Sittställning Sittställning skrev:
Tror helt enkelt att vakten missat, det var ganska vanligt att vakterna missade sidorutorna. Vi hade intern överklagan så att jag hade fördelen att både äga procsssen för hur vakten arbetade samt hur överklagan arbetade därför kunde jag genom en feedback loop mellan avdelningarna lära upp vakterna att fota dessa sidorutor. Så fort överklagan tyckte det blev otydligt så fick vakterna en påminnelse.

Det kan vara att vakten tror att den inte är väl synlig, eller till och med bedömmer att den inte låg väl synlig, men det ser jag som osannolikt.

Vakterna är många ggr vanliga personer som inte riktigt orkar göra sitt jobb ordentligt, alltid.

Utbildning är intern för civilrättslig p övervakning, dvs enligt lkop. Vi hade typ 1 vecka utbildning i den ingick praktiskt arbete med erfaren vakt samt en halv dag teori uppföljt av ett prov. Dom flesta klarar detta ganska lätt.

Man har inga officiella prestations krav gällande kvatiet, eller vi hade inte det. Men samtidigt om alla sätter 15 lapp och du 5 lapp, då blir det samtal och hjälp att komma upp. Men allt bygger på felparkerade bilar. Jag har sparkat många som fuskar. Jag uppskattar att 1 av 10 faktiskt var lämpad som p vakt av våra sökande.
Bli av med jobbet känns väl som ett straff.

Helt rätt, det är inte många p bolag som också är fastighetsägare. Enligt LKOP är det markägaren som ansvarar för att bolaget har korrekt utbildning etc. Därav...
Tack för info - intressant!

W
Källa?

W widheg skrev:
Källa?
Till egna erfarenheter???

J
D Dilato skrev:
P-vakt tog bort p-skiva – för att kunna ge böter | Carup.se [länk]
Personligt uthängande av den personen i alla sociala medier hade varit på sin plats, vilka kräk till p-vakter det finns🤮

• Gilla
widheg
  • Laddar…
J
13th Marine 13th Marine skrev:
De enda extra avgifterna som finns med Parkster är väl pappersfaktura?
Och det står ju ändå rätt tydligt på fakturan.
Laddade ner Parkster och där har dom avgift om 5kr per parkering vid direkt betalning…

• Betalningsalternativ i Parkster-appen med Apple Pay, kreditkort och PayPal. Kostnad 5 kr per parkering vid direktbetalning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jansson69 skrev:
Laddade ner Parkster och där har dom avgift om 5kr per parkering vid direkt betalning…
Varför skulle man vilja betala direkt när man kan betala en faktura i efterskott utan avgifter? 🤔 Missar jag något?

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle man vilja betala direkt när man kan betala en faktura i efterskott utan avgifter? 🤔 Missar jag något?
Jag har det på den appen som jag använder mest i Göteborg och där tas inga avgifter, vill ha koll på att det är rätt så ju närmre tiden parkeringen sker med betalning desto lättare att hålla koll tänker jag..

J Jansson69 skrev:
vill ha koll på att det är rätt så ju närmre tiden parkeringen sker med betalning desto lättare att hålla koll tänker jag..
OK. Det är helt klart en poäng. En månad senare är det rätt hopplöst att minnas denna typ av struntsaker. Litar man inte på appens historik får man nästan ta en skärmdump efter varje parkering eller "bokföra" på något sätt.

J
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Det är helt klart en poäng. En månad senare är det rätt hopplöst att minnas denna typ av struntsaker. Litar man inte på appens historik får man nästan ta en skärmdump efter varje parkering eller "bokföra" på något sätt.
Behåller min gratis app som inte tar avgifter på direktbetalning😉

J Jansson69 skrev:
Där ser man, fanns inte när jag skaffade Parkster 2017, utan har fått en kostnadsfri faktura på mail i efterhand. Lätt betald via portal.
Står tydligt när man parkerat, med vilken bil och plats samt slutsumma.

J
13th Marine 13th Marine skrev:
Där ser man, fanns inte när jag skaffade Parkster 2017, utan har fått en kostnadsfri faktura på mail i efterhand. Lätt betald via portal.
Står tydligt när man parkerat, med vilken bil och plats samt slutsumma.
Ja det finns fortfarande om man betalar månadsvis men direktbetalning tillkommer 5kr för varje parkering..

Sittställning
Aa precis detta som var en av mina poänger, plötsligt så dyker det upp konstiga modeller för att kontra dålig lönsamhet/ för att öka sin lönsamhet.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
För parksters del har de två varianter utan påslag man enkelt kan välja.
EasyPark har det inte.

J
Jag kan förstå att man får betala några kronor om man vill betala VARJE parkering separat. Sålänge det är gratis om man betalar månadsvis så har jag inga synpunkter. Skulle Easypark köra samma, eller till och med ta 5kr per kreditkortsdebitering men göra detta månadsvis (om man så vill) skulle jag vara OK med det också. Men Easypark tar 5kr per parkering oavsett hur man debiterar, om man inte abonerar. Men varför ska man göra det? Modeller att man ska betala för att få använda tjänster är löjligt, det finns ju några sådana affärer där man betalar en månadsavgift för att få handla. Har de bra priser kommer man tillbaka. Är både priser och app, eller för affärer; service och lokaler (inkl parkering) bra så kommer man tillbaka.

Men visst - bolagen byter ägare, köps upp av varandra osv så säkert är inte Parkster skyddat för alltid, men om kommunerna väljer bolag som inte krånglar till det varken för kommun eller användare så kommer man ju tvinga idiotbolag som Easypark att få hålla på så här. Om handlarna kastar ut p-vakter som sätter felaktiga böter kommer de få sluta med det. Om tingsrätten ser till att det inte bara finns vinst för p-bolag att chansa på att dra folk till tinget kommer de sluta att chansa.

P-bolagen har allt för serverat, pga idiotiska regler. Hoppas man stramar åt detta rejält. Tills dess är man sugen på att missbruka regler såsom de missbrukar regler åt andra hållet. Kanske kan man överklaga alla sina "kameraparkeringar" och begära avgiften åter såsom tipsades om tidigare. Ungefär som att om en skylt sitter fel så kan man överklaga eventuella p-böter. I stockholm hade väl en skylt suttit fel i flera år, så alla som använde det kunde få bötern riven.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.