68 245 läst ·
865 svar
68k läst
865 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Mycket relevant fråga!J jras skrev:
Det kan man fråga sig.J jras skrev:
Om nu ingen som Sittställning säger "lappar fel" - har de ingen utbildning eller är de bara slarviga?
Får "kassa" p-vakter någon reprimand? Om jag slarvar på jobbet tänker jag att chefen kommer säga till. Det funkar ju inte att inte leverera...
Jag har inte läst att @Sittställning påstått att det aldrig blir fel. Naturligtvis blir det fel ibland, allt annat vore orimligt.J JohanLun skrev:
Som jag tolkar @Sittställning så menar han att ingen av de stora bolagen har som medveten strategi att felaktigt lappa bilar, och det tycker jag låter väldigt rimligt. Om sedan en enskild lisa/nisse ibland väljer att medvetet göra fel kan ju egentligen ingen annan än lisan/nissen själv veta helt säkert.
Vem blir först i Sverige?
"Bilägare parkerade sin Audi lagligt när han åkte på semester. När han kom hem hade platsen målats om och blivit olaglig. På bilen satt 1000-tals kronor i böter. Bilägarens övervakningskamera avslöjade myndighetsmissbruket.
En brittisk bilägare parkerade sin bil på samma lagliga plats som vanligt och åkte på semester. Platsen har varit laglig i åratal. Men under mannens semester hände något. De lokala trafikmyndigheterna i New Addington söder om London bestämde sig för att måla om platsen och köra din till p-plats för funktionshindrade. "
https://carup.se/parkerar-lagligt-fick-4-p-boter-nar-plats-gjordes-om/
"Bilägare parkerade sin Audi lagligt när han åkte på semester. När han kom hem hade platsen målats om och blivit olaglig. På bilen satt 1000-tals kronor i böter. Bilägarens övervakningskamera avslöjade myndighetsmissbruket.
En brittisk bilägare parkerade sin bil på samma lagliga plats som vanligt och åkte på semester. Platsen har varit laglig i åratal. Men under mannens semester hände något. De lokala trafikmyndigheterna i New Addington söder om London bestämde sig för att måla om platsen och köra din till p-plats för funktionshindrade. "
https://carup.se/parkerar-lagligt-fick-4-p-boter-nar-plats-gjordes-om/
Men eftersom de , även enligt sittställningarna, har som princip att aldrig beakta klagomål annat än när man sätter hårt mot hårt och driver det ända till att de får ta det till tingsrätten så visar ju det på ett icke fungerande system som på sätt och vis godtar att felaktiga böter sätts? Även om man ju då, i sista instans verkar kunna backa.Alfredo skrev:
Jag har inte läst att @Sittställning påstått att det aldrig blir fel. Naturligtvis blir det fel ibland, allt annat vore orimligt.
Som jag tolkar @Sittställning så menar han att ingen av de stora bolagen har som medveten strategi att felaktigt lappa bilar, och det tycker jag låter väldigt rimligt. Om sedan en enskild lisa/nisse ibland väljer att medvetet göra fel kan ju egentligen ingen annan än lisan/nissen själv veta helt säkert.
Rådet att alltid låta dem dra det själva dit och alltid bara neka är dock bra. Det är bara synd det ska behövas. Om fler gjorde det skulle det kanske ändras.
Jag tycker ändå att man skulle kräva en betydligt större insats/kostnad för felaktigt utfärdade böter. Det är för p bolagen som jag sa tidigare, vinst på svart men ingen förlust på rött i rouletten. De kan bara vinna, aldrig förlora. Om den klagande iallafall skulle få bötesbeloppet vore rimligt.
Problemet är ju att det är de 'kassa' vakterna som levererar mervärde för bolaget. Jag är övertygad att +90% av alla fellappade ändå betalar. I många fall tror de säkert att de gjort fel eller så orkar de inte klaga. Och av de som klagar ger de flesta upp när deras klagomål regelmässigt underkänns av bolaget.J JohanLun skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att en P-vakt inte på något sätt tjänar på att lappa fler bilar. Verkar orimligt att inte bolaget på något sätt premierar de anställda som drar in mest pengar.
Håller med, antingen är det sadistiska, totalt inkompetenta eller provision som gör de lappar fel, annars borde de när det inte är trafikfarligt hellre fria än fälla?L lbgu skrev:
Kan ju vara någon kvot som måste fyllas tex för provanställda för att få fortsätta eller liknande? Dvs inte regelrätt provision men något annat nyckeltal som bör uppfyllas.
Sittställning, säger du med säkerhet att inga pvakrer har provision?
Ja visst vore det tilltalande på många sätt även om jag inte riktigt ser hur det systemet skulle konstrueras. Att man inte bara förlorar i ett tvistemål i domstol utan dessutom "straffas" känns som en liten udda fågel i svenskt rättsväsende, men allt är väl möjligt om viljan skulle finnas.J JohanLun skrev:
Aldrig skulle jag inte säga. Jag har fått återbetalt en felaktig kontrollavgift som jag av misstag betalade. Men den gången var det jag som hotade dem med rättegång...J JohanLun skrev:
Jag måste dra slutsatsen att de inte har någon utbildning.J JohanLun skrev:
Det hade räckt för dem att läsa LKOP i 5 minuter så hade de inte lappat så mycket fel, samt kundtjänst hade strukit en massa avgifter.
Men visst, alternativet att de egentligen kan reglerna men bluffar finns ju också.
Med tanke på hur övriga anställda agerar så skulle jag säga att det är så gott som säkert att de ofta bluffar. Bolaget verkar ju inte bry sig om 'kundernas' klagan utan svarar regelmässigt avslages'. Detta även i fall där de garanterat vet att de har fel. Ett bolag som beter sig så på högre nivå ser garanterat mellan fingrarna om de på golvet fifflar, särskilt när bolaget tjänar på fifflandet.S Sir Duke skrev:
Ta TS fall. Det finns domstolsutslag på att det är ok att ha lappen i främre sidoruta. Bolagets jurister vet garanterat att det är så. Ändå envisas de med att hävda att de har rätt. Detta gör de trots att de vet att de har fel. Men tanken är at6t massor med 'kunder' inte orkar stå emot när de spelar tuffa och hotar med inkasso och tingsrätt ifall de inte betalar. Skurkbolag helt enkelt.
Ja, det sittställning påstår är ju att de större bolagen INTE kör så. Men jag har också svårt att tro det.L lbgu skrev:
Varför, om det inte är totalt inkompetenta pvakter, gör man dessa fel? Det enda jag kan tänka mig är att man från ledning premierar många böter och ständigt avslagande av klagomål, oavsett om det är rätt eller fel.
Det kan ju inte vara så att alla som jobbar på p-bolag har en sån fantastisk otur när de tänker att de gör fel på fel och inte kan de grundläggande lagar och regler kring det område de jobbar inom.
Det verkar MYCKET mer sannolikt att de helt enkelt erfarenhetsmässigt vet att man kan sätta "böter" fast folk parkerat rätt för att man VET att med hotet att gå till tingsrätt så backar de flesta för den insats det krävs och/eller den risk att hamna i inkasso-rullarna.
Om det inte är av inkompetens, inte sanktionerat av ledningen så är ju nån form av sadism likt det som tex forna tiders lägre befäl inom militären ibland sysslade med, att på kul straffa folk och låta dem krypa genom gyttja som nån slagt maktspel. Så kan det givetvis vara, att p-vakterna njuter av att bötfälla små tanter som lagt p-skivan lite snett. De flesta inom väktaryrket tror jag är rätt reko människor, men jag har förstått att det ibland finns element som stuckit ut på olika sätt som dras till detta yrke där man i tjänsten får förnedra folk.
Men sittställning verkar ju ha en rimlig inställning, det man då skulle vara nyfiken på - om man är "normal" och vill verka för ett reko sätt att hantera detta - överlever man isåfall i ett sådant här p-bolag? Eller byter man snabbt jobb och lämnar det till antingen inlärnings-resistenta idioter (som inte fattar de få regler de jobbar med dagligen) eller sadister eller fulspelare som vill dra in så mycket pengar som möjligt?
Självklart vill företag tjäna så mycket pengar som möjligt, men bilverkstäder som skiter i att serva bilen och bara stämplar i boken, byggföretag som fuskar osv osv är ju inte roligt att varken jobba på eller använda sig av. Det går ju att tjäna bra med pengar på normala affärsmetoder där man kan sova gott om natten.
Det håller jag med om - men just denna affärside att dra folk till rätten är ju p-bolag och inkassobolag rätt ensamma om.Alfredo skrev:
Det skulle också fodras andra lagar. Eftersom p-bolag får ta en "kontrollavgift" (=böter) för att de behövt "kontrollera" om man parkerat rätt vore det väl rimligt att lagstifta om en "kontrollavgift" för att kontrollera att bötern är satt rätt, tex 5.000kr. Dvs om JAG måste kontrollera det jobb de misslyckats med får JAG en ersättning för deras misstag (likt de får en ersättning när jag tex missat att lägga skivan rätt). Då blir det inte någon udda fågel utan helt enkelt bara en rimlig ersättning för det jobb man av någon annan tvingas att göra.
I fallet med kameraparkeringen så kan ju p-bolagen i princip bara börja debitera 50kr / h till alla som installerat appen. Det liknar maffiaverksamhet. Jag ska genast avregistrera mina "kamera-automatparkeringar" hos Easypark om det funkar så som ovan.
Tror helt enkelt att vakten missat, det var ganska vanligt att vakterna missade sidorutorna. Vi hade intern överklagan så att jag hade fördelen att både äga procsssen för hur vakten arbetade samt hur överklagan arbetade därför kunde jag genom en feedback loop mellan avdelningarna lära upp vakterna att fota dessa sidorutor. Så fort överklagan tyckte det blev otydligt så fick vakterna en påminnelse.J jras skrev:Hej @Sittställning ,
Du verkar ha insyn i den här branschen.
Vad tror du har hänt i mitt fall (jag har alltså en elektronisk p-skiva i vänster sidoruta framtill, fullt synlig och läsbar utifrån), hur har parkeringsvakten kunnat missa min p-skiva?
Vakten har alltså endast kollat vindrutan och lagt en kontrollavgift med motiveringen "P-skiva saknas".. Kollar inte en p-vakt framtill på sidorna alls?
Vet p-vakter om att man får ha p-skivor framtill i sidorutorna enligt lagen, tror du? (de jobbar ju ändå med detta, säkert på heltid)
Vad får parkeringsvakter för utbildning av sina arbetsgivare, vet du?
Tack på förhand
Det kan vara att vakten tror att den inte är väl synlig, eller till och med bedömmer att den inte låg väl synlig, men det ser jag som osannolikt.
Vakterna är många ggr vanliga personer som inte riktigt orkar göra sitt jobb ordentligt, alltid.
Utbildning är intern för civilrättslig p övervakning, dvs enligt lkop. Vi hade typ 1 vecka utbildning i den ingick praktiskt arbete med erfaren vakt samt en halv dag teori uppföljt av ett prov. Dom flesta klarar detta ganska lätt.
Man har inga officiella prestations krav gällande kvatiet, eller vi hade inte det. Men samtidigt om alla sätter 15 lapp och du 5 lapp, då blir det samtal och hjälp att komma upp. Men allt bygger på felparkerade bilar. Jag har sparkat många som fuskar. Jag uppskattar att 1 av 10 faktiskt var lämpad som p vakt av våra sökande.J JohanLun skrev:
Bli av med jobbet känns väl som ett straff.
Helt rätt, det är inte många p bolag som också är fastighetsägare. Enligt LKOP är det markägaren som ansvarar för att bolaget har korrekt utbildning etc. Därav...Alfredo skrev:
Jag har inte läst att @Sittställning påstått att det aldrig blir fel. Naturligtvis blir det fel ibland, allt annat vore orimligt.
Trist, men så är det ju överallt.Sittställning skrev:
Jo, det känns inte jättesvårt, därav så svårt att förstå hur vakterna kan göra fel. Antingen är man jäkligt trögtänkt eller väldigt slarvig.Sittställning skrev:
Kan det vara så att någon vakt "maskar" och sen lappar många snabbt för att ta igen? Om det nu stämmer som du säger att det inte är provision och inte är ett krav på ett visst antal lapp, varför sätter man då "felaktiga"? Av ren lathet att inte orka kolla sidorutor etc? Man har ju sett de som inte orkar kliva ur bilen ens utan åker förbi och gör allt i bilen, kliver ut för att fästa lappen enbart. Man kan ju tänka sig att man då kan skriva ett gäng lapp, sen sätta alla samtidigt. Istället för att gå runt och kolla noga. Från ett annat fordon ser man säkert mycket sämre.Sittställning skrev:
Fuskat = lappat för få. Eller fuskat = lappat "fel" för ofta?Sittställning skrev:
Men hyr man in ett p-bolag måste man väl anta att de i sin tur garanterar utbildning? Men en vecka är ju inte direkt en mastersutbildning...Sittställning skrev: