetenta, alternativt bluffar.
Om det kommer nåt från inkasso så bestrider du en (1) gång, ställt direkt till inkassoföretaget. Ange dina skäl och hänvisa till lag, praxis och dom precis som tidigare.
Nu under tiden ska du bara skita i allt. Det är den som vill ha dina pengar som ska jobba och svettas.
Hoppas du har förstått från denna långa tråd att det inte är p-bolagets sak att pröva ditt bestridande. Du godkänner inte fakturan bara och då får de jobba vidare.
Ni behöver alltså inte bli överens.
Om din privata situation medger att du med relativt kort varsel kan hantera inkassoåtgärder/domstolsförfaranden, gör ingenting! Bollen ligger hos dem, det är bara att avvakta.J jras skrev:
Om du exempelvis har en längre utlandsvistelse planerad, eller något annat som gör att du inte vill att med relativt kort varsel behöva hantera inkassoåtgärder/domstolsförfaranden, kan du välja att betala dem, för att i en framtida tidpunkt som passar dig bättre, kräva återbetalningen och om de vägrar själv vidta inkassoåtgärder/domstolsförfaranden.
Sen finns ju ett alternativ som jag normalt inte rekommenderar och det är att betala för att få det hela ur världen och sen snabbt gå vidare i livet med mer viktiga sysslor.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ganska många brukar det bli, du har nog några kvar.J jras skrev:
Ny och ny, den har de kört i över 30 år.J jras skrev:
Jag brukar vara tydlig och skriva att jag aldrig kommer ge mig så de får dra det till domstol om de vill, det brukar sluta med avskrivning.
Förmodligen inte Nej, men för den det så är det ingen fara, bara fortsätta att bestrida.J jras skrev:
Antingen ingenting eller svarar igen att man bestrider. Jag brukar göra det sista.J jras skrev:
Stäm dom för bedrägeriJ jras skrev:Javisst har jag mobilfoton som jag laddat upp med GPS och tidsinfo och allt.
Det är nu uppenbart att de fullständigt ignorerar mina bestridanden (som är mycket tydliga i både text och foton) och fortsätter skicka ut "bestridan ej godkänd", "betala inom x dagar", hot med inkasso etc. Tydligt bevis på deras fulspel och bedrägerimetoder - faktiskt!
Som andra skrivit, gör ingenting. Kommer inkassokrav, bara meddela att fordran är tvistig. Hör kronofogden av sig gör du samma sak. Bryt kommunikationen med Hojab tills du blir dragen till tinget.J jras skrev:Cirkusen fortsätter,
Hmm, ja vad gör man?
Jag har en känsla av att affärsidén för dessa skumraskföretag är att lappa allt och alla och hoppas att ingen orkar bråka. Den som bråkar slipper betala. Typ "kill them all and let God sort them out"
Bara en tanke....
Sätter inte p-bolagen egna regler på privat mark? Om du väljer att parkera där så har du godkänt reglerna.
Ex enbart betalning via app ingen kontant betalning, eller som Aimo har som krav, biljett p-skiva synlig i framrutan.
Kan dom göra så?
Sätter inte p-bolagen egna regler på privat mark? Om du väljer att parkera där så har du godkänt reglerna.
Ex enbart betalning via app ingen kontant betalning, eller som Aimo har som krav, biljett p-skiva synlig i framrutan.
Kan dom göra så?
Nej!T tracker skrev:
De måste följa lagstiftningen, främst Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering. Där återfinns bland annat maxbelopp för avgift och att parkeringsvillkoren ska framgå på platsen genom (korrekt) skyltningen som ska utföras med vägmärken.
Men visst kan de vägra exempelvis kontant betalning.